3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Dale
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 10:28

3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Dale »

Minun Saab-95 3.0 Tid:ssä (vm 2003) on korjaamon mukaan todennäköisesti sylinterin putket vajonneet ja edessä tod.näk.koko moottorin vaihto tai sitten jollain koneistuspajalaa yms. käynti. Paineet konehuoneessa ovat sen verran rajut. Merkkikorjaamossa ei korjata moottoria vain vaihdetaan. 240 000km. ajettuun autoon ei välttämättä kannata tilata 10 000euron moottoria Ruotsista.
Kaipaisin epätoivoisesti vinkkejä hankalaan tilanteeseeni. Ehdotuksia tai omia kokemuksia vastaavista tilanteista. En haluaisi luovuttaa autoani romuttamolle tai antaa sitä muutamalla satasella jollekin purettavaksi. Asun Kirkkonummella.

- Dale
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Käytetty moottori on noin 2000-3500€.
Saab 9-5 Aero 2003
Dale
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 10:28

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Dale »

Mutta mistäs sellaisen käytetyn kolmelitraisen käytetyn moottorin löytää?
- Dale
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Saab 9-5 Aero 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sylinteriputki maksanee jotain 20-30e/kpl, ja lohkoon asennettuna lienee muutaman kympin kalliimpi, kun lämpösovituksella asentavat?
Ei välttämättä kovin kalliskaan remontti, jos männät ja kannet ehjät, jne eli pääsee pelkillä sylinteriputkien vaihtamisella?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jerry
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 19:13

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja jerry »

Itellä sama homma..Otin kannet pois ja pari putkea vähän vajonnut mut toleransseissa.En huomannut et olis vajoamisen takia päästänyt paineita vaan kannentiiviste "ehkä" tuli tiensä päähän.Laitan uudet tiivisteet kun ne ensviikolla Rikulta tulee.Wis kertoo ettei putkia pysty vaihtamaan ne kun on valettu lohkoon..tiedä sit mikä on totuus.Kannentiivisteet noin 240e./2kpl
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jerry kirjoitti:Itellä sama homma..Otin kannet pois ja pari putkea vähän vajonnut mut toleransseissa.En huomannut et olis vajoamisen takia päästänyt paineita vaan kannentiiviste "ehkä" tuli tiensä päähän.Laitan uudet tiivisteet kun ne ensviikolla Rikulta tulee.Wis kertoo ettei putkia pysty vaihtamaan ne kun on valettu lohkoon..tiedä sit mikä on totuus.Kannentiivisteet noin 240e./2kpl
Eikös ne sylinteriputket ole vain prässätty sinne lohkoon, ja lohkon alapäissä lienee jotkin olakkeet joiden tehtävänä kuuluisi pitää putket oikealla korkeudella?
Sanoisin että satavarmaan koneistamolla pystyvät vaihtamaan putket, ja tietävät oikean lämpösovitustavan uusille putkille. Putkiahan löytyy kaikenkokoisia, ja saavat sorvattua, lyhennettyä, ja porattua ne kyllä tuohonkin lohkoon sopiviksi, ettei tarvitse käyttää alkuperäisiä susiputkia :)
Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto uudelle moottorille, etenkin jossei moottorin takuu ole enää voimassa, ja joutuu itse maksamaan remontin/vaihtokoneen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

(Onneksi) et ole yksin, tuolta vähän vinkkiä -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=85409

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kysymys kuuluu että kuinka hyvin itsellä pysyy jakari kädessä, kuinka paljon sinulla on aikaa / halua / rahaa / oikeita kontakteja / halua etsiä oikeita kontakteja ja ennen kaikkea oikeita korjaamoita jotka oikeasti osaavat Saabin korjata.
Enkä nyt tarkoita merkkikorjaamoita.
Täältäkin palstalta löytyy paljon neuvoja ja vinkkejä ja hyvällä tuurilla kavereita jotka voivat ottaa asian osittain hoitoonsakkin ehkä ilman korvaustakin.
Satasia tulee joka tapauksessa menemään, kuinka paljon on sitten kiinni noista edellä mainituista..pointtina siis että älä tyydy ensimmäiseen hinta / korjaus arvioon,äläkä autosta turhaan luovu pilkkahintaan.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
jerry
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 19:13

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja jerry »

Joo kumpa se oliskin niin..Mikäli uusilla tiivisteillä ajelis esim.50000tkm,niin minun ajomäärällä se olis noin 4vuotta ja remontin tekee maks.3päivää,joten ite kun teen niin eiköhän sillä palkoille pääse verrattuna et vaihtais toisen koneen..200000tkm ajettu Ruotsissan.2000e. Motorteam toisi Englannista 100000 ajetun n.3000e.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja essal »

Varmaan kannattaisi etsiä osaava dieselmoottorikorjaamo ja viedä koko hoito sinne.

Sylinteriputkien vaihto ja koneistus on heille ns. perushommaa.

Se, että merkkikorjaamossa ei osata korjata, ei ole uutta, eikä se myöskään tarkoita, ettei sitä voisi korjata.

Jaa mikä on kallista? Kaveri teki w8 passattiinsa jakopään huoltoa. Tietysti aitoon vw-tapaan jakopää on siellä kytkimen kanssa samassa päässä. Kiristin tais olla tonnin ketale ja niitä meni kaksi. Muut laahaimet tais jotakin tonnin yhteensä. Samalla kun kerran kukkaro oli auki vaihdettiin jotakin pientä kuten 4 lampaadaa jne. Viikonlopun kun paini aamusta iltaan, oli paskatti taas maanantaina ajossa. Että jos tämä nyt yhtään lohduttaa ketään...
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

essal kirjoitti:Varmaan kannattaisi etsiä osaava dieselmoottorikorjaamo ja viedä koko hoito sinne.

Sylinteriputkien vaihto ja koneistus on heille ns. perushommaa.
Samaa mieltä, kautta aikojenhan noita sylinteriputkia on vaihdeltu ja sovitettu (mm.meitsin ex- 911:n 2,7-bokseriin tuli Hiacen putket hiukan modattuina, homman tekivät Seinäjoen Moottorihiomolla).
Itse tekisin niin että purkaisin koneen atomeiksi, ja veisin koneistamolle erillisinä lohkon, ja kannet ja männät, ja muuta mittauksien kannalta tarpeellista roipetta, varmaan putkituksen jälkeen lohkon yläpinta pitää koneistaa tasaiseksi, ja kannet myöskin. Noeastihan yhden koneen purkaa ja kasaa, jos on vaan talli käytössä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

jerry kirjoitti:Itellä sama homma..Otin kannet pois ja pari putkea vähän vajonnut mut toleransseissa.En huomannut et olis vajoamisen takia päästänyt paineita vaan kannentiiviste "ehkä" tuli tiensä päähän.Laitan uudet tiivisteet kun ne ensviikolla Rikulta tulee.Wis kertoo ettei putkia pysty vaihtamaan ne kun on valettu lohkoon..tiedä sit mikä on totuus.Kannentiivisteet noin 240e./2kpl
Tuntuu kyllä erikoiselta että putkitettuun koneeseen ei voisi vaihtaa niitä.
Onko tietoa ovatko märät vai kuivat putket? Oman käsitykseni mukaan ko. ongelma ei kylläkään pitäisi vaivata kuivia putkia :?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja viggen »

SDCC:n kautta löytyisi kolme moottoria hintahaitari 20-37500 kr.
www.sdcc.se
www.laga.se
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Dale
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 05, 2010 10:28

Re: 3.0 Tid:ssä moottorinvaihto edessä?

Viesti Kirjoittaja Dale »

Paljon kiitoksia vinkeistä. Olisi selvästikin pitänyt tulla palstalle jo aikaisemmin. Olen nyt lueskellut aiheesta aikalailla ja todennut, että kyseessä on ilmeisimmin tälle moottorille, jos ei nyt tyyppivika niin ainakin suht. yleinen probleema. Sain hyviä vinkkejä käytetyistä moteista, joita lähden nyt kartoittamaan.

Vielä yksi kysymys: Onko kukaan todistetusti saanut korjattua kyseistä vikaa, ilman moottorin vaihtoa? Tiedän, että Saabilla ollaan sitä mieltä, että moottorin vaihto olisi edessä.
Vastaa Viestiin