öljypohja/imusihti
öljypohja/imusihti
Moi,
Ajattelin viikonloppuna vaihtaa öljyt ja tehdä fortepesun sekä chekata öljypohjan/sihdin kunnon kuin oli taas kerran ilmantununt smetanaa öljyyn ja käynnistetttäessä kylmänä kuuluu ulinaa(huohotinpäivitys tehty).
Lueskelin foorumilta että samalla vaivalla voisi tarkistaa/vaihtaa runko- ja kiertokankien laakerit. Löytyiskö ohjeita miten se tehdään (kiristysmomentit ym) ja mistä kannattaa ostaa laakerit?
Auto 9-5 2.3t -99
Kiitos vastauksista etukäteen!!
Ajattelin viikonloppuna vaihtaa öljyt ja tehdä fortepesun sekä chekata öljypohjan/sihdin kunnon kuin oli taas kerran ilmantununt smetanaa öljyyn ja käynnistetttäessä kylmänä kuuluu ulinaa(huohotinpäivitys tehty).
Lueskelin foorumilta että samalla vaivalla voisi tarkistaa/vaihtaa runko- ja kiertokankien laakerit. Löytyiskö ohjeita miten se tehdään (kiristysmomentit ym) ja mistä kannattaa ostaa laakerit?
Auto 9-5 2.3t -99
Kiitos vastauksista etukäteen!!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: öljypohja/imusihti
Laakerit saat vaikka ad-varaosamaailmasta, std- kokoiset, eli vakiokoossa.
tietty merkkiliikkeestäkin saa.
wis on hyvä apu remontissa
jos laakereissa ei ole kulumaa, niin turha vaihtaa (laakerin pinta kulunut)
tietty merkkiliikkeestäkin saa.
wis on hyvä apu remontissa
jos laakereissa ei ole kulumaa, niin turha vaihtaa (laakerin pinta kulunut)
Re: öljypohja/imusihti
Öljyt pitäisi vaihdella 9-5 ja hiukan epäillyttää tuo imusihti.
Töissä on sellainen tähystinlaite jossa pieni näyttö ja kamera metrin mittaisen vaijerin päässä. Onnistuisiko siis imusihdin tarkistus öljyropun reiästä? Kameralla näkee hyvin pimessä joten se ei ole ongelma, vaan se että löytääkö sihdin tuosta ropun reiästä sörkkien?
Töissä on sellainen tähystinlaite jossa pieni näyttö ja kamera metrin mittaisen vaijerin päässä. Onnistuisiko siis imusihdin tarkistus öljyropun reiästä? Kameralla näkee hyvin pimessä joten se ei ole ongelma, vaan se että löytääkö sihdin tuosta ropun reiästä sörkkien?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: öljypohja/imusihti
Ei onnistu, sihti on loiskelevyn alla öljypannun pohjan tuntumassa.
Öpohja pois vaan, tuo kun ei ole aeromalli niin se on helpohko irrottaa. DP pois, moottorin jakopäätä ylöspäin moottoriroikuttimella ja pultit irti (öljyt ulos ensin kiitos).
Jos pannu ei menaa mahtua pois apurungon välistä niin vinkalla vaihteistoa vedättämällä kuskin puolen suuntaa voi auttaa.
Paikkojen ja laippapintojen puhdistus ja tiivisteliimat pintoihin. Uudet öljyputkien O-renkaat ei ole huono idea.
Öpohja pois vaan, tuo kun ei ole aeromalli niin se on helpohko irrottaa. DP pois, moottorin jakopäätä ylöspäin moottoriroikuttimella ja pultit irti (öljyt ulos ensin kiitos).
Jos pannu ei menaa mahtua pois apurungon välistä niin vinkalla vaihteistoa vedättämällä kuskin puolen suuntaa voi auttaa.
Paikkojen ja laippapintojen puhdistus ja tiivisteliimat pintoihin. Uudet öljyputkien O-renkaat ei ole huono idea.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: öljypohja/imusihti
No vaihdetaan sitten pelkät öljyt. Parempi vain, kun ei tiedä missä kunnossa sisusta on.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: öljypohja/imusihti
Ei se loiskelevy estä endoskoopilla kurkkimista, levy on ylempänä kuin öljyn poistoaukko ja imusihti. Imusihdin ja öljypohjan väli on tosin melko ahdas, mutta oikein ohuella kaapelilla voi urkinta jopa onnistua.
Re: öljypohja/imusihti
Pakko on kommentoida että tuo on nyt kyllä periaatteellista saivartelua. On se niin kirurgin välineet vaativa väli että siitä oikeasti näkis tilanteen kunnolla. Enemmän voisi kyllä olla hyötyä ölpänpoistoreistä kurkkia eri puolille öljypohjaa ja yrittää päätellä paljonko sitä mämmiä on siellä makaamassa.
Jos tollanen pieni kurkintatyökalu löytyy kohtuuhinnalla niin sehän on ihan vakiopakkohankinta vähänkin enemmän T7 koneita perheessä pitävään talouteen, vähän kuin talouspaperiteline.
Jos tollanen pieni kurkintatyökalu löytyy kohtuuhinnalla niin sehän on ihan vakiopakkohankinta vähänkin enemmän T7 koneita perheessä pitävään talouteen, vähän kuin talouspaperiteline.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: öljypohja/imusihti
En saivartelemisen ilosta saivartele. Kysyjällä on kertomansa mukaan välineet, ja jos ovat tarpeeksi pienet välineet, ei loiskelevy estä kurkkimista koska se tosiaan on merkittävästi ylempänä kuin poistoaukko ja sihti.vesa67 kirjoitti:Pakko on kommentoida että tuo on nyt kyllä periaatteellista saivartelua.
Joitakin satasia uhraamalla saisi kaapeliltaan 4mm vahvuisia valokuituendoskooppeja.
Re: öljypohja/imusihti
Kameran pää on n.4mm paksu. Varppi sitten n.3-4millistä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: öljypohja/imusihti
Voi sitten hyvinkin onnistua. Onko apuvalolla vaiko IR? Tuossa mitä olen noiden ominaisuuksia katsellut niin jotkut tarkentuvat ihan parin millinkin etäisyydelle.
Re: öljypohja/imusihti
Tuosta projektista pitää kyllä nähdä ihan kuvia sitten, olis melko helpotus tuolla tavalla tarkistaa tilanne
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: öljypohja/imusihti
Jees, tästä lääkärileikistä saa ja kannattaa kertoa muillekin.vesa67 kirjoitti:Tuosta projektista pitää kyllä nähdä ihan kuvia sitten
Ainoana riskinä näkisin sen että loiskelevyn reuna on melko terävä, ja öljypohjan laitojen ja loiskelevyn reunan väli on paikoittain juurikin sen 3-4mm, eli mielellään ei varppia sinne väliin jumiin jos tekee mieli kurkkia ylöspäin, muutakin kuin sihtiä.
Re: öljypohja/imusihti
Ehkäpä ensiviikon aikana tai loppuna saadaan testituloksia aikaan.
Ja apuvalo siinä näytti päässä möllöttävän.
Laite on siis kutakuinkin tälläinen. Kaapeli vain tosin ohuempi.
http://vikakoodinlukijat.shop.wosbee.co ... uote+-+300
Ja apuvalo siinä näytti päässä möllöttävän.
Laite on siis kutakuinkin tälläinen. Kaapeli vain tosin ohuempi.
http://vikakoodinlukijat.shop.wosbee.co ... uote+-+300
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: öljypohja/imusihti
Paikanpäällä käyneentä täytyy sanoa, että kannattaa jälleen varoa, ettei mene turha työ hukkaan...
Operaatio ei perinteisellä käsikäyttöisellä endoskoopilla onnistu, ehkä sellainen Hollywood-elokuvissa näytetyllä vakoilulaite, joka taipuu myös kärjestä ja varren matkalta ilman että sitä joutuu käsin vääntelemään, mutta ei jos sitä työntää koneen sisään ja koittaa ulkona olevasta osasta väännellä.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... teps=4#TOP
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/
Operaatio ei perinteisellä käsikäyttöisellä endoskoopilla onnistu, ehkä sellainen Hollywood-elokuvissa näytetyllä vakoilulaite, joka taipuu myös kärjestä ja varren matkalta ilman että sitä joutuu käsin vääntelemään, mutta ei jos sitä työntää koneen sisään ja koittaa ulkona olevasta osasta väännellä.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... teps=4#TOP
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: öljypohja/imusihti
Kylläpä venähti tämä öljynvaihto.
Laitteella olisi ehkä saattanut nähdä, mutta öljypohjaan jäävä öljy tukki aina kamerapään. Muutaman kerran näin jotain kiiltävää kuvassa ja nyt vain pitää toivoa ettei se ollut imusihti
Laitteella olisi ehkä saattanut nähdä, mutta öljypohjaan jäävä öljy tukki aina kamerapään. Muutaman kerran näin jotain kiiltävää kuvassa ja nyt vain pitää toivoa ettei se ollut imusihti
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77