öljypohja/imusihti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Ajattelin viikonloppuna vaihtaa öljyt ja tehdä fortepesun sekä chekata öljypohjan/sihdin kunnon kuin oli taas kerran ilmantununt smetanaa öljyyn ja käynnistetttäessä kylmänä kuuluu ulinaa(huohotinpäivitys tehty).

Lueskelin foorumilta että samalla vaivalla voisi tarkistaa/vaihtaa runko- ja kiertokankien laakerit. Löytyiskö ohjeita miten se tehdään (kiristysmomentit ym) ja mistä kannattaa ostaa laakerit?
Auto 9-5 2.3t -99

Kiitos vastauksista etukäteen!!
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Laakerit saat vaikka ad-varaosamaailmasta, std- kokoiset, eli vakiokoossa.

tietty merkkiliikkeestäkin saa.

wis on hyvä apu remontissa ;)

jos laakereissa ei ole kulumaa, niin turha vaihtaa (laakerin pinta kulunut)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Öljyt pitäisi vaihdella 9-5 ja hiukan epäillyttää tuo imusihti.

Töissä on sellainen tähystinlaite jossa pieni näyttö ja kamera metrin mittaisen vaijerin päässä. Onnistuisiko siis imusihdin tarkistus öljyropun reiästä? Kameralla näkee hyvin pimessä joten se ei ole ongelma, vaan se että löytääkö sihdin tuosta ropun reiästä sörkkien?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei onnistu, sihti on loiskelevyn alla öljypannun pohjan tuntumassa.

Öpohja pois vaan, tuo kun ei ole aeromalli niin se on helpohko irrottaa. DP pois, moottorin jakopäätä ylöspäin moottoriroikuttimella ja pultit irti (öljyt ulos ensin kiitos).
Jos pannu ei menaa mahtua pois apurungon välistä niin vinkalla vaihteistoa vedättämällä kuskin puolen suuntaa voi auttaa.
Paikkojen ja laippapintojen puhdistus ja tiivisteliimat pintoihin. Uudet öljyputkien O-renkaat ei ole huono idea.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

No vaihdetaan sitten pelkät öljyt. Parempi vain, kun ei tiedä missä kunnossa sisusta on. :)
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei se loiskelevy estä endoskoopilla kurkkimista, levy on ylempänä kuin öljyn poistoaukko ja imusihti. Imusihdin ja öljypohjan väli on tosin melko ahdas, mutta oikein ohuella kaapelilla voi urkinta jopa onnistua.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pakko on kommentoida että tuo on nyt kyllä periaatteellista saivartelua. On se niin kirurgin välineet vaativa väli että siitä oikeasti näkis tilanteen kunnolla. Enemmän voisi kyllä olla hyötyä ölpänpoistoreistä kurkkia eri puolille öljypohjaa ja yrittää päätellä paljonko sitä mämmiä on siellä makaamassa.

Jos tollanen pieni kurkintatyökalu löytyy kohtuuhinnalla niin sehän on ihan vakiopakkohankinta vähänkin enemmän T7 koneita perheessä pitävään talouteen, vähän kuin talouspaperiteline.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti:Pakko on kommentoida että tuo on nyt kyllä periaatteellista saivartelua.
En saivartelemisen ilosta saivartele. Kysyjällä on kertomansa mukaan välineet, ja jos ovat tarpeeksi pienet välineet, ei loiskelevy estä kurkkimista koska se tosiaan on merkittävästi ylempänä kuin poistoaukko ja sihti.

Joitakin satasia uhraamalla saisi kaapeliltaan 4mm vahvuisia valokuituendoskooppeja.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kameran pää on n.4mm paksu. Varppi sitten n.3-4millistä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Voi sitten hyvinkin onnistua. Onko apuvalolla vaiko IR? Tuossa mitä olen noiden ominaisuuksia katsellut niin jotkut tarkentuvat ihan parin millinkin etäisyydelle.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuosta projektista pitää kyllä nähdä ihan kuvia sitten, olis melko helpotus tuolla tavalla tarkistaa tilanne
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti:Tuosta projektista pitää kyllä nähdä ihan kuvia sitten
Jees, tästä lääkärileikistä saa ja kannattaa kertoa muillekin. :mrgreen:

Ainoana riskinä näkisin sen että loiskelevyn reuna on melko terävä, ja öljypohjan laitojen ja loiskelevyn reunan väli on paikoittain juurikin sen 3-4mm, eli mielellään ei varppia sinne väliin jumiin jos tekee mieli kurkkia ylöspäin, muutakin kuin sihtiä.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ehkäpä ensiviikon aikana tai loppuna saadaan testituloksia aikaan.
Ja apuvalo siinä näytti päässä möllöttävän.

Laite on siis kutakuinkin tälläinen. Kaapeli vain tosin ohuempi.
http://vikakoodinlukijat.shop.wosbee.co ... uote+-+300
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja jameli »

Paikanpäällä käyneentä täytyy sanoa, että kannattaa jälleen varoa, ettei mene turha työ hukkaan...

Operaatio ei perinteisellä käsikäyttöisellä endoskoopilla onnistu, ehkä sellainen Hollywood-elokuvissa näytetyllä vakoilulaite, joka taipuu myös kärjestä ja varren matkalta ilman että sitä joutuu käsin vääntelemään, mutta ei jos sitä työntää koneen sisään ja koittaa ulkona olevasta osasta väännellä.

http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/oil ... teps=4#TOP

http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/
__________________
Harrastus tauolla.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: öljypohja/imusihti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kylläpä venähti tämä öljynvaihto.
Laitteella olisi ehkä saattanut nähdä, mutta öljypohjaan jäävä öljy tukki aina kamerapään. Muutaman kerran näin jotain kiiltävää kuvassa ja nyt vain pitää toivoa ettei se ollut imusihti :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin