TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mesessä hiukkasen vääntöä ja painoa enemmän, tehoissa ei isoa hittoa 224hv vääntö 540nm 1400-2400. Automaattilaatikko antaa vähän etua 7 lovisessa paremmat välitykset kiihdytyksessä, ilmotettu 0-100 aika kova automaatti dieselille 6,8 s.
Hyvä suoritus hirvisaabilta neloskoneella.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saappihan tosiaan lähtee paikaltaan paremmin pakkokakkosella kuin D:llä, ykkönen tahtoo D:llä rynnätä ylikierrosten puolelle kun vaihto kestää ja kestää. Tuskin pääsee mese tuohon 6,8 sekuntiinsa, totuus löytynee jostain noitten aikojen välimaastosta.

En tähän hätään löydä/jaksa etsiä linkkiä (joka varmaan on jossain tässä ketjussa jo), jossa Ruotsissa oli penkitetty TTiD Hirschistä 200hp 450Nm.

Perkele, näinköhän sitä joutuu tämänkin kanssa penkkiin menemään.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mielenkiinnosta kattelin ja löyty tuommonen sivusto, missä olivat tuollasta E 320 CDI Combia testanneet ja alalaidasta löytyy kiihtyvyyslukemia mm.

Tuossa, heti ykkös-sivulla on jotain teho- ja vääntölukemia TTid Hirschille.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD Ahtoputki halki & tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Noni!

Annoin happea vähän runsaammin Murhasaaren mäessä, +30 asteen kelissä, liekö tuo aiheuttanut normaalia korkeampaa ahtopainetta :?: , koska ahtoputki on nyt halki..
Kuva

Tuntui jälkeenpäin vähän tehottomalta, "Turbo"-mittari ei ottanut normaalille korkeudelle ja moottoritiellä testatessa sain sitten Limited Performance ilmoituksen ja moottori meni aika selkeesti Limb home-tilaan.. Voin kertoa, että siinä kohtaa mopoauto kiihtyy paremmin..
Uudelleenkäynnistettäessä tehoja oli, mutta alle puolet ehkä.. Syy selvisi pellin alta, tuuman vekki ahtoputkessa..
Pikafix lauantai-aamuna: Pikaliimaa vekkiin, Hesuz-tape päälle ja pari klemmaria ympäri:
Kuva


Oliskos ehdotuksia varaosanumerosta?
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Osa tulossa, 2 päivää. Käsittää koko putken alhaalta lähtien, vaikka vain päällä oleva ~40 cm pätkä vaihdetaan. Ilman alennusta 225,-.
EPC:n kuva ei ihan vastaa totuutta, päällä tosiaan erillinen 40cm klemmarikiinnitteinen kumiletku, pystyputki välijäähdyttimen kyljestä mielestäni kovaa muovia.
Vaikka edellä kerroin mäkeen kiihdyttämisestä, niin oireita oli kyllä jo 5 päivää aiemmin, kulutus nousi 8 litraan. Arvelin tuolloin johtuvan helteen vaikutuksesta ilmastointiin.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

joukolainen kirjoitti:Mesessä hiukkasen vääntöä ja painoa enemmän, tehoissa ei isoa hittoa 224hv vääntö 540nm 1400-2400. Automaattilaatikko antaa vähän etua 7 lovisessa paremmat välitykset kiihdytyksessä, ilmotettu 0-100 aika kova automaatti dieselille 6,8 s.
Hyvä suoritus hirvisaabilta neloskoneella.
http://www.einszweidrei.de/mercedes/mbe ... 2006-1.htm
tuossa ovat testanneet tuota nelivetomursua. 8,4s 0-100
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Perhanan Hirsch kun lopetti TiD/TTiD:n putkistojen valmistuksen alkuunsa, huomasin vasta nyt nauhoitetun äänileikkeen. Jopa nelosdieselin äänistä saa näköjään matalan sporttiset.

Nyt tuo kuulostaa kyllä todella hengettömältä. Mitään leluja ei uskalla laittaa, niissä kun ei ole DPF:aa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

TTiD Ahtoputki

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Noniin, ahtoputken yläosa vaihdettu, varaosa siis käsitti "liikaa" putkea.
Uusi putki tuntuisi olevan paljon pehmeämpi, kuin vaihdettu. Voisiko olla kovettunut/haurastunut vanha ahtoputki..
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

2xturbo kirjoitti:Kesärenkaan kulutuspinnan kestävyyttä kannattaa myös arvostaa. Tästä on todella vähän mitään julkaisua autolehtien rengastesteissä. Michelin energyä kestävyyden suhteen suositteli nuuka insinööri. Olen samaa mieltä. Tuo on ollut kestävin kesärengas minulla ja varmaan jatkoonkin samat. Edellyttää toki, että saa 17" 235/45 koossa. Tulee sellaista kiihtyvyyden ja voiman tunnetta, kun auto pikkasen vetelee kiihdytyksissä 8)
Ilmeisesti puhut Misukan EnergySavereista. Itse kun olen ajellut niillä jo yli 2000 km, niin melu ei ole mielestäni mitenkään paha, jota väitettiin niiden ongelmaksi. Kestävät varmasti hyvin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Koska en kehtaa ja jaksa lukea koko topickia alusta alkaen, niin kysyn tässä kohdassa.
Onko mielestänne suorituskyky sitä, mitä valmistaja lupaa? Onko alakierrosvääntö riittävä ja onko yläkierroksilla puhti poes? Mitä mieltä olette verrattuna vaikka 2.0T:hen tai jopa 2.8T:hen (280hv)? Kyselen vain jatkoa ajatellen josko meidän taloudessa on joskus hamaisessa tulevaisuudessa laitettavana uusi Saab - joko diisel tai bensa. Käsittääkseni näissä Fiatin alkuperää olevissa diiseleissä kulutus on hyvän eli varsin alhainen verrattuna tehoihin. Ja vielä kysymys: onko luotettavuus diiseliksi hyvänlainen?
Ainakin omassa hiiluxissa alakierros vääntö on kohtuullinen eli kohtuullisen hyvä siihen nähden, että se painaa jotain 1900 kiloa ja tehot ovat aika alhaiset siihen nähden mitä kilpailijat työntävät ulos kuten Nissan Navara.
Ja omasta kohdastani entinen 2.0T(R) OG9-3 oli raju väännöltään - liekkö sitten pelannut oikein - nelosvaihteella mitattiin parhaimmillaan 240hv @ 411Nm ja varmaan vitosvaiheella ne olisivat olleet asteen korkeammat. :) Vääntö ja teho olivat siinä autossa vähintäänkin kohdillaan, eli sitä riitti ja riitti. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD Ahtoputki halki & tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Ristom kirjoitti:Noni!

Annoin happea vähän runsaammin Murhasaaren mäessä, +30 asteen kelissä, liekö tuo aiheuttanut normaalia korkeampaa ahtopainetta :?: , koska ahtoputki on nyt halki..
Kuva

Tuntui jälkeenpäin vähän tehottomalta, "Turbo"-mittari ei ottanut normaalille korkeudelle ja moottoritiellä testatessa sain sitten Limited Performance ilmoituksen ja moottori meni aika selkeesti Limb home-tilaan.. Voin kertoa, että siinä kohtaa mopoauto kiihtyy paremmin..
Uudelleenkäynnistettäessä tehoja oli, mutta alle puolet ehkä.. Syy selvisi pellin alta, tuuman vekki ahtoputkessa..
Pikafix lauantai-aamuna: Pikaliimaa vekkiin, Hesuz-tape päälle ja pari klemmaria ympäri:
Kuva


Oliskos ehdotuksia varaosanumerosta?
Katsoin vähän tarkemmin k.o. putkea ja sama vika Rahikaisen TTID:ssa. Vielä ei ole mennyt kokonaan halki, kuten sinulla, mutta halkeaman alut jo kasassa. Laitoin Maptunelle postia, josko niillä olisi kiinnostusta tehdä myös TTID koneeseen valmista silikoniletkusarjaa. Tuo kohta koneessa on todella kuuma ja varsinkin näin kesähelteillä, että ihmekös se, jos rakoilee.
BMW f11 535xd -13
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Joo, jäi kyllä tosta ahtoputken materiaalista vähän hampaankoloon. Uusi putki on aika paljon pehmeämpää kumia, joten tässä on aineksia materiaalipohjaiseen tyyppivikaan.

Suorituskyvystä juhokare, voisin sanoa olevani vähintään tyytyväinen. Edelliset meillä oli Hirschitettyjä 1,8teitä (195hv/310Nm) ja kyllä tämä TTiD ihan virittämättäkin on vähintään samaa tasoa. Alavääntö on rajua, mikä on tieliikenteessä erittäin käyttökelpoista esim. ohituksiin. SS TTiD kiihtyy 60-100km/h nelosella 6,5s (2.8T 6,2s), 80-120km/h vitosella 8,4s (2.0T 10,5s)
Lähde: http://www.hirsch-performance.ch/
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ristom kirjoitti:Joo, jäi kyllä tosta ahtoputken materiaalista vähän hampaankoloon. Uusi putki on aika paljon pehmeämpää kumia, joten tässä on aineksia materiaalipohjaiseen tyyppivikaan.

Suorituskyvystä juhokare, voisin sanoa olevani vähintään tyytyväinen. Edelliset meillä oli Hirschitettyjä 1,8teitä (195hv/310Nm) ja kyllä tämä TTiD ihan virittämättäkin on vähintään samaa tasoa. Alavääntö on rajua, mikä on tieliikenteessä erittäin käyttökelpoista esim. ohituksiin. SS TTiD kiihtyy 60-100km/h nelosella 6,5s (2.8T 6,2s), 80-120km/h vitosella 8,4s (2.0T 10,5s)
Lähde: http://www.hirsch-performance.ch/
Eli diiselissä voi olla alavääntöä? Sitä on juuri täällä väitetty olevan liian vähän verrattuna bensaan. Minullakin on ollut käsitys, että ainakin tässä TTiD:ssä vääntöä kyllä löytyy. No, mites sitten yläkierroksilla?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä tämä kaksois-turbotus näkyy juuri siinä, että tämä kulkee myös alakierroksilla. Tämän ketjun ekassa viestissä on vääntökäyrä ihmeteltäväksi.
Itse en paljonkaan käytä kierroksia, mutta kyllä meno jatkuu kivast ainakin 3500rpm asti.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3858
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ristom kirjoitti:Kyllä tämä kaksois-turbotus näkyy juuri siinä, että tämä kulkee myös alakierroksilla. Tämän ketjun ekassa viestissä on vääntökäyrä ihmeteltäväksi.
Itse en paljonkaan käytä kierroksia, mutta kyllä meno jatkuu kivast ainakin 3500rpm asti.
Paljonko on maksimikierroslukumäärä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin