Omassa autossa ko. alipainelinjan imusarjaa lähinnä oleva takaisku sulkeutui "laiskasti" pienemmillä paineilla (testattu käsikäyttöisellä yli/alipainepumpulla), jolloin ahtopainetta pääsee mahdollisesti vuotamaan alipainepumpun ja jarrutehostimen suuntaan - ei kuitenkaan ise tehostimeen, sillä ennen tehostinta on linjassa toinen takaiskuventtiili (mikäli on ehjä).
Varmistin teorian iroittamalla alipainelinjan imusarjasta sekä tulppaamaalla imusarjassa olevan alipainelähdön + irroitetun linjan pään. Koeajossa eron huomasi välittömästi: alavääntö ja kaasupolkimen reagointi palasivat ennalleen.
Vaivan voi korjata varmastikin useammalla tavalla, joista virallinen on vaihtaa koko alipainelinja (varaosa 12783806). Itse vaihdoin pelkän takaiskuventtiillin - löytyy ainakin OPEL-tiskiltä (GM 90498464 / OPEL 564611) n. 8 Euron hintaan. Pelkän venttiilin vaihto vaatii kuumailmapuhaltimen kanssa askartelua.
EDIT: lisätty havainnekuvat
![Kuva](http://gamma.nic.fi/~baystone/saab/takaisku1.jpg)
![Kuva](http://gamma.nic.fi/~baystone/saab/takaisku2.jpg)