9-3 ss 1.8t MISSÄ bassot ????
Vielä bassoista!
Omaa SS:ää tilatessani lueskelin tätä palstaa ja päätin tilata oman autoni kaikkein järeimmällä Prestige 300 audio järjestelmällä. Edessä soundit ja bassot on todellä hyvät, mutta takana hattuhyllyssä olevista SUBBAREISTA puuttuu tehot (ainakin minun mielestäni). Rahkeita pitäsi kyllä olla, koska edessä ja takana on omat vahvistimet 300W.
Voiskohan syynä olla subbareiden kotelointi (nyt ei ole lainkaan), vai tulisko takakontin antama kaikupohja olla riittävä, jolloin ehkä syy on vahvistimessa? Pystyyköhän kotelointia parantaa vai onkohan takana oleva erill. vahvistin tarkistettava?
Olisko jollakin "hifistillä" antaa jonkinlaista neuvoa/kommenttia?
nm. kunnot bassot rules!
Omaa SS:ää tilatessani lueskelin tätä palstaa ja päätin tilata oman autoni kaikkein järeimmällä Prestige 300 audio järjestelmällä. Edessä soundit ja bassot on todellä hyvät, mutta takana hattuhyllyssä olevista SUBBAREISTA puuttuu tehot (ainakin minun mielestäni). Rahkeita pitäsi kyllä olla, koska edessä ja takana on omat vahvistimet 300W.
Voiskohan syynä olla subbareiden kotelointi (nyt ei ole lainkaan), vai tulisko takakontin antama kaikupohja olla riittävä, jolloin ehkä syy on vahvistimessa? Pystyyköhän kotelointia parantaa vai onkohan takana oleva erill. vahvistin tarkistettava?
Olisko jollakin "hifistillä" antaa jonkinlaista neuvoa/kommenttia?
nm. kunnot bassot rules!
300 W???
Nämä tehot tietääkseni on huipputehoja, ei siis todellisempia RMS tehoja. RMS tehoina 300 W saattaa olla 150 W. Tämä vielä jaettuna usealle kaiuttimelle, niin aletaan lähestyä todellisempaa. Markkinointikikkana usein kerrotaan kaikkien kaiuttimien yhteenlaskettu huipputeho, niin saadaan huimalta näyttäviä lukuja. Korva sanoo jotain muuta. Tosin ei niitä tehoja niin hirveästi tarvita, jotta saa pysyvän kuulovaurion aikaan.
Toivottavasti saat myös takaa "matalat" kuulumaan. Joskus voi kaiuttimien vaiheistus olla toisessa kaiuttimessa väärinpäin, niin silloin bassot eivät kuulu (toinen kaiutin potkii sisään ja toinen ulos = 0). En uskoisi näin olevan uudessa autossa varsinkin jos et ole itse koskenut johtoihin.
Toivottavasti saat myös takaa "matalat" kuulumaan. Joskus voi kaiuttimien vaiheistus olla toisessa kaiuttimessa väärinpäin, niin silloin bassot eivät kuulu (toinen kaiutin potkii sisään ja toinen ulos = 0). En uskoisi näin olevan uudessa autossa varsinkin jos et ole itse koskenut johtoihin.
Monikolitrainen takakontti 9-3:ssa on ? Hattuhyllyyn tuskin edes saa kiinni mitään isompia subbarielementtejä, joten veikkaan, että koteloimattomille elementeille takakontti on liika iso..
Erillinen subbari 8-12 tuuman elementillä omassa kotelossaan tuottaa kyllä basson joka on ihan toista luokkaa, mutta se kotelo vie kontista oman omansa, 40-80 litraa varmaan käytännöllisimmillään. Senhän saa kyllä tarvittaessa poieskin.
Erillinen subbari 8-12 tuuman elementillä omassa kotelossaan tuottaa kyllä basson joka on ihan toista luokkaa, mutta se kotelo vie kontista oman omansa, 40-80 litraa varmaan käytännöllisimmillään. Senhän saa kyllä tarvittaessa poieskin.
Noniin tulipahan tilattua aika stereopäivitykseen ens viikoksi, eli ES1:nen Es2:ksi. Tarjouksen mukaan joka tuli meille SportSedanin omistajille
Se että onko se hintansa arvoinen on kyseenalaista, mutta kuulostaa se jumalattoman paljon paremmalta kuin ES1. Oon verrannut kaverin autoon jolla on ES2.
Se että onko se hintansa arvoinen on kyseenalaista, mutta kuulostaa se jumalattoman paljon paremmalta kuin ES1. Oon verrannut kaverin autoon jolla on ES2.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 19:24
- Paikkakunta: Kerava
Mielenkiintoinen keskustelu. Oma 9-5:ni oli pajalla viime maanantaina ja sain alle sijaisautoksi uuden karhean 9-3SS 1.8t:n ja olin aluksi huolissani kuuloni heikkenemisestä, koska tuntui että äänentoisto oli kuin heikon henkäys jostain kaukaa Sitten totesin että kyseisen auton äänentoistojärjestelmä oli jostain hyvin kaukaa... Yllätti kyllä hieman, koska ei jotenkin istunut uuden 9-3SS:n imagoon....
Volvo V50 T5
Re: Bassot
Mitä ite tiedän poppiksista ni omasta mielestä toi on aika nerokas. Meinaan kaikille kajareille oma linjalähtö vahvarit väliin ja sit kajarit. Meinaan tommonen intergrotu on parempi ku mikään erillinen. Eiks Saabin audio systeemät suunnittele Harman & Kardon ja e on kyl aivan ykkös merkki melkeen kaikes hifiin liittyväs.9-3 kirjoitti:Typerä temppu Saabilta laittaa ylipäästösuodin kaiutinlinjoihin.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Päivitys on suoritettu ES1:stä ES2;ksi. Ja täytyy sanoa ettää oon pettynyt , koska kun lisää vähäkään enemmän volumea, niin alkaa kuskin puoleinen ovikajari klonksuttamaan?
Onko teillä HIFISTEILLÄ tietoa mikä tämmösen reaktion saa aikaan?
Eli kun pitääs kuulua BUM BUM niin kuuluu klonk klonk, basso ääni ei todellakaan ole tällä hetkellä puhdas!
Toki otan yhteyttä asennusliikkeeseen vielä, mutta kommentit olis tervetulleita.
Vai onko tämä taas ominaisuus eikä vika?
Onko teillä HIFISTEILLÄ tietoa mikä tämmösen reaktion saa aikaan?
Eli kun pitääs kuulua BUM BUM niin kuuluu klonk klonk, basso ääni ei todellakaan ole tällä hetkellä puhdas!
Toki otan yhteyttä asennusliikkeeseen vielä, mutta kommentit olis tervetulleita.
Vai onko tämä taas ominaisuus eikä vika?
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Ihan uteliaisuuttani tiedustelisin, että mitä tuollainen päivitys maksaa?Saabanan kirjoitti:Päivitys on suoritettu ES1:stä ES2;ksi. Ja täytyy sanoa ettää oon pettynyt , koska kun lisää vähäkään enemmän volumea, niin alkaa kuskin puoleinen ovikajari klonksuttamaan?
Tuo klonksuttaminen on todennäköisesti elementin pohjaamista eli kartion liikerata ylittyy. Kovin kummalliselta kylläkin kuulostaa, että varsin maltillisella tasolla (kuten annoit ymmärtää) tuollaista esiintyisi!?Saabanan kirjoitti:Onko teillä HIFISTEILLÄ tietoa mikä tämmösen reaktion saa aikaan?
Eli kun pitääs kuulua BUM BUM niin kuuluu klonk klonk, basso ääni ei todellakaan ole tällä hetkellä puhdas!
Eipä nuo alkuperäiset äänentoistolaitteet nyt mitenkään kummoisia ole, joten en ihmettilisi vaikka olisi ominaisuuskin...Saabanan kirjoitti:Toki otan yhteyttä asennusliikkeeseen vielä, mutta kommentit olis tervetulleita.
Vai onko tämä taas ominaisuus eikä vika?
Tuota päivityksen hintaa kyselin siitä syystä, että olisi hyvä tietää millaista vastinetta rahoilleen saa käyttämällä alkuperäisiä äänentoistopaketteja. Eli ES2:n hinta verrattuna siihen mitä samalla rahalla saisi autohifiputiikista.
Saab 9-5 Aero MY01
Ihan uteliaisuuttani tiedustelisin, että mitä tuollainen päivitys maksaa?Saabanan kirjoitti:Päivitys on suoritettu ES1:stä ES2;ksi. Ja täytyy sanoa ettää oon pettynyt , koska kun lisää vähäkään enemmän volumea, niin alkaa kuskin puoleinen ovikajari klonksuttamaan?
Tuo klonksuttaminen on todennäköisesti elementin pohjaamista eli kartion liikerata ylittyy. Kovin kummalliselta kylläkin kuulostaa, että varsin maltillisella tasolla (kuten annoit ymmärtää) tuollaista esiintyisi!?Saabanan kirjoitti:Onko teillä HIFISTEILLÄ tietoa mikä tämmösen reaktion saa aikaan?
Eli kun pitääs kuulua BUM BUM niin kuuluu klonk klonk, basso ääni ei todellakaan ole tällä hetkellä puhdas!
Eipä nuo alkuperäiset äänentoistolaitteet nyt mitenkään kummoisia ole, joten en ihmettilisi vaikka olisi ominaisuuskin...Saabanan kirjoitti:Toki otan yhteyttä asennusliikkeeseen vielä, mutta kommentit olis tervetulleita.
Vai onko tämä taas ominaisuus eikä vika?
Tuota päivityksen hintaa kyselin siitä syystä, että olisi hyvä tietää millaista vastinetta rahoilleen saa käyttämällä alkuperäisiä äänentoistopaketteja. Eli ES2:n hinta verrattuna siihen mitä samalla rahalla saisi autohifiputiikista.
Saab 9-5 Aero MY01
Saabanan kirjoitti:Päivitys on suoritettu ES1:stä ES2;ksi. Ja täytyy sanoa ettää oon pettynyt , koska kun lisää vähäkään enemmän volumea, niin alkaa kuskin puoleinen ovikajari klonksuttamaan?
Onko teillä HIFISTEILLÄ tietoa mikä tämmösen reaktion saa aikaan?
Eli kun pitääs kuulua BUM BUM niin kuuluu klonk klonk, basso ääni ei todellakaan ole tällä hetkellä puhdas!
Toki otan yhteyttä asennusliikkeeseen vielä, mutta kommentit olis tervetulleita.
Vai onko tämä taas ominaisuus eikä vika?
Ensimmäinen parannuskeino tuohon huonoon on etukaiuttimien vaihtaminen laadukkaampiin.
Jo satasen panostuksella saa paremman soundin ja reilulla kahdella sadalla oikeasti HYVÄN äänen. En tiedä, mikä on 93SS:n alkuperäisen kaiuttimen halkaisija, mutta jos se on standardikoko 5,25" tai 6,5" niin asennuksenkin pitäisi olla aika yksinkertainen. Kaiuttimia asentaessa kannattaa ottaa huomioon myös elementin vaatima syvyys, ettei käy niin että kaiutin mahtuu paikalleen, mutta esim. ikkuna ei mahdu laskeutumaan alas. Myöskään kaiuttimen kiinnittämisessä ei kannata "oikaista". Edes tuhannen euron kaiutin ei soi hyvin, jos sen laittaa yhdellä tai kahdella ruuvilla kiinni ja ovipahvin/kaiuttimen väli ei ole tiivis
Seuraava askel parempaan ääneen on vahvistimen/subbarin lisääminen järjestelmään. Ainakin DLS:n CA-sarjan vahvistimet ovat tosiaan sellaisia, että ne eivät vaadi erillistä herätejohtoa, vaan kytkeytyvät päälle silloin kun soittimelta tulee signaali. Tämä siis ainoastaan silloin kun käytetään highlevel-sisäänmenoa eli signaali ryöstetään esim.soittimen kaiutinjohdoista. Matalatasoisella signaalilla vahvistinta ohjattaessa (RCA) tarvitsee herätejohtokin kytkeä.
Toinen vaihtoehto matalien äänien saamiseen on aktiivisubbarin lisääminen. Silloin samassa paketissa on vahvistin, subbari ja kotelo. Tämä on hyvä vaihtoehto niille, ketkä eivät halua askarrella itse laatikkoa ja tällainen laatikko on takuulla tiivis ja oikean kokoinen
En tosin ota vastuuta, jos tuossa 93SS:ssä menee jotain eksoottista väylätietoa johdoissa ja kytkennän jälkeen auto ei enää käy kuin klo12.00-12.15 välisenä aikana ja airbagit pamahtavat naamalle
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Saab 93 SS:n äänentoistosta
Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan. Ostin oman 93:ni laajimmalla l. 13 kaiuttimen systeemillä ja silti pettymykseni oli suuri. Ääni oli kovin keskialuevoittoinen, tukkoinen ja nasaalinen. Mutta etupäälle löytyi jo apua. Tässä yksi mahdolllisuus oleellisesti parantaa toistoa. Oviin menee tavalliset 6,5" kauttimet melkein heittämällä , ainakin Alpinen hyvälaatiuiset kaiuttimet mahtuivat juuri ja juuri myös syvyydeltään. Alkuperäiset ovikajarit on 2 ohmiset, mutta 4 ohmia toimii varsin hyvin. Kojelaudassa on siis 1,5 diskantit ja 3,5" keskiäänikaiuttimet ja keskellä yksi 4" kajari. Alkuperäisten ongelma on mielestäni aivan liiaksi korostettu keskialue, joka nousee ylös ja liiankin keskelle, stereokuva kärsii äänen sävystä puhumattakaan. Jätin 3,5" k:t pois kokonaan, vaihdoin Alpinen diskantit tilalle ja johtoihin (oven sisällä) sijoitetuilla jakosuotimilla ohjasin enemmän midbassoa oviin ja diskanttia tietysti ylös. Ongelmana kuuntelussa oli vielä keskikajari, jonka vaihdoin edulliseen Blaukkarin kaksitiekaiuttimeen (siis 4") ja vaimensin signaalia 6 desibeliä. Tämä laajensi stereokuvaa ja hillitsi ylikorostunutta keskialuetta. Nyt järjestelmä soi mielestäni oikein mukavasti ja erottelevasti, ero alkuperäiseen on roima. Taakse on mahdollista tehdä sama juttu, eli laadukas kaksitiesysteemi vanhojen tilalle. Tällöin faderilla voi takapäätäkin tuoda esiin ja saada enemmän bassoa kuuluviiin 6x9 kaiuttimista. Hintaa muutokselle tietty tuli, mutta sillkka kärsimys ja hampaiden kiristely äänen laaduttomuudesta loppui.
hifivaari
Re: Saab 93 SS:n äänentoistosta
Niin ku sitä verrataan aia simmosiin vehkeisiin mis on laitettu auton hinta niihin hifi laitteisiin. Kyl Saabis on hyvät popit ja kaikist parhaat on tonnaris.esajy kirjoitti:Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Re: Saab 93 SS:n äänentoistosta
jsuomi kirjoitti:Niin ku sitä verrataan aia simmosiin vehkeisiin mis on laitettu auton hinta niihin hifi laitteisiin. Kyl Saabis on hyvät popit ja kaikist parhaat on tonnaris.esajy kirjoitti:Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan.
Ei vaan tässä on enemmänkin ihmetelty, miksi nämä kalliit alkuperäiset tehdasasennetut kaiuttimet ovat niin huonot. Ostamalla halvemmat / laadukkaat elementit saa toistosta takuulla paremman.
Näin myös tonnarissa
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Re: Saab 93 SS:n äänentoistosta
Juurikin näin! Ei ole kovinkaan vaikeaa laittaa vakiopaikoille hieman laadukkaampia kaiuttimia ja jättää ne onnettomat alkuperäiskaiuttimet ihan suosiolla mahdollisesti jo sinne tehtaalle heti autoa tilatessa.esajy kirjoitti:Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan. Ostin oman 93:ni laajimmalla l. 13 kaiuttimen systeemillä ja silti pettymykseni oli suuri. Ääni oli kovin keskialuevoittoinen, tukkoinen ja nasaalinen. Mutta etupäälle löytyi jo apua. Tässä yksi mahdolllisuus oleellisesti parantaa toistoa. Oviin menee tavalliset 6,5" kauttimet melkein heittämällä , ainakin Alpinen hyvälaatiuiset kaiuttimet mahtuivat juuri ja juuri myös syvyydeltään. Alkuperäiset ovikajarit on 2 ohmiset, mutta 4 ohmia toimii varsin hyvin. Kojelaudassa on siis 1,5 diskantit ja 3,5" keskiäänikaiuttimet ja keskellä yksi 4" kajari. Alkuperäisten ongelma on mielestäni aivan liiaksi korostettu keskialue, joka nousee ylös ja liiankin keskelle, stereokuva kärsii äänen sävystä puhumattakaan. Jätin 3,5" k:t pois kokonaan, vaihdoin Alpinen diskantit tilalle ja johtoihin (oven sisällä) sijoitetuilla jakosuotimilla ohjasin enemmän midbassoa oviin ja diskanttia tietysti ylös. Ongelmana kuuntelussa oli vielä keskikajari, jonka vaihdoin edulliseen Blaukkarin kaksitiekaiuttimeen (siis 4") ja vaimensin signaalia 6 desibeliä. Tämä laajensi stereokuvaa ja hillitsi ylikorostunutta keskialuetta. Nyt järjestelmä soi mielestäni oikein mukavasti ja erottelevasti, ero alkuperäiseen on roima. Taakse on mahdollista tehdä sama juttu, eli laadukas kaksitiesysteemi vanhojen tilalle. Tällöin faderilla voi takapäätäkin tuoda esiin ja saada enemmän bassoa kuuluviiin 6x9 kaiuttimista. Hintaa muutokselle tietty tuli, mutta sillkka kärsimys ja hampaiden kiristely äänen laaduttomuudesta loppui.
Paljonko tuollainen "13 kaiuttimen" alkuperäissarja maksaa ja mitä siihen oikeastaan sisältyy noiden kaiuttimien ja soittimen lisäksi? Vahvistin/vahvistimia? Subi?
Vertailun vuoksi huomattavasti laadukkaampi erilliskomponenteista koottu paketti:
3-tie erillisarja (6.5"+3.5"+1") 270€
6-kanavainen vahvistin 230€
Keskikaiutin 3,5" 70€
Takakaiuttimet 6"x9" 135€
Hinta yht. 705€
ja pakettina luultavasti ~550€-600€
BTW. Voisiko joku listata SS:n kaiutinpaikkojen sijainnit ja niihin sopivien elementtien koot.
Saab 9-5 Aero MY01
Re: Saab 93 SS:n äänentoistosta
No jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin yhdenkään auton vakiolaitteet eivät ole hyviä musiikin kuunteluun -korkeintaan tyydyttäviä. Vakiolaitteet ovat hyviä uutisten kuunteluun -kaikki eivät välttämättä siihenkään!jsuomi kirjoitti:Kyl Saabis on hyvät popit ja kaikist parhaat on tonnaris.
Ja ei ne tonnarin vakio vehkeet sen ihmeempiä ole kuin muissakaan...
Voisitko hieman täsmentääjsuomi kirjoitti:Niin ku sitä verrataan aia simmosiin vehkeisiin mis on laitettu auton hinta niihin hifi laitteisiin.esajy kirjoitti:Useat ovat ihmetelleet uuden Saabin äänentoiston heikkoutta eikä turhaan.
Tonnilla saa jo suht laadukkaan äänentoiston autoon -kahdella oikein hyvän! No, saahan sillä toki autonkin, mutta kukapa järjissään oleva tuon hintaiseen autoon alkaisi tuollaisia hifilaitteita asentamaankaan. Ja tässä topikissa kukaan ei vissiin ollut parantelemassa 1000-2000€:n arvoisen auton äänentoistojärjestelmää...
Saab 9-5 Aero MY01