Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Otsikon mukaisen takapään puslan väljyydestä katsastusmies huomautti.

Tiedustelisinkin, onko tuolla takana noita varsia kovinkin paljon, kun esim Motonet ei anna kuin yhden tukivarren taakse varaosanumerolla 17-7149; takatukivarsi 44 cm bumerangi.
Liekö sitten katsastusmies juuri tuota vartta tarkoittanut??? Sanoi, että siihen ei irtopuslia saa vaan koko poikittainen ylätukivarsi on uusittava :o

Onko vaihtotyö kovinkin vaativa operaatio kotikonstein ja joutuuko auton käyttämään kulmien säädössä tuon jälkeen?
Vastauksista olisin kovin kiitollinen :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juuri bumerangista on kysymys. Mikäli vaihto-osa on samoissa mitoissa niin ei tarvitse tehdä säätöjä. Olen vaihtanut pari ja en ole säädättänyt mitään.
Vaihto on ihan oma hommansa, muistaakseni sisimmät pultit ovat ns. uros-torxeja ja ahdasta on. Biltemasta saa ihan hyvän torx satsin millä tehdä homma. Tunti per puoli riittäänee jos on edes vähän ruuvauskokemusta.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No tuollaisen osan vaihdattaminenkaan ei liene kallista puuhaa... No, työjkaluja löytyy itseltäkin omasta takaa, ruuvauskokemusta jonkin verran ja ihan kelvollinen torxisarjakin :wink:
Onko noita osia sitten useammallakin eri mitoituksella olemassa?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve

Eikös tuolla bumerangilla juuri säädetä pyörän camber-kulmaa(?) niin kyllä se nelipyöräsuuntaus olisi varmaan suositeltavaa vaihdon jälkeen? Wis kertoo että suuntaus on tehtävä. Aurausvarsi on vielä erikseen, mutta itse ainakin aion suuntauttaa kun nuo bumerangit menee kolinan takia vaihtoon. Suuntauksessahan takapää laitetaan ensiksi arvoihinsa, jonka jälkeen etupyörien auraus verraten takapäähän. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tällainen käsitys minulla.

EDIT: Ja väärässä olin, Camberia säädetäänkin alatukivarren sisemmällä epäkeskopultilla. Eli kai sitten makuasia että luottaa bumerangin vaihdon jälkeen suuntauksen olevan ok.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Ei ole paha homma. Rengas irti, kahden pultin irrotus, tukivarsi pois ja uusi tilalle. Niiden pulttien pyörittämiseen tarvii räikkään jatkopalaa tai mielellään nivellisen jatkon. Pyörittämään pääsee toisella puolella (muistaakseni pakoputken puolella?) ehkä 1/4 kierroksen kerrallaan mutta kyllä se sieltä irtosi. Itse kävin hakemassa motonetin tukivarret kesäkuussa ja vaihdoin samaisesta syystä. renkaat suuntasin pari kuukautta myöhemmin, sen aikaa ajelin suuntaamattomilla takapyörillä, kyllä se tiellä pysyi. Mutta suuntauksen jälkeen oli paljon rauhallisempi ja suuntavakaampi ajaa joten suuntaus on varmasti paikallaan.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pyörien suuntaus on syytä tehdä.

Itse vaihdoin muutama vuosi sitten ja mittasin camberkulmat ennen vaihtoa. Ne olivat oikeissa arvoissa eli siinä mihin ne oli noilla vanhoilla aikoinaan säädetty. Bumerangien vaihdon jälkeen mittasin camber-kulmat uudelleen. Nyt kallistuskulmaa ei ollut ollenkaan eli olivat 0 astetta molemmissa pyörissä. Joten vein autoni 4-pyöräsuuntaukseen. Itse ei sitä kannattanut tehdä (59€ mittaus+suuntaus), kun se on niin pirun hidasta ja työlästä "kotikonstein". Kun camberia aletaan takaa säätämään alimmaisesta poikittaistukivarresta, niin takapyörien auraus muutuu siinä samalla. Pitää siis säätää yhtäaikaa molempia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Nuo Motonetit ei taida olla kovin kestäviä, mutta voit tuurilla saada hyvätkin. Itsellä meni aika nopeasti - tosin toisessa oli tullut suojakumiin vaurio, mutta ei se ehjäkään kovin pitkään siellä palvellut.

Kesällä tilasin täältä: http://stores.ebay.co.uk/Euro-Automotive-Parts ja taisi olla noin 100 € (2-pack) kaikkine kuluineen ja Febi Bilstein luki tarroissa. Siis suunnilleen Motonetin hinnoissa.

Tuolta saa myös 10-packin hintaan 125 puntaa. Löytyy Opel/Vauxhall-osista. Osta tollanen ja laita loput myyntiin täällä 50 €/kpl niin tulee melko edulliset bumerangit omaan autoosi jopa asennettuna.

Sisemmän Torxin avaaminen ja kiristäminen on kyllä hieman työlästä - samoin pulttien laittaminen takaisin reikiin. Itse havaitsin parhaimmaksi tavaksi laittaa ensin sisimmäisen kiristämättä ja sitten ulommaisen samalla tunkilla alatukivartta nostaen. Pitää olla melko tarkkaan oikeassa kulmassa alatukivarsi, jotta uloin pultti menee nätisti paikoilleen. Siis jos työmenetelmänä asennus pihalla yksi puoli kerrallaan.

Pyöränkulmia en ole koskaan vaihdon jälkeen säädättänyt kun auto on tuntunut kulkevan Saabmaisen vakaasti ja renkaankin ovat kuluneet ihan tasaisesti.
Ehkäpä seuraavan renkaiden uusinnan aikaan sitten.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pumerangin kiinnityksessä ei ole mitään säätöä.

eli ei tarvitse suunnata kun sen uusii.

ainoa jos suuntakulmat on mitattu ja säädetty väljällä tangolla niin silloin tietysti suuntaus menee pieleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei bumerangin kiinnityksessä mitään säätöä olekaan.
Siitä huolimatta nelipyöräsuuntaus on syytä tehdä ja myös WIS näin ohjeistaa :!: .

Syitä on nimenomaan se, että aikaisempi suuntaus on todennäköisesti tehty jo osittain kuluneella (puslat) bumerangilla. Myös se vaikuttaa asiaan, että bumerangit eivät välttämättä ole niin mittatarkkoja keskenään, etteikö suuntaus muuttuisi. Eritoten tämä jälkimmäinen seikka on syytä ottaa huomioon, jos vaihtaa ns. tarvikeosan (esim. Mutunetistä ostettu).

On hyvä huomata, että omalla kohdallani muutos -0,7 asteen camberkulmasta muuttui 0 asteeseen bumerangien vaihdolla. Tuo 0,7 astetta vastaa 16" vanteessa jo liki 5 mm eroa millimetreiksi muutettuna. Minulla oli kulmat säädetty vanhoilla bumerangeilla ja uudet ostettu tarvikeosana. Joten tämä yhdistelmä aiheutti noin ison vaikutuksen 8O .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Tämmöstä kirjotteli lappuun katsastuksessa, onko tässä kyse samasta asiasta? Veteli renkaita ulospäin ja totesi tämän?

Taka-akselin tukitangon laakerointi vas. ja oik. välyksellinen.
ex: 9-3 1.8t Vector
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No, sehän se juuri.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja TKL »

pohojalainen kirjoitti: Kesällä tilasin täältä: http://stores.ebay.co.uk/Euro-Automotive-Parts ja taisi olla noin 100 € (2-pack) kaikkine kuluineen ja Febi Bilstein luki tarroissa. Siis suunnilleen Motonetin hinnoissa.
Kiitokset linkistä, neljässä päivässä tuli lähimpään postiin ja hintaa toimituskuluineen 75 € 2-packille.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

TKL kirjoitti:Kiitokset linkistä, neljässä päivässä tuli lähimpään postiin ja hintaa toimituskuluineen 75 € 2-packille.
Mulla edelleen se bumerangi hommaamatta Saabiin. Nyt alkaisi olla ajankohtaista, kun ilmat lämpenee ja lumet sulaa, niin on helpompi tehdä remppaa tuossa pihamaalla :)

http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-REAR ... 4cea5f9433

Onko tuo nyt se 2-packi, mistä täällä on puhuttu? Eihän tuo hinta ole kuin alle 40 euroa parilta, mikäli olen oikein laskenu ja oikea varaosa on kyseessä... Tuleeko noihin sitte toinen mokoma hintaa lisää rahdin muodossa vai mistä tuo aikaisemmin mainittu 75 euron hinta?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve

34 puntaa eli noin 41 euroa tulee postikuluja.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Poikittaisen ylätukivarren puslan välys

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

noin 20 euroa maksaa tuo ulompi pusla varaosaliikkeessä.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Vastaa Viestiin