
9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Mikä voisi olla vikana kun kaukosäätöinen keskuslukitus ei toimi ollenkaan vaikka vaihdoin paristonkin? Itse avaimella kun aukaisee ovet, niin hälytin menee päälle. Toivottavasti osaatte auttaa. 

Saab 9-3 Vector
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Hälyttimen kuuluukin mennä päälle kun mekaanisella avaimella avataan ovi. Häly kuitataan laittamalla avain virtalukkoon normaalisti. Metrosta sanoivat minulle kerran että pariston vaihto auttaa hyvin harvoin. Vika on yleensä muualla. Menisin TECHin luokse ja lukisin mitä se sanoo. Veikkaan että vastaanottimet ovat pimeänä, ja kertoo tech.
Jyväskylän kun olet profiiliisi laittanut, niin procarservice on paikka jota suosittelen.
http://www.pro-carservice.com/
Jyväskylän kun olet profiiliisi laittanut, niin procarservice on paikka jota suosittelen.
http://www.pro-carservice.com/
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Auto ei siis tunnista avaimia? Tällasta on joillekin käynyt aiemminkin (myös itselleni pari kertaa) ja tästä on keskusteltu linkin takana:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +2#p824583
Tiivistelmä: Irrota kojetaulun päädyn sulakerasiasta sulake nro 2 vähintään minuutiksi. Avain ei saa olla virtalukossa tällöin. Minuutin jälkeen laita sulake takaisin ja toivo parasta
Toimenpiteen jälkeen rattilukko ei toimi ennenkuin olet ajanut vähän, joten älä ihmettele.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +2#p824583
Tiivistelmä: Irrota kojetaulun päädyn sulakerasiasta sulake nro 2 vähintään minuutiksi. Avain ei saa olla virtalukossa tällöin. Minuutin jälkeen laita sulake takaisin ja toivo parasta

Toimenpiteen jälkeen rattilukko ei toimi ennenkuin olet ajanut vähän, joten älä ihmettele.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Kiitokset vastauksista
Täytyy kokeilla ensin tuota sulakkeen irroittamista ja jos sillä ei lähde toimimaan, niin sitten Pro-Carserviceen.

Saab 9-3 Vector
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Löytyy useita syitä miksi avaimen tunnistus katoaa, yksi on esimerkiksi se, että joku on painanut sinun autosi lähettyvillä samanlaista kaukosäädintä sinun itsesi ollessa myös lähettyvillä, näinhän ei saisi käydä, mutta käy silti aina joskus.
Kokeile herättää yhteys niin, että seisot auton ulkopuolella ja painelet vaikka avaamisnappulaa neljästä kahdeksaan kertaan peränjälkeen ja kokeile senjälkeen uudestaan tunteeko auto avaimen.
Kokeile herättää yhteys niin, että seisot auton ulkopuolella ja painelet vaikka avaamisnappulaa neljästä kahdeksaan kertaan peränjälkeen ja kokeile senjälkeen uudestaan tunteeko auto avaimen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Muutama juttu ensiksi.
Mitkä vastaanottimet (monikossa)?
Mikäli jonkun toisen auton (olkoon vaikka sekin Saab) kaukosäädintä on painettu sinun autosi lähettyvillä, miksi sinun itsesi olisi myös tuolloin oltava oman autosi lähettyvillä?
Tarkennusta! Vai tarkoitetaanko, että kahta säädintä painetaan yhtäaikaa?
Ja nyt sitten varsinainen asia.
Vikamahdollisuuksia on todellisuudessa useita, kuten jo edellä kerrottiin. Todennäköisimmät syyt ovat auton ja avaimen synkroinoinnin pettäminen, kaukosäädin rikki (patterit loppu) tai auton vastaanotin (ei monikossa) rikki.
Synkronointi voi pettää sekin useasta eri syystä esim. vahinkopainalluksia säätimestä, huonot patterit ja/tai niiden huono kontakti, "normaalia" digitaalielektroniikan sekoilua jne. Apu tähän on tuo manittu säätimen painelutemppu. Se kannattaa kokeilla tosiaan ihan ensimmäisenä. Mikäli tämä ei tuo apua, niin sitten selvittää testerin avulla lähettääkö kaukosäädin mitään tai vastaanottaako auto mitään. Kaukosäätimien vastaanotin sijaitsee CIM-yksikössä. Tämän resetointiin viitattiin aiemmin sulakkeen irroituksella.
Olisi hyvä kokeilla myös toisilla avaimilla kaukosäädön toimintaa, jos sellaiset on.
Mitkä vastaanottimet (monikossa)?
Mikäli jonkun toisen auton (olkoon vaikka sekin Saab) kaukosäädintä on painettu sinun autosi lähettyvillä, miksi sinun itsesi olisi myös tuolloin oltava oman autosi lähettyvillä?
Tarkennusta! Vai tarkoitetaanko, että kahta säädintä painetaan yhtäaikaa?
Ja nyt sitten varsinainen asia.
Vikamahdollisuuksia on todellisuudessa useita, kuten jo edellä kerrottiin. Todennäköisimmät syyt ovat auton ja avaimen synkroinoinnin pettäminen, kaukosäädin rikki (patterit loppu) tai auton vastaanotin (ei monikossa) rikki.
Synkronointi voi pettää sekin useasta eri syystä esim. vahinkopainalluksia säätimestä, huonot patterit ja/tai niiden huono kontakti, "normaalia" digitaalielektroniikan sekoilua jne. Apu tähän on tuo manittu säätimen painelutemppu. Se kannattaa kokeilla tosiaan ihan ensimmäisenä. Mikäli tämä ei tuo apua, niin sitten selvittää testerin avulla lähettääkö kaukosäädin mitään tai vastaanottaako auto mitään. Kaukosäätimien vastaanotin sijaitsee CIM-yksikössä. Tämän resetointiin viitattiin aiemmin sulakkeen irroituksella.
Olisi hyvä kokeilla myös toisilla avaimilla kaukosäädön toimintaa, jos sellaiset on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Vastaan tähän sen verran, että näitten namiskojen frekvenssit saattavat sekoittaa toisiaan, siinä syy jotta on oltava melko lähekkäin, jos ei ole lähekkäin niin sekaannusta ei voi tapahtua.petrisa kirjoitti:Mikäli jonkun toisen auton (olkoon vaikka sekin Saab) kaukosäädintä on painettu sinun autosi lähettyvillä, miksi sinun itsesi olisi myös tuolloin oltava oman autosi lähettyvillä?
Kaverihan kertoi, että hän oli vaihtanut patterin avaimeensa siinä tapauksessa on tehtävä tämä avaimen kaukosäätimen herätys vaikka auton ulkopuolella seisten ja nappulaa painellen 4-8 kertaa peräjälkeen.
Tähän samaan häiriöön löytyy muitakin syitä. Saab verstaalla tämä syy voidaan todeta mikä se niistä on.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Lisätään vielä hieman omia kokemuksia:
Itsellä tehnyt tosiaan saman jonkun 5-7 kertaa tämän 2,5 vuoden aikana, jonka auto on minulla ollut. Lieneekö omalla kohdalla tuon CIM-yksikön alkavaa oireilua, kun näistä kerroista yhtä vaille kaikki tapahtuivat syksyaikaan (kostea keli, lämpötila +5 paikkeilla). Ja ainoastaan kun auto on seissyt käyttämättä useamman päivän putkeen. Noissa oloissa siis jostain syystä toisinaan katoaa yhteys avaimien ja auton väliltä. Kesäisin ja pakkasilla on auto ollut toisinaan parikin viikkoa käyttämättä ja silti avaimet toimii normaalisti. Eli näyttäisi säätilalla olevan pieni yhteys asiaan.
Itse en pidä tuota vielä niin paljoa käyttöä haittaavana vikana että uhraisin satasia vikapaikan etsimiseen/arvailuun. Sulakkeen irrottamalla on aina korjaantunut.
Toivottavasti Hekeh palaa vielä kertomaan, missä vika oli.
Itsellä tehnyt tosiaan saman jonkun 5-7 kertaa tämän 2,5 vuoden aikana, jonka auto on minulla ollut. Lieneekö omalla kohdalla tuon CIM-yksikön alkavaa oireilua, kun näistä kerroista yhtä vaille kaikki tapahtuivat syksyaikaan (kostea keli, lämpötila +5 paikkeilla). Ja ainoastaan kun auto on seissyt käyttämättä useamman päivän putkeen. Noissa oloissa siis jostain syystä toisinaan katoaa yhteys avaimien ja auton väliltä. Kesäisin ja pakkasilla on auto ollut toisinaan parikin viikkoa käyttämättä ja silti avaimet toimii normaalisti. Eli näyttäisi säätilalla olevan pieni yhteys asiaan.
Itse en pidä tuota vielä niin paljoa käyttöä haittaavana vikana että uhraisin satasia vikapaikan etsimiseen/arvailuun. Sulakkeen irrottamalla on aina korjaantunut.
Toivottavasti Hekeh palaa vielä kertomaan, missä vika oli.

9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Yleensä on ainakin täällä ollut niin, että jos CIM on kaput niin se on sitten lopullisesti kaput, mutta voihan siellä esiintyä joku löysäkosketus, mainittakoon vielä tämäkin, että jos ostaa käytetyn CIM'in niin ainakin yksi alkuperäinen avain on oltava mukana mieluiten vaikka kolme, laitteeseen pystyy ohjelmoimaan vain 5 avainta joista yksi on niinkutsuttu Master, vanhoja avaimia ei pysty koodaamaan uudelleen eikä nollaamaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Avain ja auton vastaanotin eivät mene epäsynkrooniin vielä muutamasta painalluksesta kantomatkan ulkopuolella tai siitä, että kaukosäätimen lähettämä signaali menee "kuralle" juuri yhtäikaa sattuvan samantaajuisen häiriösignaalin vuoksi.
Autossa on muistissa kunkin avaimen viimeksi lähettämä koodi (vaihtuvakoodinen järjestelmä) ja auton vastaanotin hyväksyy useita koodiavaruudessa seuraavana järjestysnumerolla suurempia olevia koodeja. Tämä järjestely on juuri sen vuoksi, että jos tulee kaukana autosta vahinkopainalluksia tai jostain muusta syystä esim. interferenssihäiriö vastaanottohetkellä, niin synkronointia ei heti laakista menetetä, kun kaukosäädin se koko ajan rullaa koodiavaruudessa eteenpäin joka painalluksella.
Useita peräkkäisiä kaukosäätimen signaaleja pitää mennä harakoille, jotta epäsynkronointi vastaanottimen kanssa syntyy.
Edellä mainitun asian olen ihan kokeellisesti testannut. Kantoamatkan ulkopuolisia painalluksia saa tulla yllättävän monta, ennenkuin systeemi lakkaa toimimasta. Samoin olen testannut lähettämällä kaukosäätimen taajuudella häirintäsignaalia RF-generaattorilla. Auton vastaanotin ei erota kaukosäätimen lähettämää kantoaaltomoduloitua signaalia (koodia), kun yhtäaikaa on jatkuva häirintäsignaali samalla taajuudella. Lähete menee siis hukkaan. Näin kärsii tehdä useita kertoja ja, kun häirintäsignaalin ottaa pois päältä, taas toimii.
Jostakin hetkittäisestä viasta johtuen epäsynkronointi voi syntyä aivan yllättäen. Synkronoinnin uudelleen palautus eli tahdistus on silloin tehtävä. Voi olla tosi vaikeaa haarukoida johtuuko mystinen tahdistuksen menetys kaukosäätimestä vai autosta. Mikäli autoon on ohjelmoitu useita säätimiä ja niille kaikille käy samoin, on vika todennäköisesti auton päässä. Yhdellä säätimellä se on vain arvattava. Arvatenkin satunnaisen vian iskiessä tämä ko. laite lähtee koodiavaruudessa liikenteeseen aloituspisteestä eli järjestysnumerolla 1 olevasta koodista liikkeelle tjsp. Ja sehän ei tietenkään sitten täsmää. Uudelleen tahdistus sitten auttaa.
Itselläni on kaksi kaukosäädintä eivätkä ne ole temppuilleet koskaan. Jos sellaista tapahtuu, niin jostain viastahan on kyse. Ei se normaalia ole eikä varsinkaan ominaisuus. Lisäksi on erillinen vaihtuvakoodinen kaukosäädin murtohälytintä varten ja sekin on toiminut. Kyllä nämä vehkeet toimii kuin se kuuluisa junan vessa, jos ovat kunnossa.
Autossa on muistissa kunkin avaimen viimeksi lähettämä koodi (vaihtuvakoodinen järjestelmä) ja auton vastaanotin hyväksyy useita koodiavaruudessa seuraavana järjestysnumerolla suurempia olevia koodeja. Tämä järjestely on juuri sen vuoksi, että jos tulee kaukana autosta vahinkopainalluksia tai jostain muusta syystä esim. interferenssihäiriö vastaanottohetkellä, niin synkronointia ei heti laakista menetetä, kun kaukosäädin se koko ajan rullaa koodiavaruudessa eteenpäin joka painalluksella.
Useita peräkkäisiä kaukosäätimen signaaleja pitää mennä harakoille, jotta epäsynkronointi vastaanottimen kanssa syntyy.
Edellä mainitun asian olen ihan kokeellisesti testannut. Kantoamatkan ulkopuolisia painalluksia saa tulla yllättävän monta, ennenkuin systeemi lakkaa toimimasta. Samoin olen testannut lähettämällä kaukosäätimen taajuudella häirintäsignaalia RF-generaattorilla. Auton vastaanotin ei erota kaukosäätimen lähettämää kantoaaltomoduloitua signaalia (koodia), kun yhtäaikaa on jatkuva häirintäsignaali samalla taajuudella. Lähete menee siis hukkaan. Näin kärsii tehdä useita kertoja ja, kun häirintäsignaalin ottaa pois päältä, taas toimii.
Jostakin hetkittäisestä viasta johtuen epäsynkronointi voi syntyä aivan yllättäen. Synkronoinnin uudelleen palautus eli tahdistus on silloin tehtävä. Voi olla tosi vaikeaa haarukoida johtuuko mystinen tahdistuksen menetys kaukosäätimestä vai autosta. Mikäli autoon on ohjelmoitu useita säätimiä ja niille kaikille käy samoin, on vika todennäköisesti auton päässä. Yhdellä säätimellä se on vain arvattava. Arvatenkin satunnaisen vian iskiessä tämä ko. laite lähtee koodiavaruudessa liikenteeseen aloituspisteestä eli järjestysnumerolla 1 olevasta koodista liikkeelle tjsp. Ja sehän ei tietenkään sitten täsmää. Uudelleen tahdistus sitten auttaa.
Itselläni on kaksi kaukosäädintä eivätkä ne ole temppuilleet koskaan. Jos sellaista tapahtuu, niin jostain viastahan on kyse. Ei se normaalia ole eikä varsinkaan ominaisuus. Lisäksi on erillinen vaihtuvakoodinen kaukosäädin murtohälytintä varten ja sekin on toiminut. Kyllä nämä vehkeet toimii kuin se kuuluisa junan vessa, jos ovat kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Ihan mielenkiinnosta: montako? Puhutaanko suuruusluokasta 5-10 vai satoja?petrisa kirjoitti:Edellä mainitun asian olen ihan kokeellisesti testannut. Kantomatkan ulkopuolisia painalluksia saa tulla yllättävän monta, ennenkuin systeemi lakkaa toimimasta.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Taidanpa suositella sinua probleeman ratkaisijaksi Saab Partnerille tänne ruotsiin, kun tuokin saabissa ja muissakin automerkeissä vaikuttava vika on noin helposti eliminoitavissa sinun taholtasi.petrisa kirjoitti:Avain ja auton vastaanotin eivät mene epäsynkrooniin vielä muutamasta painalluksesta kantomatkan ulkopuolella tai siitä, että kaukosäätimen lähettämä signaali menee "kuralle" juuri yhtäikaa sattuvan samantaajuisen häiriösignaalin vuoksi.
Ota ja lukase vaikka tämä artikkeli: http://www.bilsport.se/nyheter/27870/bi ... iosandare/ linkissä koko artikkeli joka on jo vuodelta 2005, mutta samat vaikeudet ovat voimassa vielä tänäänkin.
Siellä seisoo muunmuassa näin:
Käännös suomeksi:Bilsport.se kirjoitti:Billås slås ut av andra radiosändareFjärrkontroller till billås kan slås ut av andra sändare från radioamatörer, trådlösa hörlurar eller mätinstrument.
Det har helt enkelt blivit för trångt bland radiovågorna.
Autojen lukot lakkaavat toimimasta muitten radiolähettimien ansiosta, kaukolähettimet autolukkoihin saattavat lakata toimimasta, esimerkiksi langattomien kuulokkeiden tai muiden instrumenttien vuoksi.
Syy on se, että on tullut aivan liian ahdasta etterissä radioaaltojen kesken.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Tottakai lukot lakkaavat toimimasta, kun on yhtäaikaa häiritsevää signaalia samalla taajuudella. Johan minä niin kirjoitin. Enhän väittänytkään, että lukot tässä tilanteessa aukeavat. Epäsynkronointi ei tapahdu heti. Teknisesti yksinkertaisissa (ja halvoissa) radiokaukosäätimissä käytetään sellaisia ratkaisuja, että ne eivät siedä yhtäaikaista häirintää radiotiellä. Auton vastaanotin kyllä huomaa kantoaallon, mutta ei erota lähetettävää koodia, kun häirintä- ja kaukosäätimen lähete ovat summautuneet radiotiellä.
Jopa niinkin hieno systeemi kuin meidän tuntema GSM-puhelu menee välittömästi mykäksi ja lopulta katkeaa, kun pistää samalle kanavalle (taajuudelle) rf-generaattorista pelkän moduloimattoman kantoaallon. Edes tukiaseman vaihto ei enää onnistu, kun ns. kättelyä käytetyllä kanavalla ei voida tehdä häirinnän takia. Nimimerkillä testattu on!
3G-tekniikka (WCDMA) on sitten asia erikseen.
Epäsynkrooniin kaukosäädinjärjestelmä menee vasta siinä vaiheessa, kun edellä mainitussa tapauksessa käyttäjä painaa useita kertoja kaukosäädintä. Ja näinhän tapahtuu helposti, kun käyttäjä ihmettelee miksei lukot aukea.
Eihän normaalisti kukaan voi olla selvillä onko kyseisellä paikalla juuri sillä hetkellä päällä jokin häiritsevä samantaajuinen signaali. Sitä vain painelee säädintä uudelleen ja uudelleen. Kun sitten "ongelma" on poistunut tavalla tai toisella (häirintäsignaali lakkaa tai auto siirtyy häirinnästä vapaseen tilaan), on kaukosäätimen ja vastaanottimen toiminnan kannalta tilanne myöhäistä.
Minun ei tarvitse lukea tämän asian vuoksi mitään bilsportin tmv. artikkeleita eikä tulla töihin minnekään saabin partnereille. Teen ko. asian tiimoilta sitä jo nyt.
Jopa niinkin hieno systeemi kuin meidän tuntema GSM-puhelu menee välittömästi mykäksi ja lopulta katkeaa, kun pistää samalle kanavalle (taajuudelle) rf-generaattorista pelkän moduloimattoman kantoaallon. Edes tukiaseman vaihto ei enää onnistu, kun ns. kättelyä käytetyllä kanavalla ei voida tehdä häirinnän takia. Nimimerkillä testattu on!
3G-tekniikka (WCDMA) on sitten asia erikseen.
Epäsynkrooniin kaukosäädinjärjestelmä menee vasta siinä vaiheessa, kun edellä mainitussa tapauksessa käyttäjä painaa useita kertoja kaukosäädintä. Ja näinhän tapahtuu helposti, kun käyttäjä ihmettelee miksei lukot aukea.
Eihän normaalisti kukaan voi olla selvillä onko kyseisellä paikalla juuri sillä hetkellä päällä jokin häiritsevä samantaajuinen signaali. Sitä vain painelee säädintä uudelleen ja uudelleen. Kun sitten "ongelma" on poistunut tavalla tai toisella (häirintäsignaali lakkaa tai auto siirtyy häirinnästä vapaseen tilaan), on kaukosäätimen ja vastaanottimen toiminnan kannalta tilanne myöhäistä.
Minun ei tarvitse lukea tämän asian vuoksi mitään bilsportin tmv. artikkeleita eikä tulla töihin minnekään saabin partnereille. Teen ko. asian tiimoilta sitä jo nyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
Ongelma ratkesi kun menin autoon, laitoin avaimen virtalukkoon, otin avaimen pois ja sitten irroitin tuon sulakkeen 2 hetkeksi. Tämän jälkeen kävin ajamassa pienen lenkin ja avain toimi aivan normaalisti. Kiitokset !
Saab 9-3 Vector
Re: 9-3 vector kaukosäätöinen keskuslukitus
@ "Hekeh" hyvä, että sait releet toimimaan jälleen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.