moottorin lämpenemisnopeus
moottorin lämpenemisnopeus
Moron arvon raati,
Onko termari lopussa, kun näillä etelän pakkasilla -2 - -7 C kestää tunnin lämmitetyn auton lämpömittarin saavuttaa vaakataso 15 km ?
Onko termari lopussa, kun näillä etelän pakkasilla -2 - -7 C kestää tunnin lämmitetyn auton lämpömittarin saavuttaa vaakataso 15 km ?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.
Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.
Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.
Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: moottorin lämpenemisnopeus
tk60382 kirjoitti:Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.
Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.
Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.
Noin parin kilsan matkan jälkeen alkaa puhaltelemaan lämmintä ja tosiaan tuo tolpalta lähteminen ei näytä vaikuttavan paljonkaan lämpiämisnopeuteen.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Eipä vaikuta lohkolämmitin pahemmin mullakaanapu,apupoika kirjoitti:tk60382 kirjoitti:Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.
Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.
Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.
Noin parin kilsan matkan jälkeen alkaa puhaltelemaan lämmintä ja tosiaan tuo tolpalta lähteminen ei näytä vaikuttavan paljonkaan lämpiämisnopeuteen.
Joutui viime talvena mittaaman että on ehjä
Ja ehjähän se oli.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Onko lämppärit mallia säteily vai vesitila, putkessa vai lohkossa? Mulla on OG:ssa ja NG:ssä ollut vesitilan lohkolämppäri enkä juuri huomaa eroa lämpenemisnopeudessa.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Omassani on ainakin vesitilassa ja siinä ainoassa vaihtoehdossa eli termostaattikotelossa.karitammi kirjoitti:Onko lämppärit mallia säteily vai vesitila, putkessa vai lohkossa? Mulla on OG:ssa ja NG:ssä ollut vesitilan lohkolämppäri enkä juuri huomaa eroa lämpenemisnopeudessa.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Minäkun olen aina luullut, ettei SS, SC:hen saa kuin säteilylämmitintä tai letkulämmitintä. Sanoivat kauppaa tehdessä, ettei siinä ole vesiproppuja lohkossa.
Nyt kun keli lämpeni n. +5C lämpenee puolta lyhyemmällä matkalla.
Nyt kun keli lämpeni n. +5C lämpenee puolta lyhyemmällä matkalla.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Joo - lohkoon ei voi laittaa, mutta koneen takapuolella termostaattikotelossa on kansi, joka poistetaan ja sen paikalle tulee perinteisen lohkolämmittimen näköinen vastus nesteeseen lillumaan. Calix tekee ainakin juuri sopivaa lämmitintä.tuomjussi kirjoitti:Minäkun olen aina luullut, ettei SS, SC:hen saa kuin säteilylämmitintä tai letkulämmitintä. Sanoivat kauppaa tehdessä, ettei siinä ole vesiproppuja lohkossa.
Nyt kun keli lämpeni n. +5C lämpenee puolta lyhyemmällä matkalla.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Defa näyttää tarjoavan B207L:ään vain säteilylämmitintä, kuten Aeroonkin (virheellisesti mainostavat samaksi koneeksi). Sellainen omassanikin on ja teho tuntuu lähinnä surkealta.
BMW 320dA Coupe LCI
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Defalla on B207 moottoreihin sekä säteily- että lohkolämmitintä (lohkolämmitin asennetaan samoin kuin tuo edellä mainittu Calix). Tuo virheellinen maininta Aerosta varmaan johtuu siitä että 03-05 Aerot olivat B207R moottorilla eli sama lohko kuin muissakin B207:oissa. VM03 SS:ssä oli ongelmia että moottorinohjaussofta ei suostunut toimimaan kunnolla lämmitetyllä autolla, joten siksi Defa suositteli (ei pitäisi enää suositella) tuon säteilylämmittimen käyttöä. Ongelma oli että auto mittaa ulkolämpötilan olevan pakkasella, mutta moottori onkin lämmin, kun sitä on lämmitetty. Tuo ongelma on korjattu myöhemmillä moottorinohjaussoftan päivityksillä myös VM03 autoihin.
Defan säteilylämmitin 1.8t (B207E), 2.0t (B207L) ja 2.0TS (B207R) autoihin löytyy osanumerolla DA 411894 ja lohkoon sopiva lämmitin osanumerolla DA 411592.
Mulla on tuo lohkoon tuleva lämmitin ollut kaikissa (uusissa) 9-3:ssa ja aika samanlaisia kokemuksia lämmitystehosta kuin muillakin. Joskus kun on sattunut lohkolämmitin päälle lämpimällä kelillä niin on huomannut viisarin värähtävän virtoja päälle laittaessa että eiköhän se ainakin toimi.
Defan säteilylämmitin 1.8t (B207E), 2.0t (B207L) ja 2.0TS (B207R) autoihin löytyy osanumerolla DA 411894 ja lohkoon sopiva lämmitin osanumerolla DA 411592.
Mulla on tuo lohkoon tuleva lämmitin ollut kaikissa (uusissa) 9-3:ssa ja aika samanlaisia kokemuksia lämmitystehosta kuin muillakin. Joskus kun on sattunut lohkolämmitin päälle lämpimällä kelillä niin on huomannut viisarin värähtävän virtoja päälle laittaessa että eiköhän se ainakin toimi.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Ne joiden koneet käyvät kuumina (esim. Bob) älkööt vaivautuko lukemaan tätä
Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
Onko muilla (joilla lämpenemisongelmia on ollut) samanlaisia havaintoja, eli että mittari jämähtäisi/nousu hidastuisi 1/4:an kohdalla?
Kannattaakohan termaria vaihdattaa?
Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.tuomjussi kirjoitti:Moron arvon raati,
Onko termari lopussa, kun näillä etelän pakkasilla -2 - -7 C kestää tunnin lämmitetyn auton lämpömittarin saavuttaa vaakataso 15 km ?
Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
Onko muilla (joilla lämpenemisongelmia on ollut) samanlaisia havaintoja, eli että mittari jämähtäisi/nousu hidastuisi 1/4:an kohdalla?
Kannattaakohan termaria vaihdattaa?
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: moottorin lämpenemisnopeus
Ei jämähdä, nousee tasaisen varmasti ja hitaasti.
3h piuhassa, virrat päälle, niin kyllä viisari on selvästi noussut.
3h piuhassa, virrat päälle, niin kyllä viisari on selvästi noussut.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: moottorin lämpenemisnopeus
No nyt on termostaatti vaihdettu, mutta kone lämpenee kuten jo aiemmin kuvailin: hitaasti.tk60382 kirjoitti:Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.
Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
Tuli sitten oppirahat maksettua , mutta tiedänpähän nyt ainakin sen, että termostaatissa ei ole vikaa
Eli kait se vaan on uskottava noita huollon kommentteja, että hitaassa lämpenemisessä on kyse mittarin skaalauksesta. Ja sisätiloihinhan lämmintä on tullut kokoajan ihan tyydyttävällä vauhdilla.
Re: moottorin lämpenemisnopeus
No nyt huomasin (vasta termostaatin vaihdon jälkeen), että kone lämpenee ihan "unelmavauhtia", kun pitää lämmityslaitteen kokonaan pois päältä. Ei tarvitse ajaa kuin pari kilometriä, niin lämmöt on neljänneksessä ja toinen mokoma, niin kone on normaalilämpöinen.tk60382 kirjoitti:No nyt on termostaatti vaihdettu, mutta kone lämpenee kuten jo aiemmin kuvailin: hitaasti.tk60382 kirjoitti:Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.
Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
Tuli sitten oppirahat maksettua , mutta tiedänpähän nyt ainakin sen, että termostaatissa ei ole vikaa
Eli kait se vaan on uskottava noita huollon kommentteja, että hitaassa lämpenemisessä on kyse mittarin skaalauksesta. Ja sisätiloihinhan lämmintä on tullut kokoajan ihan tyydyttävällä vauhdilla.
Mutta jos pitää sisätilojen lämmityksen päällä, niin moottorin lämpeneminen normaalilämpöihin kestää pikkupakkasillakin toistakymmentä kilometriä (maantieajoa). Sisätilat toki lämpiävät sitten sitäkin hitaammin
Aikamoinen vaikutus tuolla sisätilan lämmittämisellä