moottorin lämpenemisnopeus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Moron arvon raati,

Onko termari lopussa, kun näillä etelän pakkasilla -2 - -7 C kestää tunnin lämmitetyn auton lämpömittarin saavuttaa vaakataso 15 km ?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.

Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.

Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).

Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.

Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tk60382 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.

Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).

Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.

Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.

Noin parin kilsan matkan jälkeen alkaa puhaltelemaan lämmintä ja tosiaan tuo tolpalta lähteminen ei näytä vaikuttavan paljonkaan lämpiämisnopeuteen.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

apu,apupoika kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Jep - taitaa vedellä termari viimeisiään.

Vertailun vuoksi oma SS saavuttaa nykyään normilämmöt (vaakataso lämpömittarissa) noin 7-8 km:n ajon jälkeen alle -20 asteen pakkasilla. "Lohko"lämmittimen en ole juurikaan huomannut vaikuttavan lämpenemisnopeuteen.
Riippuu kai koneestakin, mutta mun -06 1.8t lämpenee kyllä ihmeen hitaasti (paljon hitaammin kuin edellinen -00 mallinen).

Kyllä aika pitkään saa pärryyttää (useita kymmeniä kilometrejä), ennen kuin on koneessa normaalilämmöt. Tosin lämpeneminen rippuu paljon säädetystä sisäilman lämpötilasta. Jos tahdot kylmää sisään, kone lämpenee nopeammin, mutta jos haluat lämmittää ensisijaisesti sisätiloja, koneen normaalilämpö saavutetaan varsin myöhään.

Ei luulis, että termostaattikaan vielä on sökönä tuoreehkossa 40 tkm ajetussa autossa.

Noin parin kilsan matkan jälkeen alkaa puhaltelemaan lämmintä ja tosiaan tuo tolpalta lähteminen ei näytä vaikuttavan paljonkaan lämpiämisnopeuteen.
Eipä vaikuta lohkolämmitin pahemmin mullakaan :?
Joutui viime talvena mittaaman että on ehjä :?
Ja ehjähän se oli.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Onko lämppärit mallia säteily vai vesitila, putkessa vai lohkossa? Mulla on OG:ssa ja NG:ssä ollut vesitilan lohkolämppäri enkä juuri huomaa eroa lämpenemisnopeudessa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Bob »

karitammi kirjoitti:Onko lämppärit mallia säteily vai vesitila, putkessa vai lohkossa? Mulla on OG:ssa ja NG:ssä ollut vesitilan lohkolämppäri enkä juuri huomaa eroa lämpenemisnopeudessa.
Omassani on ainakin vesitilassa ja siinä ainoassa vaihtoehdossa eli termostaattikotelossa.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Minäkun olen aina luullut, ettei SS, SC:hen saa kuin säteilylämmitintä tai letkulämmitintä. Sanoivat kauppaa tehdessä, ettei siinä ole vesiproppuja lohkossa.
Nyt kun keli lämpeni n. +5C lämpenee puolta lyhyemmällä matkalla.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja Bob »

tuomjussi kirjoitti:Minäkun olen aina luullut, ettei SS, SC:hen saa kuin säteilylämmitintä tai letkulämmitintä. Sanoivat kauppaa tehdessä, ettei siinä ole vesiproppuja lohkossa.
Nyt kun keli lämpeni n. +5C lämpenee puolta lyhyemmällä matkalla.
Joo - lohkoon ei voi laittaa, mutta koneen takapuolella termostaattikotelossa on kansi, joka poistetaan ja sen paikalle tulee perinteisen lohkolämmittimen näköinen vastus nesteeseen lillumaan. Calix tekee ainakin juuri sopivaa lämmitintä.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja AC »

Defa näyttää tarjoavan B207L:ään vain säteilylämmitintä, kuten Aeroonkin (virheellisesti mainostavat samaksi koneeksi). Sellainen omassanikin on ja teho tuntuu lähinnä surkealta.
BMW 320dA Coupe LCI
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Defalla on B207 moottoreihin sekä säteily- että lohkolämmitintä (lohkolämmitin asennetaan samoin kuin tuo edellä mainittu Calix). Tuo virheellinen maininta Aerosta varmaan johtuu siitä että 03-05 Aerot olivat B207R moottorilla eli sama lohko kuin muissakin B207:oissa. VM03 SS:ssä oli ongelmia että moottorinohjaussofta ei suostunut toimimaan kunnolla lämmitetyllä autolla, joten siksi Defa suositteli (ei pitäisi enää suositella) tuon säteilylämmittimen käyttöä. Ongelma oli että auto mittaa ulkolämpötilan olevan pakkasella, mutta moottori onkin lämmin, kun sitä on lämmitetty. Tuo ongelma on korjattu myöhemmillä moottorinohjaussoftan päivityksillä myös VM03 autoihin.

Defan säteilylämmitin 1.8t (B207E), 2.0t (B207L) ja 2.0TS (B207R) autoihin löytyy osanumerolla DA 411894 ja lohkoon sopiva lämmitin osanumerolla DA 411592.

Mulla on tuo lohkoon tuleva lämmitin ollut kaikissa (uusissa) 9-3:ssa ja aika samanlaisia kokemuksia lämmitystehosta kuin muillakin. Joskus kun on sattunut lohkolämmitin päälle lämpimällä kelillä niin on huomannut viisarin värähtävän virtoja päälle laittaessa että eiköhän se ainakin toimi.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Ne joiden koneet käyvät kuumina (esim. Bob) älkööt vaivautuko lukemaan tätä :wink:

tuomjussi kirjoitti:Moron arvon raati,

Onko termari lopussa, kun näillä etelän pakkasilla -2 - -7 C kestää tunnin lämmitetyn auton lämpömittarin saavuttaa vaakataso 15 km ?
Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.

Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).

Onko muilla (joilla lämpenemisongelmia on ollut) samanlaisia havaintoja, eli että mittari jämähtäisi/nousu hidastuisi 1/4:an kohdalla?

Kannattaakohan termaria vaihdattaa?
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ei jämähdä, nousee tasaisen varmasti ja hitaasti.
3h piuhassa, virrat päälle, niin kyllä viisari on selvästi noussut.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

tk60382 kirjoitti:Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.

Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
No nyt on termostaatti vaihdettu, mutta kone lämpenee kuten jo aiemmin kuvailin: hitaasti.

Tuli sitten oppirahat maksettua :( , mutta tiedänpähän nyt ainakin sen, että termostaatissa ei ole vikaa :)

Eli kait se vaan on uskottava noita huollon kommentteja, että hitaassa lämpenemisessä on kyse mittarin skaalauksesta. Ja sisätiloihinhan lämmintä on tullut kokoajan ihan tyydyttävällä vauhdilla.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: moottorin lämpenemisnopeus

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

tk60382 kirjoitti:
tk60382 kirjoitti:Moottorin lämpenemiskokemus tältä päivältä - 3 C: Ilman esilämmitystä ajoa 15 km (muutamat liikennevalot, muuten 70 - 100 km/h), eikä kone kerinnyt ihan normaalilämpöiseksi. Lämpö nousee melko nopeasti neljännekseen, mutta sen jälkeen nousu on äärimmäisen hidasta.

Soittelin tänään merkkikorjaamolle ja kertoivat, että mittarin toiminnasta/skaalauksesta johtuen näyttää, että kone lämpenisi hitaasti. Eli kone on jo melko lämmin, kun viisari vasta värähtää liikkeelle. Kun kerroin, että 1/4:san lämpötila saavutetaan melko nopeasti, mutta tämän jälkeen lämpeneminen hidastuu, epäilivät termostaattia (vaihto töineen n. 100 €).
No nyt on termostaatti vaihdettu, mutta kone lämpenee kuten jo aiemmin kuvailin: hitaasti.

Tuli sitten oppirahat maksettua :( , mutta tiedänpähän nyt ainakin sen, että termostaatissa ei ole vikaa :)

Eli kait se vaan on uskottava noita huollon kommentteja, että hitaassa lämpenemisessä on kyse mittarin skaalauksesta. Ja sisätiloihinhan lämmintä on tullut kokoajan ihan tyydyttävällä vauhdilla.
No nyt huomasin (vasta termostaatin vaihdon jälkeen), että kone lämpenee ihan "unelmavauhtia", kun pitää lämmityslaitteen kokonaan pois päältä. Ei tarvitse ajaa kuin pari kilometriä, niin lämmöt on neljänneksessä ja toinen mokoma, niin kone on normaalilämpöinen.

Mutta jos pitää sisätilojen lämmityksen päällä, niin moottorin lämpeneminen normaalilämpöihin kestää pikkupakkasillakin toistakymmentä kilometriä (maantieajoa). Sisätilat toki lämpiävät sitten sitäkin hitaammin :(

Aikamoinen vaikutus tuolla sisätilan lämmittämisellä 8O
Vastaa Viestiin