apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja Baabel »

saab xenonien vaihto??? Ollaan tapeltu jo 30minuuttia niitten kanssa.... Missä asennossa tuon polttimon pitää olla ku ei tunnu millään menevän paikalleen?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Saabin ohjekirjassa on polttimonvaihto ohje, kannattaa tsekata sieltä jos on tallessa. Mutta myötäpäivään kääntämällä naksahtaa lukkoon...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve

Jos tarkoitat auton mukana tullutta ohjekirjaa niin siellä kehotetaan xenonien kohdalla kääntymään huollon puoleen ilman neuvoja miten se vaihto tehdään. Itse olen vaihtanut enkä nyt muista tarkkaan, mutta ilmeisesti juuri noin varttipyörähdys jompaan kumpaan suuntaan niin kuin JaniV totesi. Purkuvaiheessa kannattaa aina pistää merkille miten päin on ollut ja mihin suuntaan on kääntänyt. Toivottavasti onnistuu ennen kuin veekäyrä nousee huippuunsa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja Baabel »

SA9000AB kirjoitti:Terve

Jos tarkoitat auton mukana tullutta ohjekirjaa niin siellä kehotetaan xenonien kohdalla kääntymään huollon puoleen ilman neuvoja miten se vaihto tehdään. Itse olen vaihtanut enkä nyt muista tarkkaan, mutta ilmeisesti juuri noin varttipyörähdys jompaan kumpaan suuntaan niin kuin JaniV totesi. Purkuvaiheessa kannattaa aina pistää merkille miten päin on ollut ja mihin suuntaan on kääntänyt. Toivottavasti onnistuu ennen kuin veekäyrä nousee huippuunsa.
heh kyllä se jo nous!!!! ja apukuskin puoli saatiin vasta vaihettua (kulunut aika 1h 21min)

mutta huomenna pitäs vaihtaa toinen polttimo (kuskin puoli) Hajua mitä kaikkee pitää ottaa irti? kun on toi pissapojan putki tuossa edessä... Umpio irti vai miten?
ei viitti ammattilaisten puoleen siirtyä kun kattelin hintoi nii corollaan maksoi 12euroa xenonin vaihto , mut sit taas kalleimmillaan golffiin ja passattiin 80-120euroa! (ja tämä on vain vaihtotyön hinta!
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Ohjeet löytyi niinkin helpolla hakusanalla etsi toiminnolla kuin xenon vaihto niin:
Eipä eroa juurikaan normi lampunvaihdosta.
uusi93 kirjoitti:.
Umpiota ei tartte 9-3:ssa irroittaa polttimonvaihtoon. Onko kyseessä vasen vai oikea puoli? Oikea puoli on vähän helpompi kun on enemmän tilaa ja vasemmalle puolellekin saa lisätilaa, kun nyppäsee pesunestetankin täyttöputken pois (lähtee ihan nostamalla ylös ja kuuluu irroittaa kun polttimoa vaihdetaan).
Mutta varsinainen xenonpolttimon vaihto:
1. Virta pois päältä ja avain pois.
2. Suojamuovi (tai kumi) pitää ensin irroittaa samoin kuin normaalipolttimoisessakin.
3. Sytytysmuuntajan liitinkappale irti.
4. Pyörittämällä vasempaan irtoaa sytytysmuuntaja. (Älä käytä voimaa, irtoaa kun pyörittää oikeaan suuntaan eli vasempaan ja etenkin kiinnittäessä älä käytä voimaa!)
5. Kiinnityssanka irti xenon-polttimosta ja uusi kiinni.
6. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Kannattaa katsoa missä asennossa polttimo tulee kiinni sytytysmuuntajaan, koska ainakin mulla on kerran ollut vähän vaikeuksia pyöräyttää sytytysmuuntaja takaisin kiinni, kun oli haitat kääntynyt vahingossa väärään asentoon.

Saabin ohjeissa ainakin suositellaan suojalasien ja hanskojen käyttöä xenon-polttimoa vaihtaessa, koska paine polttimon sisällä on suuri.

Jos yhtään epäilyttää omat kyvyt niin kannattaa jättää korjaamon tekemäksi ainakin mun mielestä.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kuskinpuoleisen xenonpolttimon vaihto onnistuu näin ainakin 2006 malliin ja kuvittelisin, että samalla tavalla se onnistuu myös 2003 malliin.Ensin akun suojamuovi pois --> pissapojan täyttöputki nostamalla pois (saattaa olla tiukassa) --> akun ja umpion välissä oleva muovinen "sulakerasia" pois (lähtee kun ruuvimeisselillä painaa "klipsin" sisään "sulakerasian" ja akun välistä ja nostaa lootan irti suoraan ylöspäin) -->kumisen suojakannen irroitus umpion takaa--> johdon irroitus metallisesta sytytysyksiköstä esimerkiksi ruuvimeisselillä hieman kampeamalla --> sytytysyksikön irroitus kiertämällä noin 45 astetta kuskinpenkiltä katsottuna vastapäivään --> polttimon irroitus eli kahden kiinnityshakasen vapautus ja poltin pois paikaltaan--> katso tarkasti miten perin vanha polttimo on paikallaan, jotta osaat laittaa uuden samalla tavalla. Polttimon muovikehässä on koloja, joista suurin (neliskanttinen) tulee suoraa ylös tai alaspäin. Nyt en ulkomuistista muista kummin perin se tulee. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Näin olen vaihtanut polttimot ainakin 10 kertaa ja nykyään toimenpiteessä kuluu noin 2 minuuttia/puoli :)

e: jaa, hidas olin...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: apua! 9-3 -03 xenonien vaihto!

Viesti Kirjoittaja Baabel »

vitikka kirjoitti:Kuskinpuoleisen xenonpolttimon vaihto onnistuu näin ainakin 2006 malliin ja kuvittelisin, että samalla tavalla se onnistuu myös 2003 malliin.Ensin akun suojamuovi pois --> pissapojan täyttöputki nostamalla pois (saattaa olla tiukassa) --> akun ja umpion välissä oleva muovinen "sulakerasia" pois (lähtee kun ruuvimeisselillä painaa "klipsin" sisään "sulakerasian" ja akun välistä ja nostaa lootan irti suoraan ylöspäin) -->kumisen suojakannen irroitus umpion takaa--> johdon irroitus metallisesta sytytysyksiköstä esimerkiksi ruuvimeisselillä hieman kampeamalla --> sytytysyksikön irroitus kiertämällä noin 45 astetta kuskinpenkiltä katsottuna vastapäivään --> polttimon irroitus eli kahden kiinnityshakasen vapautus ja poltin pois paikaltaan--> katso tarkasti miten perin vanha polttimo on paikallaan, jotta osaat laittaa uuden samalla tavalla. Polttimon muovikehässä on koloja, joista suurin (neliskanttinen) tulee suoraa ylös tai alaspäin. Nyt en ulkomuistista muista kummin perin se tulee. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Näin olen vaihtanut polttimot ainakin 10 kertaa ja nykyään toimenpiteessä kuluu noin 2 minuuttia/puoli :)

e: jaa, hidas olin...
heh kyllä tuo apukuskin puoli menee nykyisin , minuutissa "nauraa" pitää vielä testata tänään tuo kuskin puolen lamppu. :) Kiitos paljon neuvoista.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Vastaa Viestiin