E95 käyttö.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Lähes tulkoon täyttä p**kaa täällä kirjoitetaan.
Tekee mieleni kompata petrisan kirjoitusta ja todeta jotta hyvin on oltava persdynonkarvat pinnalla jos jonkin eron huomaa, E85:n ja 95E eron huomaa kyllä jopa perstuntumalla, mutta 95E ja 98E ero on niin minimaalinen ettei edes kunnon mittarit reagoi mitattaessa asiaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No ihan yhtä paskaa on se ettei eroa huomaa. Teidän tartteis varmaan viedä persdynonne kalibrointiin ja säädettäväksi jos ei selvää eroa havaitse.

Oletko pertrisa esimerkiksi kattonu mitä ilmamassapyynneille tapahtuu kun nakuvaro napsahtaa päälle? Kannattaa varmaan ensin tsekata tuo asia ja laskea sitten vaikka mitä se tarkoittaa newtonmetreissä, jonka jälkeen alkaa huudella..

Tässä ilmamassapyyntöjä seuranneena voin sanoa että kun nakuvaro menee päälle tippuu pyynti vähintään 100 yksikköä, foorumilta löytyneiden kaavojen perusteella voidaan laskea että tämä tarkoittaa newtonmetreissä n. 33 newtonia vähintään (jos tiputus on tasan 100 yksikköä).

Otetaan esimerkiksi sport sedan 2,0t (175hv/265nm). Esim. tälläsen moottorin bensa stage1:stä penkataan keskimäärin se 200-205hv/320-330nm. Jos tästä väännön lukemista vähennetään tuo 30-40nm. Niin kuinka lähellä ollaan vakio vääntöä? Hyvin lähellä. Sitten voidaankin taas miettiä sitä, että voiko eroa vakioon tuntea vai ei...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari, oliko siis minun Maptun stage 1 muuttunut vakioksi (175 hv), kun olin siihen tankannut matalaoktaanista :o :?: .

Mielestäni nuo esille laittamani mittaustulokset osoittavat aivan muuta.
Eli kyllä se softaus toimii ja tuo lisää potkua vaikka ei korkeaoktaanista tankkaakaan, mutta näemmä jotkut haluavat näistä faktoistakin huolimatta muuta väittää.

Vai että lähelle vakiota mennään .... :lol: :lol: :lol: ja vain korkeaoktaanisella "viritys toimii", vielä kerran :lol: :lol: :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

En ota kantaa 95:n ja 98:n eroihin, siis siihen että tunteeko sen. Mutta kyllähän myös softauksen muuta aspektit vaikuttavat tehon tunteeseen, onhan noita pyöriäkin samalla motilla, mutta erilaisilla moottorinohjauksilla ja toinen tuntuu selvästi toista nopeammalta, mutta radalla eroa ei saa aikaan.

Stage1:ssä tehoerot 95:n ja 98:n välillä ovat yleensä 5-10 hepan luokkaa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4576
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kylläpäs täällä kiehuu.

Oktaaniluku on moottorista ulossaatavaan maksimitehoon vaikuttava luku. Vaan kun lopputulokseen vaikuttaa myös mm. ilmamassa, seos, sytytysennakko ja imuilman lämpötila niin ette te voi vertailla setuppeja noin mustavalkoisesti. Lisätään vielä ulkoiset tekijät eli ilman lämpötila, renkaiden kitka, ilmanvastus ja mäen suunta niin saadaan hyvä olosuhdehaarukka jo aikaan.
Vertailukelpoiset tulokset voi saada vaikkapa samasta dynopenkistä samalla kalibraatiolla ajettuna. Tai samasta mailin kiihdytyksestä samassa tapahtumassa riittävän samoissa olosuhteissa.

Korkeammalla oktaanilla siedetään enemmän imuilman lämpöä, ahtopainetta ja sytytysennakkoa. Jälkimmäiset yleensä lisäävät tehoa. Riippuen softasta ja siihen tehdyistä muutoksista nakututustilanteeseen reagointikin voi olla sangen erilainen.
Kylmillä keleillä vakiocoolerinkin teho voi riittää nopeaan vetoon matalaoktaanisella polttoaineeella nakutustunnistuksen puuttumatta peliin. Yhtä lailla pidempi veto tai herkkä tunnistus laskee tehoja koska ilmamassoja rajoitetaan ideaalitilanteesta. Typerän epäherkäksi modattu nakutustunnistus paukuttaa täysiä ilmamassapyyntejä nakutusvaroituksista huolimatta kunnes saattaa tapahtua vahinkoja.

Eli oktaaniluku ei pelkästään päivää pelasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, näin on.

Aivan varmasti sillä oktaaniluvulla on vaikutusta jonkin verran verrattaessa 95 vs 98 keskenään.
Se väite, että viritys ikäänkuin menettää merkityksensä käyttämällä 95 oktaanista ei pidä paikkaansa. Kuinka suuri ero on sitten todellisuudessa näiden bensojen kesken onkin sitten se väittelyn aihe. Varmaan tuo edellä mainittu tehoero on sitä mitä se oikeasti on. Ja sillä ei kyllä käytännössä ole teholuokassa 200 hv mitään merkitystä. Se on minun mielipiteeni.

Jos saan nyt tänä kesänä tuon vastaavan kiihtyvyysmittarin lainaan, niin teen suorituskyky mittaukset niin 95 bensalla kuin etanolillakin. Tavallaanhan nuo bensamittaukset jo on, mutta nyt teen ne uusiksi, kun softakin vaihtui Maptun - JC. Katsotaan sitten mikä ero tulee edes näiden kesken. Sekin voi jäädä aika pieneksi "kellotettuna", joten silloin ero näiden bensojen välillä on lähes olematon.

Tällaisilla psykologisilla tekijöillä on suuri merkitys "persdyno" mittauksissa, kun mittaaja tietää
mitä tankissa on. Kello on lahjomaton. Itse tullut harrastettua hifiä pienen ikänsä niin sielläkin eri juttujen kuuntelutestit pitää tehdä nk. sokkokuuntelulla. Mittaamalla voi todeta monia asiota sielläkin, mutta käytännön merkitys selviää tuolla mainitulla kuuntelukokeella.

Mutta...toisaalta onhan se niinkin, että mikäli se tuntuu paremmalta, niin annetaan nauttia siitä tunteesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

Kuulostaa ihan mielenkiintoselta noi mittaustulokset.

Kunhan ne Vesankin mainitsimien muuttujien ollessa yhtäläiset, että tulokset ovat vertailukelpoisia. Ja automaatilla vetäessä manuaalimoodilla samalla kierrosluvulla vaihtaessa, ettei laatikko vaihda vaihtokarttoja lämpötilan muuttuessa laatikossa.

Tietenkin sitten paikassa jossa tiestö ei lisää omaa muuttujaansa. Ja useamman vedon keskiarvot.

Vaikeahko toteutta, mutta saisi tarkan selvyyden tähänkin väittelyyn.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
TomiK
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Touko 28, 2013 15:31
Paikkakunta: Tampere

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja TomiK »

Vastaukset on saattanu mennä ihan vähän ohi aiheen kun ottaa huomioon keskustelun aloittajan kysymykset :roll:
Audi A5 3.0 S-line. Ex: Saab 9-3 SS -05 BioPower
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Eikai täällä nyt kukaan olekaan väittänyt että viritetty auto on 95Ellä vakiotehoinen ja 98Ellä viritehoissa? Mutta joo, laatujen erojen vaikutuksen tunteminen persdynolla on hankalaa. :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mulla tuo jcarlsonin softa(2,0t vakiona 175hv) ja muistaakseni JC oli penkittänyt tällä softalla eri polttoaineilla ja tehot oli muistaakseni 95E 190hv, 98E 210hv ja E85 225hv. Vääntöjä en enään muista. Tuolla softalla ainakin 95E:llä ajamisella ei ole mitään rajoituksia eli kone ei siitä kyllä hajoa, ja olen sillä kyllä välillä ajellutkin.

Tuosta kytkimen kestämisestä, niin ei tällä 6 vaihteisellakaan ihan huoletta saa tuon kytkimen kanssa olla. Niitäkin on jouduttu vaihtamaan vahvempiin. Itsekin huomannut täyskaasuvedolla ylämäkeen etanolilla, niin kyllä se kytkin alkaa hieman haiskahtamaan.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
turbobaas
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 14:34

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja turbobaas »

Nooh, mitä tässä nyt lukee niin varmaan sitten parasta pysyä tuossa 98E:ssä, ja käy vähän kauempana tankkaamassa kun on tarvetta :lol:
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1

Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja kalle »

Olen ajanut pelkästään tuolla 95 e10 polttoaineella. Nyt kuitenkin tankkasin ketjun innoittamana 98 oktaanista ja pettymyksekseni sain huomata, että ei se kyllä yhtään rivakammin liiku :cry: :lol:
9-3 ss -03
Sotkamo
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja core2 »

kalle kirjoitti:Olen ajanut pelkästään tuolla 95 e10 polttoaineella. Nyt kuitenkin tankkasin ketjun innoittamana 98 oktaanista ja pettymyksekseni sain huomata, että ei se kyllä yhtään rivakammin liiku :cry: :lol:
Näin se todellakin on, mutta nyt joku hyvällä persdynolla oleva panee sulle hanttiin.
Siis olkoon pirssi softattu tai ei niin 95E tai 98 ero ei voi tuntua edes persdynossa, koska näiden ero on minimaalinen. Hienoilla instrumenteilla mitattaessa ehkä, mutta sekin on kyseenalaista.
E85 ja siitä ylöspäin oletettavasti tuntuu erona.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

98:a joka kerralla tankkiin tankannu niin kauan kuin auto on minulla ollut. enkä tuot e10 litkua meinaa ostaa.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E95 käyttö.

Viesti Kirjoittaja core2 »

Baabel kirjoitti:98:a joka kerralla tankkiin tankannu niin kauan kuin auto on minulla ollut. enkä tuot e10 litkua meinaa ostaa.
Ja varmaan ei kukaan yritä edes estää sinua siinä ja mä ajelen enimmäkseen E85:sella, sanovat sen olevan voimaa noihin muihin litkuihin verrattaessa.
Mutta paskat kummallakin kulkee yhtähyvin varsinkin jos ei käytä vääränlaista persdynoa. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin