Ohjauksen puoltaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

A.L. kirjoitti:
core2 kirjoitti:A.L.

Siis oletko vaihtamassa ohjaus eli rattitankoa se on aina kalibroitava vaihdon jälkeen, kulma-anturi sijaitsee ohjainvaihteenkotelossa, yleensä kaikkien ohjainlaitteiden muutoksien yhteydessä on tehtävä kalibrointi. Ohjauskulma-anturin voit kyllä vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.
En, vaan pelkän hammastanko paketin. Eli rattiakseli irroitetaan ensimmäisestä nivelestä tangosta katsoen.
Siinä tapauksessa on paras tehdä kalibrointi:
Toimenpide:
Aseta pyörät ja ratti suoraan eteenpäin, huom! ennen kalibrointia on pyörien säädöt oltava oikein.
1) Kytke Tech
2) valitse ohjaus kulma-anturin kalibrointi ja seuraa tech'in ohjeita
3) Lue ja nollaa mahdolliset vikakoodit
4) Koeaja auto
5) tarkista ettei mitään vikakoodeja ole tullut jos niitä on katso koodin vian määritystä toimenpiteitä varten
6) Kytke pois Tech
7) Valmis
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

core2 kirjoitti:
PA3 kirjoitti:Toisaalta eipä tuo puolto ole riippuvainen tehostimesta.
No enpä ole tuota tarkoittanutkaan, että se tehostimesta olisi riippuvainen vaan kulma-anturi virheistä.
Kulma-anturi virhekö siirtää sen myös jarruttaessa? ja ajaessa?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

PA3 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Kulma-anturi virhekö siirtää sen myös jarruttaessa? ja ajaessa?
Ei
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

core2 kirjoitti:
PA3 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Kulma-anturi virhekö siirtää sen myös jarruttaessa? ja ajaessa?
Ei
Vika on siis rakenteeellinen saabeissa jo vuodesta 2003
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

PA3 kirjoitti: Vika on siis rakenteeellinen saabeissa jo vuodesta 2003
En tiedä mikä sinun autoasi vaivaa kun välillä jää ratti vinoon ja eri asentoihin siihen voi vaikuttaa kulma-anturi ja se voi jopa aiheuttaa auton ajoneston päälle lyömisen.

Mutta kerran autosi vetelee sinne sun tänne esimerkiksi kun jarrutat niin vian on oltava alustassa.
Eräitäkin vuosia saabin tehtaalla touhunneena mun on sanottava, että jopa on harvinainen yksilö sulla kun ei vikaa missään ja kuiten oireet siihen viittaavat, että jokin on pielessä.

Sinuna jättäisin autosi asian tuntevalle ja osaavalle saab verstaalle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja karg »

Kysäse vaikka SaabiAntilta Tallinnasta, jos jaksat sinne päin matkustella. Niillä on ainaskin halua selvittää asiakkaan ongelmia. On noita suoraan meneviä 9-3 SS/SC -malleja sen verran nähty, että ei niissä pitäis mitään pahaa rakennevikaa olla alustassa.

Ratin kulma-anturin (CIM:ssä) virheellinen kalibraatio tai pätkiminen/toimimattomuus polttelee ESP-vikaa SID:ssä. Siitä en osaa sanoa, miten se vaikuttaa ajamiseen kuivalla kelillä, mutta ei toi oma SS ainaskaan puoltanu millään tavalla, vaikka CIM:stä olikin se anturi rikki.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

karg kirjoitti:Ratin kulma-anturin (CIM:ssä) virheellinen kalibraatio tai pätkiminen/toimimattomuus polttelee ESP-vikaa SID:ssä. Siitä en osaa sanoa, miten se vaikuttaa ajamiseen kuivalla kelillä, millään tavalla,
Anturi saattaa juuri tehdä tuota vikavaloa se saattaa tehdä sen, että ESP nikottelee ja aiheuttaa ABS:n virheellisiä jarrutuksia varsinkin jos luistonesto systeemi luulee, että joku vetävä pyörä on sutimassa ja järjestelmä yrittää palauttaa auton kuljettajan valitsemalle linjalle käyttämällä yksittäisten pyörien jarrutusta avukseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Sellaisen oudon "ronks" äänen tuo pitää aina kun lähden koti pihaltani eli käännän kaikki vasemmalle ja sitten kun lähden liikkeelle käännän oikealle , silloin vilahtaa ajovalot niin kuin esp löisi päälle mutta vain yhden kerran?
...niin tämähän ohjelmoitiin viime keväänä Hämeenlinnassa ja silloin ei kai mitään vikakoodeja ollut?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

"Sellaisen oudon "ronks" äänen tuo pitää...." Tuo on jokseenkin sen ABS jarrutuksen ääni hiljaisessa vauhdissa, mutta ei kovemmissa nopeuksissa ellei paniikki jarruta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

https://www.dropbox.com/s/k1r5d28gfw4p8 ... 175714.mp4

Vähän on väljyyttä raidetangossa... eli vaihtoon vaan. Ilo omistaa :saab:
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Heh, ei ihan puoltametriä, mutta likimain, muista tehdä nelipyörä säätökin vaihdon jälkeen niin siitä tulee a vot harasoo ihan ku uusi. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Tuo on pystysuunnassa.. kädellä kun työntää ylöspäin niin hiljenee. Tänä aamuna auto taas meni suoraan..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Harkitse tuota jonka "karg" mainitsi eli SaabiAnti juttua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja PA3 »

core2 kirjoitti:
PA3 kirjoitti: Vika on siis rakenteeellinen saabeissa jo vuodesta 2003
Mutta kerran autosi vetelee sinne sun tänne esimerkiksi kun jarrutat niin vian on oltava alustassa.
Eräitäkin vuosia saabin tehtaalla touhunneena mun on sanottava, että jopa on harvinainen yksilö sulla kun ei vikaa missään ja kuiten oireet siihen viittaavat, että jokin on pielessä.
Ei se vedä kun oikealle jarruttaessa ja ajaessa, ei kiihdytettäessä.
ei se harvinaista ole kun selaa googlea.. jo 2003 alkaen löytyy kyselyitä miksi puoltaa. Eikä kukaan ole kertonut onko saanut korjattua/korjautettua
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Ohjauksen puoltaminen

Viesti Kirjoittaja Nico »

PA3 kirjoitti:Camber oli takana vasen -0,48 ja oikea -1,13 nyt -0,38 ja 0,48 (asteita siis)
Eikös toi nyt oo edelleen ihan päin pers***?
Ohjearvot on käsittääkseni MIINUS 1h18' - MIINUS 0h42'

Eli asteina MIINUS 1,3 - MIINUS 0,7

Sit jos se ohjaus nyt koko ajan vaeltelee, niin zekkaisin lisäksi ne koiranluut.
Täällähän korjataan melkeen kaikki viat sillä tekillä, mutta se ei nyt varmaan tähän auta.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Vastaa Viestiin