Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
BioVector
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 02:36

Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja BioVector »

Mistähän löytäis nuo ohjearvot nps:ta varten? Jos ne jollakin on muistissa niin postaa toki tänne. 9-3 SC 2.0t BioPoweri ja vm -08.
9-3 SC 2.0t BioPower -08 Vector
turbobaas
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 14:34

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja turbobaas »

Mulla ois noi arvot -45mm madalletulle alustalle, mutta sulla varmaan on vakio jousitus?
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1

Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
BioVector
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 02:36

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja BioVector »

Sain jo arvot :)
9-3 SC 2.0t BioPower -08 Vector
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Laitatko näkyville
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
J.Erlandz
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja J.Erlandz »

Multa saat yv.nä jos tarvis. Myös muihin malleihin.
Niin pitkä litania että vie "liikaa tilaa"
Jan
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
BioVector
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 02:36

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja BioVector »

Kiitosta arvoista J.Erlandz. Vika löytyi per$eestä eli liikaa camberia ja haritusta takana. Nyt ei puolla enää oikeistoa kohti :wink:
9-3 SC 2.0t BioPower -08 Vector
J.Erlandz
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Heinä 06, 2013 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja J.Erlandz »

:mrgreen: Pienillä on suuret vaikutukset.
RYH- Saab 9-3 2.0T -00
Saab 9-3 AVO 2.3 at. -98
Osia saatavilla 900, 9000, 9-3, 9-5
Antti26
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 20:26
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja Antti26 »

käytin tuossa omaa autoa nelipyörän suuntauksessa. eivät saaneet huollossa suuntausta kohdilleen kun taka akselilla oli säätö pultti jumissa. eli kysysin mikä osa se on nimeltään mistä säädetään taka pyörän suuntaus? jos hommais siihen uuden osan että saa suuntauksen kohdilleen.
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage

5891
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja core2 »

No johan nyt on mallillaan huolto, vie takas puljuun ja sano jotta hoitavat homman koska sinne olet autosi jättänyt nelipyöräsuuntaukseen, mikä v*tun verstas voi sanoa "ei käy suunnata ku pultit jumissa" Perkele kirurgitkin osaa paremmin. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Selvisi, että juuri ostamassani -08 TTiD:ssä (Aero) on alla H&R jouset (oletettavasti miedompi madallus). Kulmia säätäessä takapään camber-arvot olivat aivan poskellaan (-3,16/-2,59). Firma sai ne säädettyä arvoihin -1,55/-1,53, enempää ei kuulemma voinut säätää. Sportalustalle annettu ylätoleranssi -1,18 ylittyy edelleen selvästi.

Kysymys kuuluu, onko tuo ylitys edelleen haitallista renkaiden kulumisen kannalta (renkaat ovat selvästi kuluneet sisäreunoista, mutta oletettavasti vanhoilla kulmilla). Lisäksi katsuri totesi millin välyksen oikeassa takapään auraustangossa sekä jousien alakumit on aika kuluneet (repeämiä ym.). Auttaisiko mahdollisesti noiden osien (lähinnä jousikumien) vaihto asiaa, jotta camber saataisiin kohdalleen?

Itse en madalluksista oikein välitä, perus Aeron alusta olisi piisannut paremmin. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia näissä madalluksissa?
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Nostellaas. Pystyykö -03 ss säätämään camberia edestä ja takaa? Mitkä tukivarren osat vaikuttaa etupään camberiin?
Saab 9-3ss aero -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Takana camber on säädettävissä ja niin myös tarkoitettu. Alatukivarressa on epäkesko säätö, josta säädetään. Myös auraus muuttuu samalla, joten auraustukivarresta pitää sitten se säätää lisäksi kohdilleen.

Edessä camber ei periaatteessa ole tarkoitettu säädettäväksi, mutta sitä voi muuttaa apurunkoa liikuttamalla. Tosin camber säätyy molemmilta puolilta yhtäaikaa ja vastakkaissuuntiin, eli toisen puolen camberin lisäys vähentää toiselta puolelta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nelipyöräsuuntauksen ohjearvot

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

petrisa kirjoitti:Takana camber on säädettävissä ja niin myös tarkoitettu. Alatukivarressa on epäkesko säätö, josta säädetään. Myös auraus muuttuu samalla, joten auraustukivarresta pitää sitten se säätää lisäksi kohdilleen.

Edessä camber ei periaatteessa ole tarkoitettu säädettäväksi, mutta sitä voi muuttaa apurunkoa liikuttamalla. Tosin camber säätyy molemmilta puolilta yhtäaikaa ja vastakkaissuuntiin, eli toisen puolen camberin lisäys vähentää toiselta puolelta.
Ok. Katoin vain autoni vanhaa säätötodistus vuodelta -13 ja silloin oli liikaa negatiivista camperia ainakin edessä. Varmaan tukivarret vaihtoon niin, saisi varmaan arvot lähelle tehtaan toleranssia?
Saab 9-3ss aero -03
Vastaa Viestiin