T8 softaaminen / T8suite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Aika erikoista että täällä tarjoillaan T8:n softaamista ja samalla kysellään apuja jne. En ihan heti ottaisi edes halvalla softaa ko. tekijältä. Onneksi näitä oikeesti asiaan perehtyneitä on myös ja hinta ei edelleenkään nouse kynnykseksi. Notta terveiset Vaasaan, hyvin on vehkeet toiminu ja kestäny ;)
#6940
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

jtvirtanen kirjoitti:En ihan heti ottaisi edes halvalla softaa ko. tekijältä. Onneksi näitä oikeesti asiaan perehtyneitä on myös ja hinta ei edelleenkään nouse kynnykseksi.
Terve, oliko tuo kommentti minun tietotaidosta ja sen puutteellisuudesta? Jos näin, niin minulta ei edes saisi softaa, koska en niitä todellakaan osaa tehdä. Ymmärrän sen verran hyvin moottoritekniikkaa, etten omia softiani autooni laittaisi ihan noiden fyysisten vaurioiden pelossa.
Lisäksi en tietääkseni ole koskaan tällä forumilla tarjonnut softaa jakoon.

Jos taas KAPU2 softista on kyse, niin eikö ole hienoa, että kaveri on itse opetellut haastavaa asiaa. Ei ole kokemusta hänen osaamisesta, mutta se, että kysyy neuvoja ei pitäisi olla huono asia. Tässä on kyseessä oppiminen ja vilpitön toive on pitää keskustelu tällä forumilla kannustavana ja rehtinä.
EX: 9³SS BioPower
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ei ollut sinusta kyse. Se ketä kommentti koskee tuntee varmasti piston sydämmessä. Pointtini oli lähinnä, että ei ole kovin hyvä juttu tarjota esim softaus palveluita edes halvalla, jos tieto tai taito vielä hakusessa. Se on perin paska homma, kun kone sanoo kaput väärillä parametreillä jne. Se että taasen kyselee neuvoja ja on kiinnostunu aiheesta on vain hyvä juttu, mutta en voi ymmärtää että lähetään testaa omia "virityksiä" muiden autoihin.
#6940
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Sulla on kyllä pointtia tuossa. Riippuvuudet ja syy-seuraussuhteet sekä softakikat tulisi osata aika hyvin näissä hommissa.

Osaavammat ovat kertoneet, että T8:ssa on aika hyvät turva-algoritmit, joten täydellinen katastrofi ei ole niin helppoa saada aikaan, kuin monella muulla moottorinohjauksella.
EX: 9³SS BioPower
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Jees, turva-algoritmit on varmasti olemassa ja itsekin olen ajanut huonosti tehdyllä softalla aluksi. Tästä viisastuneena otin yhteyttä henkilöihin, jotka pystyivät esim säätämään autoa dynossa ja näkemään todelliset arvot jne. Ilmeisen helposti sinne T8:n lukemattomiin parametreihin jää ties mitä pientä säädettävää, kuten vääntörajoituksia, jotka saa auton käyttäytymään todella oudosti. No mutta tämä tästä. En itse väännä softaa tahi niitä tarjoa muille, mutta olen edelleen sitä mieltä, että muiden autoilla näitä ei pidä testata.
#6940
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Terve vaan sinne! Opettelin softaamaan oman autoni ja sen jälkeen olen tarjonnut samalla raudalla varustetuille autoille softausta samalla tai miedommalla ohjelmalla. Kommenttisi ovat lähinnä koomisia. Onko paljonkin tullut katseltua noita softia T8suitella?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ajattelin jakaa eiliset onnistumisen pössikset siitä, miten saimme softaajan kanssa parennettua :saab: :n laivamaisuutta.

Entisessä Stage 3 softassa oli kyllä voimaa, mutta ennen kaikkea kankeutta.
- kaasuläppä reagoi nopeisuun muutoksiin verkkaisesti
- moottorijarrutus aloitettin vasta 0,5-1s jälkeen kaasun nostamisesta
- kierrokset laskivat hitaasti vaihteiden vaihtojen välillä
- auto huopasi puolikaasukiihdytyksissä

Muutaman yritys-erehdyksen kautta saatiin aikaiseksi softa jossa moottorijarru lyödään päälle heti eikä laiva seilaa. Kuvittele vaikka tilannetta, jossa Estonian keulaportti haukkaa vettä :lol:
Kaasu pohjaan ja nastojen ropina alkaa välittömästi, vaihteiden vaihdossa kierrokset tippuvat selkeästi nopeammin, mutta hitautta on edelleen. Voi tosin johtua vauhtipyörän massasta. Huopaus on poissa ja kaasupolkimen ja kaasuläpän välinen ohjaus on intuitiivisempi.

Jos tuntuu siis, että T8 autossa on jotain ikäviä ominaisuuksia, niin ota yhteyttä pätevään softaajaan. Helkkarin paljon voi kyllä autolle tehdä!
EX: 9³SS BioPower
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Ei ole ikäviä ominaisuuksia, koska softan tekijä osasi hommansa. Ja tälle toiselle softaajalle vain "ole hyvät", jos sain aikaan koomisia/mukavia fiiliksiä :) Jatkakaa, minä olen sanottavani sanonut ja jatkan ajelua hyvin toimivalla autolla.
#6940
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Osaisiko joku neuvoa tuon CanFlasher-ongelman kanssa? Eli "Flash ECU" ei toimi vaan menee aina "erase failed" ja ECU jumiin. Virrat oltava koko ajan ON asennossa tai mikään ei toimi.

Vista 32bit kone.
Onko joku muu softa parempi? Mitkä softat soveltuvat flashäykseen?
Pitäisikö asentaa eri lähteestä tuo uudelleen.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virrat pitää olla ON kun flashaat. Joskus jos käyttää sopivasti virtoja pois ja laittaa päälle, ja aloittaa sitten flashauksen niin sinne jää juoksemaan pääreleen katkaisutimeri joka katkaisee kesken erasen tai kirjoituksen ecun virrat. Sitten joutuu käyttämään recovery-toimintoa. T8CanFlasher toimii kyllä hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja karg »

Täällä on onnistunu flashaus avain OFF-asennossa n. 100% tarkkuudella (joskus joku ECM vaati BDM:ää). Ensin laitan virrat päälle ja sitten toi OFF. LOCK-asennossa iskee suht varmasti katkos kesken kaiken. T8CanFlasher on kyllä luotettava softa näissä hommissa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

OFF-asennossa flashaamalla luotetaan siihen että ecu jää afterruniin hereille riittävän pitkäksi aikaa, käytännössä varmaan useimmiten näin on. En tosin näe mitään ongelmaa ON-asennossa flashaamisessa, näin on tapana kaikki autot tavallisesti ohjelmoida.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja AZP »

jtvirtanen kirjoitti:Aika erikoista että täällä tarjoillaan T8:n softaamista ja samalla kysellään apuja jne. En ihan heti ottaisi edes halvalla softaa ko. tekijältä.
Katsoitko viestien päivämääriä? Voisiko olla että keväällä on alettu opettelemaan nollatasolta, ja nyt syksyllä osataan jo ja on ryhdytty tarjoamaan softauspalveluja? En usko kenenkään syntyneen moottorinohjauskoodit äidinmaidossaan, eli on ne mootorigurutkin joskus perusasioita kyselleet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

AZP kirjoitti:
jtvirtanen kirjoitti:Aika erikoista että täällä tarjoillaan T8:n softaamista ja samalla kysellään apuja jne. En ihan heti ottaisi edes halvalla softaa ko. tekijältä.
Katsoitko viestien päivämääriä? Voisiko olla että keväällä on alettu opettelemaan nollatasolta, ja nyt syksyllä osataan jo ja on ryhdytty tarjoamaan softauspalveluja? En usko kenenkään syntyneen moottorinohjauskoodit äidinmaidossaan, eli on ne mootorigurutkin joskus perusasioita kyselleet.
Kuten jo aiemmin totesin, niin minun puolesta saa ostaa/myydä softaa tai mitä tahansa. Ja edelleen olen itse sitä mieltä, että haen softani hitusen kokeneemmalta kaverilta. Onko tämä sinulta jotain pois vai ahistaako muuten vaan :) Esitin vain oman näkemyksen asiaan, eikös keskustelu ole se juttu näillä foorumeilla? Notta se siitä taas kerran minun osalta, jatkakaa...
#6940
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lähinnä siksi kysyin, että ainoa järkevä selitys dissaavalle kommentillesi olisi se, että et huomannut aikaa kuluneen tässä välissä.

Ja ei ole minulta pois, ja ahdistaakin ihan yhtä vähän kuin mitä muiden tarjoamien softapalvelujen pitäisi ahdistaa sinua. Esitin vain oman näkemyksen asiaan, ja joku viisas on joskus täällä sanonut, että keskustelu on se juttu näillä foorumeilla jnpp.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin