Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Yksinpuheluksi menee, mutta mietin tässä sitä jälkiasennettavaa valoanturia.
Ongelmahan tulee tod.näk. siinä, että jos katkaistaan xenoneilta sähköt suoraan, niin tieturi kiljuu, että valot on rikki.
Siispä, voisiko autoa hämätä luulemaan, että valokatkaisija olisi eri asennossa kuin missä todellisuudessa on?
Ongelmahan tulee tod.näk. siinä, että jos katkaistaan xenoneilta sähköt suoraan, niin tieturi kiljuu, että valot on rikki.
Siispä, voisiko autoa hämätä luulemaan, että valokatkaisija olisi eri asennossa kuin missä todellisuudessa on?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Jääkös kenelläkään huomiovalot hetkeksi palamaan auton sammutuksen jälkeen.
Kytkin hetki sitten yhteen facelifti keulaiseen huomiovalot tuolla DslCat:n ohjeella, mutta ongelmana on se että valot jää palamaan n 10 sekunniksi auton sammutuksen jälkeen. Syynähän on tietenki se että parkeilta loppuu virta sammutuksen jälkeen ja kun akkujännitekin on hiukan koholla käynnissä olon jälkeen jää valot siksi palamaan hetkeksi. Yritin jo etsiä sulakeboksista virtalukon takaa tulevaa virtaa, mutten löytänyt sellaista. Muistaakseni bensamoottoreisten sulakeboksissa oli yksi ylimääräinen rele paikka johon tuli virtalukon takaa virta, mutta dieselissä näytti olevan toisin. Tällä kytkennällä saisin vain huomiovalojen virran katkeamaan heti auton sammutuksen jälkeen.
Kytkin hetki sitten yhteen facelifti keulaiseen huomiovalot tuolla DslCat:n ohjeella, mutta ongelmana on se että valot jää palamaan n 10 sekunniksi auton sammutuksen jälkeen. Syynähän on tietenki se että parkeilta loppuu virta sammutuksen jälkeen ja kun akkujännitekin on hiukan koholla käynnissä olon jälkeen jää valot siksi palamaan hetkeksi. Yritin jo etsiä sulakeboksista virtalukon takaa tulevaa virtaa, mutten löytänyt sellaista. Muistaakseni bensamoottoreisten sulakeboksissa oli yksi ylimääräinen rele paikka johon tuli virtalukon takaa virta, mutta dieselissä näytti olevan toisin. Tällä kytkennällä saisin vain huomiovalojen virran katkeamaan heti auton sammutuksen jälkeen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Jäikö tämä hanke toteuttamatta, vai saitko kehitettyä toimivan ratkaisun? Itsellä vähän samoja mietteitä, että tyhjät sumarinpaikat huutavat lamppuja, mutta valokatkaisinta en kuitenkaan koskaan opi pimeän tullen kääntelemään.miikka555 kirjoitti:Yksinpuheluksi menee, mutta mietin tässä sitä jälkiasennettavaa valoanturia.
Ongelmahan tulee tod.näk. siinä, että jos katkaistaan xenoneilta sähköt suoraan, niin tieturi kiljuu, että valot on rikki.
Siispä, voisiko autoa hämätä luulemaan, että valokatkaisija olisi eri asennossa kuin missä todellisuudessa on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Päivävalojuttuja sivuten, onko kukaan "viritellyt" takavaloja "peliin" päivävalojen kanssa? Taitaa can-väylä rajoittaa rakentelua. Itse olen vaan normi sähkäri ja väylätekniikka menee yli osaamisen, niin kytkin 12v. releet molempiin lähivalojohtoihin ja merkkivalollisen kytkimen radion alla olevaan matalaan paneeliin. Kyseinen kytkin toimii siis lähi/huomiovalojen valintana. Kytkin on-asennossa releet vetää ja lähivalot sammuvat ja Philipsin huomiovaloboksi saa ohjauksen kirkastaakseen huomiovalot, ajovalojen kanssahan ne palavat himmeämmin parkkeina.Ja auton valokytkinhän on kokoajan ajovaloasennossa. Ainoa ongelma on vikavalohälyt lähivaloista, kun niiltä katkaistaan virtapiirit (vastaa H7:n palamista), Onko kukaan löytänyt mitään ratkaisua (huijausboksia) minkä kytkisi ajovalopolttimoiden tilalle, että väylä luulisi piirin olevan ok. Vastuksia olis muttei tällainen vanhan liiton sähkärikään niitä hyväksy, menee koko päivänvaloidis pilalle.
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
^ Minulla takavalot palaa aina, ei saa pois, vaikkei edessä pl. jälkiasennetut päivävalot. Tämä tulee US specistä. Eli saattaisi saada esim. Tech2 päälle tämän asetuksen. Katsurilla/ Trafilla voi olla sanottavaa, että valot pitää toimia ryhminä. En tiedä varmasti, mutta viime katsastuksessa oli jotain muminaa. Katsuri oli kyllä muutenkin helv. innokas.
^^^ Asensin päivävalot vapaan sulakkeen taakse moottoritilan sulakeboksissa. Mulla on xenon-korkeudensäätö vapaana ja toimii virtalukon mukaan. En muista sulakkeen numeroa ulkoa. Yleismittarilla voi löytyä muitakin sopivia paikkoja, jotka kytkeytyy virtalukon mukana.
^^^ Asensin päivävalot vapaan sulakkeen taakse moottoritilan sulakeboksissa. Mulla on xenon-korkeudensäätö vapaana ja toimii virtalukon mukaan. En muista sulakkeen numeroa ulkoa. Yleismittarilla voi löytyä muitakin sopivia paikkoja, jotka kytkeytyy virtalukon mukana.
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Moottoritilan sulakekeskuksessa on yleensä vapaana sulake numero 8, sen taakse saa laitettua kaikenlaista. Toimii virtalukon ohjaamana. Itsellä on päivävalojen virta otettu tuosta ja releen ohjaamana päivävalot sammuvat, kun valokytkimen kääntää parkeille tai ajovaloasentoon. Parkkeja kun ei saa kaksintaa lain mukaan. Rele on ihan normaali vaihtorele, jossa vaan parkkien ohjaamana virransyöttö vaihtuu tyhjään napaan katkaisten päivävaloilta virran. Sähkökeskuksessa oli muistaakseni pari muutakin paikaa, joista saa virtaa ulos virtalukon ohjaamana, en juuri nyt muista mitä ne oli, mut yleismittari kyllä kertoo kun vapaisiin sulakepaikkoihin testailee.
Ja tuo takavalojen palaminen päiväajovalojen kanssa on hivenen pitempi operaatio. Vaati muistaakseni sadetunnistinta ym lisähilpentööriä, joilla voidaan toteuttaa valojen automaattiohjaus(jotta saadaan takavalot ja päivävalot palamaan yhtäaikaa). Ei siis tekemätön paikka lainkaan, vain hieman haasteellisempi. Noista USspec-hommista ja muista TECH2-säädöistä minulla ei ole kokemusta. Riippuu varmaan myös auton vuosimallista.
Matti
Ja tuo takavalojen palaminen päiväajovalojen kanssa on hivenen pitempi operaatio. Vaati muistaakseni sadetunnistinta ym lisähilpentööriä, joilla voidaan toteuttaa valojen automaattiohjaus(jotta saadaan takavalot ja päivävalot palamaan yhtäaikaa). Ei siis tekemätön paikka lainkaan, vain hieman haasteellisempi. Noista USspec-hommista ja muista TECH2-säädöistä minulla ei ole kokemusta. Riippuu varmaan myös auton vuosimallista.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Parkit saa toki palaa päivävalojen (lue: huomiovalojen) kanssa samaan aikaan. Trafin tiedote asiasta sanoo: "Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit)."G-mies kirjoitti:Itsellä on päivävalojen virta otettu tuosta ja releen ohjaamana päivävalot sammuvat, kun valokytkimen kääntää parkeille tai ajovaloasentoon. Parkkeja kun ei saa kaksintaa lain mukaan.
Itse haluaisin kytkennän, jossa ei koskaan tarvitsisi koskea valokatkaisimeen, ja aina virran ollessa päällä tai koneen käydessä, palaisivat parkit, takavalot ja kilpivalot. Ajovalot ja huomiovalot vaihtelisivat sitten hämäryyden mukaan automaattisesti, mutta jommat kummat palaisivat siis myös aina kun virrat ovat päällä tai kone käy.
Taitaa olla nykyisessä autossa vain liian ison virittelyn päässä, kun pitäisi olla hämäräkytkintä, ja valovalvonta herjaisi kaikenlaista. Tällöin voisin kytkeä huomiovalot syttymään virtojen mennesä päälle (esim se sulake kahdeksan), ja sammumaan kun ajovalot laitetaan päälle. Huono puoli tässä olisi se, että pitäisi aina muistaa laittaa ajoon lähtiessä valokatkaisija parkeille, jotta huomiovalojen lisäksi myös takavalot ja parkit syttyvät, ja hämärän tullessa pitäisi muistaa kääntää kytkin ajovaloille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Toivomaasi kytkentää taitaa olla pari kappaletta toteutettuna liikenteessä. Vaatii sadetunnistimen tuulilasiin ja jonkun ajovaloautomatiikan ohjelmoinnin+pari piuhaa takakontin sähkökeskukselle. Tuolla toisella foorumilla löytyy tietotaito tähän asennukseen.
Täytyykin tarkistaa omasta tuo päivävalojen kytkentä. Parkkien sijasta en voi niitä käyttää, kun ohjausboksissa on laturinhaistelu, jonka mukaan se osaa sytyttää valot auton käydessä, jos virta otetaan suoraan akulta. Valot myös sammuvat, jos autoa ei käynnistä.
Matti
Täytyykin tarkistaa omasta tuo päivävalojen kytkentä. Parkkien sijasta en voi niitä käyttää, kun ohjausboksissa on laturinhaistelu, jonka mukaan se osaa sytyttää valot auton käydessä, jos virta otetaan suoraan akulta. Valot myös sammuvat, jos autoa ei käynnistä.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Illalla tulikin mieleen mitä tuohon olisi pitänyt vastata. Siis joo, femmassa meillä palaa parkit ja päiväajovalot, kolkissa ei(palaisi ehkä, jos viitsisi rakennella). Syy tähän on se, että femmassa valoja ohjataan ihan sähköllä, kolkissa väylällä. Ja koska nimenomaan parkkeja ei saa kaksintaa(mitään muuta en mielestäni halunnutkaan ilmaista) ja mulla sattuu olemaan ledeissä semmonen parkkivalotoiminto jota en voi käyttää. Parkit saa siis olla päällä ledien kanssa, mutta kun tuo parkkitoiminto himmentäisi ledit parkeille kun ajovalot kytketään päälle, ei tämä mun tapauksessa onnistu, koska parkkeja on silloin ledeissä ja auton omissa valaisimissa. Auton omista lyhdyistä en viitsi parkkeja poistaa, koska tulee vikailmoitus. Ainoa mikä kiinnostaisi toteuttaa, on juurikin tuo takavalot+päiväledit. Mutta se ei onnistu ilman tuota automaattivalohässäkkää, joka vaatii sen verran osia ja mulle uuden tuulilasin, että ei tällä hetkellä viitsi sijoittaa moiseen.AZP kirjoitti:Parkit saa toki palaa päivävalojen (lue: huomiovalojen) kanssa samaan aikaan. Trafin tiedote asiasta sanoo: "Huomiovalaisimien yhteydessä saa palaa seuraava valoryhmä: takavalot, rekisterikilven valo, etuvalot (parkit)."
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Moi.
Itselläni on nuo phillips daylight 8 -päivävalot asennettuna allekirjoituksen autoon niin, että otin parkit pois ja nuo phillipsit hoitaa parkkivalon touhut, kun on valokatkaisin 0- tai auto-asennossa. Kun valokytkin on 1-asennossa nuo palavat päivävalina ja myös takavalot ja kilpivalot palaa.
Noissa phillipseissä on tuo 2-toimisuus: päivävalot ja himmennys, kun lisäjohtoon tulee virta.
Itselläni on nuo phillips daylight 8 -päivävalot asennettuna allekirjoituksen autoon niin, että otin parkit pois ja nuo phillipsit hoitaa parkkivalon touhut, kun on valokatkaisin 0- tai auto-asennossa. Kun valokytkin on 1-asennossa nuo palavat päivävalina ja myös takavalot ja kilpivalot palaa.
Noissa phillipseissä on tuo 2-toimisuus: päivävalot ja himmennys, kun lisäjohtoon tulee virta.
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Näiden Philipsin päivävalojen mukana tuli parkkipolttimoiden tilalle laitettavat feikkipolttimot (vastukset polttimonkannoissa), mutta näillä jää sitten varsinaiset pysäköintiin tarkoitetut parkit edestä pois. Nyt on sitten ajossa tuplaparkit, kun katsurikin oli sitä mieltä, ettei noista nyt voi olla kenellekään mitään haittaa.
Mare
Mare
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Asennutin Philipsin "uusimmat" DayLightGuide-päiväajovalot (ja niiden mukana tulleet "parkkikorvikkeet") ohjeiden mukaan, niin mulla kyseiset valot palavat täysledeinä (päivävalona) kun valokatkaisin on 0-asennossa. Valokatkaisimen ollessa Auto- tai parkki-asennossa, ledit ovat himmennettyinä ja korvaavat orkkis parkkivalot.pullakuski kirjoitti:Moi.
Itselläni on nuo phillips daylight 8 -päivävalot asennettuna allekirjoituksen autoon niin, että otin parkit pois ja nuo phillipsit hoitaa parkkivalon touhut, kun on valokatkaisin 0- tai auto-asennossa. Kun valokytkin on 1-asennossa nuo palavat päivävalina ja myös takavalot ja kilpivalot palaa.
Noissa phillipseissä on tuo 2-toimisuus: päivävalot ja himmennys, kun lisäjohtoon tulee virta.
Asensitko philipsin ohjeiden mukaan kun sulla ne toimii eri tavalla vai onkohan noissa malleissa sit sen verran eroa? Koska itseä kiinnostaisi myös saada tuo päivävalo+takavalot-kombo käyttöön.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Tuli naapureilta kitinää noista palamattomista takavaloista ja noissa ebayn kautta tilatuissa ei ollut mukana mitään feikkiparkkipolttimoita.
Kun parkit on päällä, tulee ohjaus lisäreleen kautta suoraan akulta.
Kun laitan ajovalot päälle, tulee phillipsien ohjauspiuhaan jännite valojen takana olevasta monipistokkeesta navalta? (lienee tuo karitammen mainitsema xsenonien korkeussäätö; en ole varma, yleismittarilla mittailin noita..)
Kun parkit on päällä, tulee ohjaus lisäreleen kautta suoraan akulta.
Kun laitan ajovalot päälle, tulee phillipsien ohjauspiuhaan jännite valojen takana olevasta monipistokkeesta navalta? (lienee tuo karitammen mainitsema xsenonien korkeussäätö; en ole varma, yleismittarilla mittailin noita..)
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Saiskohan facelift-keulaan askarreltua 90mm valot?
Kovasti houkuttaisi nämä, saisi säilytettyä sumarit:
http://www.jussinmaki.net/blogi/osram-l ... g-drl-acl/
Kovasti houkuttaisi nämä, saisi säilytettyä sumarit:
http://www.jussinmaki.net/blogi/osram-l ... g-drl-acl/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Huomiovalot yms sumuvalojen reikiin
Herätelläämpäs vanhaa aihetta automatiikasta.
Ilmeisesti näitä DRL:iä on asennettu valoisuuden mukaan automaattisesti toimiviksi, mutta netistä ei tunnu löytyvän selkeää ohjetta toteutuksesta, eli voisiko joku vääntää ohjeet rautalangasta?
Oma autoni on xenoneilla ja valoisuudentunnistimella, mutta mitä johtoja tarvitsee vetää TECH:ittämisen lisäksi?
Ilmeisesti näitä DRL:iä on asennettu valoisuuden mukaan automaattisesti toimiviksi, mutta netistä ei tunnu löytyvän selkeää ohjetta toteutuksesta, eli voisiko joku vääntää ohjeet rautalangasta?
Oma autoni on xenoneilla ja valoisuudentunnistimella, mutta mitä johtoja tarvitsee vetää TECH:ittämisen lisäksi?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08