Ohjauksessa väljää
Ohjauksessa väljää
Terve!
Saab 9-3 1.8i kävi 120tkm huollossa.
Luulin aurauskulmien olevan vähän vinossa kun kulutti oikeaa eturengasta,
mutta kulmia ei voitu säätää, vaan huoltomies kirjoitti papereihin:
"Kulmia ei säädetty. Vas ja oik hammastangon sisäpäässä välystä.
Takaylätukivarsien nivelet löysät (vasen ja oikea)".
Ohjauksessa on siis vähän väljää. Meinaako huoltomies että pitäisi vaihtaa raidetangon
sisäpäät ja takaylätukivarren ulompi hela vai mitä? Onko vaikea homma?
Saab 9-3 1.8i kävi 120tkm huollossa.
Luulin aurauskulmien olevan vähän vinossa kun kulutti oikeaa eturengasta,
mutta kulmia ei voitu säätää, vaan huoltomies kirjoitti papereihin:
"Kulmia ei säädetty. Vas ja oik hammastangon sisäpäässä välystä.
Takaylätukivarsien nivelet löysät (vasen ja oikea)".
Ohjauksessa on siis vähän väljää. Meinaako huoltomies että pitäisi vaihtaa raidetangon
sisäpäät ja takaylätukivarren ulompi hela vai mitä? Onko vaikea homma?
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Ohjauksessa väljää
Tätäpä tämä huoltomies taisi meinata. Raidetangon päät helppo vaihtaa,säätämisessä meneekin sitten hetki. Nivelien väljyys viitannee heloihin, tuo SS:n takapää ei mulle sinänsä ole tuttu (vielä).
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Ohjauksessa väljää
Okei kiitos tiedosta! Eipä onneksi nuo hilppeet paljoa kustanna, tosin nelipyöräsuuntaus varmaan jotain ~100e luokkaa.
Re: Ohjauksessa väljää
Se tarkotti varmaan niitä taka-akseliston "bumerangeja":
http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500
http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Ohjauksessa väljää
Tätä mäki epäilin..karg kirjoitti:Se tarkotti varmaan niitä taka-akseliston "bumerangeja":
http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Ohjauksessa väljää
Orkkisbumerangit Pcs:llä n.120e/kpl.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ohjauksessa väljää
Hirmuhintaiset !! Onneks saan Kahalta itse tilattua 57,73e hintaan..t.t.j kirjoitti:Orkkisbumerangit Pcs:llä n.120e/kpl.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Ohjauksessa väljää
Tilasin reilu vuosi sitten Englannista 2kpl setin bumerangeja, hintaa tuli noin 85-90 euroa toimituskuluineen. Eli aika lailla puolet halvempia olivat kuin paikallisen tarvikeliikkeen tarjoamat bumerangit!
Laadusta en tiedä, mutta ainakin toistaseksi on kestäny.
Vaihtotyö ei ollut kovin paha rasti, mutta hiukan ahdasta siellä on![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Laadusta en tiedä, mutta ainakin toistaseksi on kestäny.
Vaihtotyö ei ollut kovin paha rasti, mutta hiukan ahdasta siellä on
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Ohjauksessa väljää
Good for you. Eipä tuo 120e mikään hirmuhinta ole autoilun muihin kuluihin suhteutettuna. Tai muutenkaan.PA3 kirjoitti:Hirmuhintaiset !! Onneks saan Kahalta itse tilattua 57,73e hintaan..t.t.j kirjoitti:Orkkisbumerangit Pcs:llä n.120e/kpl.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Ohjauksessa väljää
summ kirjoitti:"Kulmia ei säädetty. Vas ja oik hammastangon sisäpäässä välystä.
Jos sisäpäässä on välystä, eli raidetangon nivelet väljänä, ei raidetangon päiden vaihtaminen auta välykseen yhtään mitään. Pitää vaihtaa ne raidetangot, samalla vaihtuu niiden yhteydessä olevat ohjauksen sisemmät nivelet.timpetti kirjoitti:Raidetangon päät helppo vaihtaa
Raidetangon pää on tässä kuvassa osa 2, raidetanko osa 6.
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=470348
http://www.jimellissaabparts.com/produc ... 04238.html
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... ct=3596378
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ohjauksessa väljää
Samoin ymmärsin minäkin kuin edellinen kirjoittaja.
Selvästi mainitaan sisäpään nivel, ei ulompi nivel. Eri asia sitten onko tarkoitettu sitä.
Tuo takabumerangien välys ei sinällään ole ihme, kun ne ovat ikäänkuin tyyppivika.
Sen sijaan noilla kilometreillä tuo ohjauksen välys ihmetyttää. Ei ainakaan minun tietääkseni noissa ole ollut juurikaan vikoja vielä tuossa vaiheessa.
Selvästi mainitaan sisäpään nivel, ei ulompi nivel. Eri asia sitten onko tarkoitettu sitä.
Tuo takabumerangien välys ei sinällään ole ihme, kun ne ovat ikäänkuin tyyppivika.
Sen sijaan noilla kilometreillä tuo ohjauksen välys ihmetyttää. Ei ainakaan minun tietääkseni noissa ole ollut juurikaan vikoja vielä tuossa vaiheessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjauksessa väljää
Noniin tänään kerkesin vaihtaa oikelta puolelta raidetangon sisäpään, ja vanha pallonivel olikin ihan löysä. Ohjauksessa tuli selvä ero jo toisen puolen vaihtamisella. Huomenna vaihtuu toinenkin pää ja sitten takapään pariin ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Ohjauksessa väljää
Sisäpään raidetanko väljä ja kaikki ohjausnivelet on tarkoitus vaihtaa ensi viikolla.
Pääseekö sisäpään raidetankoon ihan perus lenkkiavaimilla käsiksi vai pitääkö hommata Biltemasta tms. putkiräikkää tai erikoisavaimia? Minkä kokoisia avaimia hommaan tarvitaan?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... el-191506/
Pääseekö sisäpään raidetankoon ihan perus lenkkiavaimilla käsiksi vai pitääkö hommata Biltemasta tms. putkiräikkää tai erikoisavaimia? Minkä kokoisia avaimia hommaan tarvitaan?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... el-191506/
EX: 9³SS BioPower
Re: Ohjauksessa väljää
PA3 kirjoitti:Hirmuhintaiset !! Onneks saan Kahalta itse tilattua 57,73e hintaan..t.t.j kirjoitti:Orkkisbumerangit Pcs:llä n.120e/kpl.
Jos kerran saat tukkurilta henkilökuntahintaan tms. suhteiden kautta, niin miksi ihmeessä sitä pitää täällä mainostaa, pidä vaan omana tietonasi. Eivät varmaan tykkää jos levittelet tietoja ympäriinsä.
Neo Brothers myy tarvikebumerangit (orkkislaatuiset väittävät olevan) hintaan 32,74 puntaa/pari + rahdit.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: Ohjauksessa väljää
Unohdetaas se raidetangon sisäpäiden irrottamisen räpläily ja ostetaan putkiräikät.
https://www.dropbox.com/s/6u5vo6bogus0v ... 05_010.mp4
Tuli tylsää niin harjoittelin tuon toimintaperiaatteen. Sisällä olevat rullat vierivät kaariratoja ja siten työkalu sopii eri paksuisille sisäpään nivelille. Työkalu työnnetään nivelen päälle ja käännetään. Käännettäessä nuo "kelt. rullat" kiristyvät ja lopulta työkalu nappaa niveleen kiinni:
https://www.dropbox.com/s/6yujslxdilkqb ... B6kalu.jpg
Noiden olemassaolosta ei kyllä moni tiedä. Ei edes Bilteman oma henkilöstö, kun kävin työkalua etsimässä. Siinä työkalu jolla ajattelin säästää hikeä tulevana viikonloppuna kun nämä palikat menevät kiinni.
https://www.dropbox.com/s/z7o2y186hay03 ... 05_001.jpg
https://www.dropbox.com/s/miikb5ybcp3lx ... 05_006.jpg
Kyllä näkee eron laatuosan ja tarvikkeen välillä. Tämä on Lemförderin aksiaalinivel. Motonetin perustanko oli pintakäsittelemätön ja sisäpään pallonivelen pinta oli huomattavasti karkeampi. Uskoisin, että tuossa lemmun tangossa on käytetty vähän parempia materiaaleja ja valmistuksen laadun eron tuntee käsissä.
https://www.dropbox.com/s/b21wgcscxbnkw ... 05_002.jpg
https://www.dropbox.com/s/rnfo2g8glxi2r ... 05_005.jpg
https://www.dropbox.com/s/z0tkuid3i9wb6 ... 05_003.jpg
Kuvia työstä:
https://www.dropbox.com/s/xoqah6iclm9kr ... 06_006.jpg
https://www.dropbox.com/s/z7xvjnn1f96sa ... 06_008.jpg
https://www.dropbox.com/s/6u5vo6bogus0v ... 05_010.mp4
Tuli tylsää niin harjoittelin tuon toimintaperiaatteen. Sisällä olevat rullat vierivät kaariratoja ja siten työkalu sopii eri paksuisille sisäpään nivelille. Työkalu työnnetään nivelen päälle ja käännetään. Käännettäessä nuo "kelt. rullat" kiristyvät ja lopulta työkalu nappaa niveleen kiinni:
https://www.dropbox.com/s/6yujslxdilkqb ... B6kalu.jpg
Noiden olemassaolosta ei kyllä moni tiedä. Ei edes Bilteman oma henkilöstö, kun kävin työkalua etsimässä. Siinä työkalu jolla ajattelin säästää hikeä tulevana viikonloppuna kun nämä palikat menevät kiinni.
https://www.dropbox.com/s/z7o2y186hay03 ... 05_001.jpg
https://www.dropbox.com/s/miikb5ybcp3lx ... 05_006.jpg
Kyllä näkee eron laatuosan ja tarvikkeen välillä. Tämä on Lemförderin aksiaalinivel. Motonetin perustanko oli pintakäsittelemätön ja sisäpään pallonivelen pinta oli huomattavasti karkeampi. Uskoisin, että tuossa lemmun tangossa on käytetty vähän parempia materiaaleja ja valmistuksen laadun eron tuntee käsissä.
https://www.dropbox.com/s/b21wgcscxbnkw ... 05_002.jpg
https://www.dropbox.com/s/rnfo2g8glxi2r ... 05_005.jpg
https://www.dropbox.com/s/z0tkuid3i9wb6 ... 05_003.jpg
Kuvia työstä:
https://www.dropbox.com/s/xoqah6iclm9kr ... 06_006.jpg
https://www.dropbox.com/s/z7xvjnn1f96sa ... 06_008.jpg
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Maalis 06, 2015 08:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
EX: 9³SS BioPower