Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Hiljattain, sopivasti muutama sata kilsaa kotoa lävähti kesken ohituksen limited performance tauluun. Nilkutin reissun loppuun joten kuten, välillä tilanne nollautui kun auto sammutettiin, mutta tuli aina uudestaan.
Takas Oulussa sitten tänään vihdoin pääsin testeriin ja tuloksena kaks koodia:
-P242F 75 hiukkassuodatin tukkeutunut
-P0234 5B ahtopaine liian matala, mekaaninen
Molemmat ilmestyi kuin tyhjästä ja yhtäaikaa. Onko tukkeutunut DPF rikkonut jotakin ahtoihin liittyvää, jotenkin kai nuo liittyvät toisiinsa? Hajotinko turbonkin kun ajoin limited performance -tilassa monta sataa kilsaa vielä, ei kai? Ihmettelen vähän sitäkin että nimenomaan kovavauhtisessa matka-ajossa tuli tuo tukos ja vikatila päälle, kun polttojen pitäisi käydä automaattisesti (luin tuolta muualta). EGR on ohjelmalla ohitettu, jos jotenki vaikuttaa asiaan .
Auto hajos kyllä paskimpaan mahdolliseen saumaan, rahalle ois muutaki käyttöä. Aine Oy:n (oululainen merkkiliike) ukko silmät kiiluen kerto että noista ei voi päätellä vielä paljoa, tarvii tuua korjaukseen niin aletaan etsiä vikaa, "siinä voi mennä kauan, hähää, edelliselle samalla vikakoodilla vaihdettiin muuten mm. koko imusarja JA turbo". Jotenkin jäi semmonen maku että en vie kyllä sinne jos ei oo ihan pakko. Vaihtavat osan yksitellen ja lopulta se on joku piuha poikki tms... ja kolmen tonnin lasku..
Auto on SS 1.9 TTiD -08 automaatti.
ONKO OULUSSA näiden päälle ymmärtäviä, joilla kiinnostaisi tutkia asiaa korvausta vastaan? Mitä oululaiset mieltä yleensä, Åström vai Aine? Åströmillä käyttäny aina tätä ja edellistä, aina on tullu kuntoon mutta lompakkoon ottaa kipeetä ja nyt aivan älyttömät jonotki (molempiin) ku lomakausi..
No, tukkeutunut DPF tekisi mieli heittää pellolle, onnistuuko täällä kellään ohjelmaan tehdä tarvittavaa viilausta jos sen heittää mäkee? jcarlson kuulemma pystyy tekee, muita lähempää Oulua?
Mitä ehdotuksia tuoksi ahtopainevian aiheuttajaksi..? Masentaa, niin paska säkä ollu tän (ja edellisen) saappaan kanssa että tän remontin jälkeen annan vielä yhden mahdollisuuden, sitte saab riittää jos taas menee pari tonnia remppoihin kohta.. Auttakaa.
Takas Oulussa sitten tänään vihdoin pääsin testeriin ja tuloksena kaks koodia:
-P242F 75 hiukkassuodatin tukkeutunut
-P0234 5B ahtopaine liian matala, mekaaninen
Molemmat ilmestyi kuin tyhjästä ja yhtäaikaa. Onko tukkeutunut DPF rikkonut jotakin ahtoihin liittyvää, jotenkin kai nuo liittyvät toisiinsa? Hajotinko turbonkin kun ajoin limited performance -tilassa monta sataa kilsaa vielä, ei kai? Ihmettelen vähän sitäkin että nimenomaan kovavauhtisessa matka-ajossa tuli tuo tukos ja vikatila päälle, kun polttojen pitäisi käydä automaattisesti (luin tuolta muualta). EGR on ohjelmalla ohitettu, jos jotenki vaikuttaa asiaan .
Auto hajos kyllä paskimpaan mahdolliseen saumaan, rahalle ois muutaki käyttöä. Aine Oy:n (oululainen merkkiliike) ukko silmät kiiluen kerto että noista ei voi päätellä vielä paljoa, tarvii tuua korjaukseen niin aletaan etsiä vikaa, "siinä voi mennä kauan, hähää, edelliselle samalla vikakoodilla vaihdettiin muuten mm. koko imusarja JA turbo". Jotenkin jäi semmonen maku että en vie kyllä sinne jos ei oo ihan pakko. Vaihtavat osan yksitellen ja lopulta se on joku piuha poikki tms... ja kolmen tonnin lasku..
Auto on SS 1.9 TTiD -08 automaatti.
ONKO OULUSSA näiden päälle ymmärtäviä, joilla kiinnostaisi tutkia asiaa korvausta vastaan? Mitä oululaiset mieltä yleensä, Åström vai Aine? Åströmillä käyttäny aina tätä ja edellistä, aina on tullu kuntoon mutta lompakkoon ottaa kipeetä ja nyt aivan älyttömät jonotki (molempiin) ku lomakausi..
No, tukkeutunut DPF tekisi mieli heittää pellolle, onnistuuko täällä kellään ohjelmaan tehdä tarvittavaa viilausta jos sen heittää mäkee? jcarlson kuulemma pystyy tekee, muita lähempää Oulua?
Mitä ehdotuksia tuoksi ahtopainevian aiheuttajaksi..? Masentaa, niin paska säkä ollu tän (ja edellisen) saappaan kanssa että tän remontin jälkeen annan vielä yhden mahdollisuuden, sitte saab riittää jos taas menee pari tonnia remppoihin kohta.. Auttakaa.
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Eikös ainakin DPF:lle saa jotenkin käsin aktivoitua sen regeneroinnin? Tekee ainakin sen ensin ja katsoo, vaikuttaako noihin ahtoihin. Bensavehkeissä LIMP on mahdollista resetoida ihan käsipelillä, kun ongelmat on korjattu. Eiköhän tuohon naftakoneen LIMPin resetointiin luulisi ohjeet löytyvän.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Onko ahtoputket tarkastettu? Itsellä samassa koneessa pieni pako ahtoputkessa/letkussa niin
sama herja näytössä. Vika koodeja en kerennyt lueskella kun omilla vehkeillä ei niitä näkynyt, nollaus kyllä onnistui.
sama herja näytössä. Vika koodeja en kerennyt lueskella kun omilla vehkeillä ei niitä näkynyt, nollaus kyllä onnistui.
ex.9-3 SC TTiD A6 Vector -08
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
ex.9000 CS 2.0t -97
#6797
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Minulla kävi viime kesänä samalla tavalla. Lomareissulla nihkeä ohitus, tehot ei riittänyt. Hiukkassuodattimen tukkeutuminen ilmeisesti aiheutti turbon yläletkun halkeamisen. Uusi letku tilalle ja Op-comilla dpf-pakkopoltto kotipihassa ja taas toimii.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Liian matala ahtopaine voi johtua myös tukkeutuneesta dpf:stä. Yleisin syy ahtojen puutteelle ttid moottorissa on hukkaportin mankkuvena tai revennyt ahtoletku. Huonoin skenaario on irronnut imusarjan läppä joka on mennyt pienemmän turbiinin läpi. Ahtoletku noissa repeää ensin ja puuttuvien ahtojen aiheuttama noki tukkii dpf:n. Tyyppivika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Kiitos vastauksista kaikille. Tämä antoi ainakin toivoa siitä että tästä saattaa selvitä ilman konkurssiakin.
Ainoaksi kysymykseksi jää että mistä asiantunteva kaveri tuota tutkimaan/korjaamaan, ei huvittais merkkiliikkeeseen ajaa kun on niin epämääräinen tuo ahtovika. Vaihtavat vielä koko koneen varmuuden vuoksi... Itsellä ei ole mitään kokemusta konepuolen remonteista ja toiminnoista..
Pystyttekö suositella Oulusta tai läheltä jotaki nohevaa seppää?
e: Niin ja sen verran vielä että päällisin puolin ei mitään erikoista näy. Ja tänä aamuna toimi taas vaihteeksi täysin normaalisti.
Ainoaksi kysymykseksi jää että mistä asiantunteva kaveri tuota tutkimaan/korjaamaan, ei huvittais merkkiliikkeeseen ajaa kun on niin epämääräinen tuo ahtovika. Vaihtavat vielä koko koneen varmuuden vuoksi... Itsellä ei ole mitään kokemusta konepuolen remonteista ja toiminnoista..
Pystyttekö suositella Oulusta tai läheltä jotaki nohevaa seppää?
e: Niin ja sen verran vielä että päällisin puolin ei mitään erikoista näy. Ja tänä aamuna toimi taas vaihteeksi täysin normaalisti.
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Tuo olis kyllä mukava kokeilla ensin tuo manuaalinen pakkopoltto. Saakohan Oulussa missä tehtyä?
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Techillä tai Op-commilla ymmärtääkseni pystyy tuon regeneroinnin aktivoimaan. Itsellä ei valitettavasti kumpaakaan ole mutta uskoisin, että ainakin jälkimmäistä löytyy Oulusta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Soitin Åströmille, pystyvät sen tekemään ens viikolla. Pitää tehä alkuun pelkästään se ja kattoa mitä tapahtuu.. Powerflash pystyy täällä tekemään ohjelmaan DPF:n ohituksen jos tarvii vielä tehä, sinnekki otin koodia.
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Minulla on OP-Com kanssa ja pakkopoltto onnistuu. Reissussa vaan tällä hetkellä, varmaanki tiistaina kotona jos et sitä ennen saa pakkopolteltua missään.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Tuli alkuviikosta jo tehtyä tuo pakkopoltto Åströmillä. Samalla nollattiin vikakoodit. Toistaiseksi homma pelittänyt ilman ongelmia. Tosin juuri muuta ei ole vielä tullut ajettua kuin lyhyttä työmatkaa. Saas nähdä kun nyt kesäloma alkaa että sanooko moo ekassa kiihdytyksessä
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Vika löytyi!
Jossain vaiheessahan tuo meni heti uudestaan vikatilaan, pelkkä DPF ei siis ollut syynä. Uudestaan tutkittavaksi ja sieltähän se löytyi kun kattoivat ukot vähän tarkempaan, välijäähdyttimen ja imusarjan välisessä ahtoletkussa pari halkeamaa vähän noloa mutta helpottava tieto kuitenkin
Että näin. No, korjaamohan ei tietysti voinut muuta kuin ehdottaa koko putki+letkuyhdistelmän tilaamista (240 €, ei kuulemma saa letkua erikseen), ei kiitos.
Onko kellään tuota letkua jemmassa, osanumero 12822777 ? Näkyy ebayssa jotku myyvän, kellää ehdotuksia keltä kannattais tilata että sais vielä ennen loman loppua auton kuntoon ja tien päälle?
jmaatta, pakkopolton voi joutua kohta tekemään uudestaan, jos pitkään joutuu ajamaan sottaavalla suorituskyvyllä.. Palataan asiaan jos on tarvis.
Jossain vaiheessahan tuo meni heti uudestaan vikatilaan, pelkkä DPF ei siis ollut syynä. Uudestaan tutkittavaksi ja sieltähän se löytyi kun kattoivat ukot vähän tarkempaan, välijäähdyttimen ja imusarjan välisessä ahtoletkussa pari halkeamaa vähän noloa mutta helpottava tieto kuitenkin
Että näin. No, korjaamohan ei tietysti voinut muuta kuin ehdottaa koko putki+letkuyhdistelmän tilaamista (240 €, ei kuulemma saa letkua erikseen), ei kiitos.
Onko kellään tuota letkua jemmassa, osanumero 12822777 ? Näkyy ebayssa jotku myyvän, kellää ehdotuksia keltä kannattais tilata että sais vielä ennen loman loppua auton kuntoon ja tien päälle?
jmaatta, pakkopolton voi joutua kohta tekemään uudestaan, jos pitkään joutuu ajamaan sottaavalla suorituskyvyllä.. Palataan asiaan jos on tarvis.
-Saappi kait se on autojen mersu
Re: Hiukkassuodatin-, ahtopaine- ja vitutusongelma
Eikös tuohon löytyisi hydrauliikkaliikkeestä letkua?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S