Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Harmi juttu - luulisi, että tiiviste olisi kestänyt yhden laatikon irrotuksen ja kiinnityksen noilla kilometreillä (vaikka sylinterin vaihtoa suositellaankin aina, kun laatikko on irti) :-(

Itse tehden kytkinremppa "maksaa" työn osalta onneksi vain aikaa...

...nyt kolmannella avauskerralla kannattaisi ehkä huomioida samalla vaivalla myös kampiakselin takastefa, ellei ole aiemmin vaihdettu.
Saabiton Saabisti
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

TommyW kirjoitti:Harmi juttu - luulisi, että tiiviste olisi kestänyt yhden laatikon irrotuksen ja kiinnityksen noilla kilometreillä (vaikka sylinterin vaihtoa suositellaankin aina, kun laatikko on irti) :-(

Itse tehden kytkinremppa "maksaa" työn osalta onneksi vain aikaa...

...nyt kolmannella avauskerralla kannattaisi ehkä huomioida samalla vaivalla myös kampiakselin takastefa, ellei ole aiemmin vaihdettu.

Eihän se laatikon irrotus kertojen määrä vaikuta mitään stefan kestävyyteen. Sehän pysyy siellä paikallaan eikä siihen tarvii koskea edes millään tapaa. Kampuran stefa on vaihettu viime kesänä.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

simizek kirjoitti:Eihän se laatikon irrotus kertojen määrä vaikuta mitään stefan kestävyyteen. Sehän pysyy siellä paikallaan eikä siihen tarvii koskea edes millään tapaa. Kampuran stefa on vaihettu viime kesänä.
Olet ihan oikeassa - sormet kirjoittivat nopeammin kuin aivot ajattelivat.
Saabiton Saabisti
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

Jahas leuka rintaan ja kohti uusi pettymyksiä. Eli remontin tekoon taas. :lol:

bw. onkohan massakytkimissä ihan mahotonta eroa väännön keston suhteen. Paineasetelmahan sen suurimmalta osalta määrää.
Olis tuo Opel Antara V6 3.2L jousitettu levy joutilaana , jolla ajettu vain 10tkm ja siinä noin äkkiseltään näyttäs olevan ihan samanlainen pintakuvio kitkapinnassa kuin tuossa 2.8L V6 turbon kytkimessäkin.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

Eihän tämä tänne enää kuulu, mutta laatikko näyttäs olevan sökönä. Ilm. perästä irronnu hampaasta palanen ja tullu kytkinkopasta läpite, seurauksena öljyt pitkin kytkinkoppaa ja autonpohjaa (tankkiin asti öljyssä pohja)

En osaa sitten sanoa vaikuttiko kova vauhtipyörä ja kova kytkin mitään laatikon hajoomiseen. Kova ajo varmasti on vaikuttanut asiaan.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

bw.

tossa kuvarusta mus SAC kytkimen "säätötyökalusta". Vanhasta työsylinteristä löin vastinpinnan irti ja hitsasin kapulaan kiinni ja kairasin reijän vingulla läpite. Sopivalle etäisyydelle reijät ja reijistä M8 kierretangon pätkät vauhtipyörään kiinni asetelman ruuvien tilalle.
Ei mikään hitec, mutta toimii.

Kuva
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

Auto läjässä vanhoilla kytkin rojoilla. Eli jousitettu levy & kova vauhtipyörä. Tulipas hiljanen laatikko, ei tarvii kuunnella sitä ärsyttävää rallatusta. Tällä kombolla e

Seuraavaksi aletaan tutkimaan aihetta, oikeasti kestävä jousitettu kytkinlevy F40 laatikkoon. Nyt on helppo testaa, kun on toinen laatikko pajalla + vauhtipyörää ja asetelmaa.

Pikasella tutkinnalla näyttäs että Audi S4 kytkin levy vois mennäkin näihin, vakiona tuossa on jo 250kw/410nm, joten vois olettaa kytkinlevyn olevan riittävän kestävä.

Jostain kun vielä löytäs joutavan kytkimen niin pääsis sovittaan, eipä tuo uusikaan niin kauhean kallis olis, jää vaan turhaan tuo asetelma.

http://www.sparepartstore24.co.uk/audi- ... h-complete
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jonkun kuulopuheen mukaan jonkun audin kytkin on tungettu saabiin, mutta kukaan ei tunnu tietävän tai suostuvan kertovan aiheesta mitään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos kyseessä on normaali samalla halkaisijalla oleva massalevy, en odottaisi saabin asetelmalla lisääntynyttä väännönkestoa.

Asetelman puristusvoimahan sen väännönkeston aika pitkälti määrittelee, jos levyn halkaisija ja pitopinnan leveys on samoissa luokissa.

Jos taas haetaan väännönkestoa pelkkää levyä vaihtamalla, se onnistuu sintterillä, jolla sitten taas tulee aika hätänen kytkimestä. Vaikka ihan ajettava jousitettuna onkin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

Coltti kirjoitti:Jos kyseessä on normaali samalla halkaisijalla oleva massalevy, en odottaisi saabin asetelmalla lisääntynyttä väännönkestoa.

Asetelman puristusvoimahan sen väännönkeston aika pitkälti määrittelee, jos levyn halkaisija ja pitopinnan leveys on samoissa luokissa.

Jos taas haetaan väännönkestoa pelkkää levyä vaihtamalla, se onnistuu sintterillä, jolla sitten taas tulee aika hätänen kytkimestä. Vaikka ihan ajettava jousitettuna onkin...
No lähinnä hakusassa on jousitettu levy, jonka kestävyyttä ei tarvis pelätä. Aika ikävää jos kytkinlevy repeää. V6 turbon levy kyllä kestää ja pitää V6 turbon asetelmalla, mutta sitä laatikon helinää ei jaksa kuunnella.

sintteri ei ole vaihtoehto käyttöautoon, jolla joutuu ajaan kaupunkiajoa päivittäin.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

suorsa kirjoitti:Jonkun kuulopuheen mukaan jonkun audin kytkin on tungettu saabiin, mutta kukaan ei tunnu tietävän tai suostuvan kertovan aiheesta mitään.
Jos sinne audin kytkinlevy käy niin sitten melkeen mikä vaan A4/46 manuaaliaskin levy käy. Ovat 240mm ja 23hampaisia.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
ppt
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Maalis 06, 2010 07:16
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja ppt »

Cossun levyn laitoin edelliseen sport sedaniin. Autoracingilta ostin ja merkki oli ap racing.Levy oli jousittettu massalevy. Ja helinä oli melko ärsyttävä.
9-3 ss Vector 2.0t -03
9-3 sc Vector 2.0T-08
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

ppt kirjoitti:Cossun levyn laitoin edelliseen sport sedaniin. Autoracingilta ostin ja merkki oli ap racing.Levy oli jousittettu massalevy. Ja helinä oli melko ärsyttävä.
Cossun levyssä taitaa olla vähän väärä määrä hampaita, eli käynee 5 vaihteiseen manuaaliin?
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja simizek »

Pe illalla saan 2.7T audin levyn testiin, katotaan jos se passaa niin sitten alkaaa oleen vaihtoehtoja.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
ppt
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: La Maalis 06, 2010 07:16
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja ppt »

6-pykäläisessä oli.En muista oliko escon vai sierran. Asetelma s2 race.Vautipyörä PO metal billet.
9-3 ss Vector 2.0t -03
9-3 sc Vector 2.0T-08
Vastaa Viestiin