Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

Hei kaikki,

Nyt on ongelmia Saabin kanssa, auttakaa miestä mäessä pyydän.

Auto vm. 2003 Saab 9-3 1.8T, ajettu n. 259 tkm.

Eli suoraan asiaan: avaimet eivät toimi enkä saa autoa käyntiin tästä syystä. Ei keskuslukitus eikä myöskään asettamalla avain virtalukkoon, auton ja avaimen välillä ei tunnu olevan mitään yhteyttä.
Olen itse kokeillut ottaa useiksi minuuteiksi irti sulakkeen nro2, ei vaikutusta.
Tuo käsittääkseni on se sulake, joka näihin asioihin vaikuttaisi. Minulla on 2 avainta ja olen kokeillut molempia siis.

Lisäksi viimeisellä kerralla, jolloin olen autolla ajanut, teki sitä,
että ajotietokone jossa siis lukee esim. radiokanava, lämpötila jne.
meni täysin pimeäksi eikä käynnistynyt. Suuntavilkun ääni lakkasi myös toimimasta. Siis ei kesken ajon, vaan käynnistyksestä saakka.

Tämä on siis viimeisin ongelma, tätä ennen alkoi antaa vikakoodeja, jotka luettu kahdessakin
eri paikassa, tulee seuraavat:
P0411 Lisäilmajärjestelmä/Tuntematon vika (paikat, joissa tätä luettiin, olivat 99% varma, että kyseessä siis lisäilmapumppu)
P0695 Jäähdyttimen tuulettimen rele 3, katkos/maavuoto

Tämä kyseinen lisäilmapumppu ei kerro itselleni mitään, onko tärkeäkin auton toiminnan/käynnistymisen kannalta?
Ja jos joutuu korjaamaan/uusimaan, onko minkäänlaista arviota kustannuksista..

Viime kerralla ajaessa tehot tuntui olevan kuitenkin tallella ja auto kiihtyi ja käyttäytyi muutoin normaalisti.

Auto tällä hetkellä ulkona parkkipaikalla alttiina keliolosuhteille ja
ilkivallalle, siispä edes se, että saisi hetkeksi käyntiin ja auto
suojaisempaan paikkaan, olisi varsin toivottavaa.

Jos vain jotakin tulee mieleen, mitä voisi kokeilla, niin kaikki vinkit otetaan vastaan. Itsellä on varsin
vähän tuntemusta autoista, niin en ole osannut juuri mitään keksiä. Kannattaisiko akkua ottaa hetkeksi irti? Kysykää lisää jos unohdin mainita jotain oleellista.
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja fender »

Tech2:lla katsot vikakoodit kaikista järjestelmistä. Erityisesti kiinnittäisin huomiota CIM yksikköön. Ota huomioon P-väylän arkkitehtuuri. Menee aika monen purkin läpi, mukaanlukienSID ennen kuin T8 aktivoi käynnistimen...virtalukko itsessäänkin kuluu käytössä. Voit tarkastaa avaimen asentotiedon tietolistasta. Yhteysvirhe virtalukolta CIM yksikölle vikakoodi numero 1440 käytännössä aina virtalukkovika.

Toisioilmapumppu oli vuosimallissa 2003 kunnes tuli takaisin viimeisissä vuosimalleissa. Varsin vikaherkkä kapistus varsinkin takaiskuventtiilin viottuessa. Tech2 testillä voi aktivoida flektin eri nopeudet. Sitten vain mittaat WIS järjestelmän ohjeiden mukaan vikakoodin perusteella flektin piirin.
Villi veikkaus flektin esivastuspaketti rikki. Ei vaikuta avaimen toimintaan.
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

Niin jäi lisäämättä, vielä silloin kun avain hetken toimi, ei auto käynnistynyt kuitenkaan. Eli virrat meni päälle, valot syttyi jne. mutta moottori ei vain pyöri.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja jus »

Akku purkautunut?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja karg »

P0411 hoituu esim. niin, että poistetaan se SAI-pumppu käytöstä softaamalla. SAI-systeemin vika ei kylläkään vaikuta auton käynnistymiseen.

Huono akku vois olla tosiaan syynä tuohon muuhun temppuiluun.
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

Hei, unohtui mainita, tosiaan akku on aivan uusi, laitettu 7/2015 ja tämän jälkeen kerkesin ajaa arviolta n. 200 km ennen kuin auto jämähti.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja anv »

Entäs laturi sitten? Jos 200km ajettu akku, vois toimimaton laturi tyhjentää uudenkin helposti...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja karg »

laulahest, laitas paikkakuntasi tiedoksi, niin läheltä voi löytyä apua.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja jus »

Ongelman luonteen selvimisen kannalta akun ikää tai sillä ajettuja kilometrejä olennaisempaa on akun napajännite kuormitettaessa.

Akku on voinut olla heinäkuussa uusi ja kohtalaisessa varauksessa vaikka vielä viime viikonloppunakin, muttei se silti takaa varaustilan olevan ennallaan tänään.
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

karg kirjoitti:laulahest, laitas paikkakuntasi tiedoksi, niin läheltä voi löytyä apua.
Lahdesta tosiaan ollaan.
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

jus kirjoitti:Ongelman luonteen selvimisen kannalta akun ikää tai sillä ajettuja kilometrejä olennaisempaa on akun napajännite kuormitettaessa.

Akku on voinut olla heinäkuussa uusi ja kohtalaisessa varauksessa vaikka vielä viime viikonloppunakin, muttei se silti takaa varaustilan olevan ennallaan tänään.
Eli jos hakisin yleismittarin kaupasta ja sillä lukemia akusta, olisiko jotain hyötyä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja jus »

Toki. Jos akku näyttää normaalia yli 12 V jännitettä kuormitettaessa, voi toistaiseksi rajata vian olevan muualla kuin akussa.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2171
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja anv »

Juuri noin. Ja jos saat ladattua akun ja auton käyntiin, pitäisi latausjännitteen pyöriä jossain 13.7 voltin yläpuolella kaikki sähkölaitteet päällä kun antaa vähän kierroksia koneelle. Ja tosiaan kun auto ei käy, pitäisi jännitteen pysyä vähän yli 12v myös kuormitettaessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
laulahest
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2015 16:07
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja laulahest »

Mitenkäs muuten nuo avaimet, oliko ne patteri- vaiko akkukäyttöisiä, pohdin voiko ne olla menneet tyhjäksi.
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 1.8t vm 2003 ongelmia avaimissa + vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja aero »

Onkos näissä muuten bensakoneisissa ollut samoja akunkenkä-/liitosvaivoja kuin dieseleissä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin