Lohkolämmitin 93 seen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mikä hemmetti hajottaa lohkolämmittimiä?

Tehtaalla asennettu Calix hajosi jo keväällä, asensin uuden Calixin kuukausi sitten.
Biopoweriin tarkoitettu Calix, kuten entinenkin.

Ilmaisin jäähdytysjärjestelmän, enkä laittanut lämmitintä päälle pariin päivään, varmuuden vuoksi. Täytettäessä nestettä oli lämmittimen liittinosa suojattu, joten sinne ei mennyt nestettä.

Lämmitin toimi siis kuukauden ja eilen tuli taas "räks" ja johdonsuoja laukesi.

Otin liittimen irti ja käytin pelkkää sisätilanlämmitintä, se toimi eikä sulake lauennut. Otin johdon irti haaroittimesta ja kytkin sen suoraan lohkolämmittimeen, ja taas laukesi johdonsuoja ja lohkiksesta kuului räks :evil: :evil: :evil:

Nyt pistää kiukuttamaan, mitä voi olla vialla? :roll:

Calixin laatua en jaksa epäillä, sillä edellinenkin hajosi mystisesti. Epätodennäköistä että molemmissa olis laatuvikaa.

Tolpassa on jatkuva sähkö, mutta toisaalta puolison työpaikan lämmitystolpasta en osaa sanoa. Voiko sekään hajottaa kuukaudessa?

Takuuta on ihan turha yrittää.

Tottakai tää hajoaa just kun lumi ja pakkanen on vasta tältä talvelta alkamassa. Muutenkaan en ymmärrä miten voi hajota kaksi lämmitintä vuoden sisään, kun ikinä ei ole yhtään lämmitintä minulta hajonnut yli 20 vuoden autoilu-urani aikana.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitä siis tehdä:
-asentaa kolmas lämmitin katsoa kauanko se kestää
-asentaa lisäksi Calixin rele, joka ajastaa käynnin 1-2 tuntiin (säästyykö lämmitin, kun se ei ole koko päivää pätkityssä sähkössä?)
-vaihtaa Defa ja toivoa että se kestää, tässä menee rahaa sillä kaikki kaapelit uusiksi
-keksiä vika mikä rikkoo Calixin.

Mitenköhän saisi selville, että mikä tuon Calixin hajottaa? Työpaikalle on lähetetty kyselyä, että mikä systeemi noissa lämmitystolpissa on. Ainakaan niissä ei ole käyttäjän aseteltavaa ajastinkelloa, joten...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
APS
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja APS »

Jos päädyt kokeilemaan Defaa, niin tällä voisit välttyä kaapeleiden vaihdolta. http://www.polarheater.fi/product/5/def ... a-adapteri
En itse ole kokeillut kyseistä muunninta, mutta ajattelin vinkiksi.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, tuo adapteri antaisi kyllä hyvän mahdollisuuden kokeilla Defaa. Kuitenkin voisi laittaa Calixin ajastimen.

Pitää tutkia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13228
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja AZP »

teesalama kirjoitti:Takuuta on ihan turha yrittää.
Miksi?

Ei se ole asiakkaan velvollisuus selvittää, miksi alle vuoden ikäinen laite hajoaa, vaan valmistajan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

AZP kirjoitti:Miksi?
No minä ajattelen, että siksi koska joku muu hajottaa lämmittimet kuin valmistusvika. Eikä se auta vaikka saisi uuden lämmittimen, lisäksi tarvitaan aikaa, G12-nestettä ja innostusta alkaa taas vaihtamaan.

Tuon alkuperäisen vastuksen tutkin ja se on täysin kirkas metalliosiltaan, ei pinnoitetta eikä mustumista. Muoviosassa on leima 08, eli ollut autossa uudesta saakka. Tuo lämmitin ei ehtinyt olla työpaikan lämmityskäytössä kuin viime talven. Ja nyt siis uusi lämmitin tänä talvena, yhden kuukauden ajan.

Tässä linkki Calixin ohjeisiin:
http://www.calix.se/files/6d21908d459f3 ... blad_FIpdf

Myös sanotaan, että takuu ei ole voimassa, jos lämmitintä käytetään jaksottaisessa sähkönsyötössä.

Minua vaivaa tämä asia kovasti, mikä hajottaa lämmittimet?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2174
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo, veikkaan silti että tossa on valmistusvikaa. Ei kait mikään pätkivä sähkö saa tuota oikosulkuun millään vaan ennemmin palaa vastus poikki.

Itellä joku vuosi sitten pimeni vastaava defan lohkari ja käytin merkkiliikkeessä loppukeväästä vaihdossa. Seuraavana syksynä oli taas pimeänä vaikkei tuota monta kertaa edes ollut käytetty. Takuuseen meni ja on nyt vissiin kolmatta talvea paikoillaan. Mittasin viime syksynä ja ainakin silloin vielä toimi.

Tuota toimivuutta on hankala havaita ilman mittausta kun ei pidä minkäänlaista ääntä eikä vaikuta käyntiinlähtöönkään mitenkään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Komppaan anv:tä. Valmistus vialta vaikuttaa tai sitten on murjottu asennuksessa vastusta ihan kunnolla ja vastus on vaurioitunut ja neste pääsee sisään. Ja tähän jälkimmäiseen en oikein usko.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos vastanneille.

Mittasin vielä vanhan 2008 valmistetun lämmittimen eristysresistanssin: 0,2 Mohm. Pitäisi olla yli 0,5 Mohm.
Kuukauden vanha lämmitin: 0,01 Mohm. Eli täysi oikari vaiheen (tai nollan) ja suojamaan välillä.
Mittarina oli kunnon asennustesteri, eikä pelkkä yleismittari.

No sitten diagnoosi: edellinen lämmitin hajosi melko pian jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen. Ajattelin että varmaan hajosi sattumalta tai sitten vaan lorahti täytössä nestettä lohkarin liittimeen kun se on siinä hollilla.

Mutta nyt huomasin, kun otin johtoliittimen irti, että lohkarin liittimessä on nestettä ja se on punaista..täytössä olin huolellinen ja suojasivat liittimen hyvin.

Täytin kuitenkin paisarin ylitäydeksi, jotta ilmaantuessaan asettuisi kohdilleen. Nyt selvisi, että paisarin ylivuotoputki on täysin suoraan lohkolämmittimen liittimen yläpuolella. Tai sitten paisarin putkesta puuttuu loppuosa. Yritin EPC:stä katsella, mutta en saanut selvyyttä.
Biopoweriin tarkoitetun lämmittimen sähköliitin on pystysuoraan ylöspäin ja ylivuotoputki siis suoraan sen yläpuolella.
Se liittimen O-rengas ei tainnu olla enää kovin tiivis ja olisi pitänyt vaihtaa kolo liitosjohto. Liekö se uutenakaan tarkoitettu pitämään tommosta käyttöä.

No nyt siis tilataan uusi lämmitin ja liitosjohto. Ei siis takuun alainen vika.

Tarkistakaa omanne, tuo on mahdollinen vilkapaikka muillakin.

Vai osaako joku sanoa, että pitääkö paisarin ylivuotoputkessa olla enemmän kuin yksi putki?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Katsoin omastani tuon ylivuotoputken ja se tosiaankin päättyy mutkaan säiliön alareunaan. Suoraan lohkiksen ylös törröttävää liitintä kohti.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ok, eli sitten se on vaan tuommoinen. Eli ei puutu mitään osia.

En tiedä meneekö se neste oikeasti vastuksen sisään liittimestä. Mutta ehkä se voi tehdä oikosulun liittimessä ja sitämyöten hajottaa lämmittimen. En osaa sanoa.
Itse lämmitin on kuitenkin merkitty IP46, mutta onko se kerrottu johtoliitin kiinni vai irrallaan?

Yritin puhaltimella ja elektroniikkapuhdistimella kuivatella vastusta, mutta vastusarvo ei muutu.

Täytyy vielä vaihtaa yksi lämmitin ja laittaa joku letku tuohon ylivuotoputkeen, ettei tiputtele suoraan lohkarin liittimen päälle.

Kauheasti hommaa näinkin yksinkertaisessa jutussa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuskin ketään kiinnostaa, mutta:

Dremelöin tuon vanhan lämmittimen muoviosan irti. Ei ole mahdollista että neste pääsisi liittimestä vastuksen sisään. Tiiviiltä se vaikutti, eikä kosteutta näkynyt ollenkaan.

Joku muu vika nämä hajottaa, liekö sitten ilmaus kuitenkin epäonnistunut. Vaikka ei vastusosa olekaan yhtään mustunut tai sinistynyt.

Tilaan vielä yhdet osat ja sitten luovutan lohkolämmittimen osalta. :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja hasha »

Käytitkö kaikilla kerroilla samaa ulkojohtoa?

Mulla nimittäin oli hajonnut molemmista päistä, ilmeisesti joskus jäänyt tolppaan kiinni edellisellä omistajalla. Uudella piuhalla alkoi taas toimimaan, mutta tuli mieleen, että jos johto toimii miten sattuu ja jos esim. katkoo nollajohtoa heiluessa tuulella, niin ymmärtääkseni tämä ei ole kovin hyvä juttu vastukselle tai yleensäkään vaihtovirtalaitteille.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Olisikohan mahdollista saada asennusapua tuon vesitilalämmittimen ja johto- sekä sisähaaran asennuksessa?

Kaikki osat, työkalut ja lämmin talli on omasta takaa mutta jotenkin olisi mukkava saada kaveri avuksi asennuksessa jolla olisi edes vähän kokemusta noiden asennuksesta :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lohkolämmitin 93 seen

Viesti Kirjoittaja teesalama »

hasha kirjoitti:Käytitkö kaikilla kerroilla samaa ulkojohtoa?
.
Kyllähän minä käytin. Tämä voi olla ratkaiseva selitys kahteen rikkoutumiseen. Kiitos tästä.
Täytyy vaihtaa elementtijohto, liitosjohto sekä välijohto. Rahaa menee, mutta minkäs teet.

Kumma jos ei noilla tokene.

Dremelöin vanhan vastuksen ja hain siitä vikapaikkaa. Ensin puolivälistä poikki ja siitä aina puolittamalla hain vikakohtaa mittaamalla. Itse vastuslanka oli OK ja vika oli muutaman sentin päässä liittimestä, ja vain toisella puolella. Mitään näkyvää jälkeä ei silti näkynyt vaikka halkaisin kuoren dremelillä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin