Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Eppuensio
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 24, 2016 12:52
Paikkakunta: 80100

Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja Eppuensio »

Hei. Olen uusi täällä, eikä autotekniikka tosiaan ole alaani. Minulla on 131 000 km ajettu 9-3 TTiD vm. 2011 ja laitatin siihen ohjelmoinnilla vähän lisätehoja ja samalla egr poistettiin (ohjelmallisesti). Vajaat 2000 km myöhemmin tuli vikailmoitus "limited performance". Pienen selvittelyn jälkeen se jäljitettiin hiukkassuodattimeen ja regeneroitiin merkkihuollossa seuraavana päivänä. Sen jälkeen ehdin ajaa vain 600 km ja sama herja uudestaan! Alkoi jo pinna palaa ja sen jälkeen puhelin alkoi laulaa ja netti kävi kuumana, kun selvittelin, että mikä hitto avuksi. Ensiapua sain merkkihuollosta, jossa tehtiin sama homma uudestaan, mutta nyt näitä juttuja luettuani alkoi tuntumaan, että ei se taida poistaa ongelmaa, koska vika on jossain muualla.

Olen ymmärtänyt näin, että egr:n ohjelmallisen poiston jälkeen se saattaa jotenkin vuotaa ja liata (noeta) hiukkassuodattimen nopeasti. Siksi se pitäisi tulpata mekaanisesti. Tässä minun tapauksessa egr:n poistolla on pakko olla yhteys hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, koska autolla on ajettu vähän ja herja ilmestyi niin pian ohjelmoinnin jälkeen. Mainittakoon, että autolla ajetaan pääasiassa matka-ajoa.

Olen varannut HUOMISEKSI ajan korjaamolle, jossa tulpataan egr ja tyhjennetän dpf, sekä ohjelmoidaan se pois käytöstä. Näillä eväillä ei pitäisi enää moiset kiusankappaleet haitata. Nyt tietysti mieltä vaivaa, että meneekö se seuraavan kerran katsastuksesta läpi ja siihen tämä kirjoitukseni osin liittyy, eli onko kenelläkään tuoreita kokemuksia asiasta? Voiko dpf:n palauttaa, jos katsastuksesta tulee hylsy?

Varmaan joku asioihin vihkiytynyt naureskelee tiedusteluilleni, mutta kuten sanoin, autotekniikka ei ole minun alaani. Neuvoja kaivattaisiin kipeästi..
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

TraFi on hiljattain ohjeistanut katsastajia tutkimaan DPF:n paikallaolo, joten jos katsastushenkilö on ajan tasalla, hylkäysvaara on olemassa. Sitten se täytyy vain laittaa takaisin paikoilleen ja tehdä muut toimenpiteet.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei egr poisto suodattimen tukkeutumista aiheuta vaan pikemmin päinvastoin. Tulppa on hyvä varmistus joka estää käyntihäiriöt 1700rpm tienoilla jos venttiili vuotaa hieman läpi. Sekään ei tosin suodatinta tuki, luokaton virisofta sen voi toki tehdä.

Noilla kilsoilla todennäköisin suodattimen tukkija rautapuolella on reikä ahtoletkussa tai anturivika joka estää normaalin regeneroinnin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja AZP »

DPFn voi palauttaa ostamalla uuden hiukkassuodattimen, asentamalla sen autoon ja päivittämällä softan jälleen sellaiseen versioon, jossa DPF on toiminnassa. Muutaman sadan euron juttu.

Normaalin katsastuksen päästömittauksessa DPF:n poisto näkyy kohonneena savutusarvona, mutta muuten kunnossa olevan moottorin ja laadukkaan softan yhdistelmällä pitäisi päästöjen jäädä alle raja-arvona olevan 1,5:n.

Jos 600 km matka-ajoa EGR disabloituna tukkii DPF:n, niin jossain on vikaa. DPF:n poistaminen ei poista tätä vikaa, vaan vain oireen. Kenen tekemä softa autoon laitettiin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Tarkasta tosiaan se pakoputken haitariosa ennen dpf:ää. Poltto ei ole luultavasti onnistunut koska pakoputki vuotaa tuosta liitokseksesta.

Kiinostaisi myös että kuka ohjelmoi?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Voihan se softa olla myös ihan kunnossa mutta kun on syöttöjä lisätty ja voimaa vähän kutiteltu lisää niin menee tukkoon jos siellä on vuotoa ja tukkeutumisen tunnistus tai polton tarpeen tunnistus ei toimi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Eppuensio
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Heinä 24, 2016 12:52
Paikkakunta: 80100

Re: Peevelin DPF ja muut hilavitkuttimet!!!

Viesti Kirjoittaja Eppuensio »

Kerrotaanpa, kuinka tämä tarina eteni loppuun.
Kirjoittelin siis reilu viikko sitten sunnuntaina pulmasta ja huoltoaika oli varattu jo seuraavaksi päiväksi. Ehdin lukea muutamat siihen mennessä tulleet kommentit ja vihjaisinkin huollossa, että tsekkaavat letkut ja putket, ennen kuin ryhdytään tekemään lekahommia. Mikään ei kuitenkaan fuskannut eikä pihissyt, joten ei muuta kuin pönttö irti ja auki. Sisältä paljastui pikimusta hiukkassuodatin ja ulos varisi nokea. Suodatin hakattiin irti ja tyhjä pönttö hitsattiin takaisin kiinni ja paikoilleen.
Pieni tenkkapoo tuli siinä vaiheessa, kun ohjelmaa ryhdyttiin rukkaamaan siihen kuntoon, että dpf ohjelmoidaan pois. Ohjelman tekevä yhteistyökumppani kommentoi sähköpostilla, että nykyisellään oleva softa ei ole ihan kondiksessa.. Kaikkia tarvittavia "karttoja" (mitä lienevät) ei oltu korjailtu asianmukaisesti. Joten kyllä jcarlson taisi olla oikeassa kommentoidessaan "luokattoman softan" aiheuttavan dpf:n tukkeutumisen. Niin, ja se tenkkapoo tosiaan tuli siitä, että mulla ei ollut alkuperäisohjelmaa tallessa ja se piti pyytää sieltä, missä eka optimointi tehtiin. Sain sen seuraavaksi päiväksi ja auto jäi pajalle levälleen vuorokaudeksi.
Seuraavana päivänä homma kuitenkin saatiin vietyä loppuun ja nyt on ollut vähän menoja reilun viikon aikana ja kilometrejä on kertynyt jo toista tuhatta. Ei ahdista autoa eikä kuskia tällä hetkellä!
Mietin sitä, laittaisinko tänne ekan ohjelmoijan ja korjaukset tehneen yritysten nimet, mutta jätän sen kuitenkin tekemättä, koska mielestäni nämä ovat vähän sellaisia juttuja, että on sana sanaa vastaan ja koska itselläni ei ole ymmärrystä vertailla ohjelmia keskenään, niin en halua synnyttää pahaa verta. Jos tästä nyt jotain opin, niin a) halvin ei ole aina paras, b) vaikuttavat nettisivut eivät takaa laatua ja c) yrityksen olemassaolo ei takaa laatua ja d) kannattaa oikeasti lukea ja vertailla mielipiteitä ja kokemuksia, ennen kuin ryhtyy mihinkään tällaiseen.
Kiitos kaikille kommentoijille, erityisesti jcarlsonille, joka antoi minulle muutamia hyviä neuvoja ja vinkkejä sähköpostillakin.
Vastaa Viestiin