Etupyörän laakeri
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Etupyörän laakeri
Terve,
Olen ollut luulossa, että laakerit vikaantuvat hitaasti hivuuttamalla niin, ettei korjaamolle tarvitse ensioireiden ilmaannuttua ihan suorinta tietä ajaa. Vaan kävipä niin, että saapikkaani (9-5, 1999) vasemmasta etupyörästä alkoi ykskaks kuulua kovaa hankaavaa ääntä oikealle kaartuvissa jyrkissä mutkissa. Mökkireissulta kun olin palaamassa päätin jatkaa matkaa kotiin. Motarilla ei ollut mitään oireita. Mutta kun sitten lähdin seuraavan kerran liikkeelle alkoikin pyörästä kuulua hirveätä rutinaa. Menokin oli tökkivää ts. joku siellä kanitti vastaan. Rattia paikallaan käännettäessäkin paikat narisi ja paukkui. Enpä uskaltanut muuta kuin ajaa auton ihan hissunkissun lähipajan pihaan. Siellä sitten totesin, että vasemmassa etupyörässä on tosi paljon klappia. Vielä ei tiedä varmuudella, mutta laakeri on vissiin mennyt laakista ihan murusiksi.....
Olen ollut luulossa, että laakerit vikaantuvat hitaasti hivuuttamalla niin, ettei korjaamolle tarvitse ensioireiden ilmaannuttua ihan suorinta tietä ajaa. Vaan kävipä niin, että saapikkaani (9-5, 1999) vasemmasta etupyörästä alkoi ykskaks kuulua kovaa hankaavaa ääntä oikealle kaartuvissa jyrkissä mutkissa. Mökkireissulta kun olin palaamassa päätin jatkaa matkaa kotiin. Motarilla ei ollut mitään oireita. Mutta kun sitten lähdin seuraavan kerran liikkeelle alkoikin pyörästä kuulua hirveätä rutinaa. Menokin oli tökkivää ts. joku siellä kanitti vastaan. Rattia paikallaan käännettäessäkin paikat narisi ja paukkui. Enpä uskaltanut muuta kuin ajaa auton ihan hissunkissun lähipajan pihaan. Siellä sitten totesin, että vasemmassa etupyörässä on tosi paljon klappia. Vielä ei tiedä varmuudella, mutta laakeri on vissiin mennyt laakista ihan murusiksi.....
Re: Etupyörän laakeri
135tkm ajettu Aero pitää melkoista melua ohjaamoon. Tiedän että rengasmelukin näissä on kova mutta olen kyllä jo laakeriakin tai laakereita alkanut epäilemään. Renkaat on Nokian normikokoiset kesäkumit ja valtava melu ohjaamossa, oikein ottaa päähän ajaa autolla. Voisiko olla laakeri? Minusta meteli kasvaa selkeästi kun nopeus ylittää 50 kmh. Ei vaimene mielestäni mutkissa. Jotain pitäs kyllä koittaa keksiä melun alentamiseksi ääni on oikein ärsyttävä ujellus.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Etupyörän laakeri
Vilkaise ennen laakerinvaihtoa renkaiden sisäreunat. Minulla metelin aiheuttaa "hammaspyöräksi" kulunut renkaan sisäreunan kuviointi, kuluneisuus kaikissa pyörissä ja vasen etu pahiten. Minusta renkaan kuvioinnissa Nokia on epäonnistunut, kuviosta toinen joustaa ajossa enemmän ja siksi kuluvatkin eri lailla. Auton alusta ja suuntaukset on ok. Ensi keväänä vaihtuu renkaat ja todennäköisesti merkki. Nokia pyysi minulta aineistoa, mutta sen jälkeen vaikeni!
Re: Etupyörän laakeri
Kuskin puolen laakeri oli selvä, vaihto oli 260€. Oliko kallis? Vähän laakerin hintaa ihmettelin ja pidin kalliina kun oli 200 ja vaihto 60. Paikallinen nyrkkipaja hommas ite osan ja vaihto kun en ite kerinnyt.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Etupyörän laakeri
Ei kuulosta kalliilta. SKF napa maksaa motonetissä 180€. Eipä ollut työn osuuskaan kallis.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Etupyörän laakeri
Edullinen on ollut, Oulussa maksoi vasempaan etupyörään laakerisarja 359 eur ja työt 108 eur siihen päälle eli 467 eur.
-----------------------------
Re: Etupyörän laakeri
Ei ole paha hinta.
Motonetissa halvempi etunapa maksaa 109,90 ja laadukkaampi SKF 169,90. Työnkään hinta ei ole paha, kun on ilmeiseti 1h veloitettu.
Motonetissa halvempi etunapa maksaa 109,90 ja laadukkaampi SKF 169,90. Työnkään hinta ei ole paha, kun on ilmeiseti 1h veloitettu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Minusta tuntuu, että kulutuskin hieman pieneni laakerinvaihdon jälkeen. Ei nyt mitään kovin tieteellistä näyttöä tästä ole, mutta sid:n näyttämä lukema on pienempi, varsinkin motariajossa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Etupyörän laakeri
^ Miltä se vanhan navan laakeri tuntui käsissä pyöriteltäessä?
Oliko selvästi jäykempi kuin uusi tai tuntuiko jossain kohtaa pykimistä?
Oliko selvästi jäykempi kuin uusi tai tuntuiko jossain kohtaa pykimistä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
On näissä vaan onneton tuo osien kesto.. ja nuo hinnat !!! SKF vetari maksoi Nimarkilla 62.30e ja sama Motonetilla 114.90e... ja SKF laakeri 129.85e ja mätänet 169.90e.. -98 Mondeossani on edelleen samat laakerit kun tehtaalta lähti ja mittarissa yli 250tkm!!! ja myös vetarit on orkkista..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: Etupyörän laakeri
Mikähän siinä on, kun olen saanut kortin vuonna 84 ja omistanut toistakymmentä autoa. Vain yhden kerran olen vaihtanut pyörän laakerin.
Toinen saabbi menossa eikä kummassakaan ole pyörän laakerit mennyt!
Toinen saabbi menossa eikä kummassakaan ole pyörän laakerit mennyt!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Etupyörän laakeri
Liekö sattumaa, mutta yhdessäkään toisessa omistamassani kulkineessa ei ole ollut tarvetta pyöränlaakereita vaihtaa.
Tämä siis yli 20 vuoden aikana, paljon enemmän ajettuja autoja ollut...
Kyllä tuo vaihdettu laakeri on todella lopussa, tuntee kun pyörittelee sitä ja vertasi uuteen.
Tämä siis yli 20 vuoden aikana, paljon enemmän ajettuja autoja ollut...
Kyllä tuo vaihdettu laakeri on todella lopussa, tuntee kun pyörittelee sitä ja vertasi uuteen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Etupyörän laakeri
Tere. Oikeanpuoleinen napa vaihtui Motonetin halpisnapaan, kun oli vain tuo hyllyssä. Pieni 3-leukainen ulosvetäjä korkkas. Tilalle järeämpi niinikään 3-leukainen ja sillä vetari lähti. Napa oli sitten niin kovin kiinni, että jouduin irroittamaan koko alumiini varren, joka olikin helpoin konsti. Raidetangon pää ja iskarin alapää ja alapallonivel irti ja niin oli koko paketti sylissä. Navan pultit takaisin kiinni ja noin 5 mm auki. Vuorotellen vasaralla pulttien päähän iskuja, niin napa irtosi. ABS-kehä jäi varteen ja se piti erikseen naputella irti. Putsaus ja uusi napa kiinni. Laitoin hiukan tervasprayta väliin, en tiedä vaikutusta. Paketti kasaan ja koko työ kesti noin 2 tuntia. Toinen puoli meneekin nopeammin. Ujellus, joka kuului noin viidessäkympissä, ei poistunutkaan. Olisko ollenkaan laakerivika? Ujellus kuuluu suoraan ajettaessa, veto hiukan päällä tai vaihde vapaalla.
Ps. vakkari toimii normaalisti, vaikka halpa napa.
Auto on 9-3 sc 2006 195tkm.
Ps. vakkari toimii normaalisti, vaikka halpa napa.
Auto on 9-3 sc 2006 195tkm.
Re: Etupyörän laakeri
^ Aivan samalla tavaal minäkin tein.
Koko paketti , onko se nyt olkavarsi nimeltään, irti autosta. Huomattavasti helpompi se minusta näin oli tuo varsinainen napa ottaa irti ja vaihtaa.
Eihän tuossa tarvitse tosiaan kuin "ylimääräisenä nuo edellä mainitut ottaa irti: iskarin alapään kaksi pulttia ja raidetangon ulompi pää. Toki tietenkin alapallonivel, jarrustula, jarrurunko ja jarrulevy joka tapauksessa. Navan irroittaminen: kolme torx-pulttia, lähtee nätisti koko olkavarsi irtonaisena. Saahan toki paikallaankin navan irti, mutta joku nuista kolmesta torxista oli ikävässä kolossa, niin päätinpä minäkin ottaa koko höskän irti.
Koko paketti , onko se nyt olkavarsi nimeltään, irti autosta. Huomattavasti helpompi se minusta näin oli tuo varsinainen napa ottaa irti ja vaihtaa.
Eihän tuossa tarvitse tosiaan kuin "ylimääräisenä nuo edellä mainitut ottaa irti: iskarin alapään kaksi pulttia ja raidetangon ulompi pää. Toki tietenkin alapallonivel, jarrustula, jarrurunko ja jarrulevy joka tapauksessa. Navan irroittaminen: kolme torx-pulttia, lähtee nätisti koko olkavarsi irtonaisena. Saahan toki paikallaankin navan irti, mutta joku nuista kolmesta torxista oli ikävässä kolossa, niin päätinpä minäkin ottaa koko höskän irti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Reilu 200tkm ajettu BMW E61 ja navat vaihdettu ensimmäisen kerran n. 200tkm kohdalla, eli pikkasen myöhemmin kun mitä mun Saabissa.PA3 kirjoitti:On näissä vaan onneton tuo osien kesto.. ja nuo hinnat !!! SKF vetari maksoi Nimarkilla 62.30e ja sama Motonetilla 114.90e... ja SKF laakeri 129.85e ja mätänet 169.90e.. -98 Mondeossani on edelleen samat laakerit kun tehtaalta lähti ja mittarissa yli 250tkm!!! ja myös vetarit on orkkista..
Eipä perus mondeolla tule lähellekään samanlaista rasitusta vetareihin kun turbo-Saabilla. Sama koskee mutkanopeuksia. Painoakin Mondeolla reippaasti vähemmän (ellei ole kutoskoneella).
Mutta kyllähän nuo "Paikasta A paikkaan B ilman mitään ajamiseniloa" tyyliset autot yleensä on halvempia pitää.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07