Auto 3 kk seisonnassa autokatoksessa, ja akku irti lämpimässä tilassa säilössä. Liikenteeseen otto lämpimällä täyteen ladatulla akulla, kävi hyvin normaalisti, ulkolämpötilan ollessa noin -5 C-astetta. Ajoa noin 15 km. Seuraava aamu: -15 C-astetta autokatoksessa, autoa startatessa kuuluu ehkäpä starttimoottorin seutuvilta vain pieni napsvingahdus ja ei käyntiin sitten mitenkään. Akku puoli vuotta vanha EXIDE, otin sen uudelleen pois autosta ja CTEK laturilla latausta noin 4-tunti jolloin laturi näytti akun olevan täysi. Akku kiinni autoon ja starttaus, tilaanne sama, vain pieni napsvingahdus ja ei käyntiin. Akku irti ja akku kainalossa akkuliikkeeseen siinä toivossa , että akussa olisi vika. Ei ollut.
Nyt sormi suussa lähestyn Saabisteja, miten tästä kannattaisi edetä. Ajattelin aamun valjetessa koputella starttimoottoria, jos sen paikan löydän ja puhaltimella lämmittää mahdollisten valumavesien kuivaamiseksi. Sähköä pelkään ja jos mekaniikka ei auta, on edessä varmaan lavakuljetus tietäjien pakeille. Autoni 178 000 km ajettu SAAB SS 1.8t/vm 2003.
Ei Starttaa!
Re: Ei Starttaa!
Siis naksahtaako startti vaan vai pyörähtääkö se? Napsvingahdusta en sanakirjasta löytänyt Jos naksahtaa vain, saattaa solenoidin koputtelu auttaa. Kosteista keleistä kun on alkanut nämä pakkaset, on saattanut kosteus ja kylmä tehdä tepposet ja solenoidi jää jumiin. Harjanvarrella/vasaran varrella/ jollain muulla kepillä kannattaa solenoidia koputella varovasti.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Ei Starttaa!
Harjanvarrella naputtelu starttimoottorin ja solenoidin kylkeen tehosi. Välittömästi käyntiinlähdön jälkeen ajoin auton käyttölämpöiseksi (n.30km), jotta seisokin aikaiset kosteudet poistuisi moottoritilasta. Huomenna aamulla sitten näkee oliko "korjaantuminen" pysyvää. Palaan asiaan jos on tarvetta.
Re: Ei Starttaa!
No niin, hyvä homma. Kannattaa varmaan mahdollisuuksien mukaan ajaa auto lämpimään paikkaan sulamaan ja kuivumaan, vähenisi kosteus siellä startin suunnallakin.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: Ei Starttaa!
Lopuksi ei vikaa löytynyt mistään. Auton omat mittarit ja ulkopuoliset testerit eivät tunnistaneet häiriötä, akku kunnossa jne. Autoa käynnistelty kylmänä ja kuumana, ja starttaa kuten pitääkin. Näinollen ongelman aiheuttajaksi jää kosteuden jäätyminen starttimoottorin ja solenoidin paikkeille. Nyt kun paikat ovat kuivuneet, kaikki toimii hyvin. Lienee seuraavassa pitkässä seisokissa suihkittava "CRC" tä kriittisille alueille ennen seisokkia!
Re: Ei Starttaa!
Niin ja jos oikein viimeisen päälle haluaa asian tehdä, ottaa startin irti, purkaa, putsaa, kuivaa, rasvaa ja lopuksi tiivistelee sen kunnolla. Ainakin aikanaan Ladan startin kanssa tuo auttoi em. Ongelmissa sekä huonossa starttaamisessa kylmällä. Toki enpä ole ns. Nykyauton starttia niin paljoa pidellyt käsissäni että tietäisin saako sitä purettua, vai onko laite aina ns. Vaihto-osa jota ei pysty kotikonstein huoltamaan.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996