PA3 kirjoitti:On näissä vaan onneton tuo osien kesto.. ja nuo hinnat !!! SKF vetari maksoi Nimarkilla 62.30e ja sama Motonetilla 114.90e... ja SKF laakeri 129.85e ja mätänet 169.90e.. -98 Mondeossani on edelleen samat laakerit kun tehtaalta lähti ja mittarissa yli 250tkm!!! ja myös vetarit on orkkista..
Reilu 200tkm ajettu BMW E61 ja navat vaihdettu ensimmäisen kerran n. 200tkm kohdalla, eli pikkasen myöhemmin kun mitä mun Saabissa.
Eipä perus mondeolla tule lähellekään samanlaista rasitusta vetareihin kun turbo-Saabilla. Sama koskee mutkanopeuksia. Painoakin Mondeolla reippaasti vähemmän (ellei ole kutoskoneella).
Mutta kyllähän nuo "Paikasta A paikkaan B ilman mitään ajamiseniloa" tyyliset autot yleensä on halvempia pitää.
kyllä toi mun mondeo saa kenkää... eli varmasti on vetarit kovilla. Btw, paino noissa nyt sattuu olemaa sama... eikä noilla autoilla nyt kummallakaan voi sanoa "ajamiseniloa"
ja tuossa Saabissa kesti kytkin 180tkm. POS
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Ihan hyvin kesti laakeri minun mielestäni. Viime kesänä ensimmäinen laakeri autoon vaihdettu vasemmalle eteen ja kilometrejä yli 260 tkm. Ikääkin jo 13 vuotta.
Pitäisi varmaan löytää enemmän tilastoja eikä muutaman yksittäisen tapausten vuoksi vetää mitään yleistäviä johtopäätöksiä missä autossa ja kuinka kauan jokin osa kestää.
PA3 kirjoitti:kyllä toi mun mondeo saa kenkää... eli varmasti on vetarit kovilla. Btw, paino noissa nyt sattuu olemaa sama... eikä noilla autoilla nyt kummallakaan voi sanoa "ajamiseniloa"
ja tuossa Saabissa kesti kytkin 180tkm. POS
.
Saa se Mondeo kuinka paljon kenkää tahansa, niin tehoa ja vääntöä siinä ei ole.
En tiedä mikä mondeo sulla on, kun painavin versio (farkku ja painavin kone (=ei 1.8i)) painaa sen 200kg vähemmän kun 1.8t sport combi.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
TTiD-Saabin oikeasta etupäästä ruvennut kuulumaan jonkinlaista kihnutusta sekä lieviä ulahduksia ajon jälkeen vasemmalle terävästi käännettäessä, oireet tulevat enemmän ajon jälkeen. Suoraan ajettaessa ei kuulu vielä mitään ihmeempää, joskus ajon jälkeen peruutettaessa ja oikealle rattia väännettäessä kuuluu myös ulahdus. Eli voisiko kyseessä olla laakeri? Mittarissa 220 tkm.
Edit: Sain lopulta vieneeksi huoltoon, äänet vaikuttavat nyt kadonneen etujarrujen herkistelyllä eli kyseessä oli laahaava etujarru. Takajarrut tosin meni samalla uusiksi.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Ti Loka 04, 2016 17:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PA3 kirjoitti:kyllä toi mun mondeo saa kenkää... eli varmasti on vetarit kovilla. Btw, paino noissa nyt sattuu olemaa sama... eikä noilla autoilla nyt kummallakaan voi sanoa "ajamiseniloa"
ja tuossa Saabissa kesti kytkin 180tkm. POS
.
Saa se Mondeo kuinka paljon kenkää tahansa, niin tehoa ja vääntöä siinä ei ole.
En tiedä mikä mondeo sulla on, kun painavin versio (farkku ja painavin kone (=ei 1.8i)) painaa sen 200kg vähemmän kun 1.8t sport combi.
No joka tapauksessa kaksi vetaria, yksi laakeri ja kytkinpaketti eikä autolla ole ajettu ku 200tkm. viimeiset 70tkm on naisen ajamana.. mun mielipide vaan on se että ei saisi mennä osat rikki noin helposti.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Saab 9-3 2007, 1.9TiDS. Autosta kuuluu ulinaa (tai enemmänkin pärinää, vähän kuin ajaisi heräteraidan päällä tai olisi moottoripyörä takana) ajettaessa, etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ääni alkoi suht yhtäkkiä (päivän parin aikana). Ääni muuttu nopeuden muuttuessa ja välillä itsekseen satunnaisesti, sen sijaan eri reagoi mitenkään moottorin kierroksiin, töyssyihin ajoon tai sivuttaisliikkeisiin/ohjaukseen/mutkiin tai painon siirtymiseen pyörälle. Ei myöskään merkitystä onko veto päällä vai ei.
Vaikea paikallistaa mutta paras arvaus olisi oikea etunurkka.
Toissapäivänä katsastettu (ääni oli jo tällöin) huomatuksetta, väljyyttä ei ole missään pyörässä ollenkaan. Sen sijaan pieni värinä tuntuu kun oikeaa etupyörää pyörittää ja pitää toista kättä etujousella. Kuskin puolella samanlaista ei ole. Mikään kulma ei lämpene ajon aikana.
Näin vähemmälläkin autotietämyksellä repsikan puolen pyörän laakeri tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta tuo suht. yhtäkkinen alkaminen, väljyyden puute ja se ettei kääntyminen pahenna tai paranna tilannetta vaan saa epäilemään että onko tuo sittenkin jotain muuta.
Onko tähän jotain jollain fiksummalla jotain kommenttia pistetäänkö osa tilaukseen vai voiko olla esim. vetarin tukilaakeri tai joku muu sen sijaan, niitäkin kai on näissä mennyt, tai onko jotain muita helppoja tee-se-itse diagnostiikkatoimenpiteitä millä tuota voisi varmistaa ennen osalottoa?
Tilasin autonosat24.fi sivulta, toimituskuluineen 133 eur, SKF laakerisarja. Saa nähdä tuleeko koskaan, no oli joillakin toisten merkkien foorumeilla hyviä kokemuksia. https://www.autonosat24.fi/1362725-skf- ... akerisarja
NG 9-3SC 2008 biopower ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876 ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Saab 9-3 2007, 1.9TiDS. Autosta kuuluu ulinaa (tai enemmänkin pärinää, vähän kuin ajaisi heräteraidan päällä tai olisi moottoripyörä takana) ajettaessa, etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ääni alkoi suht yhtäkkiä (päivän parin aikana). Ääni muuttu nopeuden muuttuessa ja välillä itsekseen satunnaisesti, sen sijaan eri reagoi mitenkään moottorin kierroksiin, töyssyihin ajoon tai sivuttaisliikkeisiin/ohjaukseen/mutkiin tai painon siirtymiseen pyörälle. Ei myöskään merkitystä onko veto päällä vai ei.
Vaikea paikallistaa mutta paras arvaus olisi oikea etunurkka.
Toissapäivänä katsastettu (ääni oli jo tällöin) huomatuksetta, väljyyttä ei ole missään pyörässä ollenkaan. Sen sijaan pieni värinä tuntuu kun oikeaa etupyörää pyörittää ja pitää toista kättä etujousella. Kuskin puolella samanlaista ei ole. Mikään kulma ei lämpene ajon aikana.
Näin vähemmälläkin autotietämyksellä repsikan puolen pyörän laakeri tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta tuo suht. yhtäkkinen alkaminen, väljyyden puute ja se ettei kääntyminen pahenna tai paranna tilannetta vaan saa epäilemään että onko tuo sittenkin jotain muuta.
Onko tähän jotain jollain fiksummalla jotain kommenttia pistetäänkö osa tilaukseen vai voiko olla esim. vetarin tukilaakeri tai joku muu sen sijaan, niitäkin kai on näissä mennyt, tai onko jotain muita helppoja tee-se-itse diagnostiikkatoimenpiteitä millä tuota voisi varmistaa ennen osalottoa?
Kyllähän se laakeri vialta vaikuttaa jos jousessa värinää tuntuu,voisi viellä varmistaa ja ottaa satulan irti ettei se laahaa yhtään levyyn ja jos värinä viellä sen jälkeen tuntuu voisi vika aika varmasti olla siinä.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
Kaverin 04 kolkkiin eilen vaihdettiin tuo. ~2h meni ensikertalaisilta (~200tkm ajettu niin rupesi vonkumaan).
119,90€ motonetin FAG tjs. osa laitettiin.
Mitään ulosvetäjiä ei tarvittu mutta voimaa, jatkovartta ja moskaa aika paljon.
Lyhyesti remontti kun tuoreessa muistissa:
-kaveri painanamaan jarrua, napa mutteri auki 34mm hylsyllä ja reilun metrin jatkolla
-jarrulevyn pultti auki jos paikoillaan
-jarrusatula runkoineen pois (E20), tässä tarvis myös kunnon jatkon, moskalla naputella levy irti
-iskarin ala pultit auki (18mm)
-vanha navan mutteri peittämään vetarinpäänkierre (uuden navan mukana uusi mutteri tähän), kääntää napaa ulospäin ja hakata moskalla vetari irti navasta
-3kpl (E18) e-torxeja auki navan takaa, moskalla hakata napa irti
-putsata ja rasvata paikat ja kasata vastakkaisessa järjestyksessä
Tuo on kyllä jännä että usealla joutunut käyttämään voimaa että saa vetarin pois, itsellä se 220tkm kohdalla liukui itsestään kun väänsi. Itse napa olikin sitten työn ja tuskan takana.
Ja sen verran ketjuun että kun ajaa melko kovaa (liki 200) ja jarruttaa rauhakseen niin takaa kuuluu järjetöntä jurinaa 200->140.. onko tuo yhdistettävissä laakeriin? Normaaliajossa ei kuulu minkäänlaista jurinaa takaa?
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 2007, 1.9TiDS. Autosta kuuluu ulinaa (tai enemmänkin pärinää, vähän kuin ajaisi heräteraidan päällä tai olisi moottoripyörä takana) ajettaessa, etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ääni alkoi suht yhtäkkiä (päivän parin aikana). Ääni muuttu nopeuden muuttuessa ja välillä itsekseen satunnaisesti, sen sijaan eri reagoi mitenkään moottorin kierroksiin, töyssyihin ajoon tai sivuttaisliikkeisiin/ohjaukseen/mutkiin tai painon siirtymiseen pyörälle. Ei myöskään merkitystä onko veto päällä vai ei.
Vaikea paikallistaa mutta paras arvaus olisi oikea etunurkka.
Toissapäivänä katsastettu (ääni oli jo tällöin) huomatuksetta, väljyyttä ei ole missään pyörässä ollenkaan. Sen sijaan pieni värinä tuntuu kun oikeaa etupyörää pyörittää ja pitää toista kättä etujousella. Kuskin puolella samanlaista ei ole. Mikään kulma ei lämpene ajon aikana.
Näin vähemmälläkin autotietämyksellä repsikan puolen pyörän laakeri tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta tuo suht. yhtäkkinen alkaminen, väljyyden puute ja se ettei kääntyminen pahenna tai paranna tilannetta vaan saa epäilemään että onko tuo sittenkin jotain muuta.
Onko tähän jotain jollain fiksummalla jotain kommenttia pistetäänkö osa tilaukseen vai voiko olla esim. vetarin tukilaakeri tai joku muu sen sijaan, niitäkin kai on näissä mennyt, tai onko jotain muita helppoja tee-se-itse diagnostiikkatoimenpiteitä millä tuota voisi varmistaa ennen osalottoa?
Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se laakeri voi antautua hyvinkin nopeasti. Itsellä kävi vuosi sitten niin, että käytin pajalla huollossa ja jarrurempassa, siitä suoraan leimalle ja sen jälkeen 150km matka-ajoa. Auto seisoi viikon ja seuraavan kerran kun lähdin liikenteeseen niin aivan järkyttävä ujellus repsikan puolen laakerista. Ääntä ei ollut pitänyt ennen huoltoa, mutta katsuri huomasi antautuvan laakerin juuri jousta kokeilemalla ja antoi vinkiksi seurata ja vaihtaa aikanaan. Ajattelin että eihän tässä kiire ole, mutta aikataulu nopeutuikin sitten hyvin kun ei korvat ja uskallus antanut ajaa edes maantienopeuksia sillä laakerilla. Erotuksena kyllä sun tarinaan, että itsellä ääni hieman koveni vasemmalle kääntyvissä mutkissa, mutta äkillisyys ja väljyyden puute yhteisinä tekijöinä.
lentäväsaabisti kirjoitti:Tuo on kyllä jännä että usealla joutunut käyttämään voimaa että saa vetarin pois, itsellä se 220tkm kohdalla liukui itsestään kun väänsi. Itse napa olikin sitten työn ja tuskan takana.
Ja sen verran ketjuun että kun ajaa melko kovaa (liki 200) ja jarruttaa rauhakseen niin takaa kuuluu järjetöntä jurinaa 200->140.. onko tuo yhdistettävissä laakeriin? Normaaliajossa ei kuulu minkäänlaista jurinaa takaa?
Kun se on aiemmin vaihdettu, niin ei se tiukassa olekkaan. Harva sinne mitään lukitteita laittaa. Tuohon (220tkm) kilometri määrään tuo napa on varmaan vaihdettu jo monta kertaa, ovat nämä niin luokattoman huonoja kestoltaan.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
lentäväsaabisti kirjoitti:Tuo on kyllä jännä että usealla joutunut käyttämään voimaa että saa vetarin pois, itsellä se 220tkm kohdalla liukui itsestään kun väänsi. Itse napa olikin sitten työn ja tuskan takana.
Ja sen verran ketjuun että kun ajaa melko kovaa (liki 200) ja jarruttaa rauhakseen niin takaa kuuluu järjetöntä jurinaa 200->140.. onko tuo yhdistettävissä laakeriin? Normaaliajossa ei kuulu minkäänlaista jurinaa takaa?
Kun se on aiemmin vaihdettu, niin ei se tiukassa olekkaan. Harva sinne mitään lukitteita laittaa. Tuohon (220tkm) kilometri määrään tuo napa on varmaan vaihdettu jo monta kertaa, ovat nämä niin luokattoman huonoja kestoltaan.
Ei ollut vaihdettu, alkuperäinen siellä oli. Tunsin edellisen omistajan ja itse olen ajellut autolla 90tkm kohdilta eteenpäin.
Nyt 245tkm mittarissa ja oikealla vielä alkuperäinen laakeri.
En tiedä sitten onko eroja vuosimalleittain. Muistaakseni vaihdoin tuon vasemman n. 180 tkm:n kohdilla ja tarvikelaakeri kesti n. ½ vuotta ja 10 tkm. Nyt menty sitten SKF:llä n. 55 tkm
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Tilasin autonosat24.fi sivulta, toimituskuluineen 133 eur, SKF laakerisarja. Saa nähdä tuleeko koskaan, no oli joillakin toisten merkkien foorumeilla hyviä kokemuksia. https://www.autonosat24.fi/1362725-skf- ... akerisarja
Laakeria en ole tilannut, mutta muuten tuolta on tullut just sitä mitä pitikin. Laakereitakin näyttää löytyvän 19 eri merkkiä hintahaarukassa 65...165e (tämän päivän alella). Ja jos arveluttaa, niin ruksii ostoskoriin ostoturvan ja osan voi palauttaa ilman mitään kuluja 14pv jälkeenkin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2