9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tkarlstr
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 21, 2016 21:33

9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tkarlstr »

Potilas tuli omistukseeni heinäkuussa 2015. Kauppahinta oli huokea, johtuen muutamista vioista joita kaikkia en ole vielä jaksanut/ehtinyt korjata. Leimallevienti on lähellä ja pitäisi saada ainakin vilkut kuntoon.

Koko vikalista lopussa, listaan nyt kaiken koska en tuoreena Saabistina tunne auton sielunelämää riittävästi nähdäkseni liittyvätkö viat toisiinsa vaiko eivät.

Vilkut siis räpsyvät tuplanopeudella, kumpaan tahansa suuntaan vilkuttaessa. Sama koskee hätävilkkuja. Kaikki polttimot toimivat ja ne on tsekattu oikean kokoisiksi. Omistuksessani ne eivät ole koskaan toimineet, eli en osaa sanoa mikä toimenpide olisi voinut johtaa niiden toimimattomuuteen. Mutta: Kun kytken kiinni venetrailerin (uusi, toimivat sähköt), vilkut toimivat normaalinopeudella!
Ainoa viannäköinen havainto polttimoissa oli vasemman takavilkun polttimon keltainen muovikääre, joka hiukan hilseilee irti.
Tehtyä: Akku on vaihdettu joulukuussa 2015. Polttimot todettu oikeankokoisiksi ja toimiviksi. Yksikään ei ole led-polttimo. Maakontakteista löysin helposti kaksi ja totesin ne terveen näköisiksi ja tiukoiksi, useampiakin niitä autossa toki on mutta en ole kaikkia vielä läpi käynyt. Nuo kaksi todettua olivat osa vilkkujen kytkentäkaaviota, Haynesin mukaan.

Muuta probleemaa:
- SID ilmoittaa jatkuvasti pelkääjän puolen oven olevan auki. Lienee ovitunnistimessa ongelma. Tämä aiheuttaa samalla sen, että oven alareunassa oleva pieni jalkatilaa/maata valaiseva valo palaa jatkuvasti. Olen poistanut ko. polttimon, oli jo ehtinyt vähän sulaa kiinni kantaansa koska on palanut yhtä soittoa.
- Ajovaloista, tänään havaittua: SID ilmoitti oikean puolen lähivalon palaneen. Kävin tsekkaamassa ennen polttimon vaihtoa tilanteen, ja keulilla ei tosiaan se oikeanpuoleinen lähivalo palanut, mutta kaukovalon alapuolella sijaitseva lähivalo paloi molemmilla puolilla, sekä tietty vasen lähivalo. Vaihdettuani oikeanpuoleisen lähivalon polttimon, syttyi se palamaan, mutta saman operaation myötä vasen parkkivalo sammui. Kun vasenta ajovaloa vähän pamautti kämmenellä, käväisi parkkivalossa pieni tuikku kääntymässä. Sama pätee vasemmanpuoleiseen rekisterikilven valoon takaluukussa: ei toimi normaalisti, mutta lyömällä valoon se välähtää tai jää päälle.

Muuten sähkövehkeet toimivat normaalisti, mitä nyt kuskin lasihissin painikkeen kahdesta alaspäin-toiminnosta toimii vain toinen, eli se jolla lasi laskee kerrasta - pienissä erissä laskeminen ei siis toimi. Nostosuuntaan molemmat toiminnot toimivat.

Ymmärtääkseni Saabissa ei vilkkuja ohjaa rele, vaan jokin elektroninen ohjausboksi joka maksaa hunajaa. Ehkä purkuosana sellaisen voisi hankkia, mutta palikoiden hankinta ilman tietoa viasta tuntuu vähän tyhmältä lähestymistavalta.

Kertooko Tech2 niin kattavasti vikatietoja, että osaisi osoittaa tällaisten ongelmien jäljille?

Jos joku pk-seudulta suostuu tätä järkevään tuntihintaan tutkimaan, niin olen valmis investoimaan vianetsintään - olisi kuitenkin kiva, että tekijä sitten tuntee noita sähköjä. Näin alkajaisiksi kokeilen kuitenkin fiksuksi tunnettua foorumia ja toivoisin vinkkejä, mistä vilkkuongelmaa lähtisi ratkomaan - se kun on vioista kaikkein kriittisin ja ärsyttävin.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja cc »

Vois johtua vetokoukun sähköistä, kun se kerran jotain vaikuttaa ongelmaan. Kai koukun johtonippu vedetty takakontin sähköpaneelin liittimeen ja paneelista löytyy etureunasta iso musta mötikkä joka trailer module? Kokeilisin irrottaa trailer modulen ja koukulle menevän johtonipun liittimen tr-moduulin vierestä alhaalta.
Kannattaa myös purkaa ja tarkista koukun rasia ettei ole täynnä hapettumaa ja kuraa. Nämä voi saada aikaan merkillisiä efektejä.
Jos koukun sähköt vedetty jotenkin muuten niin pikaseen vaan purkuun ja oikea johtosarja ja tr-moduuli hankintaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
tkarlstr
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 21, 2016 21:33

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tkarlstr »

cc kirjoitti:Vois johtua vetokoukun sähköistä, kun se kerran jotain vaikuttaa ongelmaan. Kai koukun johtonippu vedetty takakontin sähköpaneelin liittimeen ja paneelista löytyy etureunasta iso musta mötikkä joka trailer module? Kokeilisin irrottaa trailer modulen ja koukulle menevän johtonipun liittimen tr-moduulin vierestä alhaalta.
Kannattaa myös purkaa ja tarkista koukun rasia ettei ole täynnä hapettumaa ja kuraa. Nämä voi saada aikaan merkillisiä efektejä.
Jos koukun sähköt vedetty jotenkin muuten niin pikaseen vaan purkuun ja oikea johtosarja ja tr-moduuli hankintaan.
Kiitos vastauksesta ja ohjeesta, tutkin koukun sähköt seuraavaksi.

Tuossa tutkittiin veljen diagnostiikkavehkeellä vikakoodeja (Elekma Oy:n iCarScan). Löytyi tieto "Rear Electrical Centeristä" että Trailer right ja left turn signal circuiteissa on vikaa (koodit B3888 ja B3887). Sama vehje osasi kertoa, että auto luulee koko ajan trailerin olevan kytkettynä, koska trailerin Tail lightit sekä Turn indicator oikealle ja vasemmalle sekä ovat asennossa "On" jatkuvasti - ja kun traileri ei ole kiinni, ei siellä ole vilkkuja eikä valojakaan tietenkään palamassa -> väärä jännitetieto autolle.

Eli syyniin menee koukun sähköt. Huomasin myös, että väärää nopeutta räpsyvät vilkut ovat Trafille vain korjauskehotuksen aihe, joten leima ei pitäisi tästä jäädä kuitenkaan kiinni.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja cc »

Tuo Rear Electrical Center eli REC on juuri se mitä tedellä kutsuin paneeliksi, on siis takakontissa vasemmalla puolella. Trailer module "vahtii" koukun rasiaa ja antaa sitten siitä tietoja väylään. Tr-moduulin voi tosiaan ottaa irti että näkee rauhottuuko vilkut. Varminta ottaa irti myös se koukun johtosarjan liitin. Ja tietty kaikki irrotukset ja kiinnitykset niin että avaimet on taskussa, ei virtalukossa :-) Minulla ei kyllä katsurit ole koskaan testanneet koukun sähköjä, katsatukseen voisi yrittää tr-moduli irrotettuna. No varsin todennäköisesti vika löytyy nyt koukun rasiasta. Ja ne koukun johdotkin kannattaa tarkistaa että ei läpivientien kohdilla ole hankaumia tms.

Koputtelemalla syttyvät polttimot on yleensä hapettumaa kannoiissa tai sopivasti katkenneella langalla olevia hehkulankapolttimoita. Xenon ja ledit sit voi olla muutakin.

Ikkunaongelma todennäköisesti katkaisijassa, likaa tai kulumaa. Noita on jotkut availleet ja saaneet kuntoonkin. Purkaamoiltakin saa toimivia (esim varaosahaku.fi). Jos tilaa, kannattaa katsoa oikea tuotekoodi ensin että ostaa varmasti samanlaisen.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja hasha »

Käytä akkukaapelia irti hetki ja takasin kiinni, saattaa auttaa nollaamaan vian ja vilkut pitäisi taas toimia normaalisti.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
tkarlstr
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 21, 2016 21:33

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tkarlstr »

hasha kirjoitti:Käytä akkukaapelia irti hetki ja takasin kiinni, saattaa auttaa nollaamaan vian ja vilkut pitäisi taas toimia normaalisti.
Tätä mäkin joulukuussa 2015 toivoin, kun akun vaihdoin, mutta ei auttanut :) sitä ennen olin lukenut mm. täältä että sökö akku aiheuttaa kaikenlaista sähkövikaa. Itsellä akku meni silloin vaihtoon jonkun Immobilizer häiriöilmoituksen jälkeen, joka kuulemma oli yksi oire paskasta akusta. Lopulta yhtenä pakkasaamuna ei vaan enää startannut.
cc kirjoitti:Tuo Rear Electrical Center eli REC on juuri se mitä tedellä kutsuin paneeliksi, on siis takakontissa vasemmalla puolella. Trailer module "vahtii" koukun rasiaa ja antaa sitten siitä tietoja väylään. Tr-moduulin voi tosiaan ottaa irti että näkee rauhottuuko vilkut. Varminta ottaa irti myös se koukun johtosarjan liitin. Ja tietty kaikki irrotukset ja kiinnitykset niin että avaimet on taskussa, ei virtalukossa :-) Minulla ei kyllä katsurit ole koskaan testanneet koukun sähköjä, katsatukseen voisi yrittää tr-moduli irrotettuna. No varsin todennäköisesti vika löytyy nyt koukun rasiasta. Ja ne koukun johdotkin kannattaa tarkistaa että ei läpivientien kohdilla ole hankaumia tms.

Koputtelemalla syttyvät polttimot on yleensä hapettumaa kannoiissa tai sopivasti katkenneella langalla olevia hehkulankapolttimoita. Xenon ja ledit sit voi olla muutakin.

Ikkunaongelma todennäköisesti katkaisijassa, likaa tai kulumaa. Noita on jotkut availleet ja saaneet kuntoonkin. Purkaamoiltakin saa toimivia (esim varaosahaku.fi). Jos tilaa, kannattaa katsoa oikea tuotekoodi ensin että ostaa varmasti samanlaisen.
Nyt toimii Saabin vilkut, kiitos paljon avusta! Irrotin TR Moduulin ja johtosarjan liittimen. Koukun sähköjä en sen kummemmin vielä tutkinut, mitä nyt pistoke siellä koukun vieressä on vähän hakatun näköinen ja paskainen (on myös ajettu kiinni ja kääntynyt ylöspäin). Sitä pitää availla ja putsailla ennen kuin veneenvetotarpeet taas alkaa.
Menen katsastukseen ilman moduulia. Leimalla tsekataan tarkkaan ottaen tämän pdf:n mukaan http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf "Sähkökytkennät valojen testaamisen
yhteydessä, tarvittaessa testilaitteella" ja jos löydetään "Perävaunun valojen virheellinen tai puutteellinen toiminta, joka johtuu liittimestä tai kytkennästä" seuraa korjauskehotus. Sama olisi pätenyt vilkkuihin, korjauskehotus jos vilkkutaajuus muu kuin 90+-30 kertaa/min. Varmaan riippuu sedän innokkuudesta, kaivaako jotain perävaunupistokkeen testeriä esille vaiko ei.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Jos peräkärryn pistoke on kärsineen näköinen niin vaihda suoraan uuteen johtoineen, ei sitä kannata alkaa rassaamaan. Eli varaosaliikkeestä uusi sarja.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
tkarlstr
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 21, 2016 21:33

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tkarlstr »

Jatketaan tämän ketjun kanssa ja uusi vaiva. Eilen ja tänään Saabista kuulunut aamulla videon mukainen ääni, sellainen "rc-auton vikinä" eli korkeataajuuksinen ujellus. Tuuli sotkee ääntä, mutta parhaiten sen kuulee ihan alussa ja siinä 3sec kohdilla kuuluu, miten se pätkittäin häipyy auton hidastuessa. Yritän ottaa paremman videon pian. https://www.youtube.com/watch?v=fz35VV3 ... e=youtu.be
Ääni on ainut oire. Ääni tuntuu olevan yhteydessä vain auton vauhtiin (kuuluu +30km/h nopeudessa), ei tunnu korreloivan moottorin käyntinopeuden kanssa. Ei vaikutusta onko vaihde päällä vai ei. Ääni ei poistu terävillä jarrutuksilla, pakittamisella eikä ratin vispaamisella. Ei ole merkitystä ajaako monttuista soratietä vai asvalttia. Vanteet taikka keskiö eivät lämpene. Jarrulevyt yhtä kuumat jarruttelun jälkeen molemmilla puolilla. Ääni tuntuu kuuluvan kylmäkäynnistyksen jälkeen n. 5-10km ajan ja maantiellä joko häviää tai sitten rengasmelu ja kohina peittää sen alleen.
Öljynvaihdosta nyt 12tkm aikaa, menee vaihtoon kyllä asap. Moniurahihna rullineen vaihdettu alkuvuodesta, ehkä 5-10tkm sitten. Autolla ajettu 257tkm.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko perävaunupistokkeessa kiinni 13/7 adapteri?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
tkarlstr
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Helmi 21, 2016 21:33

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja tkarlstr »

Ei ole adapteria, 7-napainen pistoke valmiiksi.

Aloituspostauksen vioista ovitunnistin onkin korjannut kevätauringossa itsensä... :) tai sitten CRC löysi tiensä tunnistimelle asti vasta vähän viiveellä.
saabisti_80
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 29, 2014 12:14

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja saabisti_80 »

Mulla on samanlainen ongelma oman -03 Aeron kanssa. Uusi orkkis johtosarja sekä tr-moduli, mutta silti vilkut lyö tupla nopeudella. Sulakkeet katottu ja mistään ei ota maihin. Se että sekoittaako peruutustutkassa oleva vika jotenkin vilkut tr-mod kautta?
361
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 18:27

Re: 9-3 SS 1,8t -03: Vilkut vilkuttaa tuplanopeudella yms

Viesti Kirjoittaja 361 »

minulla 93 ttid.vm.09 oikea vilkku ei toimi. toimii joskus aamulla kun on viileämpää mutta ilman lämmetessä ei toimi. mitenkähän sais kuntoon.
Vastaa Viestiin