Saab 9-3 ostamassa
Saab 9-3 ostamassa
Tervehdys kaikille foorumilla, juuri rekisteröidyin eikä ikinä ole Saabista ollut kokemusta.
Mietinnässä olisi 9-3 2.0t Aero Ruotsista ja kaipailisin ammattilaisten apua mihin pitäisi kiinnittää huomiota esim varusteissa. Onko yleistä ruosteongelmaa pohjassa tai muualla?
Onko manuaali ainoa josta löytyy 6-vaihdetta vai onko myös automaatissa 6-vaihteisia?
Pitääkö ihmisten kauhukuvat paikkaansa että osia vaikea löytää ja ovat kalliita vai löytyykö esim Mätänetistä tarvikkeena mitä on tarvinnut?
Paljon kiitoksia jos vaivaudutte vastaamaan!
Mietinnässä olisi 9-3 2.0t Aero Ruotsista ja kaipailisin ammattilaisten apua mihin pitäisi kiinnittää huomiota esim varusteissa. Onko yleistä ruosteongelmaa pohjassa tai muualla?
Onko manuaali ainoa josta löytyy 6-vaihdetta vai onko myös automaatissa 6-vaihteisia?
Pitääkö ihmisten kauhukuvat paikkaansa että osia vaikea löytää ja ovat kalliita vai löytyykö esim Mätänetistä tarvikkeena mitä on tarvinnut?
Paljon kiitoksia jos vaivaudutte vastaamaan!
Re: Saab 9-3 ostamassa
Vuosimallikohtaisia eroja on varmaan vähän varusteissa. Jos Aeron tuot niin varusteiden osalta pitäis olla hyvät jo valmiiksi. NG9-3 tyyppivioista löytynee vaikka FAQ osiosta lisää. Tai haulla. Etupyörien jouset ja kääntölaakerit, puslat ja ruostetta lähinnä pyörien kaarissa jos on.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 9-3 ostamassa
Kiitos vastauksesta!
Faq:n kävin läpi mutta siellä ei vaihteistoista puhuta mitään.
Onko sekä manuaali että automaatti yhtä luotettavia/epäluotettavia? Veikkaisin että 6 vaihteinen manuaali menee aika pienillä kierroksilla moottoritienopeuksissa mutta kuinka automaatin laita?
Tämä olisi eniten askarruttava tieto että kumpi kannattaisi valita.
Faq:n kävin läpi mutta siellä ei vaihteistoista puhuta mitään.
Onko sekä manuaali että automaatti yhtä luotettavia/epäluotettavia? Veikkaisin että 6 vaihteinen manuaali menee aika pienillä kierroksilla moottoritienopeuksissa mutta kuinka automaatin laita?
Tämä olisi eniten askarruttava tieto että kumpi kannattaisi valita.
Re: Saab 9-3 ostamassa
Jos tarkoituksena on tehojen lisääminen, ei imeisesti manuaalin vakiokytkin ainakaan kestä kauheasti. Itsellä on 5 vaihteinen automaatti ja tämän kohdalla kierrokset ei moottoritienopeuksilla nouse mitenkään järin korkealle. Tosin automaatti lisää kulutusta, ja bensapiheydestä nämä autot eivät ole muutenkaan kovin tunnettuja. Laatikko on vähän vanhempaa teknologiaa ja Aisinin valmistama, tästä huolimatta erittäin pehmeä ja mukava.
Jos päädyt automaattiin kannattaa tutkia laatikon öljynvaihtohistoria.
5 ja 6 vaihteisten erosta sen verran että valittelin itselläni olevan 5 vaihteinen 6 vaihteisen sijaan, niin eräs harrastaja sanoi 5 lovisen olevan hieman kestävämpi. Mutta tämä siis vain muualta kuultua johon ehkä joku muu osaa vastata paremmin.
Jos päädyt automaattiin kannattaa tutkia laatikon öljynvaihtohistoria.
5 ja 6 vaihteisten erosta sen verran että valittelin itselläni olevan 5 vaihteinen 6 vaihteisen sijaan, niin eräs harrastaja sanoi 5 lovisen olevan hieman kestävämpi. Mutta tämä siis vain muualta kuultua johon ehkä joku muu osaa vastata paremmin.
Re: Saab 9-3 ostamassa
Ite llä ollut molemmat ja päätynyt 6 loviseen automaattiin.
Toimii hyvin ja saa nauttia ajamisesta.Viritettynä kestää hyvin, Kunhan vääntö ei mene paljon yli 400 nm...
Automaatti lisää kulutusta noin litran normaalissa ajossa. Muistaa 60-100 tkm välein vaihtaa automaatti öljyt
Seuraava Saabi on taas automaatti kohta ajossa......
Toimii hyvin ja saa nauttia ajamisesta.Viritettynä kestää hyvin, Kunhan vääntö ei mene paljon yli 400 nm...
Automaatti lisää kulutusta noin litran normaalissa ajossa. Muistaa 60-100 tkm välein vaihtaa automaatti öljyt
Seuraava Saabi on taas automaatti kohta ajossa......
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Saab 9-3 ostamassa
Toistaiseksi olen saanut kaikki tarvitsemani osat Saabeihin, välillä päivän tai parin viiveellä kun on Ruotsista tilattu. Taitaa Saabit loppua ennen kuin niiden varaosat. Hintojen osaltakaan ei pahempia yllätyksiä, välillä tosin merkkiliikkeestä voi saada yllättävän edullisesti osia. Vanhassa autossa katsoisin korin kuntoa, kuuntelisin konehuoneen ääniä ja viimeiseksi varustetasoa.
Re: Saab 9-3 ostamassa
keisari kirjoitti:Ite llä ollut molemmat ja päätynyt 6 loviseen automaattiin.
Toimii hyvin ja saa nauttia ajamisesta.Viritettynä kestää hyvin, Kunhan vääntö ei mene paljon yli 400 nm...
Automaatti lisää kulutusta noin litran normaalissa ajossa. Muistaa 60-100 tkm välein vaihtaa automaatti öljyt
Seuraava Saabi on taas automaatti kohta ajossa......
Mistä tietää onko 5 vai 6 lovinen automaatti?
Re: Saab 9-3 ostamassa
Vuosi mallista, ellen kovin väärin muista niin 9-3 vm. 2006! Ehkä joku muu tietää tarkemmin
6 lovinen automaatti aski on jaappanilainen Aisin aski.
Jos haluat hyvän nelikon niin mun... siis vaimon tulee kohta myyntiin....
6 lovinen automaatti aski on jaappanilainen Aisin aski.
Jos haluat hyvän nelikon niin mun... siis vaimon tulee kohta myyntiin....
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 ostamassa
Mulla oli kyllä my07 sportsedan jossa oli 5-v automaatti....keisari kirjoitti:Vuosi mallista, ellen kovin väärin muista niin 9-3 vm. 2006! Ehkä joku muu tietää tarkemmin
6 lovinen automaatti aski on jaappanilainen Aisin aski.
Jos haluat hyvän nelikon niin mun... siis vaimon tulee kohta myyntiin....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 ostamassa
Juu kattelin vanhoja esitteitä ja vm. 2006 tuli V6 Aeroon ekana 6 lovinen automaatti.... muihin 2007 etiäpäin riippuen mallista.Saab.96 kirjoitti:Mulla oli kyllä my07 sportsedan jossa oli 5-v automaatti....keisari kirjoitti:Vuosi mallista, ellen kovin väärin muista niin 9-3 vm. 2006! Ehkä joku muu tietää tarkemmin
6 lovinen automaatti aski on jaappanilainen Aisin aski.
Jos haluat hyvän nelikon niin mun... siis vaimon tulee kohta myyntiin....
Eli en ihan väärässä ollut
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Saab 9-3 ostamassa
Sen verran, että Aisinin laatikko on myös 5 -vaihteinen automaatti. Ettei tule väärinkäsitystä.
Tuo kulutus on automaatissa varmaan yhdistetyn (maantie+taajama) melko lailla sen litran verran suurempi. Johtunee tuosta "perinteisestä" automaatista. Maantieajossa, kuten myös esikaupunkialueella ajettaessa, kulutusero kapenee huomattavasti. Tuossa automaatissa on 3 -vaihteesta ylöspäin käytössä lukko, jolloin luistamista ei ole. Myös esikaupunkialueella ajettaessa välillä 50 ... 80 km/h laatikko voi vaihtaa ison vaihteen, mutta lukko ei ole päällä, jolloin kierrokset eivät laske liian alas. Näin ollen mennään kuitenkin taloudellisemmin kuin pykälää pienemmällä lukko päällä.
Tuo Aisinin laatikko on kestävä, kunhan öljyt on vaihdettu säännöllisesti. Siinä jotain 100 tkm välein. Periaatteessa 120 tkm on vaihtoväli. Kestää tosiaan myös sitä viritystä. Ainoa miinus tässä on virityksen yhteydessä, että juuri noilla kahdella alimmalla vaihteella on virityksessä väännön rajoitin turvaamassa laatikon kestävyys. Täten paikaltaan kiihdytys on ensialkuun vähän odotettua miedompaa. Kunhan 3-pykälä menee sisään niin sitten tuntee että mennään.
Manuaalista minulla ei ole mitään kokemusta, joten siihen en voi ottaa kantaa. Automaattia voin kuitenkin suositella, jos se on yksi vaihtoehto. Yleensähän tämä on periaatekysymys, joten toinen vaihtoehto on "aina" poissuljettu. Näin ainakin minulla. Itse halusin automaatin ja jos tämä Saabin (Aisinin) automaatti olisi ollut "susi", en olisi Saabiin päätynyt sitten ollenkaan vaan johonkin muuhun.
Moottori ja vaihteisto on siis ok eikä mitään ihmeempiä ongelmia ole. Nämä iskari-jousi ongelmat lähinnä edessä ovat tyyppivikaa. Samoin kuin takana nk. bumerangi tukivarsi. Kori ei ole herkkä ruostumaan. Ainoastaan etulokasuojan taka-alakulmat ovat herkkä paikka. Johtunee roiskeläppien puutteesta.
Tuo kulutus on automaatissa varmaan yhdistetyn (maantie+taajama) melko lailla sen litran verran suurempi. Johtunee tuosta "perinteisestä" automaatista. Maantieajossa, kuten myös esikaupunkialueella ajettaessa, kulutusero kapenee huomattavasti. Tuossa automaatissa on 3 -vaihteesta ylöspäin käytössä lukko, jolloin luistamista ei ole. Myös esikaupunkialueella ajettaessa välillä 50 ... 80 km/h laatikko voi vaihtaa ison vaihteen, mutta lukko ei ole päällä, jolloin kierrokset eivät laske liian alas. Näin ollen mennään kuitenkin taloudellisemmin kuin pykälää pienemmällä lukko päällä.
Tuo Aisinin laatikko on kestävä, kunhan öljyt on vaihdettu säännöllisesti. Siinä jotain 100 tkm välein. Periaatteessa 120 tkm on vaihtoväli. Kestää tosiaan myös sitä viritystä. Ainoa miinus tässä on virityksen yhteydessä, että juuri noilla kahdella alimmalla vaihteella on virityksessä väännön rajoitin turvaamassa laatikon kestävyys. Täten paikaltaan kiihdytys on ensialkuun vähän odotettua miedompaa. Kunhan 3-pykälä menee sisään niin sitten tuntee että mennään.
Manuaalista minulla ei ole mitään kokemusta, joten siihen en voi ottaa kantaa. Automaattia voin kuitenkin suositella, jos se on yksi vaihtoehto. Yleensähän tämä on periaatekysymys, joten toinen vaihtoehto on "aina" poissuljettu. Näin ainakin minulla. Itse halusin automaatin ja jos tämä Saabin (Aisinin) automaatti olisi ollut "susi", en olisi Saabiin päätynyt sitten ollenkaan vaan johonkin muuhun.
Moottori ja vaihteisto on siis ok eikä mitään ihmeempiä ongelmia ole. Nämä iskari-jousi ongelmat lähinnä edessä ovat tyyppivikaa. Samoin kuin takana nk. bumerangi tukivarsi. Kori ei ole herkkä ruostumaan. Ainoastaan etulokasuojan taka-alakulmat ovat herkkä paikka. Johtunee roiskeläppien puutteesta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Näissä voi olla myös vuosimallikohtaisia eroja, mutta ymmärtääkseni automaattilaatikko on kuusivaihteinen seuraavissa tapauksissa:
-TiDS (110kw/150hv)
-TTiD
-2.8 V6
-2.0T XWD
-MY2014
-mahdollisesti myös kaikki MY2012
Muissa malleissa automaatti on viisivaihteinen. 1.8i:hin ja 120hv TiD:henhän ei automaattia ole kai koskaan saanutkaan.
Lähteenä käytetty mm. MY2009, MY2012 ja MY2014 Saab-esitteita, ja muistikuva on sellainen että ainakin 2009 asti automaattivaihteistovalikoima oli yllä mainitun kaltainen. MY2010-2011 en ole aivan varma, laajeniko kuusivaihteiset jo muihinkin kuin yllä oleviin malleihin, samoin MY2012 tuli jo uusi 220hv 2.0T-bensakone, jonka kanssa ainakin manuaali on kuusivaihteinen.
-TiDS (110kw/150hv)
-TTiD
-2.8 V6
-2.0T XWD
-MY2014
-mahdollisesti myös kaikki MY2012
Muissa malleissa automaatti on viisivaihteinen. 1.8i:hin ja 120hv TiD:henhän ei automaattia ole kai koskaan saanutkaan.
Lähteenä käytetty mm. MY2009, MY2012 ja MY2014 Saab-esitteita, ja muistikuva on sellainen että ainakin 2009 asti automaattivaihteistovalikoima oli yllä mainitun kaltainen. MY2010-2011 en ole aivan varma, laajeniko kuusivaihteiset jo muihinkin kuin yllä oleviin malleihin, samoin MY2012 tuli jo uusi 220hv 2.0T-bensakone, jonka kanssa ainakin manuaali on kuusivaihteinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1797
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Saab 9-3 ostamassa
5-vaihteinen automaatti on Aisin-Warnerin AW55, jota löytyy myös mm. Volvosta.
Öljynvaihdot mileuummin liian tiheään kuin liian harvaan. Taisi olla jopa 120 tkm öljynvaihtoväli ko. loodassa.
Itsellä ei ole ollut kuin 5-vaihteisia, automaatteja ja manuaaleja molempia. Avossa kaipaillut kutosvaihdetta, jostain syystä, kahdessa aiemmassa manuaalisedanissa en.
Farkku on ja sedani Aero 2004 oli tuolla Aw55:llä ja Aeroa kutiteltiin hieman, väännöt rajattiin ja auto pelasi hyvin kunnes se puoliväkisin ostettiin minulta pois. On pelannut sittemminkin ja ollut nyt omistajallaan sen pian kuusi vuotta.
Sellaisia liukulaatikoitahan nuo on ja ajoin karkeakäytöksisiä, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia niiden kanssa.
Hyvä auto on NG9-3, itse hurahdin niihin täysin ensimmäisen hankittuani.
Aiemmin mielenkiinto oli pääasiallisesti 9000:eissa. OG9-5:ia, OG9-3:iakin on ollut yksi kutakin, mutta ne oli omaan makuun vanhahtavia verraten NG9-3:een.
Suosittelen, kunhan huoltohistoria on kunnossa.
Öljynvaihdot mileuummin liian tiheään kuin liian harvaan. Taisi olla jopa 120 tkm öljynvaihtoväli ko. loodassa.
Itsellä ei ole ollut kuin 5-vaihteisia, automaatteja ja manuaaleja molempia. Avossa kaipaillut kutosvaihdetta, jostain syystä, kahdessa aiemmassa manuaalisedanissa en.
Farkku on ja sedani Aero 2004 oli tuolla Aw55:llä ja Aeroa kutiteltiin hieman, väännöt rajattiin ja auto pelasi hyvin kunnes se puoliväkisin ostettiin minulta pois. On pelannut sittemminkin ja ollut nyt omistajallaan sen pian kuusi vuotta.
Sellaisia liukulaatikoitahan nuo on ja ajoin karkeakäytöksisiä, mutta itsellä ei ole ollut ongelmia niiden kanssa.
Hyvä auto on NG9-3, itse hurahdin niihin täysin ensimmäisen hankittuani.
Aiemmin mielenkiinto oli pääasiallisesti 9000:eissa. OG9-5:ia, OG9-3:iakin on ollut yksi kutakin, mutta ne oli omaan makuun vanhahtavia verraten NG9-3:een.
Suosittelen, kunhan huoltohistoria on kunnossa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2008 9³SS Vector 2.0t M6 BP Hirsch (KR)
2005 9³CV Aero 2.0T (KR)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2008 9³SS Vector 2.0t M6 BP Hirsch (KR)
2005 9³CV Aero 2.0T (KR)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Ei se mitään taida vaan minähän mainitsin jo, että 120 tkm vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaantimpetti kirjoitti:5-vaihteinen automaatti on Aisin-Warnerin AW55....
Taisi olla jopa 120 tkm öljynvaihtoväli ko. loodassa.
Ei ainakaan sen yli kannata mennä. Joku 100 tkm lienee ihan sopiva.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 ostamassa
Sellainen huomio näistä "tyyppivioista", jotka useimmiten mainitaan, eli bumerangit ja etujouset, että niiden vaihdattaminen on edullista. Vaihto töineen ja osineen ei maksa paria kolmea sataa enempää ja ne kestää kuitenkin 50-150tkm, useimmiten ymmärtääkseni n. 100tkm. Eli kustannus per kilometri on niin olematon, että jos ja kun nuo ovat tämän mallin tyyppiviat, niin ne kannattanee ilolla sietää.
Omassani bumerangit kesti 0-146tkm, vasen etujousi 0-154tkm, jolloin vaihdatin jouset ja iskarit joka nurkkaan (sport-/aero). Tämän jälkeen joka vuosi on katsurit kehuneet hyvää alustan kuntoa eli 2012-2018 kilsoilla 154-204tkm.
Omassani bumerangit kesti 0-146tkm, vasen etujousi 0-154tkm, jolloin vaihdatin jouset ja iskarit joka nurkkaan (sport-/aero). Tämän jälkeen joka vuosi on katsurit kehuneet hyvää alustan kuntoa eli 2012-2018 kilsoilla 154-204tkm.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05