XWD juttua...
Re: XWD juttua...
Yli 60kmh vauhdeissa kuuluu takaa sellainen suht voimakas WOOOW-WOOOW-WOOOW ujellus. Liekkä takanavat entiset? XWD:ssähän on takana samat navat kuin edessä. Kannattaiskohan tuohon laitattaa alkuperäistä tilalle, jos nyt osoittautuu napaviaksi eikä perä tai kardaani.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: XWD juttua...
Mulla pitäny vaihtaa vähän ajan sisään kolmeen pyörään laakerit. Alkoi ujeltaa 80-100 vauhdissa ja ääni paheni aika pian.
Saksasta tilasin SKF:t. Aika näyttää miten kestää.
Voi olla sitten lujassa kun alkaa purkamaan.
Saksasta tilasin SKF:t. Aika näyttää miten kestää.
Voi olla sitten lujassa kun alkaa purkamaan.
Re: XWD juttua...
Molemmat takanavat vaihdettu ja siihen loppui takapään volinat. Enpä arvannut, ettö voi noin hiljainen auto olla. Ihan umpiruosteessa olivat molemmat navat ja toinen ei pyörinyt käsin mihinkään suuntaan. Seuraavaksi taitaa olla vaihtovuorossa etupään navat.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: XWD juttua...
Kuitenkin tässä moni pohtii oman nelivetonsa huoltoa ja miettii samalla voisiko sen tehdä vaikka autotallin lattialla pukkien päällä.
Vastaus on että voi, tosin hiukan enemmän työtähän se teettää varsinkin yksin kun työkalut saa aina yhtä kätevästi työkaluvaunusta. Välineiksi riittävät hyvät perustyökalut, hyvä ja puhdas öljypumppu / ruisku haldexille, pulttipyssy, töhö kardaanin pulttilukitusten purkuun ja sopivat momenttiavaimet 5-30 ja isompi 90 newtoniin riittävä momentti. Pakoputkistoa ei tarvitse irroittaa ja kardaaninkin irroitus riittää osittain perän päästä. Puhtaudesta ei kannata tinkiä Haldexia takaisin kasatessa.
Ohessa muutama kuvatodiste jaetussa kansiossa: https://photos.app.goo.gl/6hWc8nSBw6Fngceb9. Omaani tilasin myös Haldex pumpun huoltosarjan, kun epäilys oli että hiilet saattaisivat olla tiensä päässä. Hiilten vaihtoon ei tarvita kolvia ja pinsettejä ihmeellisempiä erikoistyökaluja. Toisin kävi pumppu oli tukossa öljyn seassa olevasta hiutalemaisesta aineesta joka suli sormien välissä.
Kuvat osoittavat huollon aiheellisuuden vaikkakaan edellisestä huollosta ei huoltokirjan mukaan ole montaakaan vuotta ja viimeisin öljynvaihto viime syksyltä. Osat pumpun huoltosarjaan ja haldexiin huomattavasti paljon edullisemmin ulkomailta. Osat alle viikossa kotiovelle. Saati Suomesta taida edes pumpun huoltosarjaa saada. Samalla vaivalla vaihtui kaikki alakerran vetopuolen öljyt ja tuli kiinnitettyä rämisevä pakoputken lämpöpelti. Tässä se edullisempi vaihtoehto huoltaa neliveto.
Vastaus on että voi, tosin hiukan enemmän työtähän se teettää varsinkin yksin kun työkalut saa aina yhtä kätevästi työkaluvaunusta. Välineiksi riittävät hyvät perustyökalut, hyvä ja puhdas öljypumppu / ruisku haldexille, pulttipyssy, töhö kardaanin pulttilukitusten purkuun ja sopivat momenttiavaimet 5-30 ja isompi 90 newtoniin riittävä momentti. Pakoputkistoa ei tarvitse irroittaa ja kardaaninkin irroitus riittää osittain perän päästä. Puhtaudesta ei kannata tinkiä Haldexia takaisin kasatessa.
Ohessa muutama kuvatodiste jaetussa kansiossa: https://photos.app.goo.gl/6hWc8nSBw6Fngceb9. Omaani tilasin myös Haldex pumpun huoltosarjan, kun epäilys oli että hiilet saattaisivat olla tiensä päässä. Hiilten vaihtoon ei tarvita kolvia ja pinsettejä ihmeellisempiä erikoistyökaluja. Toisin kävi pumppu oli tukossa öljyn seassa olevasta hiutalemaisesta aineesta joka suli sormien välissä.
Kuvat osoittavat huollon aiheellisuuden vaikkakaan edellisestä huollosta ei huoltokirjan mukaan ole montaakaan vuotta ja viimeisin öljynvaihto viime syksyltä. Osat pumpun huoltosarjaan ja haldexiin huomattavasti paljon edullisemmin ulkomailta. Osat alle viikossa kotiovelle. Saati Suomesta taida edes pumpun huoltosarjaa saada. Samalla vaivalla vaihtui kaikki alakerran vetopuolen öljyt ja tuli kiinnitettyä rämisevä pakoputken lämpöpelti. Tässä se edullisempi vaihtoehto huoltaa neliveto.
Re: XWD juttua...
Tervehdys
Onkohan NG 95 xwd:ssä sama haldex pumppu kuin 93:ssa. huollossa sanottiin ettei voi korjata.
ei voi avata ilman väkivaltaa.Uusi maksaa n.tuhannen €. Oopelin numerolla saman verran.
Ei ollut mitään puhetta korjaussarjasta,ei varmaan ollut tietoinen koko asiasta.
Onkohan NG 95 xwd:ssä sama haldex pumppu kuin 93:ssa. huollossa sanottiin ettei voi korjata.
ei voi avata ilman väkivaltaa.Uusi maksaa n.tuhannen €. Oopelin numerolla saman verran.
Ei ollut mitään puhetta korjaussarjasta,ei varmaan ollut tietoinen koko asiasta.
Re: XWD juttua...
Luulisin, että on sama, mutta kannattaa toki tarkistaa.
https://www.elekma.com/feeder_pump_kit_ ... 8_13285796_
https://www.elekma.com/feeder_pump_kit_ ... 8_13285796_
Re: XWD juttua...
Katsastuksessa ajoivat rullille sen jälkeen vikakoodia lykkäsi.
konttorille laskua. En tiedä? tonnista ne puhuivat huollossa pumpusta.
Hyvä on kate jos samaa pumppua käytetään.Voi johdotus tietysti olla erillainen??
konttorille laskua. En tiedä? tonnista ne puhuivat huollossa pumpusta.
Hyvä on kate jos samaa pumppua käytetään.Voi johdotus tietysti olla erillainen??
Re: XWD juttua...
Eihän nuita saa rullille ajaa. Pitäis katsurinkin älytä.
Re: XWD juttua...
Itse pumppuun tulee ainoastaan kaksi johtoa + sekä miinus. Saman liittimen alla voi olla myös tasauspyörästön lukon ohjausvirta joka haarautuu tästä omaksi johdokseen. Pumpun toiminta on helppo todeta testerillä ajaen testiohjelma ja kuuntelemalla käynnistyykö pumppu.jarkar kirjoitti:Katsastuksessa ajoivat rullille sen jälkeen vikakoodia lykkäsi.
konttorille laskua. En tiedä? tonnista ne puhuivat huollossa pumpusta.
Hyvä on kate jos samaa pumppua käytetään.Voi johdotus tietysti olla erillainen??
Saman voi myös todeta auton alla irroittamalla liitin ja syöttämällä liittimen pinneistä esim koetin kynän piikeillä virtaa. Pumpusta voi olla hiilet loppu tai pumppu voi olla tukossa. Ja kolmanneksi pumppu on mahdollista purkaa ja kasata ilman ylimääräisiä voimasuorituksia ehjänä.
Pumppu luo ainoastaan järjestelmään esipaineen jota järjestelmän toiminta edellyttää. Vaikea uskoa että ajaminen rullilla olisi rikkonut ainoastaan pumpun. Osaaviin käsiin diagnoosia varten. Perä on lyhyen tsekkailun jälkeen mielestäni sama kuin 9-3 mallissa, ainakin huolto-osat täsmäävät. Siis suodatin ja tiiviste. Ja jos perä on rikki älä missään nimessä ota perää Suomesta hinta enemmän kuin suolainen.
T. Miika
Re: XWD juttua...
Koputtelemalla lähti pumppu pyörimään huollossa.kokeili vielä että toimii ennen kuin laski auton alas
n.kymmenen kilsan jälkeen syttyi taas vikavalo. Uusi pumppu menee ;firman piikkiin;
Jotakin se moittii kun rullilla kävi, kun ei ennemmin ole vikoja näyttänyt.
Öljyillä oli ajettu n.15tkm.Jotenkin se jumittaa, ,tiedä häntä ?
n.kymmenen kilsan jälkeen syttyi taas vikavalo. Uusi pumppu menee ;firman piikkiin;
Jotakin se moittii kun rullilla kävi, kun ei ennemmin ole vikoja näyttänyt.
Öljyillä oli ajettu n.15tkm.Jotenkin se jumittaa, ,tiedä häntä ?
Re: XWD juttua...
Mitäköhän on tehtävissä kun omassa Saabissa eLSD-perä herjaa seuraavaa: RDCM C0408 61. Lukolla varust. tasauspyör. kytkmen solen.venttiilin piiri, juuttunut. Oireilee siten, että hetken ajon päästä heittää "service XWD" koodin. Lämpimäksi ajaessa sitten ei niin usein tuota tule. Venttiili tukossa vai mikä? öljyt sekaisin? Perä vaihtoon?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: XWD juttua...
Mulla herjasi samaa, mutta en muista koodia.
Vaihdatin koko perän, mutta vika olisi ollut luultavasti vain hapettunut venttiilin liitin.
Joutuu vaan irrottamaan perän tai ainakin laskemaan, että pääsee käsiksi siihen venttiiliin.
Vaihdatin koko perän, mutta vika olisi ollut luultavasti vain hapettunut venttiilin liitin.
Joutuu vaan irrottamaan perän tai ainakin laskemaan, että pääsee käsiksi siihen venttiiliin.
Re: XWD juttua...
Joo kyllä se tismalleen sama koodi oli, kun löysin laput.kar-ra kirjoitti:Mulla herjasi samaa, mutta en muista koodia.
Vaihdatin koko perän, mutta vika olisi ollut luultavasti vain hapettunut venttiilin liitin.
Joutuu vaan irrottamaan perän tai ainakin laskemaan, että pääsee käsiksi siihen venttiiliin.
Re: XWD juttua...
Ilmeisesti sulla vika korjaantui ajamalla niin, että vetoa on joka pyörällä tai niin ainakin lueskelin tuolta. Kävin tänään kysymässä tarjousta solenoidin vaihdosta. Iso homma kun se käsittääkseni on siellä siten, että perän joutuu puottamaan alas, takaripustukset purkaa ja vaihtaa öljyt. Saa nähdä mitä sanovat, mutta ei taida 1500e riittää.kar-ra kirjoitti:Joo kyllä se tismalleen sama koodi oli, kun löysin laput.kar-ra kirjoitti:Mulla herjasi samaa, mutta en muista koodia.
Vaihdatin koko perän, mutta vika olisi ollut luultavasti vain hapettunut venttiilin liitin.
Joutuu vaan irrottamaan perän tai ainakin laskemaan, että pääsee käsiksi siihen venttiiliin.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: XWD juttua...
Ei se korjaantunut ajamalla. Luulin aluksi niin, koska oli useamman viikon muistaakseni herjaamatta "Service XWD:tä".jjasco kirjoitti:Ilmeisesti sulla vika korjaantui ajamalla niin, että vetoa on joka pyörällä tai niin ainakin lueskelin tuolta. Kävin tänään kysymässä tarjousta solenoidin vaihdosta. Iso homma kun se käsittääkseni on siellä siten, että perän joutuu puottamaan alas, takaripustukset purkaa ja vaihtaa öljyt. Saa nähdä mitä sanovat, mutta ei taida 1500e riittää.kar-ra kirjoitti:Joo kyllä se tismalleen sama koodi oli, kun löysin laput.kar-ra kirjoitti:Mulla herjasi samaa, mutta en muista koodia.
Vaihdatin koko perän, mutta vika olisi ollut luultavasti vain hapettunut venttiilin liitin.
Joutuu vaan irrottamaan perän tai ainakin laskemaan, että pääsee käsiksi siihen venttiiliin.
Vaihdatin sitten koko murikan, koska pelkkä venttiilin vaihto olis ollut tonnin.
Purin sitten irrallaan olevasta vanhasta perästä venttiilin irti ja se venttiilin liitin oli ihan vihreä hapettumasta. Siis sieltä sisältä, kun venttiili on semmosen "kupin" sisällä. Vahvasti epäilen, että oli siinä se vika. Välillä sai kontaktia ja välillä ei.
Nyt on se vanha perä joutilaana.