NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Olen omistanut kolkkini nyt noin vuoden ajan. Hyvin on mennyt yhteinen taival. Ehkä kerran joka kolmas kuukausi olen kuullut tutun "bling blong" ja tekstin "Stability control failure, Contact Saab dealer." No, virrat pois ja virrat päälle, niin tämä on aina kuittautunut.
Tänään kuitenkin se taas tuli, mutta ei siinä vielä kaikki, nyt kolkkini varoitusvalot loistivat kuin joulukuusi, sillä em. lisäksi sain kuittailla myös "Tracktion control failure, contact saab dealer" sekä "Antilock brake malfunction, contact saab dealer." Ja nyt moottorin sammuttaminen ja uudelleenk'ynnistys ei enää kuitannutkaan vikoja, vaan ne kaikki jäi.
Päättelin, että kaikki nämä jollakin tapaa liittyy tuohon ABS-järjestelmään, sillä sehän vastaa myös luistonestosta ja sutimisen estosta.
Olen lukenut tältä palstalta kauhutarinoita siitä, että vika on pirullinen korjata.
Nyt kysyisinkin, minne voisin Saabini viedä pk-seudulla, joka saisi tämän pahan unen menemään pois? Vaikka tekstissä pyydetäänkin viemään auto Länsiautoon, mielellään veisin jollekin oikeale spesialistille. Katsastuskin on juuri tulossa.
Tänään kuitenkin se taas tuli, mutta ei siinä vielä kaikki, nyt kolkkini varoitusvalot loistivat kuin joulukuusi, sillä em. lisäksi sain kuittailla myös "Tracktion control failure, contact saab dealer" sekä "Antilock brake malfunction, contact saab dealer." Ja nyt moottorin sammuttaminen ja uudelleenk'ynnistys ei enää kuitannutkaan vikoja, vaan ne kaikki jäi.
Päättelin, että kaikki nämä jollakin tapaa liittyy tuohon ABS-järjestelmään, sillä sehän vastaa myös luistonestosta ja sutimisen estosta.
Olen lukenut tältä palstalta kauhutarinoita siitä, että vika on pirullinen korjata.
Nyt kysyisinkin, minne voisin Saabini viedä pk-seudulla, joka saisi tämän pahan unen menemään pois? Vaikka tekstissä pyydetäänkin viemään auto Länsiautoon, mielellään veisin jollekin oikeale spesialistille. Katsastuskin on juuri tulossa.
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Stability control failure voisi viitata ratin asentoanturiin CIM-moduulin sisällä. ABS -ja luistonestoviat taas voivat liittyä samaan ongelmaan esimerkiksi jonkin ABS-anturin kanssa.
Turha arvailla enempää ennen kuin on tiedossa tarkat vikakoodit, täältä löytynee apuja:
viewtopic.php?f=23&t=137045
Edit: Niin kukakohan se "Saab dealer" nykyään on
Turha arvailla enempää ennen kuin on tiedossa tarkat vikakoodit, täältä löytynee apuja:
viewtopic.php?f=23&t=137045
Edit: Niin kukakohan se "Saab dealer" nykyään on
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Oltu kyllä aikanaan vähän turhan luottavaisin mielin merkin tulevaisuudesta. Ja siitä, että merkkiorganisaatio kattaa koko maailman. Mersulla sentään sanotaan vain "Visit workshop". Saa siis viedä mille vain nyrkkipajalle.
Mutta joo. ESP, TCS ja ABS ovat kaikki saman ohjainlaitteen takana olevia toimintoja, liittyvät siis yhteen. Kaikki näistä vaativat mm. pyörien pyörintänopeustiedon toimiakseen, joten vika voi olla sielläkin. Lue/luetuta vikakoodit ensin. Arvailu ilman mitään pohjadataa on täysin turhaa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Mulla lukee blingblongissa kyllä ihan vain ”contact service”
Oliko pakkasta paljon, kun sait joulukuusen ruutuun? Kovilla pakkasilla nämä on välillä ilmoitelleet noita vikoja ilman kunnon syytä. Ja onko miten vanha tai missä kunnossa akku? NG-kolkki osaa olla nirso jännitteen kyykkäyksen kanssa, kun akku (tai dieselissä usein akunkengät) on huonona.
Techin lisäksi myös Op-Comilla tai eSID2:lla saa vikakoodit kunnolla luettua. Sitten kun on koodit tiedossa, on helpompi lähteä etsimään vikaa.
Oliko pakkasta paljon, kun sait joulukuusen ruutuun? Kovilla pakkasilla nämä on välillä ilmoitelleet noita vikoja ilman kunnon syytä. Ja onko miten vanha tai missä kunnossa akku? NG-kolkki osaa olla nirso jännitteen kyykkäyksen kanssa, kun akku (tai dieselissä usein akunkengät) on huonona.
Techin lisäksi myös Op-Comilla tai eSID2:lla saa vikakoodit kunnolla luettua. Sitten kun on koodit tiedossa, on helpompi lähteä etsimään vikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Tässä on nyt monta mahdollisuutta.
Ensinnäkin.
Ajonvakauden satunnainen herja, etenkin kovilla pakkasilla liikkeelle lähdön jälkeen, joka kuittautuu uudelleen startilla pois, on alkupään NG9-3:sten tyyppivika. Koskee siis ESP:llä varustettuja malleja. Pelkkä TCS ei ole ongelma. Tähän vikaan ei oikein apuja ole muita ollut kuin koko ABS/ESP boksin vaihto uudempaan tai nk. jenkkimalliin.
Tämä on kai ollut kutenkin melko pieni murhe.
Toiseksi.
Kun vika alkaa tulla pysyväksi ja mukaan tulee jo ABS-vika myös, niin nyt on sitten jotain muutakin varsinaista oikeaa vikaa (ellei tuota ensimmäistä lasketa). Syynä voi olla akku, koska tämä Saab on todella herkkä akun kunnolle. Siten voi olla vikaa jossain ABS-järjestelmän osassa. Tyypillisimmillään ABS-anturi vialla tai sen johtosarja. Varsinkin takapyörien antureiden johdoissa on ollut ihan katkeamisia.
Kolmanneksi.
En usko CIM vikaan siitä syystä, kun mukana on myös ABS-vika. Mikäli vika koskisi ESP:tä pelkästään, niin silloin syynä voisi olla CIM:ssä oleva ratin kääntökulma-anturi.
Ihan ensiksi tuo akkuasia kannattaa poissulkea. Varsinkin näin pakkasten aikaan akku on voinut alkaa oireilemaan. Ellei sillä asia hoidu, niin sitten testeriin, jolloin näkee onko ABS-järjestelmässä jokin vika ja mikä.
Ensinnäkin.
Ajonvakauden satunnainen herja, etenkin kovilla pakkasilla liikkeelle lähdön jälkeen, joka kuittautuu uudelleen startilla pois, on alkupään NG9-3:sten tyyppivika. Koskee siis ESP:llä varustettuja malleja. Pelkkä TCS ei ole ongelma. Tähän vikaan ei oikein apuja ole muita ollut kuin koko ABS/ESP boksin vaihto uudempaan tai nk. jenkkimalliin.
Tämä on kai ollut kutenkin melko pieni murhe.
Toiseksi.
Kun vika alkaa tulla pysyväksi ja mukaan tulee jo ABS-vika myös, niin nyt on sitten jotain muutakin varsinaista oikeaa vikaa (ellei tuota ensimmäistä lasketa). Syynä voi olla akku, koska tämä Saab on todella herkkä akun kunnolle. Siten voi olla vikaa jossain ABS-järjestelmän osassa. Tyypillisimmillään ABS-anturi vialla tai sen johtosarja. Varsinkin takapyörien antureiden johdoissa on ollut ihan katkeamisia.
Kolmanneksi.
En usko CIM vikaan siitä syystä, kun mukana on myös ABS-vika. Mikäli vika koskisi ESP:tä pelkästään, niin silloin syynä voisi olla CIM:ssä oleva ratin kääntökulma-anturi.
Ihan ensiksi tuo akkuasia kannattaa poissulkea. Varsinkin näin pakkasten aikaan akku on voinut alkaa oireilemaan. Ellei sillä asia hoidu, niin sitten testeriin, jolloin näkee onko ABS-järjestelmässä jokin vika ja mikä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Abs anturin johto poikki oikealta bumerangin päältä.
Oireet ovat nuo ja virtalukon rattilukitus ei toimi, matkamittariin tulee vain joka toinen kilometri.
Korjasin omani kuukausi sitten... Vian korjaamiseen menee 15-30 min jos on nosturi, muuten vähän kauemmin jos alla pitää maata.
Oireet ovat nuo ja virtalukon rattilukitus ei toimi, matkamittariin tulee vain joka toinen kilometri.
Korjasin omani kuukausi sitten... Vian korjaamiseen menee 15-30 min jos on nosturi, muuten vähän kauemmin jos alla pitää maata.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Mistähän se joka toisen kilometrin osaa mittariin laittaa?PA3 kirjoitti: ↑Su Tammi 27, 2019 13:54Abs anturin johto poikki oikealta bumerangin päältä.
Oireet ovat nuo ja virtalukon rattilukitus ei toimi, matkamittariin tulee vain joka toinen kilometri.
Korjasin omani kuukausi sitten... Vian korjaamiseen menee 15-30 min jos on nosturi, muuten vähän kauemmin jos alla pitää maata.
Kovimpana pakkasaamuna omanikin heitti tämän triplan mittaristoon ja ajelin sitten ilman nopeusmittaria, abseja ja ajonvakautusta töihin. Lounasaikaan kokeillessa kaikki toimi taas moitteetta. Vikatilan aikana myöskään Torque ei osannut näyttää nopeutta, mikä nyt ei ole mikään ihme, kun viat johtuu siitä, että auto ei saa takapyöriltä pyörimisnopeutta.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Tämä takapyörän anturin johtosarjan vika on kai melko tyyppivika vuosi- ja varustemallista riippumatta.
Sensijaan itse boksin sisäinen vika on melko harvinainen paitsi näissä NG9-3 alkupään malleissa, joissa on ESP.
Kyseisessä tapauksessa voi nyt olla nuo molemmat kyseessä. Pakkasilla ESP boksi kiukuttelee ja nyt sitten kuvaan on tullut mukaan myös tuo takapyörä-anturin johtovika.
Sensijaan itse boksin sisäinen vika on melko harvinainen paitsi näissä NG9-3 alkupään malleissa, joissa on ESP.
Kyseisessä tapauksessa voi nyt olla nuo molemmat kyseessä. Pakkasilla ESP boksi kiukuttelee ja nyt sitten kuvaan on tullut mukaan myös tuo takapyörä-anturin johtovika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: NG 9-3 ja vikavaloja kuin joulukuusessa!
Omassa X:ssä nakannut kans pari kertaa nyt viikon sisään tuon litanjan ja lisäksi neliveto menee pois päältä.
Molemmilla kerroilla onneksi kuittaantunut virtojen pois käytöllä.
Eka kerta oli -30 pakkasella, mutta tänään oli vaan -10. Laitoin akun yöksi lataukseen varalta.
Molemmilla kerroilla onneksi kuittaantunut virtojen pois käytöllä.
Eka kerta oli -30 pakkasella, mutta tänään oli vaan -10. Laitoin akun yöksi lataukseen varalta.