9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Tsekkaa se paineensäädin nyt ekana. Turha arpoa pidemmälle ennen kuin halvin, helpoin ja todennäköisin on testattu Siihen ei montaa minuuttia mee, kun ruuvaa koristemuovin koneen päältä pois ja nyppää letkun irti. Vai oliko peräti niin avara paikka, ettei tarvi muoviakaa irrottaa? Sitä en muista kattomatta pellin alle...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Siis onko niin, että ehjän paineensäätimen ei pitäisi vuotaa lainkaan, mutta rikkinäinen vuotaa?JP_Vette kirjoitti: ↑Ma Kesä 07, 2021 07:47Tsekkaa se paineensäädin nyt ekana. Turha arpoa pidemmälle ennen kuin halvin, helpoin ja todennäköisin on testattu Siihen ei montaa minuuttia mee, kun ruuvaa koristemuovin koneen päältä pois ja nyppää letkun irti. Vai oliko peräti niin avara paikka, ettei tarvi muoviakaa irrottaa? Sitä en muista kattomatta pellin alle...
9-3 SS 2.0t BioPower Vector 2008 A, ”Snow Silver”
Ex: 9-3 SS 2.0t Vector 2003 A, ”Midnight Blue”
Ex: 9-3 SS 2.0t Vector 2003 A, ”Midnight Blue”
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Juurikin noin.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Omien kokemusten mukaan (muiden autojen, ei oman) viallinen paineensäädin aiheutti rajuja onglemia autolla kiihdytettäessä. Voi se toki varmaan aiheuttaa vain käynnistymisessäkin oireet. Lähes sama koskee pumppua.
On tietenkin näin teknisesti mahdollista, että joko pumppu tai paineensäädin ovat hajalla sen verran lievästi, että auton seistessä paineen hävitessä kestää hetken aikaa ennenkuin ne taas nousevat jakotukissa ja suuttimissa. Ja vaatii siksi pitkän startin. Paineiden noustua riittävän suureksi, ne ei sitten enää laske ja auto toimii moitteetta.
On tietenkin näin teknisesti mahdollista, että joko pumppu tai paineensäädin ovat hajalla sen verran lievästi, että auton seistessä paineen hävitessä kestää hetken aikaa ennenkuin ne taas nousevat jakotukissa ja suuttimissa. Ja vaatii siksi pitkän startin. Paineiden noustua riittävän suureksi, ne ei sitten enää laske ja auto toimii moitteetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Täytyypä testailla. Tuo paineensäädin löytyy siis ihan konehuoneen puolelta? Mitä tuossa tapahtuu ehjällä vs. rikkinäisellä, kun letkun irrottaa? Elektroniikkaa osaan korjailla, mutta auton sielunelämä on vähemmän tuttua.JP_Vette kirjoitti: ↑Ma Kesä 07, 2021 07:47Tsekkaa se paineensäädin nyt ekana. Turha arpoa pidemmälle ennen kuin halvin, helpoin ja todennäköisin on testattu Siihen ei montaa minuuttia mee, kun ruuvaa koristemuovin koneen päältä pois ja nyppää letkun irti. Vai oliko peräti niin avara paikka, ettei tarvi muoviakaa irrottaa? Sitä en muista kattomatta pellin alle...
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Kuvas nuolen osottama kirkas palikka. Tos nyt on suutintukki irti ja pystys, mut löytyy siis koneen etupuolelta vaihteiston puoleisesta päädystä.
Lyö auto käyntiin ja nyppää tosta nipasta letku pois. Voi olla jämähtäny, joten kampea ruuvarilla. Jos nipasta tulee bensaa, on säädin rikki. Jos mitään ei tapahdu (pl. pieni muutos tyhjäkäynnissä) niin sit toi on kunnossa.
Kato tosta videosta 4 minuutin kohdalta:
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Mahtavaa, kiitos! Testaillaan kunhan ehtii perehtymään.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Moroo, löytyikö vikaan ratkaisua?
Allekirjoittaneen vm. -06 alkoi tekemään "samaa" täysin yllättäen.
Polttoainejärjestelmä on yön yli seisomisen jälkeen tyhjä (kuulee pa. pumpun äänestä kun kääntää virrat päälle).
Pari kertaa kun kääntää virrat päälle ennen starttia niin toimii normaalisti.
Huomasin myös että pieni "nyppiminen" tullut motarilla ajettaessa tasakaasulla, mutta saattaa liittyä adaptaatioiden opetteluun kun ilmestyi akun irroituksen jälkeen.
Pa. pumppu on vaihdettu toki kun oli kiire niin tyydyin "vähän käytettyyn" (uusi on varalta takaluukussa).
Oliskohan pa. paineen säädin vialla... täytyy testata kun pääsee saappelin äärelle?
Allekirjoittaneen vm. -06 alkoi tekemään "samaa" täysin yllättäen.
Polttoainejärjestelmä on yön yli seisomisen jälkeen tyhjä (kuulee pa. pumpun äänestä kun kääntää virrat päälle).
Pari kertaa kun kääntää virrat päälle ennen starttia niin toimii normaalisti.
Huomasin myös että pieni "nyppiminen" tullut motarilla ajettaessa tasakaasulla, mutta saattaa liittyä adaptaatioiden opetteluun kun ilmestyi akun irroituksen jälkeen.
Pa. pumppu on vaihdettu toki kun oli kiire niin tyydyin "vähän käytettyyn" (uusi on varalta takaluukussa).
Oliskohan pa. paineen säädin vialla... täytyy testata kun pääsee saappelin äärelle?
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Mulla alkoi samanlainen nypytys akun vaihdon jälkeen. Kuvittelin myös tuota adaptaatiota, mutta aikansa paheni ja teki vikakooodin -> kaasuläpän asentotunnistimet sökönä -> kaasuläppäkotelo vaihtoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Ok kiitos tiedosta täytyy ruveta metsästämään sitä seuraavaksi.
On tämä kyllä ollut hassu peli, yhden vian kun korjaa niin kaksi tulee tilalle.
On tämä kyllä ollut hassu peli, yhden vian kun korjaa niin kaksi tulee tilalle.
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Tossa olet asian ytimessä. Mulla on nyt seitsemän vuotta tällaisen 9-3:en kanssa takana. Jonkun paikan saa toimimaan normaalisti, niin seuraava vika alkaa oireilemaan.
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Muu arvaus : jos polttoaine käryää voipi vuotaa kai polttoaineen siirtoputkestakin, mutta saa varmaankin aika kovasti osua soratiellä pohja maahan ennenkuin itse polttoaineputkeen (en tiedä missä menee, arvaus että runkopalkin vieressä metalliputki?) tulisi niin pieni reikä että tyhjentäisi moottorin puolen. Kiinnostuksesta: missä tuo siirtoputki menee ? Apukulj. puolen runkoputken vieressä ?
Kuulostaa lähes vanhallekin ukolle että jostakin syystä kone ei saa polttoainetta. Joten kun muutaman kerran virrat päälle ja virrat pois - pitäisi kai käynnistyä oli se vika mikä tahansa noista yllämainituista. Olisi kiva saada tietää alkuperäiseltä postaajalta mistä vika löytyi...
Hyvät valokuvat, ja kiitos tiedoista !
Kuulostaa lähes vanhallekin ukolle että jostakin syystä kone ei saa polttoainetta. Joten kun muutaman kerran virrat päälle ja virrat pois - pitäisi kai käynnistyä oli se vika mikä tahansa noista yllämainituista. Olisi kiva saada tietää alkuperäiseltä postaajalta mistä vika löytyi...
Hyvät valokuvat, ja kiitos tiedoista !
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Moro,
Tässä on klassisesti "vähän ollut kaikkea" viime aikoina. Bensanpaineensäädin siellä tosiaan oli itselläni rikki. En tosin ole vielä saanut sitä vaihdettua, vaikka osakin on olemassa jo. Nyt kun vaimo on äitiyslomilla, ei ole oikein ollut tarvetta kahdelle autolle ja käyttö on ollut aika satunnaista, niin roplaus on jäänyt kaiken muun alle.
Auto tosiaan käynnistyy edelleen, kunhan hetken jaksaa odotella. Joskus nopeammin, joskus hitaammin. Tuntuu myös, että nyt kelien viilentyessä se toimii paremmin. Josko tuon nippelinkin saisi tässä piakkoin aikaiseksi vaihtaa, niin voisi ehkä jättää tämän probleeman pois päiväjärjestyksestä...
Mitä edelliseen viestiin tulee, niin kokeilin itse kesällä jossain vaiheessa huvikseni laittaa virtoja päälle ja pois muutaman kerran peräkkäin, mutta sen jälkeen käynnistyminen olikin todella vaikeaa. Sahasi tolkuttoman kauan ja kävi todella huonosti alkuun.
Tässä on klassisesti "vähän ollut kaikkea" viime aikoina. Bensanpaineensäädin siellä tosiaan oli itselläni rikki. En tosin ole vielä saanut sitä vaihdettua, vaikka osakin on olemassa jo. Nyt kun vaimo on äitiyslomilla, ei ole oikein ollut tarvetta kahdelle autolle ja käyttö on ollut aika satunnaista, niin roplaus on jäänyt kaiken muun alle.
Auto tosiaan käynnistyy edelleen, kunhan hetken jaksaa odotella. Joskus nopeammin, joskus hitaammin. Tuntuu myös, että nyt kelien viilentyessä se toimii paremmin. Josko tuon nippelinkin saisi tässä piakkoin aikaiseksi vaihtaa, niin voisi ehkä jättää tämän probleeman pois päiväjärjestyksestä...
Mitä edelliseen viestiin tulee, niin kokeilin itse kesällä jossain vaiheessa huvikseni laittaa virtoja päälle ja pois muutaman kerran peräkkäin, mutta sen jälkeen käynnistyminen olikin todella vaikeaa. Sahasi tolkuttoman kauan ja kävi todella huonosti alkuun.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Itsellä teki myö aiemmin samaa että lähti huonosti käyntiin, ja kun sai käyntiin niin kävi todella huonosti. Kaasuun ei kärsi nyt koskea, koska muuten sammui. Piti antaa käydä jonkin aikaa ennenkuin alkoi käymään kunnolla. Epäilin ensiksi kampiakselin asentotunnistin, mutta vika ei ollut siinä. Aloin tutkimaan asia, niin vika löytyi. Aiemmin kun minulla meni jako sekaisin moottorista, ja imuventtiilit löi mäntiin, niin samalla kun tilasin moottorin rikkinäiset osat, niin tilasin autoon kaikki suodattimet ja sytytystulpat. Tulpat tilasin merkkiä BOSCH. Vika löytyi sytystulpista. Ainutkaan sytystulppa ei antanut kipinää kärkien välissä, vaan tulppa iski kipinän keskielertonin ja rungon välissä. Siis jokainen tulppa teki näin kun auto siis lähti huonosti käyntiin, ja kävi huonosti jonkin aikaa. Ostin ohjekirjan mukaiset NGK Tulpat niin auto lähti heti käyntiin, ja ongelma poistui. Nyt tulpilla on ajettu puoli vuotta eikä ole mitään ongelmaa. Eli Tarkista Tulpat!!!!!
Re: 9-3 SC 2.0t starttaa kauan, mutta käynnistyy aina lopulta
Sain kun sainkin aikaiseksi nyt vaihtaa paineensäätimen ja nyt auto käynnistyy joka kerta kuin palmun alta. Oli suorastaan epäilyttävän helppo korjaus. Koko projektiin meni kaikkineen varmaan 10min, jos sitäkään. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -