Automaattilaatikon öljynvaihto
Automaattilaatikon öljynvaihto
Mites tapahtuu toi laatikon öljynvaihto. Onnistuuko samalla tavalla kuin normi öljynvaihto vai tarviiko tech avuksi tai muuta vastaavaa?
Saab 9-3 TTID Vector -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Onnistuu. Pitkävartinen kapeanokkainen tratti helpottaa täyttöä.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
WIS:n ohjeet on hyvä katsoa: https://saabwisonline.com/
Ei kai siinä muuta huomioitavaa ole kuin että oikea täyttömäärä edellyttää öljyn lämpötilan olevan tietyssä lämpötilassa. Tätä ei näe kuin Techillä, OpCom:lla tai eSID:llä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
tai Boschilla tai Autocomilla tai WowSnooperilla tai Launch x431 tai Icarsoft Cr Maxilla tai Texa Navigator jne. Ei ole yhtä jumalaa tässäkään. Propusta tyhjäksi ja 3 litraa sisään toimii kuitenkin ilman mitään näistä.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Aika yksioikoinen ja suoraviivainen ohje, mutta ei huolto-ohjeen mukainen
Lähtökohtaisesti menee noin, mutta lopullinen ja tarkasti oikea öljymäärä on vasta siinä vaiheessa, kun vaihteisto on tiettyssä lämpötilassa ja käytetty vaihteeet läpi välillä vielä lisäten vähän öljyä sekä lopussa valutettu liika öljy ulos. Ja sitten se on siinä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Kuusiportaiseen on sitten huoltotiedote juurikin automaatin öljynvaihtoa koskien. EI ole ihan vanhat ulos, uudet sisään...
Melko monikohtainen proseduuri.
-Sami
Melko monikohtainen proseduuri.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Miksi vaihdosta on tehty noin vaikea proseduuri? Luulis, että ne olisi siellä ruotsissa tehtaalla tietäneet paljonko sinne täytyy öljyä lisätä. Vai voiko määrä olla joka kerta erilainen riippuen kuun asennosta? Mun saabiin on öljyt lootaan vaihdettu aina suoraan ajon jälkeen, proppu auki, öljyt pois, proppu kiinni ja uudet sisään.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Jälleen kerran: Huuhtelu on ainoa oikea tapa vaihtaa automaatin öljyt. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että propusta tulee ulos vain pieni osa öljytilavuudesta. Halutun lopputuloksen saavuttamiseksi öljyä vaihdetaan tyypillisesti noin 12 litraa tai kunnes öljy on silmämääräisesti puhdasta.mikan kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 07:53Miksi vaihdosta on tehty noin vaikea proseduuri? Luulis, että ne olisi siellä ruotsissa tehtaalla tietäneet paljonko sinne täytyy öljyä lisätä. Vai voiko määrä olla joka kerta erilainen riippuen kuun asennosta? Mun saabiin on öljyt lootaan vaihdettu aina suoraan ajon jälkeen, proppu auki, öljyt pois, proppu kiinni ja uudet sisään.
Volvohenkilöiden palstalla öljynvaihto on perushuttua, lieneekö tästä vedettävissä jotain johtopäätöksiä...?
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Tämä on totta.Scraab kirjoitti: ↑Ti Syys 20, 2022 09:56Jälleen kerran: Huuhtelu on ainoa oikea tapa vaihtaa automaatin öljyt. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että propusta tulee ulos vain pieni osa öljytilavuudesta. Halutun lopputuloksen saavuttamiseksi öljyä vaihdetaan tyypillisesti noin 12 litraa tai kunnes öljy on silmämääräisesti puhdasta.
En itse ottanut tähän kantaa, koska Saabin virallinen huolto-ohje ei tätä näin ohjeista tekemään. Silti, huuhtelu kannattaa valita, jos vähänkin aikoo pitää laatikosta oikeasti kunnolla huolta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Virallinen öjynvaihtoväli taitaa olla 120 tkm. Automaatin ostaessani huollossa sanottiin taksehin öljyn vaihdettavan 60 tkm välein. Silloin huollossa ei ollut saatavissa huuhteluvaihtoa. Päädyin tihennettyyn öljyn vaihtoon, aluksi 60 tkm ja sitten se lyheni 45 tkm välein vaihdettavaksi. Laatikolla on nyt selvitty 430 tkm (omat 360 tkm).
Enpä osannut poiketa tavastani, kun huuhteluvaihto tuli mahdolliseksi. Millaista vaihtoväliä pitätte yllä, kun käytätte sitä ainoaa oikeaa huuhteluvaihtoa? Tavoite olisi ajaa jotain 600 tkm, jollei hermot tai Saabbi laukea sitä ennen.
Enpä osannut poiketa tavastani, kun huuhteluvaihto tuli mahdolliseksi. Millaista vaihtoväliä pitätte yllä, kun käytätte sitä ainoaa oikeaa huuhteluvaihtoa? Tavoite olisi ajaa jotain 600 tkm, jollei hermot tai Saabbi laukea sitä ennen.
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
100 tkm välein.
Varmaan jo yli 10 vuotta sitten täkäläisessä Auto Åströmissä (Saab huolto) tehtiin huuhtelemalla. Tätä olen jatkanut ex ja nykyisen Saabin sekä tyttären Inkun kanssa
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
No, tuo ei olisi paljon kalliimpi, kuin nykyinen menetelmänä. Muistelin huuhteluvaihdolle pyydetyn jotain 300€ luokkaa, menikö pahasti pieleen? Vois harkita seuraavaksi tehtäväksi viimeisen voitelun. Pitää miettiä... voi voi surulliseksi vetää. NG:ssä on se hyvä puoli, ettei se vanhene, kunhan ei hermot mee ja lompsa kestää teettää muilla.
tids -08 | biopower -11
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Ainakin 349€ tuolla: https://et-autotech.fi/hinnastot/
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Automaattilaatikon öljynvaihto
Helppo vaihtaa. Vie vaan kaikkineen toista tuntia aikaa.
Volvo videolla, mutta sama laatikko:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M
Volvo videolla, mutta sama laatikko:
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359