9-3 kysymyksiä
9-3 kysymyksiä
En FAQ kautta löytänyt mielestäni näihin ongelmiin ratkaisuja ja haullakin on hieman kömpelöä etsiä kaikkea... joten kysytään, pahoittelen jos asiat on jo useasti käsitelty täällä
Potilas: 9-3 SC -07 manuaali B207E ,ajettu n. 370tkm
Ei vikakoodeja
Vaihdettua: Tulpat, ilmanputsari, kampiakselin asentoanturi, turbo vaihdettu ehkä joskus ainakin MFD perusteella (pientä pitkittäisvälystä on)
Tarkistettu: Puristuspaineet OK
1. Auto käynnistyy huonosti kun se on seisonut ajon jälkeen +20min ajan. Sahaa 5-10s, mutta ei "lähde palmun alta" ja kylmänä taas lähtee. Moottorilämmittimen käytöllä en ole huomannut eroa. Pieni kaasun pumppaus tuntuu auttavan hieman startatessa.
2. Vaihdekeppi ei mene kunnolla vaihteille (5v-loota), välillä joutuu runttaamaan enemmän tai nostaa kytkintä. 5-vaihde tuntuu olevan hankalin ja siinä tuntuu välissä sellainen "pykälä", vaihdekepin pallon öljyäminen paransi tuntumaa ja poisti natinan, mutta onko tässä jotain mahdollisuutta säätää vaihdevaijereita tai uusia kumeja jne? Vaihteet pysyy kyllä nätisti silmässä kun ne saa perille.
3. Vaihteisto pitää pientä ujellusta vedolla, auttaako öljyjen vaihto? Ja jos auttaa niin mitä litkua kannattaisi laittaa?
4. Ilmastointi ei pelaa, kompuran magneettikytkin ei napsahda, painoin hieman täyttöventtiiliä ja sieltä ampui kovalla paineella ainakin kaasua ja öljyä. Pystyykö tsekata jollain konstilla onko aineen vähyys vai mikä syynä? Vuotoja katselin UV-valolla, mutta en nähnyt merkkiväriä muualla kuin täyttöventtiilissä. Ei oo TECH2, oisko sillä mahdollista tehdä analyysiä enemmän?
Ideoita saa heitellä! Sitä miettiny pitäiskö vaihtaa imusarjassa oleva PCV-venttiili, voisko se vaikuttaa käynnistykseen?
Potilas: 9-3 SC -07 manuaali B207E ,ajettu n. 370tkm
Ei vikakoodeja
Vaihdettua: Tulpat, ilmanputsari, kampiakselin asentoanturi, turbo vaihdettu ehkä joskus ainakin MFD perusteella (pientä pitkittäisvälystä on)
Tarkistettu: Puristuspaineet OK
1. Auto käynnistyy huonosti kun se on seisonut ajon jälkeen +20min ajan. Sahaa 5-10s, mutta ei "lähde palmun alta" ja kylmänä taas lähtee. Moottorilämmittimen käytöllä en ole huomannut eroa. Pieni kaasun pumppaus tuntuu auttavan hieman startatessa.
2. Vaihdekeppi ei mene kunnolla vaihteille (5v-loota), välillä joutuu runttaamaan enemmän tai nostaa kytkintä. 5-vaihde tuntuu olevan hankalin ja siinä tuntuu välissä sellainen "pykälä", vaihdekepin pallon öljyäminen paransi tuntumaa ja poisti natinan, mutta onko tässä jotain mahdollisuutta säätää vaihdevaijereita tai uusia kumeja jne? Vaihteet pysyy kyllä nätisti silmässä kun ne saa perille.
3. Vaihteisto pitää pientä ujellusta vedolla, auttaako öljyjen vaihto? Ja jos auttaa niin mitä litkua kannattaisi laittaa?
4. Ilmastointi ei pelaa, kompuran magneettikytkin ei napsahda, painoin hieman täyttöventtiiliä ja sieltä ampui kovalla paineella ainakin kaasua ja öljyä. Pystyykö tsekata jollain konstilla onko aineen vähyys vai mikä syynä? Vuotoja katselin UV-valolla, mutta en nähnyt merkkiväriä muualla kuin täyttöventtiilissä. Ei oo TECH2, oisko sillä mahdollista tehdä analyysiä enemmän?
Ideoita saa heitellä! Sitä miettiny pitäiskö vaihtaa imusarjassa oleva PCV-venttiili, voisko se vaikuttaa käynnistykseen?
Re: 9-3 kysymyksiä
1. Pensapumppu ja pensanpaineet voisi tarkistaa
2. Onko tämä ongelma paikoillaan vai ajossa? Paikoillaan ollessa taitaa olla kaikissa manuaalilootissa enemmän tai vähemmän tätä ongelmaa
3. Aivan pieni ujellus kuuluu asiaan. Siis sellainen joka kuuluu vain radion ollessa kiinni. Ainakin itsellä kuului välillä 120tkm... 300tkm ja jatkuu edelleen pojan käytössä muuttumattomana. Omaani vaihdoin GM:n punaiset litkut 60tkm:n välein.
2. Onko tämä ongelma paikoillaan vai ajossa? Paikoillaan ollessa taitaa olla kaikissa manuaalilootissa enemmän tai vähemmän tätä ongelmaa
3. Aivan pieni ujellus kuuluu asiaan. Siis sellainen joka kuuluu vain radion ollessa kiinni. Ainakin itsellä kuului välillä 120tkm... 300tkm ja jatkuu edelleen pojan käytössä muuttumattomana. Omaani vaihdoin GM:n punaiset litkut 60tkm:n välein.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- Ballantines
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: 9-3 kysymyksiä
Tee haku sanalla "ilmastointi". Löytyy tietoa testaukseen ilman Tech2:sta. Tech2:lla näkee suoraan jos jossain vika.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: 9-3 kysymyksiä
Käyntiinlähtö ongelma saattaa nyt sitten olla bensanpaine puolella, kuten jo todettukin. Sytytyksessä tuskin kuten ei myöskään kampiakselin anturissa, kun ne osat on vaihdettu. Paineen säädin saattaa vuotaa ja päästää polttoaineen paineet pois auton seistessä ja virtojen kytkemisen jälkeen pumpun "surahdus" ei vielä riitä nostamaan painetta. Vasta kun kone pyörii startatessa ja pumppu käy, niin kestää hetken ennenkuin paineet nousee ja auto starttaa. Tämä nyt oli vain sellaista arvailua.
Ilmastoinnin painetiedon näkee testerillä moottorin ohjaus ECU:sta. Painetta varmaan on, mutta mikäli anturi näyttää alhaista painetta tai ei mitään (anturi rikki tai piuha poikki), niin kompura ei käynnisty. Paineet näkee ainakin OpCom:lla ja toki myös Tech2:lla. Ehkä jotkut hyvät yleiskapula testeritkin sen näyttää.
Ilmastoinnin painetiedon näkee testerillä moottorin ohjaus ECU:sta. Painetta varmaan on, mutta mikäli anturi näyttää alhaista painetta tai ei mitään (anturi rikki tai piuha poikki), niin kompura ei käynnisty. Paineet näkee ainakin OpCom:lla ja toki myös Tech2:lla. Ehkä jotkut hyvät yleiskapula testeritkin sen näyttää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 kysymyksiä
Kiitos vastauksista!
Tänään oli melko tehokas puolituntinen kun tutkin vikoja. Bensapuolelta löytyi ainakin viallinen bensapaineensäädin kuten alla olevasta videosta näkyy. Alipaineletkun pois ottamalla sieltä ruikkii bensaa kalvon ohi. Hetken piti odottaa, että se "täyttyy". Tuo varmaan selittänee starttauksen ongelman ja se mitä en muistanut sanoa aiemmin niin vaihdetta vaihtaessa tuntuu kuin kierrokset jäisi koholle turhan pitkäksi aikaa, saakohan se tuota kautta imusarjaan sen verran bensaa että "jälkikäyntiä" tulee vaikka suuttimet on jo kiinni.
Osan OEM-koodi on 55353040. Tällä löytyy aika nihkeästi autodocista tai skruvatista mitään. Onko ideoita mistä tilaisi, jenkeissä näyttää ebayssä olevan, mutta tulee turhan paljon kuluja.
Ilmastointia tuli tutkittua kanssa ja irrotin, avasin ja testasin ensin A/C releen. Se pelasi hyvin ja oli siistissä kunnossa. Auto päällä ollessa se veti. Mittasin sitten kompuran magneettikytkimen johdon liittimestä releelle päin ja 14 VDC näkyi siellä. Eli varmaan syytä olettaa, että muut on OK, mutta magneettikytkimen kela on rikki eikä vedä. Pitääkö ostaa kokonaan uusi magneettikytkin paketti vai löytyiskö noita keloja irtonaisena. Tietty purkuosaakin varmaan voisi kysellä myyntiosiossa...
Huohotuksen PCV-venttiiliä testatakseni laitoin nippusiteellä kumihanskan tyhjään mittatikun reikään ja painelin kaasua, ei muuttunut alipaineelta pois ja kumihanska ei täyttynyt eli varmaan se PCV on suht OK. Senhän pitäisi mennä paineen puolelle ahdoilla jos vuotaa.
Ihan kiva, että selvisi edes jotain! Toi bensapaineensäädin on tosi helppo irrottaa. Muovikansi vaan koneen päältä pois ja sokasta vetämällä lähtee.
Tänään oli melko tehokas puolituntinen kun tutkin vikoja. Bensapuolelta löytyi ainakin viallinen bensapaineensäädin kuten alla olevasta videosta näkyy. Alipaineletkun pois ottamalla sieltä ruikkii bensaa kalvon ohi. Hetken piti odottaa, että se "täyttyy". Tuo varmaan selittänee starttauksen ongelman ja se mitä en muistanut sanoa aiemmin niin vaihdetta vaihtaessa tuntuu kuin kierrokset jäisi koholle turhan pitkäksi aikaa, saakohan se tuota kautta imusarjaan sen verran bensaa että "jälkikäyntiä" tulee vaikka suuttimet on jo kiinni.
Osan OEM-koodi on 55353040. Tällä löytyy aika nihkeästi autodocista tai skruvatista mitään. Onko ideoita mistä tilaisi, jenkeissä näyttää ebayssä olevan, mutta tulee turhan paljon kuluja.
Ilmastointia tuli tutkittua kanssa ja irrotin, avasin ja testasin ensin A/C releen. Se pelasi hyvin ja oli siistissä kunnossa. Auto päällä ollessa se veti. Mittasin sitten kompuran magneettikytkimen johdon liittimestä releelle päin ja 14 VDC näkyi siellä. Eli varmaan syytä olettaa, että muut on OK, mutta magneettikytkimen kela on rikki eikä vedä. Pitääkö ostaa kokonaan uusi magneettikytkin paketti vai löytyiskö noita keloja irtonaisena. Tietty purkuosaakin varmaan voisi kysellä myyntiosiossa...
Huohotuksen PCV-venttiiliä testatakseni laitoin nippusiteellä kumihanskan tyhjään mittatikun reikään ja painelin kaasua, ei muuttunut alipaineelta pois ja kumihanska ei täyttynyt eli varmaan se PCV on suht OK. Senhän pitäisi mennä paineen puolelle ahdoilla jos vuotaa.
Ihan kiva, että selvisi edes jotain! Toi bensapaineensäädin on tosi helppo irrottaa. Muovikansi vaan koneen päältä pois ja sokasta vetämällä lähtee.
Re: 9-3 kysymyksiä
Päivitystä tilanteeseen. Uuden bensapaineensäätimen sain Ebay.com kautta ja ainoat mitä oli hyllyssä löytyi jenkeistä, EU alueelta ei löytynyt.
Käyntiongelmat korjaantui tuolla, auto käynnistyy nyt hyvin myös lämpimänä ja tyhjäkäynti on tasaisempaa eikä seilaa. Risteyksestä lähtiessä kierrokset ei romahda niin helposti ja auto ei sammu vahingossa. Myös vaihteenvaihto ylöspäin tuntuu hieman helpommalta kun kaasun päästäessä kierrokset ei jää roikkumaan yhtä pitkäksi aikaa.
Käyntiongelmat korjaantui tuolla, auto käynnistyy nyt hyvin myös lämpimänä ja tyhjäkäynti on tasaisempaa eikä seilaa. Risteyksestä lähtiessä kierrokset ei romahda niin helposti ja auto ei sammu vahingossa. Myös vaihteenvaihto ylöspäin tuntuu hieman helpommalta kun kaasun päästäessä kierrokset ei jää roikkumaan yhtä pitkäksi aikaa.
Re: 9-3 kysymyksiä
Paikallaan polkemalla et saa ahtopainetta nousemaan. Lähtökohtaisesti tuossa iässä ja noilla kilometreilla pcv on rikki kunnes toisin todistetaan. Osa on niin halpa että turha arpoa.
Re: 9-3 kysymyksiä
Kuka tässä oli yrittänyt ahtopaineita saada aikaiseksi paikallaan?
Ja sitä saa kyllä aikaiseksi....nimittäin automaatilla
Mutta....varsinaiseen otsikon asiaan.
Hyvä, että auto on nyt ilmeisesti kunnossa. Polttoaineen paineen säätimen vika on näissä aika tyypillistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)