Moi,
Nyt on muutama vuosi jo kitkuteltu talvisin kun ei meinaa lämpöviisari nousta lailliseen paikkaansa, autoon puhaltaa viileähköä ilmaa ja sen huomaa eritoten pakkasilla (ylläri). Jotenkin tuntuu, että ongelma on pahentunut pikkuhiljaa muutaman vuoden sisällä huonompaan suuntaan, siihen pisteeseen että nyt näin kesälläkin lämpöviisari roikkuu alemman puoliskon puolivälissä. Termostaatti vaihdettiin viimetalvena, eikä ongelma sillä ratkennut. Mitähän seuraavaksi? Olisi mukava saada vika talveksi korjattua.
Auto on 2008 saab 9-3ss 1.9tid.
1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Re: 1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Oliko alkuperäinen termari? Toimiiko eberi? Ilman eberiä ei talvella tahdo lämmöt piisata.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: 1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Termarista en ole varma onko OEM, pitänee tarkistaa. Eberi toimii kyllä. Voiko viisari laahata näin kesäaikaankin jos vika olisikin kuitenkin siinä uudessa termarissa?
Re: 1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Kyllä termarivikaisessa voi mittari laahata kevyessä kesäkelissäkin, varsinkin vähemmän kuormittavassa ajossa. Sen sijaan Eberin toimimattomuus vaatii mun kokemuksen mukaan kunnon talvikelit ennen kuin alkaa näkyä mittaristossa, jos vain termari on kunnossa eikä lämmityslaitetta huudateta saunalämmöillä.
Ja itse asiassa Eberi ei edes nosta lämpöjä niin ylös että neula nousisi täysin vaakasuoraan, koska Eberi lämmittää vettä 75-asteiseksi ja tehtaan säädöillä mittatin vaakasuoruus edellyttää 80 asteen lämpöä.
Ja itse asiassa Eberi ei edes nosta lämpöjä niin ylös että neula nousisi täysin vaakasuoraan, koska Eberi lämmittää vettä 75-asteiseksi ja tehtaan säädöillä mittatin vaakasuoruus edellyttää 80 asteen lämpöä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Omaan allekirjoituksen dieseliin vasta termostaatin vaihdoin, koska +20c kelissä 20km maantieajolla ei saanut moottoria käyntilämpöön, vaan lämpöviisari roikkui selvästi. Helpolla testillä pystyi termarin varmistamaan vialliseksi: auto käyntiin moottori kylmänä ja sitten seurasi ylävesiletkua miten se lämpenee. Viallinen termostaatti ei auennut liian alhaisessa lämpötilassa, vaan se vuoti selvästi kaikenaikaa nestettä läpi. Ylävesiletku lämpeni samaa tahtia mitä muu moottori. Uudella termostaatilla lämmöt seilaavat ajossa 87-90c välissä nyt ja kerrankin auto lämpenee nopeasti!
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.9 tid alhaiset lämmöt / termo vaihdettu
Offtopic, mutta riippuu missä autolla ajaa.
Täällä pääkaupunkiseudulla on harvoin paukkupakkasia ja auton saa lämpöiseksi ajamalla pienenmillä vaihteilla suuremmilla kierroksilla. Opin tuon aikanaan, kun oli työsuhdeautona Škoda SuperB, jossa oli sama "ominaisuus".
Huono puoli on se, että jo 20 minuutin kuluessa auton sammuttamisesta lämmöt ovat laskeneet.
Taloudellinen auto, kun ei tuota hukkalämpöä
Siinä suhteessa NG9-5 on jo huomattavasti kehittyneempi, kun siellä on ilmanvaihtojärjestelmässä lämmitysvastukset, jotka lämmittävät kabiinin talvipakkasilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007