Kaksoismassavauhtipyörä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Avaan tälle osalle ihan oman topiccinsa. Parissa muussa topicissa lähinnä 03 mallien omistajat (mukaan lukien allekirjoittanut) ovat valitelleet nykäisyistä, kun on alettu kiihdyttämään tasakaasujakson jälkeen. Todennäköisin syy on kaksoismassavauhtipyörässä, jonka vaihdolla oireet loppuvat. Asian huono puoli on, että ainakin Jenkeissä kyseinen osa on reilu 700 dollaria ja homma luonnollisesti vaatii moottori-/lootapaketin alaskäytön, mikä tunnetusti ei ole halpaa lystiä ja samalla vaivalla lienee sama vaihtaa kytkinkin.

Onko foorumilaisille kuinka vaihdettu näitä ja mitä on tullut kustantamaan? Onko pelkästään 2003:n ongelma vai esiintyykö muissakin malleissa? Aiheuttaako pitemmällä aikavälillä muita ongelmia? Millä periaatteella tuo Saabissa käytetty toimii? Ymmärtääkseni noita vauhtipyöriä on ainakin kahdentyyppistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

ebayssä olevassa räjäytyskuvassa näkyy toimintaperiaate.

http://cgi.ebay.co.uk/dual-mass-flywhee ... otohosting
9-3 SS 1.8t
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

MarkusJ kirjoitti:ebayssä olevassa räjäytyskuvassa näkyy toimintaperiaate.

http://cgi.ebay.co.uk/dual-mass-flywhee ... otohosting
No tuo ei ainakaan ole hinnalla pilattu! Harmi vain, kun eivät postita ulkomaille.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

tsaarela kirjoitti:
MarkusJ kirjoitti:ebayssä olevassa räjäytyskuvassa näkyy toimintaperiaate.

http://cgi.ebay.co.uk/dual-mass-flywhee ... otohosting
No tuo ei ainakaan ole hinnalla pilattu! Harmi vain, kun eivät postita ulkomaille.
Täytyy alkaa kanssa tutkailemaan tuota tilannetta.
Meikeläisen kulkineessa tuo "silloin tällöin toisinaan ihan satunnaisesti" tapahtuva nytkähdys on pysynyt tuon reilun 40tkm samanlaisena, mutta tiedä sitten jatkossa.
Välillä menee pitkäänkin, että oiretta ei tule ja koko asia unohtuu.
moose
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Huhti 27, 2007 21:23

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja moose »

tsaarela kirjoitti:No tuo ei ainakaan ole hinnalla pilattu! Harmi vain, kun eivät postita ulkomaille.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä suoraan myyjään ja kysymään että suostuisiko hän postittamaan tuotteen myös Suomeen. Tuotteen kuvauksessa on nimittäin tekstinpätkä "INTERNATIONAL DISPATCHES. POSTAGE CHARGES VARIES DEPENDING ON THE DELIVERY ADDRESS". Tuonhan saisi maksaakin PayPalilla, joten myyjälle on sinänsä aivan sama että mihin osoitteeseen paketti lähtee.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

moose kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:No tuo ei ainakaan ole hinnalla pilattu! Harmi vain, kun eivät postita ulkomaille.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä suoraan myyjään ja kysymään että suostuisiko hän postittamaan tuotteen myös Suomeen. Tuotteen kuvauksessa on nimittäin tekstinpätkä "INTERNATIONAL DISPATCHES. POSTAGE CHARGES VARIES DEPENDING ON THE DELIVERY ADDRESS". Tuonhan saisi maksaakin PayPalilla, joten myyjälle on sinänsä aivan sama että mihin osoitteeseen paketti lähtee.
Voisipa tuota vaikka kysyä. Mätsääkö tuo vauhtipyörän osanumero EPC:eessä? Yhteensopivuustaulukoissa oli kyllä oikeaa vuosimallia, mutta tehoversio sitten 209 hp. Lieneekö sama kaikille tehoversioille?

EDIT: Åströmmiltä eivät ilman valmistenumeroa osanneet tarkkaa hintaa sanoa, mutta 800 € pintaan + kytkin eli osat noin tonnin ja töille varmaan toinen mokoma. Kahta tonnia ei kyllä tuosta raskisi ruveta maksamaan, ainakaan jos nuo oireet ei tuosta pahene.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
exitusletalis
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Kesä 15, 2009 06:54

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja exitusletalis »

Opel Vectra 2.0t z20net havaittu samaa nytkähtelyä. Eipä ole muuttunut 30tkm aikana vaikka lastuakin on näytetty.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

37 £ olisi toimituskulut Suomeen tuohon ebayn vauhtipyörään. Varmistellaan nyt vain vielä, että sama pyörä käy myös tuohon matalapaineturboon.

Pitää nyt kuiten katsella, päätyykö tuota tilaamaan. Kaupunkiajossa ei tuota ongelmaa esiinny ja maantieajossakin tuon kanssa pystyy nykyisellään elämään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja TKL »

Eipä tuo oire pahentunut ole sen 110 tkm:n aikana mitä auto ollut minulla, mittarissa oli ostohetkellä 34 tkm.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

jos tuo itsellä tulisi vaihtolistalle,teettäisin kyllä ihan kiinteän mallisena tuon vauhtipyörän.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja mek »

On vaihdettu, hajosi 161 tkm kohalla. Koko kytkin meni uusiksi ja hintaa remontille 2200 EUR Saab-liikkeessä, alennusten ja tinkauksen jälkeen!
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Oireileeko tuo kaksoismassavauhtipyörä isommilla vaihteilla täyskaasukiihdytyksessä tuntuvana tärinänä? Tuntuu kuin ajaisi ajokaistan reunassa heräteraidan päällä? Autoon vaihdettu vahvistettu kytkin 50tkm sitte, mutta alkuperäinen dmf jätettiin paikoilleen, kun todettiin vielä hyväksi. Tyhjäkäynnillä ei kuulu liiemmin mitään ylimääräisiä rallatus ääniä. Tarkennuksena vielä, että tärinä tulee vain 5- ja 6. vaihteilla.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jan89 kirjoitti:
To Syys 07, 2023 10:58
Oireileeko tuo kaksoismassavauhtipyörä isommilla vaihteilla täyskaasukiihdytyksessä tuntuvana tärinänä? Tuntuu kuin ajaisi ajokaistan reunassa heräteraidan päällä? Autoon vaihdettu vahvistettu kytkin 50tkm sitte, mutta alkuperäinen dmf jätettiin paikoilleen, kun todettiin vielä hyväksi. Tyhjäkäynnillä ei kuulu liiemmin mitään ylimääräisiä rallatus ääniä. Tarkennuksena vielä, että tärinä tulee vain 5- ja 6. vaihteilla.
Kannattaisi kytkinrempan yhteydessä aina vaihtaa tuplamassavauhtis. Menee siinä samalla.
Kyllä sen tuplamassavauhtiksen pitäisi oirehtia myös tyhjäkäynnillä.

Jos vika ei ole tuplamassavauhtiksesssa, voisiko se olla moottorin tukikumeissa? Moottori pääsee liikkumaan ja resonoimaan tietyillä kierroksilla ja täysikaasukiihdytyksessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei välttämättä. Mikä tai minkä auton kytkin sinne tarkalleen ottaen laitettiin? Kaksoismassan kanssa kytkinlevyssä ei tarvita/käytetä jousitusta, mutta kiinteän vauhtiksen kanssa tarvitaan. Jos kaksoismassalliseen on laitettu kiinteään vauhtipyörään tarkoitettu jousitettu levy, joka hyvin todennäköisesti on "vahvistetussa" kiinteään vauhtipyörään tarkoitetussa kytkimessä(pl. 2,2TiD kytkin), niin värinät todennäköisesti johtuvat tuplajousituksesta eikä dmf:stä.

Itelle tuli ex-kolkkiin vastaava ilmiö, kun pcs:ltä tilatussa kytkimessä oli jouset, vaikka mulla oli kaksoismassallinen vp. Se värisi juuri isoimmalla vaihteeella täyskaasulla ja matalilla kierroksilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin