B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Terve!
Päätin koittaa kysyä täältäkin tietoa/neuvoa oman ng 9-3:n kanssa piinaavaan pulmaan:
Lämpimänä jakopään suunnalta moottoria kuuluu selvä rallatus/rahina/kevyt kalina.
Auto on vuoden 2008 2.0T XWD, johon on laitettu mm. 3" downpipe, do88 välijäähy, isommat suuttimet ja ohjelma (JC performance).
Pientä piristystä siis hyvällä maulla.
Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.
Kylmänä käynnistyy nätisti ja käy nätisti ilman sivuääniä. Lämmetessään alkaa kuitenkin rallatus koventua ja käyntilämpöisenä ääni on jo selkeä ja jatkuva.
Täysi jakopää+tasapaino remppa tehty n. 50tkm sitten.(alkuperäisillä osilla ja laadukkaassa, tunnetussakin firmassa, joka tosin vastikään on lopettanut toimintansa.)
Ääni on erilainen kuin katkenneen tasapainoketjun laahaimen, jonka vuoksi viimeksi jakorempan autoon teetin.
Techittämään en ole autoa päässyt, mutta esid2 antoi esimerkiksi ecm:lle 0 vikakoodia.
Onko jollakulla ollut vastaavaa vikaa/vaivaa?
Mitä voisi kokeilla?
Missä tuota voisi koittaa käyttää tutkittavana ja/tai korjattavana?
Kiitoksia avusta jo etukäteen
Päätin koittaa kysyä täältäkin tietoa/neuvoa oman ng 9-3:n kanssa piinaavaan pulmaan:
Lämpimänä jakopään suunnalta moottoria kuuluu selvä rallatus/rahina/kevyt kalina.
Auto on vuoden 2008 2.0T XWD, johon on laitettu mm. 3" downpipe, do88 välijäähy, isommat suuttimet ja ohjelma (JC performance).
Pientä piristystä siis hyvällä maulla.
Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.
Kylmänä käynnistyy nätisti ja käy nätisti ilman sivuääniä. Lämmetessään alkaa kuitenkin rallatus koventua ja käyntilämpöisenä ääni on jo selkeä ja jatkuva.
Täysi jakopää+tasapaino remppa tehty n. 50tkm sitten.(alkuperäisillä osilla ja laadukkaassa, tunnetussakin firmassa, joka tosin vastikään on lopettanut toimintansa.)
Ääni on erilainen kuin katkenneen tasapainoketjun laahaimen, jonka vuoksi viimeksi jakorempan autoon teetin.
Techittämään en ole autoa päässyt, mutta esid2 antoi esimerkiksi ecm:lle 0 vikakoodia.
Onko jollakulla ollut vastaavaa vikaa/vaivaa?
Mitä voisi kokeilla?
Missä tuota voisi koittaa käyttää tutkittavana ja/tai korjattavana?
Kiitoksia avusta jo etukäteen
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Ainahan jotain unohtuu, eli autolla ajettu kokonaisuudessaan noin 232 tkm
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Kiristintä ehkä epäilisin ensimmäisenä. Se on osittain öljynpaineella toimiva ja lämpimänä on liemet ohuemmat.
Ja autosi vuosimalli on mitä luultavimmin 2009, koska 2008 ei vielä nelivetoa saanut neloskoneella.
-Sami
Ja autosi vuosimalli on mitä luultavimmin 2009, koska 2008 ei vielä nelivetoa saanut neloskoneella.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Voisiko nostaja(t) pitää ääntä? Stetoskoopilla voisi yrittää kuunnella mistä kohtaa moottoria ääni kuuluu.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Ja ehkä vielä voisi kuunnella, ettei kuitenkaan tule sieltä kytkimen puolelta, eli kuuluuko rahina kytkin pohjassa vai ei.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Kiitoksia vinkeistä, täytyy kokeilla vielä tuota kytkin pohjassa kuuntelemista. Jäi tosiaan mainitsematta että manuaalipeli kyseessä.
ET-Autotechiä ovat jotkut suositelleet, vai olisiko vinkata muita spesialisteja missä tuota voisi käyttää tutkimuksessa ja korjuulla? P-Savon alueelta olen itse mutta matkustaminen esim. Tuonne Tampereen suunnille ei ole ongelma, kunhan tulisi kuntoon. Ennemmin vien johonkin missä homma hoituu eikä mene aika pelkästään tupakoidessa
Mitä raati on mieltä: Jos olisi kiristin antautunut, enkä ole varma kauanko vaivaa on ollut, onko silloin viisain vaihdattaa kyseiseen järjestelmään kaikki osat, mm. laahaimet ja kettinki samalla?
Esimerkiksi tilanne jossa jakopään kiristin olisi viallinen, olisiko syytä uusia kiristimen lisäksi kaikki laahaimet, kettinki, rattaat yms.
Esimerkin tilanteessa vastaavasti tasapainopuolen osat saisi jättää kaiketi rauhaan?
Niinhän se taisikin Sami olla, käyttöönotto on -08 mutta vuosimalli -09. Pienoinen väärinkäsitys sattunut tuossa minulla.
ET-Autotechiä ovat jotkut suositelleet, vai olisiko vinkata muita spesialisteja missä tuota voisi käyttää tutkimuksessa ja korjuulla? P-Savon alueelta olen itse mutta matkustaminen esim. Tuonne Tampereen suunnille ei ole ongelma, kunhan tulisi kuntoon. Ennemmin vien johonkin missä homma hoituu eikä mene aika pelkästään tupakoidessa
Mitä raati on mieltä: Jos olisi kiristin antautunut, enkä ole varma kauanko vaivaa on ollut, onko silloin viisain vaihdattaa kyseiseen järjestelmään kaikki osat, mm. laahaimet ja kettinki samalla?
Esimerkiksi tilanne jossa jakopään kiristin olisi viallinen, olisiko syytä uusia kiristimen lisäksi kaikki laahaimet, kettinki, rattaat yms.
Esimerkin tilanteessa vastaavasti tasapainopuolen osat saisi jättää kaiketi rauhaan?
Niinhän se taisikin Sami olla, käyttöönotto on -08 mutta vuosimalli -09. Pienoinen väärinkäsitys sattunut tuossa minulla.
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Onkos nuo äänekkäät nostajat yleinenkin ongelma näissä?
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
eikös tuo viittaa apulaitteisiin, jos se tarkoittaa, että moottorin ääni pysyi kokoajan normaalina?Konetta on käytetty testiksi ilman apulaitehihnaa, jolloin ääni ei muuttunut lainkaan.
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi, pahoittelut.
Tarkoitin että rallatus yms. sivuäänet eivät muuttuneet mihinkään vaan pysyivät samankaltaisina kun moottoria käytettiin ilman apulaitehihnaa.
Ongelma/oireet siis eivät kadonneet apulaitehihnan poistamisella.
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Nyt täytynee vielä korjata, saatoin kirjoittaa epäselvästi.Piippo kirjoitti: ↑Pe Tammi 12, 2024 11:42
ET-Autotechiä ovat jotkut suositelleet, vai olisiko vinkata muita spesialisteja missä tuota voisi käyttää tutkimuksessa ja korjuulla? P-Savon alueelta olen itse mutta matkustaminen esim. Tuonne Tampereen suunnille ei ole ongelma, kunhan tulisi kuntoon. Ennemmin vien johonkin missä homma hoituu eikä mene aika pelkästään tupakoidessa
En siis missään nimessä tarkoittanut että ET-Autotech:llä menisi aika tupakoidessa, päin vastoin. Joissain muilla pajoilla voisi mennäkin, ja siksi kyselin suosituksia saabeihin vihkiytyneistä firmoista.
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Paikallaan vaikuttaako ratin kääntäminen ääneen
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Ja jos ihan oikeata stetoskooppia ei ole tarjolla, niin ihan perus puinen harjanvarsi toimii hommassa hämmentävän hyvin. Painaa korvan vartta vasten ja vapaalla päällä tökkii moottoria eri kohtiin, niin aika nopeasti huomaa miten homma toimii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Jakopää
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: B207 rallattaa/kolisee lämpimänä
Miksi paikallaan kääntäminen vaikuttaa jakopään ääneen? Teharin pumpun kautta tuleva kuorma haastaa sitä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla