9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Kyseessä -08 TTiD 9-3 jossa on mysteeriksi jäänyt jäähdytinneste vuoto. Auto on jonkin aikaa vuotanut mutta hiljattain vika paheni. Kun vikaa tuli etsittyä niin vaikutti että vesipumppu on pettänyt vaikka jakohihnan ja vesipumpun vaihto ei olisi ollut ajankohtainen kilometrien eikä vuosien suhteen. Molemmat vaihdettiin ja samalla tuli havaittua että vanha vesipumppu oli kuiva sekä ehjä. Moottori vuotaa nesteet moottorin takaa, keskeltä. Tarkemmin katsottuna neste tippuu öljypohjan yläpuolelta, öljynlauhduttimelta. Mistä vuoto voisi johtua? Moottori on muualta kuiva.
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Melko lailla vaikuttaa vika selvältä noilla kuvauksilla
Vuotaa luultavasti lämppärin kennon liittimistä rintapellissä. Ne on melko heppoiset. Letkuja liikuttelemalla vuoto pitäisi paljastua ihan auton ollessa paikallaan. Letkuliitoksissa taisi olla nivel ja sen tiiviste alkaa vuotamaan.
Onko auto ollut sinulla jo kauan eli milloin vuoto alkoi ja vuotaako pahiten ajaessa ja järjeselmän ollessa lämpimänä paineistettu?
Vuotaa luultavasti lämppärin kennon liittimistä rintapellissä. Ne on melko heppoiset. Letkuja liikuttelemalla vuoto pitäisi paljastua ihan auton ollessa paikallaan. Letkuliitoksissa taisi olla nivel ja sen tiiviste alkaa vuotamaan.
Onko auto ollut sinulla jo kauan eli milloin vuoto alkoi ja vuotaako pahiten ajaessa ja järjeselmän ollessa lämpimänä paineistettu?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Jos neste valuu koneen kylkeä pitkin kuitenkin niin imusarjan tiivisteiden vuoto vois sopia glygolivuotoon
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Vuoto on pahin ajaessa & kovilla kierroksilla. Imusarjat yms. on tullut tarkistettua ja ne ovat aina kuivat. Ajon jälkeen öljypohja sekä sen ympäristö on todella märkä, vuoto ei ole pieni. Tarkkaa vuoto kohtaa on tullut etsittyä ja vaikuttaisi siltä että vuoto tulisi laturin alapuolelta taikka öljynlauhduttimen yläpuolelta. Erilaisia glykolivuotoja tullut luettua ja joillakin pakkasproppu (core plug) on pettänyt. Eräällä oli Fiatin 1.9 diesel moottori vuotanut jäähdytinnestettä juuri öljypohjan yläpuolelta ja lopulta pitkän etsimisen jälkeen selvinnyt että pakkasproppu oli ruostunut. Voisiko sellainen sijaita laturin alapuolella taikka öljypohjan yläpuolella?
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Minusta on nyt jonkin verran ristiriitaa.
Vuotokohtaa puhutaan moottorin takaa ja keskeltä....mikä on moottorin takaosa?
Hyvin usein mielletään se poikittaiskoneessa rintapellin puolelle.
Sitten taas puhutaan laturista, joka sijaitsee jakopään puolella, missä on moniurahihnakin. Ei minusta mitenkään moottorin takaosa
Silti....kehottaisin varmistamaan nuo lämppärin kennon letkujen tiiviyden. Ei maksa mitään ja nopea testata ihan vain konepelti aukaisemalla, jolloin pääsee niitä nytkyttämään.
Vuotokohtaa puhutaan moottorin takaa ja keskeltä....mikä on moottorin takaosa?
Hyvin usein mielletään se poikittaiskoneessa rintapellin puolelle.
Sitten taas puhutaan laturista, joka sijaitsee jakopään puolella, missä on moniurahihnakin. Ei minusta mitenkään moottorin takaosa
Silti....kehottaisin varmistamaan nuo lämppärin kennon letkujen tiiviyden. Ei maksa mitään ja nopea testata ihan vain konepelti aukaisemalla, jolloin pääsee niitä nytkyttämään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Pahoittelut epäselvyyden aiheuttamisesta. Autoa on pystynyt katsomaan nosturilla ja neste vuotaa öljypohjan yläpuolelta. Ylhäältä kun katsoo niin kaikki letkut on tiiviit ja ne eivät vuoda. Voisiko syynä olla pakkasproppu, onko tuolla kohtaa edes pakkasproppua? Vai onko vuodon syynä öljynjäähdytin?
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Pelkkä katsominen noihin lämppärin letkuihin ei riitä. Niitä pitää liikuttaa, jolloin vuoto paljastuu.
Ne letkut näyttää aivan kuivilta, mutta alhaalta koneen koneen kylki on märkä...jos siis vika on näissä.
Ne letkut näyttää aivan kuivilta, mutta alhaalta koneen koneen kylki on märkä...jos siis vika on näissä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Auto: -06 2.0T ja pari kertaa on ilmoitellut jäähdytysnesteen vajauksesta, lisätty pari desiä. Mistä löytyis "vaivattomimmin" muoviputket ja vaihto ilmeisesti "helppo".
966
966
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Pientä päivitystä tilanteeseen kun vikaa tuli taas etsittyä (EDIT) Vuotoa tullut katsottua niin paljon että se tulee öljynjäähdyttimen takaa. Joka tapauksessa vasta öljynjäähdyttimen irroituksen jälkeen näkee mistä vuoto tulee.
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Oisko pukannut tiivisteen irti jäähdyttimen takaa? Ei olisi ensimmäinen TTid missä niin olisi käynyt, veljellä ainakin vuoto korjaantui tiivisteen vaihdolla, ei muistaakseni laittanut uutta jäähdytintä paikalleen, vaan pelkän tiivisteen.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Päivitystä tilanteeseen: Öljynjäähdytin tuli vaihdettua mutta vuoto ei korjaantunut. Vikaa tuli etsittyä, mutta letkut yms. ei vuoda. Kuva Z19DTR moottorin takaa löytyi netistä ja siitä tuli havaittua että laturin kannattimen takana moottorin lohkossa sijaitsee pakkastulppa (freeze plug/coreplug) ja endoskooppi tuli laitettua sinne ja näki että sieltäpäin vuotaa. Osaisiko kukaan sanoa minkä kokoinen pakkasproppu/freeze plug on tuossa Z19DTR moottorissa?
Re: 9-3 TTiD Outo jäähdytinneste vuoto
Vika löydetty ja korjattu: Imusarja vuoti. TTiD moottorin imusarjan nurkkaan tulee jäähdytinneste putki ja siellä on pieni "lohko" jossa kulkee jäähdytinneste ja kyseisen lohkon liimaus oli pettänyt ja jäähdytinnesteet vuoti sieltä pihalle. Jos joku tietää ja haluaa kertoa niin voisi kertoa mitä hyötyä kyseisen alueen jäähdytyksellä on? Alue missä jäähdytinneste kulkee ja jäähdyttää on hyvin pieni sekä matala, on vain toisessa nurkassa imusarjassa.