Ylimääräiset öljynvaihtot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Peinulle ja TuuSaRille

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Niin, osaava paja ja inhimilliset hinnat...Hohhoijaa, ai kun löytyis täältäkin tuollainen yhtälö..Kuten sanoin maassa maan tavalla ja tuolta laskuerittelystä löytyi hinnat täällä. Tuntiveloitus siis veroineen sen 60 egee ja sitä rataa.
Siitä öljyn kuntoa mittavasta systeemistä sen verran vain, että 10 tkm ja 20 tkm huollossa mittari ei käynnistyksen ja ajon jälkeen ainakaan minulla "nollautunut" itsekseen, eli siinä mielessä siellä ei ole mitään aktiivista kuntoa mittaavaa anturia öljyä mittailemassa. Silloinhan se olisi tunnistanut uuden öljyn ja ilmoittanut siitä myös näytöllä. Ja siinä mielessä se huoltopäällikön selitys oli kyllä uskottavan tuntuinen. Se tietokoneen lukema nollautui vasta, kun se boxi kiinnitettiin autoon ja ne teki resetoinnin.------>Eli todellakin kyse on bisnis-salaisuudesta ja vaikeasta aiheesta.
Mutta kuten sanoin jo ensimmäisellä kerralla, en tiedä aiheesta paljon ja lisää olen täällä oppimassa ja saattaahan se olla niinkin, että omat pienet kertomukset saattavat saada sen oman kylän huoltopisteen tuntumaan ihan OK paikalta hintoineen ja kaikkineen.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Hinnoista vielä

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Nyt tuli uusien Saab IDS:n hinnat. 9-3 Aero conv 2.0T hinta esim. 27,657 euroa..Siihen päälle 21% veroja+ pari tonnii käyttömaksua ja eikun ajamaan..Suomessa vastaava alkaen 64,500.
Kyllä perskeles pitäis saada se autovero Suomessakin jollekkin järkevälle tasolle. Ei sillä että kaikkien pitäis cabriolla ajaa, mutta kyllä lähtisi uusien perheautojen myynti huimaan nousuun tuon tyyppisillä hinnoilla.
Ja nyt eikun pankkiin hattu kädessä 8O
Aero04

Re: Öljyä koneeseen!!!

Viesti Kirjoittaja Aero04 »

Saabel kirjoitti:Selitys oli, ettei tuo prosenttilukema tule miltään anturilta, joka todella mittaisi öljyn kuntoa ja viskositeettia. Se laskee käyttötunteja, kuormitusta ja käynnistysten lukumääriä.
WIS:istä lainattua :

Bensiinimoottoriautoissa lasketaan öljyn laatu ECU:ssa Trionic 8 olevan laskenta-algoritmin avulla. Algoritmi ottaa huomioon ajan, kylmäkäynnistysten lukumäärän, kampiakselin kierrosten lukumäärän ja ajomatkan. Tämä tarkoittaa, että algoritmi voi ehdottaa öljynvaihtoa ajomatkavälillä 10 000 km ja 30 000 km (Ww 20 000 km ja US/CA 15 000 mailia), riippuen siitä onko esim. ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä ajomatkoja. Tämän seurauksena ovat tiheämmät öljynvaihdot näissä olosuhteissa kuin ajomatkojen ollessa pitkiä lämpimällä moottorilla.

Ajajalle tiedotetaan, kun huollon aika on tullut, ilmoituksella SID:ssä, "Dags för service", "Huollon aika". Ilmoitus näkyy sen jälkeen kerran vuorokaudessa sytytystoimintojen määristä riippuen aina siihen saakka, kun se nollautuu. Algoritmi T8:ssa nollautuu samalla.

Ajaja voi katsoa itse SID:n näytöllä esitettävästä prosenttiluvusta missä kunnossa öljy on. Tila näkyy 100 %:na, kun on kyseessä uusi öljy, ja mitta alenee 0 %:iin, mikä tarkoittaa huonointa tilaa. Kun ratkaisumalli ilmoittaa kuljettajalle, että on "Huollon aika", on jäljellä noin 100 mailin ajo samanlaisissa ajo-olosuhteissa ja vastaten nuorta 3 %:n öljylaatua. Kuljettaja voi myös nähdä, kuinka monta päivää järjestelmä laskee olevan jäljellä seuraavaan huoltoon. Sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi niin, että öljy vaihdetaan ennen edessä olevaa pitkää matkaa jo ennen kuin ratkaisumalli on sitä ehdottanut. Laskenta-algoritmin kertynyt arvo ja öljyn mahdollinen prosenttiasteikko ovat T8:ssa tallennettuina kestomuistissa, mikä tarkoittaa sitä, että arvot säilyvät, vaikka akkujännite katkeaisi. Jos ECU vaihdetaan, arvot voidaan siirtää uuteen ECU:uun diagnoosityökalun avulla.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylimääräiset öljynvaihtot

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Oletteko tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja huoltovälillä(30000km)? Mittarissa meikäläisen SS:ssä on nyt 15000 ja huoltoon vielä 362 päivää ja mietin kannattaisikohan vaihtaa uudet öljyt kun SID ilmoittaa öljynkunnoksi 39%.
Mä en ajatellut vaihtaa öljyjä ennen 30000 km:iä, koska toi Sport Sedan on mun työsuhdeauto, eikä henk.koht. omistuksessa. Toki mä pidän siitä muuten huolen kuin omasta autosta, sillä olisihan se sääli, jos yksikin Saab pääsisi menemään huonoon kondikseen.

Mä olen ajanut tällä hetkellä 13530 km ja öljynlaatu on joku 41-42%. Huoltoon on aikaa noin 364 päivää.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Öljynvaihdosta

Viesti Kirjoittaja saabguru »

Se on väärin tehty jos nollataan huoltoilmaisin öljynvaihdossa, koska varsinainen huolto siirtyy koko ajan eteenpäin. Välihuoltohan on kolmenkymoin kohdalla tai kahden vuoden kuluttua, päähuolto 4v. tai kuusikymppiä. Öljyt ja suodatin kantsii vaihtaa kyllä puolessa välin eli 15 nurkilla, ollaan näissä pohjolan oloissa meinaan.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Öljynvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Bob »

9-5T kirjoitti:
saabguru kirjoitti:Se on väärin tehty jos nollataan huoltoilmaisin öljynvaihdossa, koska varsinainen huolto siirtyy koko ajan eteenpäin. Välihuoltohan on kolmenkymoin kohdalla tai kahden vuoden kuluttua, päähuolto 4v. tai kuusikymppiä. Öljyt ja suodatin kantsii vaihtaa kyllä puolessa välin eli 15 nurkilla, ollaan näissä pohjolan oloissa meinaan.
Kun SID käskee huoltoon luulisin sen tarkoittavan koko huoltoa eikä pelkästään öljynvaihtoa.

Onko kellään kokemusta tihennetyn öljynvaihtovälin hyödystä? Itse noudatan tehtaan suosituksia eikä 300000km kohdalla ole ollut havaittavissa mitään ongelmaa koneissa, missä km lukemissa eroa tulee?
Noista hyödyistä hieman tarinaa ja minulla on siis SS, kahden litran turboversiona.

Itse vaihdan öljyt 15000km:n välein ja syy periytyy sukulaismerkissä aiemmin ilmenneistä ongelmista. Eli en halua ottaa sellaista riskiä, että öljy vanhetessaan muodostaa talviolosuhteissa sellaisen limamaisen töhnän, joka estää nokkaketjun voitelun (tukkii öljyreiän). Voi olla, että Saabissa on tätä yksityiskohtaa fiksattu (todennäköisesti on), kuten myös sukulaismerkin vastaavaa lohkoa käyttävien moottoreiden uudemmissa versioissakin on tehty.

Saattaa olla, että olen liian varovainen, mutta lähes kaikki Saabin huoltoneuvojat tai vast. ovat todenneet, että kyllä hekin omaan autoon aiemmin vaihtaisivat... mutta todenneet myös, että kyllä se kestää myös sen 30000km:n vaihtovälin - eli asiakas valitsee.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Öljynvaihdosta

Viesti Kirjoittaja Bob »

9-5T kirjoitti:
Bob kirjoitti:[

lähes kaikki Saabin huoltoneuvojat tai vast. ovat todenneet, että kyllä hekin omaan autoon aiemmin vaihtaisivat... mutta todenneet myös, että kyllä se kestää myös sen 30000km:n vaihtovälin - eli asiakas valitsee.
Työ kiinnostaa korjaamoita.
Minun kohdallani he eivät kyllä tule saamaan senttiäkään ylimääräisistä öljynvaihdoista :D .
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä koneeseen!!!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aero04 kirjoitti:WIS:istä lainattua :

Bensiinimoottoriautoissa lasketaan öljyn laatu ECU:ssa Trionic 8 olevan laskenta-algoritmin avulla. Algoritmi ottaa huomioon ajan, kylmäkäynnistysten lukumäärän, kampiakselin kierrosten lukumäärän ja ajomatkan. Tämä tarkoittaa, että algoritmi voi ehdottaa öljynvaihtoa ajomatkavälillä 10 000 km ja 30 000 km (Ww 20 000 km ja US/CA 15 000 mailia), riippuen siitä onko esim. ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä ajomatkoja. Tämän seurauksena ovat tiheämmät öljynvaihdot näissä olosuhteissa kuin ajomatkojen ollessa pitkiä lämpimällä moottorilla.

Ajajalle tiedotetaan, kun huollon aika on tullut, ilmoituksella SID:ssä, "Dags för service", "Huollon aika". Ilmoitus näkyy sen jälkeen kerran vuorokaudessa sytytystoimintojen määristä riippuen aina siihen saakka, kun se nollautuu. Algoritmi T8:ssa nollautuu samalla.

Ajaja voi katsoa itse SID:n näytöllä esitettävästä prosenttiluvusta missä kunnossa öljy on. Tila näkyy 100 %:na, kun on kyseessä uusi öljy, ja mitta alenee 0 %:iin, mikä tarkoittaa huonointa tilaa. Kun ratkaisumalli ilmoittaa kuljettajalle, että on "Huollon aika", on jäljellä noin 100 mailin ajo samanlaisissa ajo-olosuhteissa ja vastaten nuorta 3 %:n öljylaatua. Kuljettaja voi myös nähdä, kuinka monta päivää järjestelmä laskee olevan jäljellä seuraavaan huoltoon. Sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi niin, että öljy vaihdetaan ennen edessä olevaa pitkää matkaa jo ennen kuin ratkaisumalli on sitä ehdottanut. Laskenta-algoritmin kertynyt arvo ja öljyn mahdollinen prosenttiasteikko ovat T8:ssa tallennettuina kestomuistissa, mikä tarkoittaa sitä, että arvot säilyvät, vaikka akkujännite katkeaisi. Jos ECU vaihdetaan, arvot voidaan siirtää uuteen ECU:uun diagnoosityökalun avulla.
Huomasin nyt vasta tuon "WISistä lainattua" -jutun. Eli löytyykö sinulta Sport Sedanin WIS? Jos löytyy, niin olisiko mahdollista saada siitä kopiota vaikkapa kohtuullista korvausta vastaan?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin