Kuljettajan istuimen korkeudensäätö "valuu"

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Kuljettajan istuimen korkeudensäätö "valuu"

Viesti Kirjoittaja Recon »

Olen omistanut 1.8t Linearin pian vuoden. Ostin auton puoli vuotta vanhana ja 15 tkm ajettuna. Pikkumurheet, joita on tullut vastaan, ovat suht samoja mitä foorumista olen lukenut. On kuitenkin pari vikaa joita en ole täältä löytänyt.
Kuljettajan istuimen korkeuden säätö valuu pikkuhiljaa alas. Kyseessä on tavallinen mekaanisella säädöillä varustettu istuin. Vikaa ei välttämättä huomaa jos tykkää ajaa istuin suht alhaalla. Joskus tämän huomasi jo 5 km:n ajossa. On se pysynyt paikoillaankin jopa 400km:n matkan. Tuntuu että vika on ollut pahempi talvella. Kuljettajan painolla ei tunnu olevan merkitystä (vaimo kevyempänä huomasi vian ensin).
Reilu puoli vuotta sitten vein auton takuuhuoltoon, jossa myönnettiin muutamia vastaavanlaisia vikoja olevan. Mekanismi on kuulemma niin monimutkainen, että koko istuimen runko on vaihdettava. Runko tilattiin ja vaihdettiin, mutta vika ei poistunut.
Ruotsalaiset eivät kuulemma tahtoneet uskoa, että tässäkin piilee sama vika. Paikallinen huolto oli lähettänyt heille erään toisen asiakkaan istuimen rungon, jossa oli sama vika. Nyt minulle on varattuna uusi runko, jonka käyn asennuttamassa lähitulevaisuudessa.
Toinen outo "ominaisuus" ilmenee, kun avaa kuljettajan tai apukuljettajan oven. Tällöin jostain kojelaudan sisältä kuuluu raksuttavaa ääntä noin 5 sekunnin ajan jonka tiheys harvenee loppua kohden. Tämä ei ilmene läheskään joka kerta kun ovea avataan. Eivät huollossa olleet aivan varmoja, mutta veikkasivat sen johtuvan ilmastointilaitteesta. Tekisi kuulemma jotain alustavia säätöjä (vaikka avain ei ole virtalukossa).
Kertokaa jos teillä on parempaa tietoa/kokemuksia.
Viimeksi muokannut Recon, Ma Heinä 18, 2005 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Joo - tuo istuin laskeutuu alaspäin minullakin - huomasin sen n. viikon päästä auton hankinnasta, kun piti aina "veivata" penkkiä ylös vaikka se juuri edellisenä päivänä oli kohillaan, eikä kukaan sitä ollut siinä välissä säätänyt.

En ole asialla sen kummemmin vaivannut päätäni, koska pidän penkin varsin matalalla muutoinkin (SS on ohjannut tähän suuntaan :wink: ) - lyhyemmällä kuskilla tämä saattaa olla ongelma, koska penkin laskeutumisen huomaa paremmin lähempänä yläasentoa.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 22, 2005 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

No niin nyt ei tarvi enää ihmetellä että lyhenenkö minä vai mistä on kyse,
sama juttu, mutta en ole huomannut ajon aikana että penkki valuisi,vaan kun lähtee uudelleen ajamaan joutuu penkkiä hieman veivaamaan ylös (kuski 170cm). Tätä ylimääräistä ääntä ovea aukaistaessa en ole havainnut.

terv.mikkoma
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Kiitos nopeasta palautteesta !
Vielä tarkennusta tohon raksuttavaan ääneen. Kävin äsken testaamassa ja se liittyy enemmänkin keskuslukitukseen kuin oven avaamiseen. Menin autoon sisälle ja painoin avaimesta lukituksen kiinni. Noin 20 sekunnin kuluttua alkoi epämääräinen raksutus, jota kesti 8 sekuntia. Raksutus alkoi välittömästi kun painoin avaimesta lukot auki. Ja taas noin 20 sek. kun lukitsin ovet, alkoi raksuttaa. Tämä toistui nyt joka kerta. Ääni ei ollut harveneva, kuten edellisessä viestissä muistelin, vaan tasainen. Aivan niin kuin jokin moottori säätäisi jotakin, mutta mitä ja miksi (vai onko joku virittänyt sinne pommin, joka vaan ei tahdo syttyä :wink: )?
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Penkin valuminen

Viesti Kirjoittaja saabguru »

Löytyy merkkiliikkeestä keino lopettaa se penkin valuminen, sieltä tilaavat tapauskohtaisesti uuden vivun siihen penkkiin ja on loppunut ainakin omakohtaisesti kun olen kahteen ss: iin laittanut. :)
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Hyvin valuu penkki alaspäin täälläkin itsekseen.
Koskas niitä ryhmäkanteita voi alkaa nostaa Suomessakin kun takuuaika on jo ummessa? Sen verran näitä tyyppivikoja tuntuu SS:ssä olevan :wink:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TKL kirjoitti:Hyvin valuu penkki alaspäin täälläkin itsekseen.
Koskas niitä ryhmäkanteita voi alkaa nostaa Suomessakin kun takuuaika on jo ummessa? Sen verran näitä tyyppivikoja tuntuu SS:ssä olevan :wink:
Onneksi mä ajelen molemmilla autoilla penkki täysin ala-asennossa, niin mahdolliset valumiset ei haittaa. Tosin emäntä nostaa molempien autojen penkkejä niitä ajaessaan, mutta hän ei ole vielä valittanut tuosta valumisongelmasta Sport Sedanin suhteen. Ehkä vm. 2005 Sport Sedanissa tuo valumisongelma on hoidettu pois "päiväjärjestyksestä"?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Tänään vaihdettiin sitten istuimeen uusi korkeuden "säätökela". Mulle oli varattu koko istuimen runko, kun kuulemma säätimelle ei ole omaa varaosanumeroa. Kiitos "saabgurun" kommentin, ehdotin kuitenkin pelkästään ko. osan vaihtoa johon säätövipu tulee kiinni. Kelan vaihto on kuitenkin huomattavasti nopeampi ja helpompi kuin koko istuinrungon vaihto. Tässä kelassa on jonkinlainen vieteri sisällä, joka keventää säätämistä. Kelan kansi on pistehitsattu kiinni, joten sinne ei rikkomatta pääse tutkimaan mitä se on syönyt. Sitä ei tiedetty, oliko näistä osista löydetty vikaa ja oliko niihin tehty muutoksia. Kyseessä voi olla jokin tietty sarja joissa näitä vikoja esiintyy. Aika näyttää tuottiko tämä toivotun tuloksen.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Kyllä nyt taitaa olla jo kyse auton ominaisuudesta. Penkki valuu edelleenkin kahden osanvaihtokerran jälkeen. Toisaalta tätä osasin jo epäilläkin, jos ko. osasta ei ole mitään vikaa löydetty saatikka sille olisi jotain parannuksia tehty, miksi se tilannetta muuttaisi. Joku kirjoitti jossain toisessa topikissa että hänellä oli tätä säätöosaa kiristetty ja se oli auttanut. Millähän lailla sitä oli kiristetty, olis kiva tietää. Tämä korkeuden valumisongelma on kinkkinen havaita. Nytkin näytti että säätö pysyy kohdallaan, kunnes tätä aamuna jouduin pumppaamaan pari kolme vetoa ylöspäin saadakseen saman ajoasennon. Vaimo sanoi joutuneensa säätämään penkkiä ylemmäs jo muutaman kerran aiemmin, että se siitä...
Keke72
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 08:53
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke72 »

Recon kirjoitti:Kyllä nyt taitaa olla jo kyse auton ominaisuudesta. Penkki valuu edelleenkin kahden osanvaihtokerran jälkeen. Toisaalta tätä osasin jo epäilläkin, jos ko. osasta ei ole mitään vikaa löydetty saatikka sille olisi jotain parannuksia tehty, miksi se tilannetta muuttaisi. Joku kirjoitti jossain toisessa topikissa että hänellä oli tätä säätöosaa kiristetty ja se oli auttanut. Millähän lailla sitä oli kiristetty, olis kiva tietää. Tämä korkeuden valumisongelma on kinkkinen havaita. Nytkin näytti että säätö pysyy kohdallaan, kunnes tätä aamuna jouduin pumppaamaan pari kolme vetoa ylöspäin saadakseen saman ajoasennon. Vaimo sanoi joutuneensa säätämään penkkiä ylemmäs jo muutaman kerran aiemmin, että se siitä...
Määräaikaishuollossa valitin asiasta, enkä jäänyt katsoamaan korjausta viereen. Sanottiin vain mekanismia (?) kiristetyn. Paikka oli Delta-Auto Rovaniemi, sinne kun soittaa voi löytyä tarkempaa tietoa.

BTW, pitää vielä tarkkailla valuuko istuin. Korjauksesta on vain muutama viikko ja ilmeisesti tuohon makaavaan ajoasentoon tottui niin hyvin, ettei sitä huomaa vaikka penkki olisikin taas alhaalla.
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Penkin valuminen

Viesti Kirjoittaja saabguru »

:D Sitkeässä näkyy olevan tuo valuminen, ei se johdu mistään "kelasta" vaan vivun asennosta. Huomaamattaan autoon noustessa takki tmv. koskettaa vipuun ja pumppaa sitä vipua. Kun vivun asentoa muutetaan niin eipä enää tätä ilmiötä ole. Olen kahteen valitustapaukseen näin tehnyt ja on kuntoon tullut.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Penkin valuminen

Viesti Kirjoittaja Bob »

saabguru kirjoitti::D Sitkeässä näkyy olevan tuo valuminen, ei se johdu mistään "kelasta" vaan vivun asennosta. Huomaamattaan autoon noustessa takki tmv. koskettaa vipuun ja pumppaa sitä vipua. Kun vivun asentoa muutetaan niin eipä enää tätä ilmiötä ole. Olen kahteen valitustapaukseen näin tehnyt ja on kuntoon tullut.
Eli meikäläiselle ei ainakaan sitten tuollaisesta korjauksesta olisi mitään apua, koska autossani istuin valuu alaspäin nimenomaan ilman ko. vipuun koskemista.

Luulen tuon mekanismin olevan rakenteeltaan niin löysän, että se valuu omia aikojaan - jos mekanismia ei saa kirittyä, niin sitten pitäisi saada sellainen versio, jossa on sen verran enemmän sisäistä kitkaa, että se jaksaisi pitää penkin ylhäällä. Saman tyyppistä vikaa ilmenee myös sähkösäätöisissä penkeissä eli sielläkin säätö valuu alas - tästä on juttua paljonkin tuolla saabcentralissa. Sinällään lienee sama miten tuota penkkiä nostetaan moottorilla vai vivulla, mutta kyllä se laskee molemmissa - eikä noissa sähkösäätöisissä ole edes sitä vipuakaan, minkä asentoa voisi muutella tai johon teoriassa jokin voisi tarttua.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Totta puhut Bob. Olen itsekin miettinyt, painaisiko vasen reisi vipua autosta noustessa, mutta ei se vaan paina. Kävin tänään huollossa, kun takapenkin jalkatilaan pääsi vesi valumaan ovesta. Oven verhoilun ja rungon välissä olevaan "solumuoviin" oli tullut pari repeämää, jotka teipattiin. Juttelin työnjohtajan kanssa tästä istuinongelmasta. Hänkin oli luullut, että asia on mennyt Ruotsin puolella eteenpäin, koska näitä tapauksia on ollut useita. Ilmeisesti mitään ei ole kuitenkaan vieläkään tehty, koska ko. osan tai istuinrungon varaosanumero on pysynyt samana. Numero kuulemma muuttuu, jos osan rakennetta muutetaan. Ei tämä tilanne miksikään muutu osia vaihtamalla ennenkuin löytävät osasta vian ja korjaavat sen.
Vastaa Viestiin