9-3 ohjaustehostimen öljyvuoto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

9-3 ohjaustehostimen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

hommasin pari viikkoa sitten 9-3 2.0t Saabin vuosimallia 2004. Ajokm 60tkm, huolto tehty. Huomasin että auto tihuttaa hieman öljyä ja paikallistin vuodon ohjaustehostajan säiliöön. Lueskelin täältä, että ilmeisesti tyyppivika. Lienee menevän kokonaisuudessaan myyjän (Laakkonen) piikkiin? On kuitenkin selkeästi ohjaukseen ja turvallisuuteen vaikuttava asia. Tehostin toimii normaalisti, mutta säiliö falskaa.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 9-3 ohjaustehostimen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Bob »

JK_9-3 kirjoitti:hommasin pari viikkoa sitten 9-3 2.0t Saabin vuosimallia 2004. Ajokm 60tkm, huolto tehty. Huomasin että auto tihuttaa hieman öljyä ja paikallistin vuodon ohjaustehostajan säiliöön. Lueskelin täältä, että ilmeisesti tyyppivika. Lienee menevän kokonaisuudessaan myyjän (Laakkonen) piikkiin? On kuitenkin selkeästi ohjaukseen ja turvallisuuteen vaikuttava asia. Tehostin toimii normaalisti, mutta säiliö falskaa.
Tarkista tehostimen öljynpinta, mikäli se on aivan ylärajalla kylmänä, niin näillä keleillä (20-25 plussaa) kaupunkiajossa se kastelee säiliön korkin ympäristön, kun öljy kuumentuessaan laajenee.

Jos kysymys ei ole tuosta ensin mainitusta asiasta, niin sitten syyllinen on tehostajan pumpun akselin stefa, joka päästää moottoriöljyä käyttöakselin kautta tehostinöljyn sekaan ja säiliö tulvii. Talven tullen moottoriöljy tehostajassa kyllä jäykistää ohjauksen totaalisesti.

Omaani pumppu ja säiliö on vaihdettu takuuseen (ovat yhtenäinen paketti). Toivottavasti jatkossa saa pelkkää kolikon kokoista stefaa irrallaan, jotta ei tartte koko pumppua vaihdella.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

Ok thanks vinkistä. Pitää tsekata. Ainakin äsken vielä hieman viilenneenä se oli yli ylärajan. Voihan olla että on huollossa ladattu täyteen ja tursuaa nyt yli. Vuoto on kummiskin isompaa kuin pelkää kastelua, auto jättää läikkiä. Paljonkohan toi säiliö vetää sitä öljyä ineen...
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

JK_9-3 kirjoitti:Ok thanks vinkistä. Pitää tsekata. Ainakin äsken vielä hieman viilenneenä se oli yli ylärajan. Voihan olla että on huollossa ladattu täyteen ja tursuaa nyt yli. Vuoto on kummiskin isompaa kuin pelkää kastelua, auto jättää läikkiä. Paljonkohan toi säiliö vetää sitä öljyä ineen...
Ei siihen koko systeemiin (säiliö + putket) mene kuin hieman yli litra öljyä - olisikohan ollut desi tai pari päälle.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

No niin. Asia hoituu kuten pitääkin, eli näin mökillä ollessa lähin laakkonen lahden holmassa vaihtaa varmuuden vuoksi koko pumpun ja sydeemin maanantaina. Hjyva homma.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

No niin, omassa autossa taitaa olla sama juttu.... :cry:
Auto oli perjantaina lohkarin ja haaroituksen laitossa ja kun asentaja
hetken tyhjäkäynnin jälkeen nosti kierrokset pariin tonniin että kone lämpiäis niin jo rupes säiliö roiskimaan 8O ja oli ihan piripinnassa. Kävin tänään lähimmässä suapi-liikkeessä kyselemässä tästä ja huonosti kelautuvasta kuskin vyöstä. Saa nähdä mitä maahantuoja sanoo kun tuo takuu on menny umpeen n.4kk sitten....
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Niistä huonosti kelautuvista vöistä oli taannoin huoltokutsujakin. Tuli edelliseen -03 malliin.Ihme ettei ole vaihdettu. -04 mallissa ne pitäisi jo olla kunnossa.
s-sedan
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja s-sedan »

Auto on -04 mut eipä vaan kelaudu.....
Vastaus maahantuojalta: osat menee takuuseen mut
työ pitäis maksaa 8O . Soitin merkkiliikkeeseen mistä ostin kesäkuussa
ja he hoitaa työn. Todella mukavaa ettei tarvii kinata asioista vaan kaikki
hoidetaan asiallisesti ja nopeasti. Joutuu vaan ajaa 100 km per suunta mut mikäs siinä kun on auto jolla ilo ajaa :wink:
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

s-sedan kirjoitti:Auto on -04 mut eipä vaan kelaudu.....
Vastaus maahantuojalta: osat menee takuuseen mut
työ pitäis maksaa 8O . Soitin merkkiliikkeeseen mistä ostin kesäkuussa
ja he hoitaa työn. Todella mukavaa ettei tarvii kinata asioista vaan kaikki
hoidetaan asiallisesti ja nopeasti. Joutuu vaan ajaa 100 km per suunta mut mikäs siinä kun on auto jolla ilo ajaa :wink:
Joo, kyllä mullakin meni takuuseen ilman mutinoita. Vaihtoivat tehostajasäiliön ja muiden sälän lisäksi moottoriöljyt etc. Tuon mainitun jälkeen ei ole mitään ilmennyt, ei muuta kun hanaaaaaa...... :D
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Vastaa Viestiin