Audion bassopuolesta jälleen...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja ch »

Hetero kirjoitti: Millaisella kytkennällä pienensit linjatasoisen signaalin mikrofoniliitäntään sopivaksi? Onko sellaisia saatavilla valmiina vai pitääkö itse väkertää?
YV lähti...
Suositeltiin linjatasomuuntimia ko hommaa varten...
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Mielipiteitä seuraavanlaisesta systeemistä:?

Kuskin penkin alle 2 kanavainen vahvistin jossa kaiutintasoinen sisäänmeno, säädettävä alipäästö + bassokorostus, esim. SPL PRO R-260, n. 90€

Kytkentä valmiisiin johtoihin. Ilmeisesti ovikaiuttimien johdot tulevat penkin alle, samoin kuin virtajohto Saabin AS2 päivityspaketin vahvistinta varten?

Kaiutintasoinen signaali vahvistimelle kojetaulusta etukaiuttimien johdoista. Lisätään vielä oviin 6,5" midbassot vaikka DLS-B6 sarjasta n. 90€ ja välirenkaat (saako tällaisia valmiina mistään vai pitääkö värkätä?)

Kojetauluun voisi vielä lisätä diskantit + jakosuotimet siitä dls:n sarjasta.

Tulisikohan tällä yhtä hyvä/parempi ääni kuin sillä AS2 päivityksellä? Ainakin halvempi...
9-3 SS 1.8t
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja miSa »

Kaiutintasoinen signaali vahvistimelle kojetaulusta etukaiuttimien johdoista.
Tällöin merkki- ja hälytysäänet tulevat komeasti vahvistettuna asentamasi vahvistimen saattamana.

Lisätään vielä oviin 6,5" midbassot vaikka DLS-B6 sarjasta n. 90€ ja välirenkaat (saako tällaisia valmiina mistään vai pitääkö värkätä?)
Saman valmistajan Pro Slimline 6,5" menee suoraan vanhoille paikoille.
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

ch kirjoitti: YV lähti...
Suositeltiin linjatasomuuntimia ko hommaa varten...
Tänk juu veri meni.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

miSa kirjoitti:
Tällöin merkki- ja hälytysäänet tulevat komeasti vahvistettuna asentamasi vahvistimen saattamana.
Minkä taajuisia nuo merkkiäänet ovat? Tuleeko vahvistettuna alipäästösuotimesta huolimatta? Pitääkö signaali ottaa sittenkin takakaiuttimien johdoista...?
9-3 SS 1.8t
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja ch »

MarkusJ kirjoitti:Pitääkö signaali ottaa sittenkin takakaiuttimien johdoista...?
Olen antanut itseni ymmärtää, että etupäätä on leikelty peräpäätäkin enemmän, että melkeimpä lienee äänenlaadullisesti parempi ottaa eteenkin signaali takaa, vaikka faderi ei sen jälkeen oikeen enää otakaan toimiakseen audiofiilin edellyttämällä tavalla.

Itse olen kaavaillut taakse nelikanavaista vahvaria, jolla ajelen takakaiuttimien signaalista sekä etupään (ovien) että takapään bassokaiuttimia...
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Hetero »

Ausseista löytyi sivusto, jossa kaveri oli sovittanut parikin vahvaria takakontin sulakerasian kanssa samaan tilaan. http://members.iinet.net.au/~mmo/guides.htm => Saba's 600W/9 audio upgrade. Pitänee mittailla millainen vahvari tuonne sopisi. Jäisi takakontin puolelle enemmän tilaa.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
nacho
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 29, 2007 15:17

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja nacho »

Jees, eli nyt tartteisi vähä hjelppiä!!

Eli mul on -03 9-3 saba vector varustuksel jos on toi ES1-7 kajarin systeemi.

Nyt ajattelin laittaa taakse SPL-Dynamics tc-704 (http://www.spldynamics.fi/oldmodels/oldamps/tc-704.htm) vahvistimen ja siihe subbarin ja erillissarjan. Riittääks tuo virta mikä tulee taakse sinne sulakeboksiin pyörittää tota vahvarii? Ku eiks yleensä tyyliin vedetä suoraa akulta ranteenkokoista sähköpiuhaa vahvistimelle..

Sit toine et ku siin vahvaris on kaks rca sisaantuloo(front ja rear), ni oon laittanu sen caliberin linja/kaiutintaso muuntimen takakaiuttimille tulevii johtoihi, joista saan yhden linjan(rear). Ni kannattaako käydä laittaa jotai y-haaroja et saan kaikki(front ja rear) kanavat käyttöön vahvistimesta vai pitääks mun ryöstää se toine kanava muualta? Esim niinku nuo jenkkipojat? Vai saanko ulos frontista ja rearista, ku oon tullu sisään vaa rearista? :D

Tällasta meikä sit jouluna pohdiskellu.. Voi ku oli kaikki helpompaa og 900 kaa.. snif.. MUT EN VALITA!


Toivottavasti joku vois jotai vastata..

Kiits


-ncho-
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ainakin omassa DLS-vahvistimessa on parallel input-kytkin jolla valitaan sisääntulolinja/-linjat. Siis joko yksi tai kaksi rca-johtoparia.Yhtä sisääntuloa käytetään yleensä silloin kun a/b vahvistinkanavissa on erillissarja ja c/d-kanavat subbarille. jos kytkintä ei ole on käytettävä y-haaroitusta. Alkuperäinen syöttöjohto takavahvarille ei ole erityisen paksu, mutta riittää kohtuullisesti, konkalla saa korjattua alamittaista syöttöä jonkin verran jos ei halua vetää uutta kaapelia. Kunnon piuha olis n. 25-35mm2, mutta kokeile alkuperäisellä jos tuntuu vajausta potkussa niin voithan asentaa myöhemmin kunnon kaapelin.Kaapelin sisääntuonti (rintapellin läpi) on vain vähän hankalaa kuten nykyautoissa yleensä. Itse toin hanskakotelon takaa, koko hanskalokero irtoaa helposti 5:llä torx-ruuvilla ja ehdottomasti sulake akun lähelle jos laitat uuden syötön. Kytkin linjamuuntimen kuskinpenkin alla olevaan vahvistimeen, siinä pitäisi tietääkseni olla koko taajuuskaista käytössä. Sellainen muistikuva on jäänyt päähän, että sedanin takakaiutinlinjoista olisi alataajuudet suodatettu pois. Asian paremmin tietävät voi antaa lisäinfoa, omani kun on sportcombi -06.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:

Viesti Kirjoittaja Hetero »

ch kirjoitti: Kuva
Tämän kejun alkupäästä löytyy ch:n mittaamat takakaiutin signaalit. Niitä on tosiaan suodatettu rankalla kädellä. Signaali kannattaa ottaa sieltä kuskin penkin alta.
966 vastasi muuten jo tyhjentävästi.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
nacho
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 29, 2007 15:17

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja nacho »

Jeps, kiitoksia noista!


Sit mieltä vähä askarruttaa nuo saabin takakajareille tulevien johtojen väritys, eli kumpi on plus ja kumpi miinus?

Oikealle tulee valkomusta ja vihreämusta ja vasemmalle punanen ja harmaa.. Ni kumpi on kumpi?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pitäisi olla kaavion mukaan plusjohtimissa toisella puolella punaista ja toisella vastaavasti vihreää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
towu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 16:49
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja towu »

Herätelläänpä tätä keskustelua taas. Asensin SPL PRO R-460 vahvistimen. Toistaiseksi vahvistan vain takakaiuttimia, myöhemmin on tarkoitus vahvistaa myös etuovien erillissarjaa. Syöttö tulee takakaiutin johdoista. Virran ja herätteen otin kuten tässä aiemmin on ohjeistettu eli virta takakeskuksesta sulakkeelta 4 ja heräte sulakkeelta 14. Muuten toimii hyvin mutta kun vääntää nupin kaakkoon niin kohta kaikki äänet katoaa, jopa vilkun ääni. Virtojen poiskäyttäminen tuo äänet ja radion takaisin. Mitä suosittelette lääkkeeksi?
Päivä kerrallaan kun ei kahta saa menemään.
9-3 vm.-03
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mulla oli kahdessa edellisessä samaa vikaa, aiheutui siitä, että soitin sulkee kulmakanavat, kun ei ole käytetty linjatasomuunninta, vaan käytin kaiutintasoista sisäänmenoa.
Ekassa asennuksessa sain kierrettyä ongelman melko hyvin siten, että asensin aikareleen, joka viivästytti aktiivibasson herätettä.

No toisessa asennuksessa sekään ei auttanut, vaan pääsin siitä kokonaan eroon hankittuani linjatasomuuntimen ja linjavahvistimen siihen lisäksi (aikareleen hylkäsin), kun linjataso olikin liian hiljaista..

Eli linjatasomuunninta ostamaan, jos se puuttuu..
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Audion bassopuolesta jälleen...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Erillisen vahvistimen kaiutintasoinen liitäntä kuormittaa juuri sen verran auton alkuperäisvahvistinta, että se tulkitaan vikatilanteeksi.

Auton omien kaiuttimien impedanssin (kuorma) rinnalle kytketty toinen impedanssi (lisäkuorma erillisvahvistimen sisäänmenosta) alentaa kokonaisimpedanssia (lisää kuormaa). Vähänkin kovempaa soitettaessa suojapiiri laukeaa ja soitto mykistyy.

Linjatasomuuntimen sisäämenoimpedanssi on korkeahko (pieni kuormitus), joten sen voi kytkeä kaiutinlinjan rinnalle. Kokonaisimpedanssi eli kuormitus ei muutu merkittävästi (käytännössä ei juri ollenkaan), joten ongelmia ei synny.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin