120tkm huolto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
booster1000
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2007 10:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja booster1000 »

Poikarukka kirjoitti:Vaihdetaanko moniurahihnan kiristäjää? kuuluuko sen pyörässä olla syvennys hihnaa varten vai onko omani kulunu sellainen?
Uusi Saabisti ilmoittautuu! :)

Kyllä se kiristin kuuluu vaihtaa 120tkm huollossa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Bob kirjoitti:
Miika79 kirjoitti:Nojoo nyt on 120tkm huolto tehty. Hintaa tuli 360€ :D

Tuohon tuli siis öljyn, ilman ja sisäilmansuodattimien vaihto, öljyt ja laatikkoöljyt sekä moniurahihnan vaihto. Tulppia siis en vaihdattanut.
Muistatko mitä maksoi originaali moniurahihna?
Näyttäisi olevan 12.80€

Tuo kiristimen vaihto ei taida kuulua tuohon remmin vaihdon yhteyteen. Olisko mahdollisesti että vaihdetaan jos on kulunut?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Miika79 kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Miika79 kirjoitti:Nojoo nyt on 120tkm huolto tehty. Hintaa tuli 360€ :D

Tuohon tuli siis öljyn, ilman ja sisäilmansuodattimien vaihto, öljyt ja laatikkoöljyt sekä moniurahihnan vaihto. Tulppia siis en vaihdattanut.
Muistatko mitä maksoi originaali moniurahihna?
Näyttäisi olevan 12.80€

Tuo kiristimen vaihto ei taida kuulua tuohon remmin vaihdon yhteyteen. Olisko mahdollisesti että vaihdetaan jos on kulunut?
Jees - Kiitos, täytyy käydä hakemassa hihna ja vaihtaa saman tien vaikka ei olekkaan vielä kuin hieman yli 100tkm mittarissa.

Niin, tuota moniurahihnan kiristintä ei kyllä vaihdeta kuin tarvittaessa - eli yleensä sitä ei vaihdeta.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Bob kirjoitti:Jees - Kiitos, täytyy käydä hakemassa hihna ja vaihtaa saman tien vaikka ei olekkaan vielä kuin hieman yli 100tkm mittarissa.
Joo, kannattaa vaihtaa. Itse kattelin tuossa sisälokasuojien vaihdon yhteydessä, että ei ollut hihna enää oikein hyvässä kunnossa.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti:Vaihdetaanko moniurahihnan kiristäjää? kuuluuko sen pyörässä olla syvennys hihnaa varten vai onko omani kulunu sellainen?
Niinkuin tuossa edellä totesin kiristäjää ei vaihdeta jos siinä ei ole vikaa.

Kiristäjän pyörässä ei kuulu olla uraa - hihna jättää pyörän pintaan aina jäljen ja se saattaa näyttää uralta.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

ei se vain näytä uralta vaan siinä on noin 1mm syväinen "kuluma", ja kun se näytti niin säännöllisesti kuluneelta aloin jo uskomaan että se kuuluu siinä ollakin. Tietääpä senkin vaatia uusiksi, kun seuraavan kerran telakalle. Juuri kävi 90tkm huollossa auto. Kuuluko vaihteistoöljyn määrä tarkastaa yleensä nuissa muissa huolloissa?

Taitaa olla aika paukku edessä seuraavassa huollossa, ellei jotenkin jaottele. Sytytystulpat, Hihna ja kiristin, ilman- raitisilman, öljyn- ja bensansuodin vaihtoon, vaihteisto- ja moottoriöljyt, Jarrunesteet voisi vaihdattaa (siinä samalla sitten etujarrulevyt ja palat kun aika syvillä urilla ovat jo).. Mitäs muuta vielä? Hyvä perushuolto tulee..

Taidan tuon vaihteistoöljyn vaihdattaa heti kun aikaa (ja rahaa) tulee, eikös nuissa uudemmissa vuosimalleissa automaatin öljynvaihtoväliä ole tihennetty 90tkm? no joka tapauksessa sen voisi tehdä varmuuden vuoksi ja laatikon elämänlaadun parantamiseksi. sytytystulpat myös taitaa olla sellaiset mitkä voisi vaihdattaa samalla.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poikarukka kirjoitti: ...siinä samalla sitten etujarrulevyt ja palat kun aika syvillä urilla ovat jo...
Nähtävästi automaatti kuluttaa enemmän jarruja - omassa manuaalissa +100tkm mittarissa ja levyt on vielä lähes uudenveroiset, eivätkä palatkaan ole kovin kuluneet.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tiedä sitten edellisen omistajan ajotavasta ja ajoista, mutta kyllä tuota saa jarrutella. Moottorijarrutus tekee paljon. Etu ja takalevyt on vaihtokunnossa kun pykälää alkaa tuntumaan. Takalevyt vielä menee useamman palan, etulevyt ainakin yhdet uudet. Kulutustavaraa nekin on. Automaattia ennen omistamattoma oli kyllä täysi ajotavan muutos. Paljon ennakoivemmaksi ettei tarvi jarrulla seistä. Massa oikeasti tuntuu tuossa pelissä.
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Eros »

Mulla maksoi 120 tkm:n huolto 2.0t manneen 425 euroa Vuoksen Autossa Imatralla.

"Ylimääräisenä " työnä parkkipolttimon vaihto...muuten oletettavasti vain kaikki normi toimenpiteet mitä 120 tkm:n huoltoon kuuluu.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olettekos seurailleet noita sytytystulppia?
Kai ne sen 120tkm menee, pitkä on vaihtoväli, mutta kova on hintakin.
Taitas saada tulpat aika paljon edullisemmin kun tilais vaikka partsforsaabilta.com:sta. Mitähän PCS:llä mahtaa tulpat maksaa. Ei ole tullut kyseltyä.
Eros
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 21:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Eros »

Mulla ainakin rupes viimesen 117 tkm:n jälkeen kylmäkäynnistettäessä tökkimään hiukan, eli joutu sahaamaan 2-3 sek ja moottorin käyntiääni muistutti aivan kuin olisi käynyt hetken vajaalla pytyllä.

Muuta en ole itse ainakan huomannut.

:roll:
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Hmm.. Tässä on 120tkm huolto jo kaukana takanapäin, nyt 132tkm mittarissa. Tänään kylmäkäynnistykerta parin sahausyrityksen jälkeen päättyi siihen, että moottori kävi muutaman sekunnin kolmella pytyllä. Ei kai nyt ne vähintäänkin timantista tehdyt 120€ tulpat voi 12tkm:ssä mennä p*skaksi? Vai mikähän tuossa on ollut ongelmana? En ollut itse käynnistämässä joten tarkempia tietoja on vaikea antaa.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Bob »

Gryphon kirjoitti:Hmm.. Tässä on 120tkm huolto jo kaukana takanapäin, nyt 132tkm mittarissa. Tänään kylmäkäynnistykerta parin sahausyrityksen jälkeen päättyi siihen, että moottori kävi muutaman sekunnin kolmella pytyllä. Ei kai nyt ne vähintäänkin timantista tehdyt 120€ tulpat voi 12tkm:ssä mennä p*skaksi? Vai mikähän tuossa on ollut ongelmana? En ollut itse käynnistämässä joten tarkempia tietoja on vaikea antaa.
Vaihdoitko itse tulpat, vai mistä tiedät, että tulpat vaihdettiin?

Boschin vastaavat tulpat saa esim. motonetistä alle 10 euroa kappale.

Varmaankin startatessa painettu kaasua - ainakaan omassani ei kärsi koskea kaasuun yhtään kylmäkäynnistyksessä - sen jälkeen saa startata tulppia kuiviksi kaasu täysin pohjassa.
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Bob kirjoitti: Vaihdoitko itse tulpat, vai mistä tiedät, että tulpat vaihdettiin?
En, vaan merkkihuollossa, eli Laakkosella. Eli enhän sitä voi varmaksi tietääkään, mutta eiköhän ne siellä hommansa hoida.
Bob kirjoitti: Varmaankin startatessa painettu kaasua - ainakaan omassani ei kärsi koskea kaasuun yhtään kylmäkäynnistyksessä - sen jälkeen saa startata tulppia kuiviksi kaasu täysin pohjassa.
Pitääpä kysyä tuota käynnistäjältä.

Ei siinä tuon yksittäisen kerran jälkeen ole ongelmia onneksi ollut, mutta tarkkaillaan tilannetta.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Robinho
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 18:44

Re: 120tkm huolto

Viesti Kirjoittaja Robinho »

Mulla oli sama huolto tossa kuukausi sitten. Vertailin hintoja jonkun verran ja niissä oli kyllä TOSI isoja eroja!!! Halvimmaks itselleni tuli viedä auto kuopioon Delta autolle jossa pulittivat 120 tkm:n hullosta 350 euroo, joka oli minusta aika huokee hinta huollolle josta pyydettin parhaimmillaan 800€! 8)
Vastaa Viestiin