Vetokoukun asennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Asensin tänään autooni vetokoukun.
Sähköjä ei vain näytä tulevan rasiaan. Koukun mukana tuli kaikki tarpeelliset sähkötarvikkeet. Tavaratilan sähkökeskukseen kytkettävä koukun ohjainboksi oli mukana sekä sulake paikkaan F8.

Valot toimivat väyläohjattuna, joten pitääkö koukun ohjainboksi aktivoida Tech2:lla vai aktivoituuko se automaattisesti.
Kokeilin mitata jännitteitä yleismittarilla pistorasiasta, mutta mitään ei tullut.
En kytkenyt kärryä. Sekin tuli mieleen, että tunnistaako koukun ohjainlaite kytketyn kuorman (kärryn polttimot) ja kytkee vasta silloin jännitteet. Eli tällä tarkoitan sitä, että rasiasta ei voi mitata jännitteitä ilman oikeanlaista kuormaa.

Kyseessä on 7-napainen rasia. Siihen ei mm. tule ns. jatkuvaa virtaa.
Siispä kaikki syötöt ovat vaunun polttimoille ja ne tulevat ohjainlaitteelta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Bob »

petrisa kirjoitti:Asensin tänään autooni vetokoukun.
Sähköjä ei vain näytä tulevan rasiaan. Koukun mukana tuli kaikki tarpeelliset sähkötarvikkeet. Tavaratilan sähkökeskukseen kytkettävä koukun ohjainboksi oli mukana sekä sulake paikkaan F8.

Valot toimivat väyläohjattuna, joten pitääkö koukun ohjainboksi aktivoida Tech2:lla vai aktivoituuko se automaattisesti.
Kokeilin mitata jännitteitä yleismittarilla pistorasiasta, mutta mitään ei tullut.
En kytkenyt kärryä. Sekin tuli mieleen, että tunnistaako koukun ohjainlaite kytketyn kuorman (kärryn polttimot) ja kytkee vasta silloin jännitteet. Eli tällä tarkoitan sitä, että rasiasta ei voi mitata jännitteitä ilman oikeanlaista kuormaa.

Kyseessä on 7-napainen rasia. Siihen ei mm. tule ns. jatkuvaa virtaa.
Siispä kaikki syötöt ovat vaunun polttimoille ja ne tulevat ohjainlaitteelta.
Ei tarvitse aktivoida enää nykyisin Tech:llä (jotkut päivittämättömät 2003:et edellyttivät) - sähköt tulevat sinne, kunhan laitat kuorman eli siis kärryn pistokkeen kiinni. Mistä muuten 7-napainen rasia tuli - Saabin originaalit ovat 13-napaisia?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ostin koko paketin AUTOASI-liikkeestä.
Tarvikeliikkeestä siis.

Jotain tämäntyylistä väyläohjaus luultavasti "aiheuttaa".
Mitäpä sitä pistokkeessa sähköjä pitää päällä, ellei ole kärryä/vaunua kytketty.
Täytyy tänään kokeilla kytkeä kärry perään, niin eiköhän ne valot syty.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Bob kirjoitti:Ei tarvitse aktivoida enää nykyisin Tech:llä (jotkut päivittämättömät 2003:et edellyttivät) - sähköt tulevat sinne, kunhan laitat kuorman eli siis kärryn pistokkeen kiinni. Mistä muuten 7-napainen rasia tuli - Saabin originaalit ovat 13-napaisia?
Tuohon alkuperäiseen 13-nap liittyy tämänkin aloittelevan saabistin eka kommellukset - lähdimmä appiukon kanssa puukuormaa hakemaan. Appiukko sitten siinä tuskaili kärryn sähköjohtoa (7-nap) tunkiessa ettei tämä mene... minä siihen että annappa kun näytän :lol: :lol: .. en näyttänyt.
sittemmin hankittu adapteri ajaa asian :wink:
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
sepe43
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 19:03

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja sepe43 »

Saat rasiasta ihan turhaan kynällä katella, kuormaa se vaatii... :D
9-3 2.0t SC 06
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 25, 2009 19:22

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja 9-3 2.0t SC 06 »

Tere!
Itse asensian myös tarvikekoukun, joka ei lähtenyt toimimaan mukana tulleita ohjeita noudattamalla. Sähkösarjan ohjeessa käskettiin vaihtamaan mukana tullut sulake paikkaan xx ( en muista mikä paikka se oli).Ihmettelin sähkömiehenä tuota sulakkeen vaihtoa isommaksi , mutta tei kuten ohjeessa oli. Ei sähköä rasiaan, eikä toiminut kärrynkään kanssa. Katsoin käyttöohjekirjasta mitä se sanoo vaihdetusta sulakkeesta ja samalla katsoin mikä oli tuo tyhjä paikka tuolla sulakerasiassa. Taisi olla perävaunulle... Heh heh virhe käyttö ohjeessa. Homma tuli siis kuntoon.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Kannattaa kuunnella hieman ns. länsimaisten merkkien vetokoukun asennustarinoita! (No en tiedä tosin 93ss kytkentä-juttua,koska halusin koukun uuteen 93ss:ään). Joo kaverini säästi mielestäni ihan mukavasti asennuksessa noin 350ekeä VW Golfiin tee se itse miehenä. Tosin mielestäni VW-golf voipi
olla niitä kaikkein hankalimpia jälkiasennus vetokoukku autoja, johdotus etupäähän asti, ja vielä vielä parametrointi merkkiliikkeessä...!
Jotta sanoisin, että Saabissa on näitä juttuja mietitty jo auton
suunnittelussa. :saab:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Yksi pösön omistaja oli tehnyt releboksin jonka releitten ohjaus tuli takavaloilta.
Päävirta oli otettu muistaakseni peräkontin sytkäristä tai jostain
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!


Osaisko joku heittää vahvistusta onko kiinteän koukun "lattia" pulttien mutterit tarkoitettu ujutettavaksi siitä viereisestä reijästyä?
Vai onko joku varapyöräkotelon "tulpista" tämän reiän päällä?

Nimim. puskuri jo irti... :D

MUOKS...
Noniin auton alla maaten selvis, siellähän oli sopivasti jengat valmiina.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
jupa03
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 09:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja jupa03 »

Tarviko SS:ssä käyttää puskuri irti?!
Omaan -07 SC:hen koukku (Thule) paikoilleen, liittimet kiinni ja AVOT :wink:
-9-3 sc Aero
ex -06 9-3 sc aut e85
ex -08 9-3 sc Tids
ex -07 9-3 sc e85
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja ezku »

Viikonloppuna laitoin Saabin oman kiinteän koukun SS:ään. Joo takavalot irti, takapuskuri (taikka kuori) irti. Vaan sellaisen tempun keksi, että Trailer Module paikallaan auton vilkut, siis ilman peräkärryä, vilkkuvat (vähintään) tuplanopeudella. Kun otat TM:n irti, toimii normaalisti. Liekö tekoa sitten, että auto on 2003 ja TM:ssä lukee "date 16-02-06"? Kellään mitään hajua?
En ole kärryn kanssa edes kokeillut, mutta tuskin muuttuu...
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja saabillua »

jupa03 kirjoitti:Tarviko SS:ssä käyttää puskuri irti?!
Omaan -07 SC:hen koukku (Thule) paikoilleen, liittimet kiinni ja AVOT :wink:
meneekö tosiaan ilman puskurin irroitusta paikalleen? Wissit ja tissit ja muut itämaantietäjäthän neuvovat irroittamaan puskurin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja ezku »

Mitä noita koukkuja ite kattelin, niin oli hyvinkin eri tavalla, eri kohtiin kiinnitettäviä koukkuja; Saabin oma V-tyylinen ja sitten muita leveitä palkkeja.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Saabillua: Ei se homma oikein onnistu ilman puskurin irroitusta mm. siksi, että
puskurin alahelmasta, joka taittuu auton alle, on leikattava kohtuullinen pala pois.
Enkä nyt muista, että pääseekö vetokoukun kiinnityspaikkoihinkaan käsiksi puskurin ollessa paikoillaan.

Voi kai sitä joku kokeilla tuota hommaa ilman puskurin irroitustakin, mutta väittäisin homman jopa onnistuvan helpommin ja rivakammin puskuri irroittamalla. Ei se ole mikään iso homma. Ainoastaan puskurin takaisinlaitto on vähän hankalaa yksin, koska tuo muovi on niin "letkua", että ei meinaa saada asettumaan kohdilleen ja pysymään paikoillaan sen aikaa, että saa vähän jostain kiinnitettyä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Vetokoukun asennus

Viesti Kirjoittaja saabillua »

jeps, se on nopeasti sanottu, että ota puskuri irti. Sitten kun on spa:ta ja ruostuneita pultteja/ruuveja niin hommaan tulee aina jotain muuttujia. :mrgreen:
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Vastaa Viestiin