Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja agios »

Se on kyllä mielenkiintoista niin kuin olen ennenkin maininnut noitten huoltojen kanssa. Mulle -03 mallissa sanottiin että 30th ja toinen liike että vuosi. Ota näistä selvää. Ainakin -07 on nyt selvästi mainittu että 30th tai vuosi tai % luku mikä nyt sitten ensin täyttyy. Olikohan se jossakin välissä että öljynkin vaihtoivat 0-30w:ä 0-40w. Se taisi olla -05 mallissa. Vaikka ei sillä mitään merkitystä ole normaaliin käyttöön.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Maalaisjärjellä tuo asia. pikkuajoa, kylmällä koneella, pitkällä aika välillä tappaa öljyt. Lyhyessä ajassa paljon matka-ajoa lämpimällä koneella taas ei niin likaa öljyjä. Yleensä hyvä vaihtoväli 10-20tkm, meneehän se 30tkm:nkin optimi oloissa. ehkä just joku 15tkm on hyvä "varman päälle" vaihtoväli ja välikausittain. kevät / syksy niin ei ainakaan vahinkoa tule.
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Ei anna luonto periksi ajaa 30 tkm samoilla öljyillä. Vaihdatan öljyt n. 15 tonnin välein, mikä siis lähellä huoltojen puoltaväliä. Itse en ole hommaan ryhtynyt, sillä vaihdettuna saa koko hoidon merkkipajojen ulkopuolella melkein halvemmalla kuin mitä kaikki kamat + tilat yms. maksavat.

Kun öljynvaihtoasiaa kerran Saabin huollossa kysyin, niin totesivat että "kyllähän sitä autostaan kannattaa huolta pitää, ja öljyt useammin vaihdattaa". Joten ei jää paljon epäselvää.

Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Twarrior kirjoitti:
JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)
Onko Saab-huolto velottanut jotain tuosta pelkän öljyinfon nollaamisesta?

Huoltoilmaisimen saa todellakin itse nollattua, mutta jos sen tekee pelkän öljynvaihdon jälkeen, nolla se myös välihuoltojen (2 v välein tehtävä huolto) aikalaskurin, eikä siis osaa muistuttaa välihuollosta ajoissa.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

tk60382 kirjoitti:
Twarrior kirjoitti:
JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)
Onko Saab-huolto velottanut jotain tuosta pelkän öljyinfon nollaamisesta?

Huoltoilmaisimen saa todellakin itse nollattua, mutta jos sen tekee pelkän öljynvaihdon jälkeen, nolla se myös välihuoltojen (2 v välein tehtävä huolto) aikalaskurin, eikä siis osaa muistuttaa välihuollosta ajoissa.
Totta, siitä on sitten huolehdittava itse
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
93Tids
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:29
Paikkakunta: Kemi

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja 93Tids »

Viimeisessä huollossa jättivät nollaamatta (100%:iin) öljyinfon.
Lukema huoltoon mennessä oli muistaakseni jotain 30%. Huomasin vasta kotona, että lukema on edelleen 30%, mutta ajattelin ettei sillä ole mitään väliä, joten annoin asian olla.
Lukeman mentyä nollaan, paljon ennen kuin normaalisti olisi huollon tarvetta ollut, SID ilmoitti, että olisi huollon aika.
Joten kyllä öljyinfo pitää nollata öljynvaihdossa.
9-3 SS 1.9TiDS -06
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

93Tids kirjoitti:Viimeisessä huollossa jättivät nollaamatta (100%:iin) öljyinfon.
Lukeman mentyä nollaan, paljon ennen kuin normaalisti olisi huollon tarvetta ollut, SID ilmoitti, että olisi huollon aika.
Joten kyllä öljyinfo pitää nollata öljynvaihdossa.
Mä olen tästä kyllä eri mieltä. Tai sitten puhutaan eri asiasta. Mielestäni kun tekee itse (/tai huollossa) ns. väliöljynvaihdon esim. 15tkm:n kohdalla niin öljylaskuria ei kannata nollata 100%:iin, vaan sitten kun tuo öljylaskuri on oikeasti nollissa viedään auto huoltoon. Itse ainakin olen tätä menetelmää menestyksekkäästi käyttänyt. Tosin itse olen vaihtanut öljyn, kun mittari näyttää 50% eli taisi olla 13tkm:n kohdalla viimeksi ja sitten varsinainen huolto tuli vastaan about 26tkm:n kohdilla. Juuri tuon aikalaskurin takia ei väliöljynvaihdossa kannata öljylaskuria nollata, vaikka se olisikin mahdollista.

Tuo väliöljynvaihtohan tehdään vain siksi, että haluaa pitää oman auton moottori hyvässä kunnossa. Todennäköisesti sitä ei kuitenkaan tule kärsimään siitä, kun moottori ei kestäkään 400tkm vaan ainoastaan 300tkm tms. (Ihan vain heittona nuo kilometrit, pointtina lähinnä että auto on ehtinyt vaihtua ennen sitä)

Huollossa tuo öljyinfo tosin pitää ehdottomasti aina nollata ja se kannattaakin tarkistaa, kun on auton huollosta hakenut.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

uusi93 kirjoitti: Huollossa tuo öljyinfo tosin pitää ehdottomasti aina nollata ja se kannattaakin tarkistaa, kun on auton huollosta hakenut.
Se vain, että jos väliöljynvaihdon teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa, niin tuota äljyinfoa ei saa nollattua, vaikka haluaisikin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

tsaarela kirjoitti:Se vain, että jos väliöljynvaihdon teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa, niin tuota äljyinfoa ei saa nollattua, vaikka haluaisikin.
Edelleen sanon kuten yllä, että mielestäni sitä ei väliöljynvaihdossa kannatakaan nollata, että varsinainen huolto osuu oikeaan aikaan. Koska huoltoilmaisin ei määrää huoltoa pelkästään öljyn laadun mukaan, vaan myös ajalla on merkitystä (riippuen vuosimallista 1 tai 2 vuotta).
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Öljyt olen vaihtanut merkkihuollon ulkopuolella ja nollannut ilmaisimen Saabilla. Ja siellä vissiin mitään ei tehdä ilmaseksi, joten 20€ on parin minuutin työ maksanut. Juuri tämän vuoksi kyselin huutaako ilmaisin huoltoa kun öljyt nollassa.

Ja ilmeisesti siis huutaa. Mulla ei onnistu tuo ajoitus päivien ja öljyn prosenttien kanssa huollon suhteen. Ja kun pelkkää öljyn ilmaisinta ei saa itse nollaan, on pakko jatkaa samaa menettelyä. Tylsää maksaa tällaisesta, joten jos on hyviä vinkkejä niin antakaa tulla....
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

JiiEe kirjoitti:Öljyt olen vaihtanut merkkihuollon ulkopuolella ja nollannut ilmaisimen Saabilla. Ja siellä vissiin mitään ei tehdä ilmaseksi, joten 20€ on parin minuutin työ maksanut. Juuri tämän vuoksi kyselin huutaako ilmaisin huoltoa kun öljyt nollassa.

Ja ilmeisesti siis huutaa. Mulla ei onnistu tuo ajoitus päivien ja öljyn prosenttien kanssa huollon suhteen. Ja kun pelkkää öljyn ilmaisinta ei saa itse nollaan, on pakko jatkaa samaa menettelyä. Tylsää maksaa tällaisesta, joten jos on hyviä vinkkejä niin antakaa tulla....
En kyllä ala maksamaan 20 €:tä huoltoilmaisimen nollaamisesta. Taitaa olla järkevintä tehdä, kuten Saab-huollosta minulle neuvottiin, eli elää vain tuon huoltoilmaisimen mukaan.

Varsinkin, kun olen tasan samaa mieltä kuin joku aiemmin tässä viestiketjussa: tuskin pidän autoa niin kauan, että harvemmista (huolto-ohjelman mukaisista) öljynvaihdosta aiheutuvat ongelmat verrattuna tiheämpään öljynvaihtoväliin voisivat realisoitua (200-300tkm).
-=Jamo=-
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 18:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja -=Jamo=- »

omassa saabbaassani olen nollannut öljyn laatumittarin itse kun huollossa eivät sitä tehneet (ei merkkiliike) ja luonnollisesti "välihuollossa" noin 15k:n välein en sitä nollaa että tulee sitten kuin tulee se "oikea" huolto. niin ja käsittääkseni sitä ei pysty nollaamaan itse ennenkuin se jakari tulee sidiin ja päivät loppu tai öljy 0%.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja Bob »

Alkuun tuli ihmeteltyä, josko tuosta SID:n huoltomuistuttimesta olisi jotakin konkreettista hyötyä - kun sitä ei sitten voinutkaan nollata kun haluaa, vaan ainoastaan silloin kun "jakarin" kuva tulee näkyviin, niin jätin sen täysin omaan arvoonsa.

Kun "jakari" ilmestyy, niin kuittaan sen heti pois - huollot teen huolto-ohjelman mukaan ja öljyt 15tkm:n välein Saabin ko. bensaturboon hyväksymällä Mobil 0W-40 LL öljyllä.

Koskaan ei ole vielä öljyn pinta mittatikussa laskenut yhtään vaihtovälillä.
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Bob kirjoitti:Kun "jakari" ilmestyy, niin kuittaan sen heti pois
Väännätkö vielä rautalangasta yksinkertaiselle; eli jos jätän "välivaihdossa" öljynilmaisimen Saabilla nollaamatta, niin jakari ilmestyy kun öljyt menee nolliin? Tuossa vaiheessa saan siis itse nollattua koko ilmaisimen päivämäärineen ja öljyprosentteineen siten, ettei jakari ole taulussa joka kerta kun käynnistää tai edes silloin tällöin? Jos näin, niin mieten nollaaminen tapahtuu?

Jos homma toimii näin, en enää Saabilla tässä asiassa käy. Sitähän voi ottaa ilmaisimesta ennen itse tekemäänsä nollausta ylös montako päivää olisi huoltoon (ölyjen nollastahan ei tarvitse välittää) ja vie auton Saabille määräaikaishuoltoon tuon päivämäärän mukaan.
Vastaa Viestiin