ES1-4 kaiutinasiaa..

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Northwave
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 10:26
Paikkakunta: Helsinki

ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Northwave »

Moro,

eka :saab: (SS 93 -05) tuli hankittua tossa kuukausi sitten ja nyt päätin hieman parantaa tuota audiopuolta, kun siinä on tuo "erinomainen" ES1-4 systeemi.. Niin nyt tiedustelen että minkämerkkiset vakiokajareita paremmat 4" kaiuttimet menee heittämällä tuohon keskikaiuttimen paikalle? Kokeilin viikonloppuna Ground Zeron 4" kajaria mutta se oli syvyydeltään liian iso, joten ei mahtunu... Jos jollain olisi heittää jotain vinkkiä minkälainen ja minkä merkkinen ämyri sinne sopis niin kiitän ;)

Sitten toinen juttu, asensin hattuhyllylle 6x9" kajarit.. ja sit kytkin noiden vakio 4" takakajareiden piuhat kii noihin kuusyseihin... Tämän jälkeen ajattelin päivittää järjestelmän ES1-7 systeemiin, niin tuleeko tuon päivityksen jälkeen tuonne taakse se täysi audiokaista, vai leikataanko takakajareille vielä bassot pois siitä 110 Hz:stä? Jos näin on niin pitääkö sitten tuo signaali noille kuusyseille vetästä jostain muualta ja tarvitseeko ne erillisen vahvistimen?

Kiitos vastauksista!
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

Hakutoiminto on keksitty ja jos viitsii aiheita scrollata vähän alaspäin, on asiasta ollut keskustelua vastikään. Itsekin pähkäilen saman asian kanssa...

DLS:n up36:t sopivat varmasti keskiäänien syvyyden osalta.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Northwave
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 10:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Northwave »

Juuh.. olen lukenut melkein kaikki aiheet asiasta lävitse, mutta en ole löytänyt sopivaa vastausta "ongelmiini"... siksi kysyin ;)

Kaikki vastaukset missä mainitaan noista kuusysien asennuksista, niin niille on asennettu sitten myös toi erillinen lisävahvari. Ihmettelin nyt vain että tarviiko sellasta lisävahvaria ostaa/asentaa, jos taakse tuon ES1-7 asennuksen jälkeen tuleekin se täysi bassokaista..

Mut kiitti keskikajarin vinkistä! :)
ch
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 07:32

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja ch »

Ei tule.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

Ei niin, koska takana olevat 4" ovat ES1-4 asennuksessa kuten ES1-7 asennuksessakin, eli soittimen vahvistimen takana.

Päivityksessä ES1-4 -> ES1-7 liitetään uusi orkkis vahvistin valokuidulla mankkaan ja ovikajarit + keskiääni? saavat hönkänsä tästä vahvarista. Hattuhyllyn tai kojetaulun päällä oleviin kajuttimiin vahvistimella ei käsittääkseni ole vaikutusta.
Viimeksi muokannut mordai, Ma Maalis 17, 2008 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hattuhyllyn 6x9:eille kuuluu ES3 sarjassa oma vahvistin.
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

Kyllä, ES1-13 (tai mikä lie paras orkkis-sarja), sisältää lisävahvistimen joka asennetaan takakonttiin vasemmalle puolelle valojen taakse. Käsittääkseni tähän kytkeytyy 6x9:t sekä subi.

-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

mordai kirjoitti:Kyllä, ES1-13 (tai mikä lie paras orkkis-sarja), sisältää lisävahvistimen joka asennetaan takakonttiin vasemmalle puolelle valojen taakse. Käsittääkseni tähän kytkeytyy 6x9:t sekä subi.-
ES2-13 ja ES3-13 sarjoissa on tuo vahvistin takakontissa vasemmalla puolella (Sedanissa, SportCombissa vahvistin on muistaakseni oikean puolen lokeron alla, kun siis puhutaan tästä "vanhasta" audiojärjestelmästä). ES2 on siis tämä musta/vihreä näytöllä oleva ja ES3 navilla oleva audiojärjestelmä, tehtaalla asennetun ES1-7 (ilman näyttöä oleva) audiojärjestelmän voi myös päivittää ES1-13:een, mutta sitä varmaa harvaan autoon on tehty, kun osat on niin kalliita. Vasemmalla puolella olevaan syvennykseen tulee peitepala, jolla syvennys katoaa ja jonka taakse vahvistin tulee telineeseen kiinni. Tämä vahvistin ajaa ainoastaan 6x9 kaiuttimia hattuhyllyllä (tai SportCombissa 10" subbaria vararengaskotelon päällä). Sedanissa subbari on siis nuo 6x9:t ja SportCombissa on "varsinainen" subbari.
Northwave
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 10:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Northwave »

Ehkä tyhmä kyssäri mut menkööt... Ruuvataanko ovikajarit kiinni ovipaneeliin vai itse oviin??

Otin eilen pelkääjän paikan ovipaneelin auki ja mittailin vähän miten saan uudet 6,5" mahtumaan sinne, niin heräs vaan epäilys että mihin on järkevintä kiinnittää nuo kajarit... Helpostihan ne tuohon itse ovipaneeliin ruuvais (siinähän on valmiit reiätkin!), itse oveen joutuisi ensin poraamaan reiät... Totesin myös että mitään kaiutinjohtoja ei ovistani vakiona löytynytkään (tai en niitä mistään ainakaan löytäny 8O ), oletan että ne tulee kai sitten tuon ES1-7 päivityksen mukana(?)
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

Oviin ne ehdottomasti pitää kiinnittää, mutta ihme homma jollei siellä ole valmiita reikiä sitä varten 8O
Toivottavasti et sitä vain huomannut, koska taitaa olla suojamuovin peitossa. Ohjeessa lukee "Revi irti vedenohjaimen merkitty osa."

Ovikajarin mukana tulee johto. Jos oikein ymmärsin, liitin tulee kiinni jonnekin sivupeilin mekanismin läheisyyteen.

Niin, suoraan oveen tuota 6.5" kajaria ei voi laittaa. Siihen pitää laittaa korokepala, muuten ikkuna ei mahdu laskeutumaan.

Kerron lisää kun saan osat ja pääsen asentamaan... katotaan miten pojjaan käy... :roll:
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mordai kirjoitti:Oviin ne ehdottomasti pitää kiinnittää, mutta ihme homma jollei siellä ole valmiita reikiä sitä varten 8O
Toivottavasti et sitä vain huomannut, koska taitaa olla suojamuovin peitossa. Ohjeessa lukee "Revi irti vedenohjaimen merkitty osa."

Ovikajarin mukana tulee johto. Jos oikein ymmärsin, liitin tulee kiinni jonnekin sivupeilin mekanismin läheisyyteen.

Niin, suoraan oveen tuota 6.5" kajaria ei voi laittaa. Siihen pitää laittaa korokepala, muuten ikkuna ei mahdu laskeutumaan.

Kerron lisää kun saan osat ja pääsen asentamaan... katotaan miten pojjaan käy... :roll:
Originaalit tulevat "ovipahviin" muoviin kiinni. Hyvin pysyvät siinä eikä resonoi
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja mordai »

... eli itse oveen kiinni eikä siihen oviverhoukseen.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

mordai kirjoitti:... eli itse oveen kiinni eikä siihen oviverhoukseen.
Oviverhoukseen se tuli kiinni tai ainakin itse laitoin.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Hetero
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja Hetero »

Twarrior kirjoitti:
mordai kirjoitti:... eli itse oveen kiinni eikä siihen oviverhoukseen.
Oviverhoukseen se tuli kiinni tai ainakin itse laitoin.
Myös minulle laitetut "tarvikekajarit" kiinnitettiin verhoiluun.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: ES1-4 kaiutinasiaa..

Viesti Kirjoittaja lamar »

Itse laitoin oveen kiinni, en oviverhoiluun, tällä tavoin kaiutin ei ainakaan pääse elämään. Luulisi tuohon verhoiluun kiinnitettynä aiheuttavan resonointia?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Vastaa Viestiin