Ylimääräiset öljynvaihtot

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Ylimääräiset öljynvaihtot

Viesti Kirjoittaja Bob »

Oletteko tehneet ylimääräisiä öljynvaihtoja huoltovälillä(30000km)? Mittarissa meikäläisen SS:ssä on nyt 15000 ja huoltoon vielä 362 päivää ja mietin kannattaisikohan vaihtaa uudet öljyt kun SID ilmoittaa öljynkunnoksi 39%.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Öljyä koneeseen!!!

Viesti Kirjoittaja Saabel »

En tiedä asiasta paljon, mutta kerron omat kokemukset. Minulle määrättiin vaihtoväliksi 1 krt/vuosi tai 10 000 km. Eli ohjekirjan mukaan tilanne aivan toinen. Kun kävin ekassa öljyn vaihdossa 10 000 kohdalla, ei huolto nollannut laskureita, vaan siinä jäpötti edelleen samat prosenttilukemat..Olisko ollut 60% ja huoltoon 450 vrk. No nyt Kesällä sitten se kävi 20 000 huollossa ja öljynkuntoa ilmoittava % oli noin 35 ja aikaa huoltoon juuri noi 335 vrk..Kysäsin deletointia ja ei ole kuulemma aiheellista, vaan se tehdään 30 000 huollossa. No ajattelin, ettei se mitään maksa, jos pyytää sitä deletointia. No tuumasta toimeen ja boxi autoon kiinni. Ei mennyt pitkään, kun se ilmoitti, että öljyn kunto on 100% ja huoltoon aikaa 2 vuotta. Selitys oli, ettei tuo prosenttilukema tule miltään anturilta, joka todella mittaisi öljyn kuntoa ja viskositeettia. Se laskee käyttötunteja, kuormitusta ja käynnistysten lukumääriä.
Lisäksi kävi ilmi, että poijaat olivat laittaneet laskun mukaan 4.5 l öljyä, jolloin öljyn pinta jäi alarajalle ja öljyä piti lisätä 1 l, jolloin se nousi max-viivalle.
Öljynvaihto-huolto maksaa 202 euroa ja 30 000 km huolto on sitten siihen vielä lisää...
Tämä ei siis Suomessa, joten siellä kannattaa noudattaa merkkihuollon ohjeita. Itse olen sitä mieltä, että ehkäpä se 15 000 km olisi OK vaihtoväli, mutta maassa maan tavalla.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Järki käteen

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Itse olen vaihdattanut öljyt ja suodattimen 15 tkm välein vaikka ohje sanoo vaihtovälikis 30 tkm. Kunnossa oleva öljy lienee paras tae koneen kunnossapysymiselle. Suodattimenkin vaihtoivat erikseen pyydettäessä. Mielestäni se pitää aina vaihtaa kun vaihdetaan öljytkin. Oman huoltoliikkeeni ammattitaito on mielestäni hyvä, mutta tiedän, että isojen liikkeiden taso voi olla erittäin ala arvoista. "Mä oon vain täällä töissä".

Aina itse pitää yrittää olla hereillä mitä tehdään. Muuten kyllä kustaan silmään. :roll:

öljyn huoltovälistä näyttää tulleen automerkkien välinen kilpailukeino. Itse ajan 60-70 tkm/vuosi eikä 15 tkm öljynvaihtoväli tunnu pahalta. Tosin jos se maksaa 220 € /kerta niin se on liikaa. 75 € lienee oikea taso suodattimen kanssa.
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Samaa olen itsekin pähkäillyt.
Minulla kesälllä hankittu 1.8t ja myyjiltä kysyessä öljynvaihdosta he olivat vakaasti sitä mieltä jotta sidin näyttö kertoo milloin vaihto on edessä ei kannata aikaisemmin.
Kävin kuitenkin huollon puolella kysymässä huoltopäälliköltä joka sanoi, että hän vaihtaisi 15 000 välein jos olisi oma auto.
Niinpä aion vaihtaa 15 000 välein! Ei se ainakaan huonoa tee.
:lol:
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Huoltoväleistä ja laadusta

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Kyllä 9-3 ja Treidaaja olette samoilla linjoilla minunkin ajatusten kanssa. Ainakin minua hirvittäis ajella 30 tkm ilman suodattimen ja öljyjen vaihtoa, vaikkakin minulla tarkoitus olisi vaihtaa autoa vajaan 3 vuoden välein. Silloin siinä olis se 50 tkm lasissa ja auto menee kivasti markkinoilla eteenpäin. Ymmärrän kyllä, että olisi helppoa vain olla välittämättä auton tulevaisuudesta, koska "se on sitten muitten murheita". Mutta voinpahan sanoa rehellisesti, että kaikki on tehty jämptisti omalla kaudella. Saattaisi tuollainen vaihdokki kelvata Suomessakin jollekkin... 8O.
Se reilu 200 egee menee mulla siis pari kertaa vuodessa ja koska takuu on voimassa, niin autoon ei nyrkkipajat koske. Toisaalta jos pitäis lähteä etsimään kunnolllista pikkupajaa, niin siihen ei viitseliäisyys riitä.
Kyllähän se 10 tkm on ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta minkäs teet. Toisaalta autot on kyllä yleensä pesty ja putsattu ulkoa ja sisältä samaan hintaan.

Käytettyä cabriota tekisi mieli, mutta odottelen tässä vielä hinnastoja kansainväliseltä yksiköltä uusien 05 mallien hinnoista. Autokuume on sellainen sairaus, ettei siihen ole olemassa kuin yksi lääke..Uusi Saappi! 8)
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Huollon hinnat

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Kyllä öljynvaihtohuolto merkkiliikkeessä maksaa n. 75 €. 200 € on kusetusta tai sitten siihen tehdään paljon muutakin kuin vaihdetaan öljyt ja suodatin.

Pissapojan nesteet saa kyllä lisättyä itsekin ja siitä ei tarvitse maksaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tämä niin sanottu öljynvaihto huolto on vähän harhaan johtava. Sana tuo mieleen että öljyt+suodatin . Mutta kun se on esim vw konsernissa niin että 75tkm huolto on pikkuhuolto joka ei sisällä muita osia kuin öljyt ja suodattimen mutta kuuluu siihen samalla pintapuoliset tarkistukset esim jarrupalat ja konehuoneen säiliöt ja komponentit ja valot. Joten työ aika 0,7 h ja veloitus sen mukainen mikä on tuntivelotus. Uskon että Saabinkin välihuoltoon kuuluu muutakin kuin ÖV. Ainahan voi pyytää pelkän öljyt+suodattimen, useimmat autoilijat osaavat tarkistaa säiliöt itsekin,takuusta en tiedä jos ei kaikkia toimia ole tehty. Nykyyänhän saa käyttää pientäkin korjaamoa jos käyttää E vai mikä se oli hyväksyttyjä osia. Asia epäselvä todellisuudessa useimmille korjaamoille takuun säilymisen suhteen .
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Rahaa palaa!!

Viesti Kirjoittaja Saabel »

niin, se tuntiveloitus on 60egee ja sitten siihen tarvikkeet päälle. Voin tarkistaa erittelyn vielä, niin siitä ne löytyy.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo näin on,ei tee neekeritkään ilmatteeks töitä ,kustannukset on hitonmoiset isois pajois. Öljyjä onneks myydään vaihdettuna hinnoilla ,niissä eikai vielä veloteta tyyliin kuin kauan menee ...
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Niin sitä äkkiä luulis!

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mutta minusta taitaa tuntua, että täälläpäin maksat jo ajatuksesta huollattaa autosi 8O . Yritän löytää huomiseksi jonkun laskun, niin vois katsella mikä siinäkin on sitten sen loppusumman saanut aikaiseksi.
Käytännössä kaikki takuunalaiset jutut on sitten ilmaisia, mutta nämä "ylimääräiset" huollot joudut kyllä itse maksamaan. Suomessa varmaan pitäydytään siinä 30 tkm huoltovälissä.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Hintoja täälläpäin

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Noniin, listaa hinnoista (veroton hinta):

Työ: 54,55
Osat:
-Oil filter insert: 11,55
-Gasket oil drainplug: 2,14
-Gasket oil filter: 5,64
-Oil 0W30 evol SRX: 14,50 x 4,5l =78,75
-Enviroment charges: 3,72
-Washing liq.: 4,69
-Fourniture: 6,20

Verot: Tax 21% : 35,12

Total net: 202,36

Niin, että aika korutonta kertomaa. En tiedä sitten missä hinnoissa tuollainen öljy Suomessa on merkkiliikkeessä, mutta täällä jo pelkästään öljyn veroton hinta ylittää sen 75 euroa. Ja todellakin pissapojan nestettä on mukamas lisätty, vaikka vien sen aina täyteen laitettuna jne.jne. Mutta nämähän on sellaisia omia valintoja myöskin, joten turhan minun mitään valitusvirttä on laulaa. Yleensä kaikki pelaa siellä huollossa helkkarin hyvin ja esim. toiseen saappiini laitettiin uusi vaihdekeppi ilmaiseksi 3 viikkoa sitten ja kyseessä oli 9-3 vm. 99, eli ei todellakaan takuu enää voimassa. Eli tietyllä tavalla juttu on balanssissa. Mä en kitise niille pikkujutuista ja sitten ne fiksaa auton kuntoon ja joka asiasta ei tule laskua.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heh,

ihan vertailuksi ProCarServicellä:
Öljynvaihto 4l Mobil 1
by passin vaihto, koeajo, by passin vaihto takaisin.
Powerflex puslat taakse + asennus.
työ yht. 1h

150e

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Öljyä koneeseen!!!

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Saabel kirjoitti:Selitys oli, ettei tuo prosenttilukema tule miltään anturilta, joka todella mittaisi öljyn kuntoa ja viskositeettia. Se laskee käyttötunteja, kuormitusta ja käynnistysten lukumääriä.
Saabin trionic suunnittelijalta:

Calculation of oil temperature is a bit complex, oil quality is very complicated. Not to be described here. Company secret.... Sorry
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Peinulle ja TuuSaRille

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Niin, osaava paja ja inhimilliset hinnat...Hohhoijaa, ai kun löytyis täältäkin tuollainen yhtälö..Kuten sanoin maassa maan tavalla ja tuolta laskuerittelystä löytyi hinnat täällä. Tuntiveloitus siis veroineen sen 60 egee ja sitä rataa.
Siitä öljyn kuntoa mittavasta systeemistä sen verran vain, että 10 tkm ja 20 tkm huollossa mittari ei käynnistyksen ja ajon jälkeen ainakaan minulla "nollautunut" itsekseen, eli siinä mielessä siellä ei ole mitään aktiivista kuntoa mittaavaa anturia öljyä mittailemassa. Silloinhan se olisi tunnistanut uuden öljyn ja ilmoittanut siitä myös näytöllä. Ja siinä mielessä se huoltopäällikön selitys oli kyllä uskottavan tuntuinen. Se tietokoneen lukema nollautui vasta, kun se boxi kiinnitettiin autoon ja ne teki resetoinnin.------>Eli todellakin kyse on bisnis-salaisuudesta ja vaikeasta aiheesta.
Mutta kuten sanoin jo ensimmäisellä kerralla, en tiedä aiheesta paljon ja lisää olen täällä oppimassa ja saattaahan se olla niinkin, että omat pienet kertomukset saattavat saada sen oman kylän huoltopisteen tuntumaan ihan OK paikalta hintoineen ja kaikkineen.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Hinnoista vielä

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Nyt tuli uusien Saab IDS:n hinnat. 9-3 Aero conv 2.0T hinta esim. 27,657 euroa..Siihen päälle 21% veroja+ pari tonnii käyttömaksua ja eikun ajamaan..Suomessa vastaava alkaen 64,500.
Kyllä perskeles pitäis saada se autovero Suomessakin jollekkin järkevälle tasolle. Ei sillä että kaikkien pitäis cabriolla ajaa, mutta kyllä lähtisi uusien perheautojen myynti huimaan nousuun tuon tyyppisillä hinnoilla.
Ja nyt eikun pankkiin hattu kädessä 8O
Vastaa Viestiin