Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Toisioilmapumppu (SAI-pumppu) on pitänyt melko kovaa käyntiääntä jo alkusyksystä lähtien. Toissaviikonloppuna sitten simahti lopullisesti ja tietenkin "helikopterikuva" lävähti mittaristoon. Tarkistin tietenkin vikakoodin ja SAI-pumpun virheellisestä virtauksestahan se herjasi (P411).

Tilasin uuden, kun käytettyä ei tuntunut saavan mistään. Kaikista purkaamoista, joista etsiskelin mm. varaosahaun kautta, oli tietenkin tämä pumppu myyty. Toimitus oli nopeaa, kun tavara tuli 2 vrk:n sisällä.

Tuli nyt sitten tuokin vaihdettua ja taas kaikki pelaa. Syykin vanhan pumpun hajoamiseen selvisi. Pumppu oli täynnä vettä. Pumpun moottorissa ei ole mitään "elämää", joten vesi on tehnyt tehtävänsä. Joko korroosio iskenyt tai sitten vesi jäätynyt ja käynnistyessään jumittanut moottorin ja polttanut käämin. Pumppu nimittäin hajosi silloin, kun oltiin reissussa ja kodin lämmintä tallia ei ollut silloin saatavilla.

Menihän tuohon vaihtoon tovi aikaa autotallissa auton ollessa pukkien päällä. Ei ole sitten ylimääräistä tilaa, ei sitten millään. Kovin on ahtaat paikat, mutta kyllä se siitä. Starttimoottori on edessä, joten se piti poistaa. Startin ylimmäinen kiinnistyspultti se on sitten mielenkiintoisessa paikassa. Etenkin sen takaisinlaitto vaati jo vähän keskittymistä. Alakautta pitää työskennellä, mutta kun mitään et näe. Herkät gynekologin kädet edesauttavat hommaa.

No, tulipahan sekin tehtyä ja nyt vain täytyy miettiä, että miten tuon ilmeisen kondenssiveden muodostumisen pumppuun voisi estää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Näin täytyy kysellä että mikä virka tuolla pumpulla on? Google kertoi että se syöttää ilmaa pakosarjaan jotta katti lämpeää nopeammin..(ko)? Mitenkäs, ohi aiheen mutta eikait tässä 9-3SS:ssä ole EGRää, kun monessa hakuosumassa oli esillä myös EGR..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja eljass »

Itse olen myös vaihtanut toisioilmapumpun kertaalleen kun se vain lopetti toimintansa. En sen koommin jaksanut sitä purkaa ja etsiä syytä toimimattomuuteen. Vaihtaminen oli tosiaan ahdasta, mutta mahdollista.

Käsittääkseni tämä pumppuhan työntää pakoputkeen ilmaa, jotta päästöt saataisiin tarpeeksi alhaiselle tasolle heti (kylmä)käynnistyksestä lähtien. Täysin turha kapine siis auton toimivuuden kannalta. Katsastuksestakin pääsee käsittääkseni läpi niin, että ajaa auton riittävän lämpimäksi ja nollaa vikakoodin, sillä vikakoodi ei esiinny (toisioilmapumppu ei siis mene päälle) kun moottori tai ympäröivä ilma on tarpeeksi lämmintä (ei juuri tässä nyt satu olemaan WISsiä josta tämän voisi tarkistaa ja tarkentaa).

Näitä turhia saastepumppuja ei tainnut olla kuin ihan alkupään Sport Sedaneissa.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuo lämpimään talliin yöksi ajaminen kerryttää sitä vettä koneeseen. Kylmä auto hengittää sisään lämmintä kosteaa ilmaan ja se tiivistyy kylmille pinnoille. korostuu varsinkin jos on vähän ajoa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Asia on juuri näin.

Pumpun pakosarjaan pumppaama happi saa yhdessä pakokaasujen HC ja CO päästöjen kanssa kemiallisen reaktion katalysaattorissa ja se lämpenee siten nopeammin. Tosin sanoen vähentää päästöjä vain kylmäkäynnistyken jälkeen ja aivan turha laite. Se on minun mielipiteeni. Taisi olla niin, että kylmemmissä kuin -11 asteen ja kuumemmissa kuin +40 asteen lämpötiloissa ei käynnisty ollenkaan. Mitataan moottorin ja imuilman lämpötiloja ja päätetään käynnistetäänkö ja kuinka kauan käy. Menee siis periaatteessa läpi katsastuksessa, kun nollaa vikakoodin ja ei anna koneen jäähtyä liikaa ennen varsinaista katsastustapahtumaa.

Päätin kuitenkin korjata auton, koska en viitsi katsella vikavaloa mittaristossa tai nollata sitä jatkuvasti. Mahdollinen uusi jokin toinen vika jäisi huomioitta, jos valo palaa siellä jo tämän ongelman takia valmiiksi. Eikä "viallinen" auto muutenkaan ole minun mieleen. Tykkään, että kaikki on kunnossa.

Tätä pumppua käytetään 9-3SS:ssä vain ensimmäisessä -03 mallissa. Samaa värkkiä käytetään muistaakseni myös 9-5 3.0V6 malleissa. Siksi sen saatavuus käytettynä on niin heikko. En selvittänyt, josko tuo 9-5 pumppu olisi ollut sama. Vahvasti epäilen. Pumppu muuten ottaa ilmeisesti melkoisesti virtaa, koska sille on oma sulake ja sen koko on 60A. Mikähän mahtaa olla pumpun ilmantuotto ja -paine? Paineen oltava tietenkin riittävä, jotta pakosarjan pakokaasujen paine ei käy esteeksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan vielä lisätäkseni kommenttia Poikarukan viestiin.

Näinhän siinä varmastikin käy, kun tulee kylmästä ulkoa lämpimään talliin. Tallissa lämpötila talvellakin n. +15 astetta. Kun pumppu on järjestelmän alimmassa kohdassa, kaikki putkistoon kertynyt kondenssivesi valuu pumpun siipirataspesään. Siellä sitten aiheuttaa tuhoa, kun ei pääse millään pois eikä oikein kunnolla haihdukkaan.

Minusta tuo pumpun sijoitus on suunnitteluvirhe. Pumpussa pitäisi olla vähintäänkin vedeneroitin ja vedenpoistoroppu. Tosi hyvällä suunnittelulla tuo olisi rakennettu automaattiseksi siten, että kondenssivedenpoistokanava avautuisi aina kun pumppu ei käy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli omastani tuo pirun pumppu taitaa siis löytyä, kun on vm. 2003 ja huhtikuun valmistuserää. Minkälaisella kilometrimäärällä teillä on noita mennyt, että tietää varautua.. Oliko se kallis osa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä sillä kilometrimäärällä ole mitään merkitystä!
Asiaan vaikuttaa pikemminkin ikä ja käynnistyskerrat kylmällä moottorilla (pumpun käyttötunnit). Ja kuten edellisistä viesteistä kävi ilmi, myös käyttöolosuhteet on merkittävässä roolissa.

Pumpun hinta oli tasan 400€. Ostettu Auto Åströmiltä. Paikalliselta Saab-myyjältä Aineelta en edes hintaa kysellyt. Työt eivät maksaneet mitään. Niiden korvikkeeksi tuli joukko erilaisia kirosanoja johtuen osan hinnasta, vi..maisesta asennuspaikasta sekä epäergonomisesta työasennosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Pakari kirjoitti:Eli omastani tuo pirun pumppu taitaa siis löytyä, kun on vm. 2003 ja huhtikuun valmistuserää.
Onko tällaista näkymää nokkapellin alla, siinä on sen venttiilin kuva.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=116411
Exä SS oli samaa ikää ja ko. paholaisen keksintöä ei siinä ollut......
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuosta takaiskuventtiilistä voi tosiaan päätellä onko autossa tuo paholaisen keksintö.
Putki kurvaa sinne alas missä sitten sijaitsee se varsinainen syntinen jolanda.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eipäs muuten ole tuollaista. Kiitoksia kuvista :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TKL »

Ei näy täälläkään tuota venttiiliä vaikka auto on valmistettu -02 vuoden puolella. 1 murhe vähemmän tiedossa jatkoa ajatellen. Kiitos tiedosta myöskin.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Viitaten edelliseen TKL:n viestiin.
Onpa erikoinen juttu tämän pumpun esiintymisestä.

Itsellänikin täytyy olla -02 vuoden puolella valmistettu, koska käyttöönotettu tammikuussa -03. Minulla on tosin automaattivaihteinen ja aito suomi-auto.
Mitenkä muilla?

Joku tekijähän täytyy löytyä, että missä malleissa se pumppu on ja missä ei.
Wissin mukaan ainakaan ei mainita mitään poikkeavuutta -03 suhteen vaan niissä se pitäisi olla käsittääkseni kaikissa T8 (moottoriecu) versioissa. Seuraavassa -04 sitä ei enää ole.

???????
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja TKL »

Itsellä manuaali ja "Suomi-auto" myös.
Olisikohan tuo laatikon tyyppi yhteinen nimittävä tekijä autoille joista pumppu löytyy koska "Eljass":ltakin tuo löytyy ja automaatti...
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Toisioilmapumppu meni vaihtoon

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minusta ei välttämättä loota vaan moottorin viriaste. Omassa -03 1.8t:ssa sitä nimittäin ei ollut. 2.0t/T:ssa ja Aeroissa sitä vastoin....
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin