ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
SID herjasi ABS:ää, TCS:tä ja ajonvakausta lumisen päivän jälkeen. Käytin Lahden Kärkkäisen varikolla lukemassa vikakoodit. Syynä vasemman takapyörän pyörintä anturi. Osaa ei saa ostettua erillisenä vaan on ostettava koko pyörän napa. Aloin tutkimaan tarkemmin ja löysin mahtavan ohjeen saabscene.com ista.
Onneksi ei ollut myynnissä erillisiä antureita, olisin tuhlannut rahani. Jos vika koodi on vasen takapyörä, niin tuskin on anturi rikki. Se on navan sisällä, sinne ei pääse edes kunnolla käsiksi. Sen sijaan johdot on todella surkeat Delphin kötöstykset. Olisko ollut edes millin paksu johtoa. Nippusiteen, jolla kiinni pyörän ripustuksissa, jälkeen oli hapettumia johdossa ja talvikelillä napsahtanut poikki. Ohjeet korjaamiseen on tässä:
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31655554
Aika monella on ollut vastaava vika.
Korjaaminen vei aikaa noin tunnin, periaatteessa tosi helppo juttu. Mitataan vain yleismittarilla vastus johdosta. Jos vastus kova tai mittari ei sano mittään niin johto poikki ja lompakosta säästyy pari sataa euroa. Selviää apicoilla ja eristysnauhalla. Remontin hinta minulle oli 20€ vikakoodi luenta Kärkkäisellä ja tunti omaa aikaa auton alla
Onneksi ei ollut myynnissä erillisiä antureita, olisin tuhlannut rahani. Jos vika koodi on vasen takapyörä, niin tuskin on anturi rikki. Se on navan sisällä, sinne ei pääse edes kunnolla käsiksi. Sen sijaan johdot on todella surkeat Delphin kötöstykset. Olisko ollut edes millin paksu johtoa. Nippusiteen, jolla kiinni pyörän ripustuksissa, jälkeen oli hapettumia johdossa ja talvikelillä napsahtanut poikki. Ohjeet korjaamiseen on tässä:
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31655554
Aika monella on ollut vastaava vika.
Korjaaminen vei aikaa noin tunnin, periaatteessa tosi helppo juttu. Mitataan vain yleismittarilla vastus johdosta. Jos vastus kova tai mittari ei sano mittään niin johto poikki ja lompakosta säästyy pari sataa euroa. Selviää apicoilla ja eristysnauhalla. Remontin hinta minulle oli 20€ vikakoodi luenta Kärkkäisellä ja tunti omaa aikaa auton alla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Itse en jättäisi ajonvakautusta ja abseja erkkarin ja abikojen varaan. Ehkä ne kuitenkin on syytä uusia kun menevät siihen kuntoon?
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Ei ne merkkihuollossakaan paljon sen kummemmin asiaa korjaa. Abikojen tilalla on vain liimautuva kutistesukka. Koko johtosarjan uusiminen ei yllättäen ole mikään halpa juttu.
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Eihän kumpikaan järjestelmä ole siinä mielessä kriittinen että autosta tulisi hengenvaarallinen jos ne tippuvat pois pelistä, varsinkin kun sisäinen diagnostiikka havaitsee toimintahäiriöt. Jos oire uusii osaa tarkistaa ekana sen abikon... tai haljenneen juotoksen jos on päätynyt kolvaushommiin puristusliitoksen sijaan.Poikarukka kirjoitti:Itse en jättäisi ajonvakautusta ja abseja erkkarin ja abikojen varaan. Ehkä ne kuitenkin on syytä uusia kun menevät siihen kuntoon?
Jos sille linjalle lähtee, että tuollaisen vian takia uusii koko johtosarjan, niin eikö saman logiikan mukaan pitäisi sitten uusia koko auto koska koskaan ei voi tietää missä muualla on syöpymää/kulumaa huiskarvan varassa hajoamisesta? Ja vanha auto tietysti paaliin koska myydäkään ei voi siinä pelossa että tulee vielä jossain maantienmutkassa jarruttomana, valottomana tai ohjauskyvyttömänä vastaan.
Ei herneitä...
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Illallaremonttia tehdessä ei ollut johtoa. Oli pakko tyytyä apicoihin.
Tosiasia on se, että tekemäni liitos on kyllä luotettavampi kuin delphin johtosarja joka alkuperäisenä autossa on. Oli meinaan johdot tosi ohutta ja haperoa laadultaan.
Onneksi johdot menevät "kurkkutorven" sisällä, jolloin saan vedettyä sitä pitkin uuden johdon oikean puoleiselta jakorasialta vasemmalle takarenkaalle. Uuden johdon laatuun kyllä panostan.
ABS ja luistonesto ja ajonvakaus on onneksi autossa lisävarusteena. Toki tärkeinä sellaisina. Järjestelmä herjaa jos jokin mättää ja apicoilla hyvin eristettynä pääsee kyllä jonkin matkaa. Erkkari eristyksen voi tehdä hyvin tai huonosti. Hyvin tehtynä se on varma.
Mutta eikös ollutkion hienosti tehty korjausopas tuo saabscenen kuvaohje?
Tosiasia on se, että tekemäni liitos on kyllä luotettavampi kuin delphin johtosarja joka alkuperäisenä autossa on. Oli meinaan johdot tosi ohutta ja haperoa laadultaan.
Onneksi johdot menevät "kurkkutorven" sisällä, jolloin saan vedettyä sitä pitkin uuden johdon oikean puoleiselta jakorasialta vasemmalle takarenkaalle. Uuden johdon laatuun kyllä panostan.
ABS ja luistonesto ja ajonvakaus on onneksi autossa lisävarusteena. Toki tärkeinä sellaisina. Järjestelmä herjaa jos jokin mättää ja apicoilla hyvin eristettynä pääsee kyllä jonkin matkaa. Erkkari eristyksen voi tehdä hyvin tai huonosti. Hyvin tehtynä se on varma.
Mutta eikös ollutkion hienosti tehty korjausopas tuo saabscenen kuvaohje?
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Juu, meni bookmarkseihin ja offlinekopioksikin jos tulevaisuudessa tulisi tarvetta...Marko K kirjoitti:Mutta eikös ollutkion hienosti tehty korjausopas tuo saabscenen kuvaohje?
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Ai niin ja autona minulla vm 2005 9-3 2.0t Vector combi 195 HP
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Tarkoitat varmaan vm 2006?Marko K kirjoitti:Ai niin ja autona minulla vm 2005 9-3 2.0t Vector combi 195 HP
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
En oikein tiedä itsekään,,,
rekkarissa lukee 2006 ja sellaisena sen ostin. Mutta joskus varaosa liikkeissä ilmoittavat rekkarin perusteella vuoden 2005. HP luku saatu alkuperäisestä 175:stä ylös Hirschin performance paketilla. Jarrut on myös vakiota paremmat käsittääkseni. Itse en kovasti noista tiedä. Mutta auto on mukava ajaa ja lähteekin ihan kivasti. On se saabin turbo vaan jotain
Nyt kun on kunnossa absitkin niin kivasti rapsattaa luistonesto mutkaisella tiellä...
rekkarissa lukee 2006 ja sellaisena sen ostin. Mutta joskus varaosa liikkeissä ilmoittavat rekkarin perusteella vuoden 2005. HP luku saatu alkuperäisestä 175:stä ylös Hirschin performance paketilla. Jarrut on myös vakiota paremmat käsittääkseni. Itse en kovasti noista tiedä. Mutta auto on mukava ajaa ja lähteekin ihan kivasti. On se saabin turbo vaan jotain
Nyt kun on kunnossa absitkin niin kivasti rapsattaa luistonesto mutkaisella tiellä...
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Vuosimalli viittaus on aina sikäli harhaanjohtavaa että "2006" eli MY06 tarkoittaa itseasiassa 08/2005 - 07/2006 välillä tehtyjä autoja. Minullakin MY07 on itseasiassa 11/2006 ensirekisteröity.Marko K kirjoitti:En oikein tiedä itsekään,,,
rekkarissa lukee 2006 ja sellaisena sen ostin. Mutta joskus varaosa liikkeissä ilmoittavat rekkarin perusteella vuoden 2005. HP luku saatu alkuperäisestä 175:stä ylös Hirschin performance paketilla. Jarrut on myös vakiota paremmat käsittääkseni. Itse en kovasti noista tiedä. Mutta auto on mukava ajaa ja lähteekin ihan kivasti. On se saabin turbo vaan jotain
Nyt kun on kunnossa absitkin niin kivasti rapsattaa luistonesto mutkaisella tiellä...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Tänä aamuna pärähti tuo kolmikko SIDiin. ABS/TCS/Stability.
Täytynee varailla aikaa vikakoodin lukuun ja rukoilla, että vian saisi korjattua johdon korjaamalla.
Autona MY06 TIDS SC. Ajokilometrejä ~128tkm.
Täytynee varailla aikaa vikakoodin lukuun ja rukoilla, että vian saisi korjattua johdon korjaamalla.
Autona MY06 TIDS SC. Ajokilometrejä ~128tkm.
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Paljonko pakkasta?patis kirjoitti:Tänä aamuna pärähti tuo kolmikko SIDiin. ABS/TCS/Stability.
Täytynee varailla aikaa vikakoodin lukuun ja rukoilla, että vian saisi korjattua johdon korjaamalla.
Autona MY06 TIDS SC. Ajokilometrejä ~128tkm.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Ei pakkasta, +2 ja kurakeli. Varoitukset tulivat ~10km ajon jälkeen aika hiljaisessa vauhdissa. Mitään ongelmia ei pakkasella ole ollut. Auto on yöt lämpimässä hallissa.jmaatta kirjoitti: Paljonko pakkasta?
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Ok, mitä todennäköisimmin jotain muuta siis kuin tämä yleinen C0252 ongelma.patis kirjoitti:Ei pakkasta, +2 ja kurakeli. Varoitukset tulivat ~10km ajon jälkeen aika hiljaisessa vauhdissa. Mitään ongelmia ei pakkasella ole ollut. Auto on yöt lämpimässä hallissa.jmaatta kirjoitti: Paljonko pakkasta?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS, TCS, Ajonvakaus failure, Kuinka korjasin se
Vein auton duunipaikan viereiseen pajaan jossa olivat katsoneet, että johdot olivat ehjät. Olivat mitanneet pyörimisanturista jotain arvoja ja ilmeisesti se on siis oikeasti rikki.
Autopurkaamoista löytyi onneksi kohtuu hintaan uusi pyörännapa. Alkaa vaan yksittäisistä jutuista olla jo kertyny mukava summa euroja tällekin vialle.
Kiitokset mimmille techistä.
Autopurkaamoista löytyi onneksi kohtuu hintaan uusi pyörännapa. Alkaa vaan yksittäisistä jutuista olla jo kertyny mukava summa euroja tällekin vialle.
Kiitokset mimmille techistä.