Joo, Audista on kyllä kokemusta, ja VW -auton "palveluista". Saabia ennen mulla oli -03 A4. Octavia Ambientessä on noita sähköhienouksia huomattavasti vähemmän kuin Audissa, jopa vähemmän kuin -03 A4:ssani. Joten sikäli potentiaalisia vikapaikkoja on vähemmän. Siksi valinta kohdistui konsernin tuotteista nimenomaan Octaviaan, lisäsin sen tuohon edelliseen viestiini, mutta ehdit ensin.aero kirjoitti: Toivotaan nyt, että Oki-Taavin alusta kestää ajoa paremmin kuin Audin. Kuin myös, että käyttöliittymät ovat loogisempia ja huoltokin parempaa.
Kulutuksesta, nykyinen 9-3 SS 1,9 TiDS manuaali on minulla kuluttanut kuittien mukaan laskettuna keskimäärin 5,4 litraa sadalla, kesällä 5, talvella 6. Matkamittarivirhettä en ole huomioinut, mutta olen siis päässyt jonkin verran alle EU-yhdistetyn lukeman. EU-yhdistelmään tai sen alle odotan pääseväni Octaviallakin. Audi 1,9 TDI (105 hv) meni keskimäärin 5,3:lla ja Octavia I 1,9 TDI (90 hv) meni 4,8:lla.aero kirjoitti:Tässä vaiheessa pitänee muistuttaa, että kulutukseen vaikuttaa ihan pirusti ajotapa. En sinua tahi ajotapaasi saatika -profiiliasi tunne, mutta jos tuohon appiukon lukemaan kertyy havaittavaa eroa suuntaan tai toiseen, voi jompikumpi petrata ajotapaansa. Jos itse koet tähän tarvetta, olisi se ruotsinrautakin mennyt todennäköisesti vähemmillä huuruilla
1,4 TSI ei ole raketti, mutta minulle riittävä. Käytettävissä olevaan voimaan tottuu aika pian. Saabini tuntui aluksi todella vahvalta, mutta ei mennyt pitkään, kun tuntui, että vähän saisi olla lisääkin. Voisin jopa kuvitella tulevani toimeen Yeti 1,2 TSI:n voimavaroilla, jota kävin koeajamassa. Octaviassa lyhyt toimitusaika ja pieni hinnanero ratkaisi valinnan 1,4 TSI:n hyväksi.aero kirjoitti:Lyhyen koeajon (oli vara-autona kun B8 oli huollossa) perusteella 122hp 1.4TSI oli ainakin Golfissa ihan ok tekniikka - laiska toki (mikä ei yllätä ketään - paitsi niitä pussihousuja, joiden mielestä 100hp 1.6i liikuttaa tarpeeksi vaikka tankkeria), mutta ihan hyvä ajaa - ns. järkeväviritteinen kone.
Joo, ei minunkaan Audini ollut yhtä lämmin noiden PCT-vastusten kera, kuin mitä Saab. Eberin on hieno vehje kun se toimii, ensimmäiset pari-kolme vuotta, mutta sen jälkeen näkyy olevan helkkarin kallis ylläpidettävä. Kyllä täytyy olla mahdollista ratkaista lämpöongelmat muutenkin kuin noin epäluotettavalla rakkineella, onhan ihminen käynyt kuussakin. Saabissa pysyy moottorin lämpö melkein normaalissa kovallakin pakkasella ilman Eberiäkin, ja sisälläkin tarkenee todella hyvin, ja kone lämpenee nopeammin kuin VAG:n dieselit, joten sikäli mielestäni Eberi on aika turha vehje noissa Saabin dieseleissä. Käyntiinkin se lähtee lämmittämättä todella hyvin jopa 30 asteen pakkasesta. VAGarenalla on muuten hyvää keskustelua noista lisälämmittimistä, kannattaa lukea. Säteilylämmitin vaikuttaa mainettaan paremmalta.aero kirjoitti:B8 2.0TDI (ilmeisesti sähkövastuksilla lisälämmittävä siis) oli huomattavasti kylmempi (etenkin kiimatronicin porsimisen jälkeen - en tiedä mikä sille tuli, mutta unohti viime talvena, että lämmintä voisi puhkua jaloillekin, huollon papereissa ei jälkikäteen näkynyt tästä mainintaa, en muista korjasivatko) kuin SC 1.9TiDS. Siitä huolimatta, että mun ajotyylillä SC vie 0,5-1l vähemmän ainetta kuin Audi.
Tässä pitää nyt muistaa, että Octavia on hintaluokaltaan noin 10 tEUR 9-3:sta halvempi. Tiedostan sen itse ja olen valmis niihin myönnytyksiin mitä hintaluokan pudotus tuo tullessaan. Mielestäni hintaero on tarvittavia myönnytyksiä suurempi.
edit, tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta menneisyyden perusteella näyttäisi siltä, että nyt tekemäni valinnan seuraukset eivät kolmen vuoden päästä olisi kovin huonot.
Tätä hyvää foorumia ja sen neuvoja jää myös kaipaamaan. Onneksi vanhan, sekavan ultimatevW:n (jossa on esim. yli 500 sivua tekstiä pelkän otsikon "kaikkea Octavia II:sta" alla) lisäksi on tullut aika lupaava http://www.vagarena.fi/index.php.