Palataan...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja mek »

aero kirjoitti: Toivotaan nyt, että Oki-Taavin alusta kestää ajoa paremmin kuin Audin. Kuin myös, että käyttöliittymät ovat loogisempia ja huoltokin parempaa.
Joo, Audista on kyllä kokemusta, ja VW -auton "palveluista". Saabia ennen mulla oli -03 A4. Octavia Ambientessä on noita sähköhienouksia huomattavasti vähemmän kuin Audissa, jopa vähemmän kuin -03 A4:ssani. Joten sikäli potentiaalisia vikapaikkoja on vähemmän. Siksi valinta kohdistui konsernin tuotteista nimenomaan Octaviaan, lisäsin sen tuohon edelliseen viestiini, mutta ehdit ensin.
aero kirjoitti:Tässä vaiheessa pitänee muistuttaa, että kulutukseen vaikuttaa ihan pirusti ajotapa. En sinua tahi ajotapaasi saatika -profiiliasi tunne, mutta jos tuohon appiukon lukemaan kertyy havaittavaa eroa suuntaan tai toiseen, voi jompikumpi petrata ajotapaansa. Jos itse koet tähän tarvetta, olisi se ruotsinrautakin mennyt todennäköisesti vähemmillä huuruilla
Kulutuksesta, nykyinen 9-3 SS 1,9 TiDS manuaali on minulla kuluttanut kuittien mukaan laskettuna keskimäärin 5,4 litraa sadalla, kesällä 5, talvella 6. Matkamittarivirhettä en ole huomioinut, mutta olen siis päässyt jonkin verran alle EU-yhdistetyn lukeman. EU-yhdistelmään tai sen alle odotan pääseväni Octaviallakin. Audi 1,9 TDI (105 hv) meni keskimäärin 5,3:lla ja Octavia I 1,9 TDI (90 hv) meni 4,8:lla.
aero kirjoitti:Lyhyen koeajon (oli vara-autona kun B8 oli huollossa) perusteella 122hp 1.4TSI oli ainakin Golfissa ihan ok tekniikka - laiska toki (mikä ei yllätä ketään - paitsi niitä pussihousuja, joiden mielestä 100hp 1.6i liikuttaa tarpeeksi vaikka tankkeria), mutta ihan hyvä ajaa - ns. järkeväviritteinen kone.
1,4 TSI ei ole raketti, mutta minulle riittävä. Käytettävissä olevaan voimaan tottuu aika pian. Saabini tuntui aluksi todella vahvalta, mutta ei mennyt pitkään, kun tuntui, että vähän saisi olla lisääkin. Voisin jopa kuvitella tulevani toimeen Yeti 1,2 TSI:n voimavaroilla, jota kävin koeajamassa. Octaviassa lyhyt toimitusaika ja pieni hinnanero ratkaisi valinnan 1,4 TSI:n hyväksi.
aero kirjoitti:B8 2.0TDI (ilmeisesti sähkövastuksilla lisälämmittävä siis) oli huomattavasti kylmempi (etenkin kiimatronicin porsimisen jälkeen - en tiedä mikä sille tuli, mutta unohti viime talvena, että lämmintä voisi puhkua jaloillekin, huollon papereissa ei jälkikäteen näkynyt tästä mainintaa, en muista korjasivatko) kuin SC 1.9TiDS. Siitä huolimatta, että mun ajotyylillä SC vie 0,5-1l vähemmän ainetta kuin Audi.
Joo, ei minunkaan Audini ollut yhtä lämmin noiden PCT-vastusten kera, kuin mitä Saab. Eberin on hieno vehje kun se toimii, ensimmäiset pari-kolme vuotta, mutta sen jälkeen näkyy olevan helkkarin kallis ylläpidettävä. Kyllä täytyy olla mahdollista ratkaista lämpöongelmat muutenkin kuin noin epäluotettavalla rakkineella, onhan ihminen käynyt kuussakin. Saabissa pysyy moottorin lämpö melkein normaalissa kovallakin pakkasella ilman Eberiäkin, ja sisälläkin tarkenee todella hyvin, ja kone lämpenee nopeammin kuin VAG:n dieselit, joten sikäli mielestäni Eberi on aika turha vehje noissa Saabin dieseleissä. Käyntiinkin se lähtee lämmittämättä todella hyvin jopa 30 asteen pakkasesta. VAGarenalla on muuten hyvää keskustelua noista lisälämmittimistä, kannattaa lukea. Säteilylämmitin vaikuttaa mainettaan paremmalta.

Tässä pitää nyt muistaa, että Octavia on hintaluokaltaan noin 10 tEUR 9-3:sta halvempi. Tiedostan sen itse ja olen valmis niihin myönnytyksiin mitä hintaluokan pudotus tuo tullessaan. Mielestäni hintaero on tarvittavia myönnytyksiä suurempi.

edit, tulevaisuutta on tunnetusti vaikea ennustaa, mutta menneisyyden perusteella näyttäisi siltä, että nyt tekemäni valinnan seuraukset eivät kolmen vuoden päästä olisi kovin huonot.

Tätä hyvää foorumia ja sen neuvoja jää myös kaipaamaan. Onneksi vanhan, sekavan ultimatevW:n (jossa on esim. yli 500 sivua tekstiä pelkän otsikon "kaikkea Octavia II:sta" alla) lisäksi on tullut aika lupaava http://www.vagarena.fi/index.php.
Viimeksi muokannut mek, To Maalis 18, 2010 13:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja aero »

mek kirjoitti: Kulutuksesta, nykyinen 9-3 SS 1,9 TiDS manuaali on minulla kuluttanut kuittien mukaan laskettuna keskimäärin 5,4 litraa sadalla, kesällä 5, talvella 6. Matkamittarivirhettä en ole huomioinut, mutta olen siis päässyt jonkin verran alle EU-yhdistetyn lukeman. EU-yhdistelmään tai sen alle odotan pääseväni Octaviallakin. Audi 1,9 TDI (105 hv) meni keskimäärin 5,3:lla ja Octavia I 1,9 TDI (90 hv) meni 4,8:lla.
Nuo lukemat enteilee eittämättä hyvää. B7 115hv 1.9TDI imi ̃6,4, B8 2.0TDI 5,8-6,0 ja SC tuntuu pärjäävän 5,2-5,4 -lukemilla. Kuriositeettina 744 D24T (VW:n ikivanha rivikutonen esikammiokone) veti 7,0, vaikka rälläsi kuinka. Audeissa heikottaa etenkin B7:n idioottimaiset vaihdevälit, jolloin 80km/h nopeuteen ei ollut optimaalista vaihdetta (4 liian pitkä, 5 liian lyhyt).
mek kirjoitti:1,4 TSI ei ole raketti, mutta minulle riittävä. Käytettävissä olevaan voimaan tottuu aika pian. Saabini tuntui aluksi todella vahvalta, mutta ei mennyt pitkään, kun tuntui, että vähän saisi olla lisääkin. Voisin jopa kuvitella tulevani toimeen Yeti 1,2 TSI:n voimavaroilla, jota kävin koeajamassa. Octaviassa lyhyt toimitusaika ja pieni hinnanero ratkaisi valinnan 1,4 TSI:n hyväksi.
Näinhän se menee, pitää vain tietää millä ajaa eikä luulla, odottaa tai väittää siitä liikoja (mun mielestä tuo TiDS:kin on laiska, mutta odotellaan nyt hetki ennenkö kaivetaan lisävoimaa). Jollain ihmeellä jaksoin ajaa tuolla 1.9TDI:lläkin 60tkm ennenkö onneksi sain uuden. Koneen vetoalue 2-4krpm heikolla koneella oli jotain oikeasti ankeata, penkistä puhumattakaan (B7:n peruspenkki oli ihan hirveä).
mek kirjoitti: Joo, ei minunkaan Audini ollut yhtä lämmin noiden PCT-vastusten kera, kuin mitä Saab. Eberin on hieno vehje kun se toimii, ensimmäiset pari-kolme vuotta, mutta sen jälkeen näkyy olevan helkkarin kallis ylläpidettävä. Kyllä täytyy olla mahdollista ratkaista lämpöongelmat muutenkin kuin noin epäluotettavalla rakkineella, onhan ihminen käynyt kuussakin.
Joo, saa nähdä miten tuon kanssa etenee. Nyt ainakin nautin öljypolttimen lämmöstä täysin siemauksin ja takuuajan jälkeen voi harkita Länsiautoa halvempiakin huoltajia.
mek kirjoitti:Tässä pitää nyt muistaa, että Octavia on hintaluokaltaan noin 10 tEUR 9-3:sta halvempi. Tiedostan sen itse ja olen valmis niihin myönnytyksiin mitä hintaluokan pudotus tuo tullessaan. Mielestäni hintaero on tarvittavia myönnytyksiä suurempi.
Se hintaero tuo mukanaan myös pienemmät korkokulut ja todennäköisesti vähäisemmän arvonlaskun. Mulle VAG ei ollut vaihtoehto - yhtä hyvin olisin voinut jatkaa ajamista tuolla Audilla - muuten Ocu olisi hyvinkin voinut olla harkintalistalla. Onhan se helposti järjellä selitettävä valinta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Kytkinremontin hinta!!!

Viesti Kirjoittaja mek »

Voi v*tt*sa*ana*prkl!!!! :evil:

Saabista oli vauhtipyörä kappaleina. Koko kytkin meni uusiksi, alennusten ja tinkauksen jälkeen hintaa remontille jäi 2200 euroa.

Edit:
Työt 600 EUR
Vauhtipyörä 825 EUR
Työsylinteri 331 EUR
Kytkinpaketti 503 EUR
Muut 11 EUR
Alennukset 70 EUR
Yhteensä 2200 EUR

Voi helevetti!!!!! Vaihtakaa nyt kiireesti pois nuo dieselinne, ennekuin teidänkin vauhtipyörät leviävät. Alkaa kaurapuuro-hernekeittokuuri meidän perheessä...
Viimeksi muokannut mek, To Maalis 18, 2010 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harald Hirmuinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Harald Hirmuinen »

Hmm? PFS:llä kytkinsetti 241 euroa?

EDIT: onkin näemmä 2,2 dieseliin, mut onko noissa sitte eri kytkin? Aika kova hintaero silti.
aero
-
Viestit: 8734
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kytkinremontin hinta!!!

Viesti Kirjoittaja aero »

mek kirjoitti:Voi helevetti!!!!! Vaihtakaa nyt kiireesti pois nuo dieselinne, ennekuin teidänkin vauhtipyörät leviävät. Alkaa kaurapuuro-hernekeittokuuri meidän perheessä...
Naah, kunhan nyt losahtaisi rakenteellisen vian takia jossain 100tkm tienoossa, niin menisi takuuseen :P
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Kytkinremontin hinta!!!

Viesti Kirjoittaja Ristom »

mek kirjoitti:Voi v*tt*sa*ana*prkl!!!! :evil:

Saabista oli vauhtipyörä kappaleina. Koko kytkin meni uusiksi, alennusten ja tinkauksen jälkeen hintaa remontille jäi 2200 euroa.

Voi helevetti!!!!! Vaihtakaa nyt kiireesti pois nuo dieselinne, ennekuin teidänkin vauhtipyörät leviävät. Alkaa kaurapuuro-hernekeittokuuri meidän perheessä...
Eikös tota vauhtipyörää löydy joka SS:n, SC:n ja CV:n nokalta?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Perusteluita

Viesti Kirjoittaja Marko A »

mek kirjoitti:Kerrottakoon nyt sitten, kun se kiinnostaa, että mikä on tuleva auto... tavallinen, siniharmaa, mielikuvitukseton Skoda Octavia HB 1,4 TSI Ambiente, manuaali.
Onnittelut. Varma valinta jota ei sen kummemmin tarvitse perustella. Kaikki lukemani testit ja omat koeajot tukee hankintasi järkevyyttä. Hankintahinnan ja jälleenmyynti hinnan erotus tulee olemaan yksi pienimmistä koska kyseessä on erittäin suosittu automerkki, malli ja varustelu.

Luin mielenkiinnolla tuon juttusi, kiitos ajatuksenjuoksustasi. "Huonot" yksilöt saadaan huonolla tuurilla, ja tuskin toista osuu peräjälkeen samalle omistajalle.
Kyllä minun mielestäni myös alihankintakomponenteissa olevat viat ovat autovalmistajan vika.
Juuri näin. Autot kun on melkoinen alihankitaosa soppa. Ei se periaatteessa ostajaa kiinnosta onko kyseessä joku "eberi" vaiko mikä, jos se ei toimi. Kun ei toimi, niin ei toimi ja omistajaa V*tuttaa.
Mieli olisi tehnyt Yeti 4*4 TDI Adventurea
Tuo on myös erittäin mielenkiintoinen auto. Ei sovellu meille, mutta yks kiinnostavimmista "massauutuuksista" viimeaikoina. Jostain syystä Skoda uskaltaa tehdä sitä mitä ostajat haluaa. Esim. uusi Ocu 1.6TDI 4x4, tai Superbin takaosasto jossa sisätilat vie ja ulkoinen design vikisee, Yeti ihan sellaisenaan jne. Myyntitilastot kertoo mitä Skodasta ja mallistosta ajatellaan.
Ne jotka vielä tänäpäivänä alkaa puhua niitä "itäauto" juttuja paljastaa vain oman asenteensa ja jossainmäärin juuri tuon em pussihousu-asenteen.

Toivotaan hyviä kilometrejä sulle mek! Ei sitä tiedä vaikka joku päivä taas Saabin ratissa nähdään...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Perusteluita

Viesti Kirjoittaja mek »

Marko A kirjoitti:
mek kirjoitti:Kerrottakoon nyt sitten, kun se kiinnostaa, että mikä on tuleva auto... tavallinen, siniharmaa, mielikuvitukseton Skoda Octavia HB 1,4 TSI Ambiente, manuaali.
Onnittelut. Varma valinta jota ei sen kummemmin tarvitse perustella. Kaikki lukemani testit ja omat koeajot tukee hankintasi järkevyyttä. Hankintahinnan ja jälleenmyynti hinnan erotus tulee olemaan yksi pienimmistä koska kyseessä on erittäin suosittu automerkki, malli ja varustelu.
##
Toivotaan hyviä kilometrejä sulle mek! Ei sitä tiedä vaikka joku päivä taas Saabin ratissa nähdään...
Reilut 5000 km Skodan mittarissa, joten kerrotaanpa hieman kokemuksia -06 9-3 SS TiDS:ään verrattuna.

Saabin vahvaa vääntöä ei ole tarjolla, mutta kyllä tuolla 1,4 TSI:llä pärjää. Alakierroksiltakin se vääntää, ei yhtä vahvasti kuin Saab, mutta turbottomaan 1,6 Aurikseen verrattuna, jota myös kokeilin, ihan eri tavalla. Kierroksilla löytyy voimaakin. Halkokuorman kanssa vauhti putosi 4-tien pitkissä nousuissa 6-vaihteella 10 km/h, Saabilla ei lainkaan. Vakionopeussäädin pysyi silti vielä päällä. Kulutus on asettunut kuiteista laskettuna 6 litran tuntumaan, 1/5 matkasta on ollut kuomullisen kärryn vetoa, muuten etupäässä vaimon työmatkaa 30 km/sivu. Maantieajossa pääsee helposti alle 5,5 litran.

Lämmityslaite oli Saabissa yliveto, tuohon ei Skoda (eikä moni muukaan) pysty. Käyttöominaisuuksiltaan se on puoliautomaattiseksi hyvä, mutta lämpöä ei riitä Saabin tapaan, tosin eipä ole Eberiäkään särkymässä kuten Saabissa oli. Teho suurin piirtein sama kuin Saabissa Eberin ollessa epäkunnossa.

Tilat hieman paremmat kuin Saabissa. Etupenkillä samat, takana Skodassa on hieman enemmän tilaa, tavaratila valtava. Etuistuimet ovat hyvät, mutta omalle vartalolleni Saabin penkit olivat hieman paremmat. Skodassa plussaa ristiseläntuen ja korkeussäätö myös vänkärin puolella.

Ajo-ominaisuudet, melutaso ja mukavuus koko lailla Saabin tasoa. Sivutuuli ottaa vähän enemmän, mutta toisaalta ei vetele kiihdytyksissä kuten Saab.

Stereot ovat Skodassa paremmat kuin Saabissa, mutta kaiuttimen elementit ovat aika halvat, päivittämällä ne paranisi huomattavasti. Esim. Volvoon ja Fordiin verrattuna molemmissa aika huonot.

Vakiovarusteet ovat Skodassa sellaiset, joita itse tarvitsen ja arvosta, vakionopeussäädin, puoliautomaatti-ilmastointi, ristiselän ja korkeussäädöt etuistuimissa, kassikoukkuja tavaratilassa, iso suksiluukku, päiväajovalot.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja mek »

Nyt on 15 kk ja 35 tkm takana Occulla. Ei vikoja. Kulutus on asettunut koko matkalta kuiteista laskien 5,6 l/100 tuntumaan ja samaa näyttää ajotietokone, joka tosin nollautuu aina 100 tunnin päästä. Tuo 35 tkm matka sisältää 6 tkm kuomullisen kärryn vetoa, josta puolet max-kantavuuden halkolastissa (1000 km reissuja). Muuten ajosta valtaosa on ollut 30 km/sivu vaimon työmatkaa, maantiepainotteista ajoa.

Maantieajossa kevyellä kaasujalalla keskikulutuksen saa helposti 5,3 litraan, erikseen sen kummemmin yrittämättä. Kaupunkiajossakin pääsee vähän yrittämällä alle 6 litran.

Occussa kiusaa oikeastan kolme asiaa. Suurin on sivutuuliherkkyys Saabiin verrattuna, toinen on moottorin hidas lämpiäminen, pahvit keulassa ajelin talven. Sitten lämpöä kyllä riittää kohtuullisesti kun moottorin lämmön saa normaaliin. Kolmas, pienempi kiusa on hopeanvärisen auton kaikinpuolinen harmaa olemus. Se on ihan hyvä auto, ihan kuten makaronilaatikko on ihan hyvää ruokaa. Mitään tunteita se ei herätä, ei puolesta eikä vastaan.

Uutta Focusta kävin ajamassa, Titanium on sisältä Octaviaan verrattuna "ylellisemmän" oloinen, mutta kojelauta todella sekava. Hieman hiljaisempi, tukevampi ohjaus, ahtaampi. C4:sta en ole vielä ehtinyt ajaa, DS4 olisi hienon näköinen ja niiden kojelauta olisi miellyttävämpi silmälle kuin Focuksen. Samoin Giulietta näyttää hienolta. Niissä olisi ainakin luonnetta, liekö liikaakin Pohjanmaalla syntyneelle. Jos uusi Impreza tulee viistoperänä, niin ehkä. Meganenkin voisi kokeilla. Mutta mennään nyt ainakin vuosi tällä Octavialla vielä...
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Astraa kanattaa käydä kokeilemassa. Minun mielestä ainakin laadukkaamman oloinen sisältä kun vastaava Focus. Ajettavuus hyvä ja paljon hiljaisempi kun Ford. Itse olen ainakin tykännyt uudesta Astrasta.
Saabin olisin minä ostanut jos olisi ollut 10 tonni enemmän rahaa. Tosin nyt tilanne erilainen kun griffin mallit myynnissä. Mutta vielä ei viitsi vaihtaa kun Astralla ajettu vasta vajaa 8 tuhatta, ja koko kesänhän voi ajaa cabella :saab: .
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Soveltamalla saa samaan hintaluokkaan uuden Insignian. Käykääpä kokeilemassa mielenkiinnosta. Itse (salaa..) tykkään Insigniasta aika lailla. Kaikin puolin mukiinmenevä peli, joskin tilat on uhrattu ulkonäölle - samaten näkyvyys ulos.
En ymmärrä miksei Insignia myy suomessa sen paremmin? Ja Avensis myy minkä ehtii..? Onko Opelin 90-luvulla saavutettu maine monille liian kauhea pala purtavaksi?

Käypä Mek ajamassa jos sopiva tilaisuus sattuu kohdalle. Suosittelen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Opel:ista ei tykätä. Vaikka vaan periaatteen vuoksi. Jos saisin yksin päättää niin opeleita ei tuotais suomeen ollenkaa :evil:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Pakari kirjoitti:Opel:ista ei tykätä. Vaikka vaan periaatteen vuoksi. Jos saisin yksin päättää niin opeleita ei tuotais suomeen ollenkaa :evil:
Joo ei se ISO paha GM antanut Saabin tehdä sitä mitä he parhaiten osasi. Mallit vanhenivat sun muuta. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että Saabin leikki olisi tod.näk loppunut jo aikaa sitten jos GM ei olisi Saabia ostanut.
Olen tyytyväinen siitä, että Saab ei ole enää osa GM:ää. Saavat ainakin tehdä Saab Saabeja.
Minä en ainakaan kanna kaunaa GM:ää kohtaan. Ostin Astran sen takia kun se tuntui hinta/laatu suhteessa hyvälle ostokselle.
Onneksi markkinat ovat täynnä erilaisia autoja, sieltä löytyy varmasti jokaista miellyttävä malli / merkki.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ja ennen kuin olette ajaneet Insignian ei pidä moittia. Se on nimenomaan ajettavuudeltaan hyvä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Palataan...

Viesti Kirjoittaja mek »

Minä kokeilin uutta Astraa jo silloin kun tuota Octaviaa olin vaihtamassa. Hyvä ajaa, hiljainen ja laadukkaan tuntuinen auto. GM pelotti, oli vielä sen verran tuoreessa muistissa nuo kaikki ongelmat tuon edellisen Saabin kanssa, että ajattelin ottaa hajurakoa vähäksi aikaa...
Vastaa Viestiin