sisor123 kirjoitti:Saako merkkivalon sammutettua manuaalisesti vai palaako valo käytännössä syksystä kevääseen (alle +8c) ?
Palaa se. Voi olla että sammuu, jos eberin tappaa manuaalisesti (tälleen kait ovat jotkut tehneet), mutta automagialla ko. valo loimottaa kojetaulussa talvisaikaan varsin ansiokkaasti.
Joo, tykkäisin itekin enemmän jos se palaisi vain silloin kun laitteessa on vika tai huollontarve.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Ihan lukematta sen tarkemmin eberin toiminnasta käyttöohjekirjasta, sammuttaako laite itsensä kun moottorin lämmöt ovat normaalilla tasolla? Tänään ei tuntunut sammuttavan, piti laittaa kiinni manuaalisesti. Oli auto lämmityksessä aamulla n. 15-20 minuuttia, lämpötila 9 astetta. Kun lämpötila on ollut alle 8 astetta, ja moottori on ollut lämmin, myös eber on sammunut automaattisesti.
Toinen kysymys: onko normaalia että eberi jää tohisemaan ajon jälkeen vähäksi aikaa, vaikka se olisi sammuttaanut itsensä automaattisesti ajossa 30 min aikaisemmin?
Sammuttaa se, muistaakseni 75C kohdalla. Merkkivalo kuitenkin kertoo lämmittimen valmiustilasta eikä käymisestä, joten valo ei sammu lämmittimen myötä.
Oletko varma että sammuttamisen jälkeen höpersi Eber? Ettei olisi jäähdytyspuhallin tms?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
aero kirjoitti:Sammuttaa se, muistaakseni 75C kohdalla. Merkkivalo kuitenkin kertoo lämmittimen valmiustilasta eikä käymisestä, joten valo ei sammu lämmittimen myötä.
Oletko varma että sammuttamisen jälkeen höpersi Eber? Ettei olisi jäähdytyspuhallin tms?
Pitääpä tiedustella tuolta paremmalta puoliskolta. Hänen mukaansa ihan "sisällä oli kuulunut hurinaa", eli voihan se olla vaikka se jäähdytyspuhallinkin Juuri silloin tarkastin n. 30 min ennen auton sammutusta, että eberi oli pois päältä. Ei kai se nyt sitä lämpimällä moottorilla itsekseenkään laita päälle, sillä lämmintä on sammutushetkellä ollut kumminkin n. 12 astetta? Noh, täytyy vähän tutkailla mennä ehkä lukaisemaan tarkemmin se eberin käyttöohje!
Manuaalisesti Eberin saa sammutettua vain ennen auton käynnistystä tapahtuvasta lämmityksestä. Auton käydessä sitä ei saa ohjelmallisesti itse sammutettua (ainakaan alle 8 asteen lämpötiloissa).
Lämmityksen päätyttyä Eberspächer tuulettaa polttokammionsa, josta kyllä kuuluu hurinaa. Tämä ei kestä kovin kauaa.
Manuaalisesti Eberin saa sammutettua vain ennen auton käynnistystä tapahtuvasta lämmityksestä. Auton käydessä sitä ei saa ohjelmallisesti itse sammutettua (ainakaan alle 8 asteen lämpötiloissa).
Lämmityksen päätyttyä Eberspächer tuulettaa polttokammionsa, josta kyllä kuuluu hurinaa. Tämä ei kestä kovin kauaa.
Ok. Kiitos paljon selventävästä vastauksesta. Tänään ihmettelin miksi eberi ei ollut päällä kun menin autoon. Noh, olin ajastanut sen tunnin liian aikaiseksi. Näin paljon ja hyvin osaan sitä käyttää Harjoitus tekee mestarin, sillä tämä on ensimmäinen auto jossa tällainen lämmitin on.
Mutta on se vaan niin hemmetin hyvä olemassa!
Pätkäajossa se vaan käy turhaan, kun ei ehdi tehdä vaikutusta. Silloin olisi parempi saada overrulata käymiskäsky, mutta logiikkaan ei voi vaikuttaa.
Manuaalisesti Eberin saa sammutettua vain ennen auton käynnistystä tapahtuvasta lämmityksestä. Auton käydessä sitä ei saa ohjelmallisesti itse sammutettua (ainakaan alle 8 asteen lämpötiloissa).
Lämmityksen päätyttyä Eberspächer tuulettaa polttokammionsa, josta kyllä kuuluu hurinaa. Tämä ei kestä kovin kauaa.
Ok. Kiitos paljon selventävästä vastauksesta. Tänään ihmettelin miksi eberi ei ollut päällä kun menin autoon. Noh, olin ajastanut sen tunnin liian aikaiseksi. Näin paljon ja hyvin osaan sitä käyttää Harjoitus tekee mestarin, sillä tämä on ensimmäinen auto jossa tällainen lämmitin on.
Itsellä käynyt niin, että lisälämmitin on karstottunut ja se pitäisi vaihtaa/putsaa. Putsaaminen kuulemma turhaa, koska lämmitin voi koska vain sanoa itsensä irti niin muka kannattaisi vaihtaa suoraan. Syynä vanha auto(VM05). Vaihtaminen noin 2500euroa ja putsaaminen alle 1000euroa.
Millasia mielipiteitä muilla on tästä asiasta kumpi kannattaisi? Onko kellään muulla tapahtunut tätä niin sanottua karstottumista.
Auto on Saab 9-3 1.9TiD vm05
Niin ja kattelin myös tota, että sulakkeen nappaisi vain irti. Näyttää kuitenkin olevan jotain muutakin kiinni samassa sulakkeessa. Onko kukaan napannut vastaavasta Saabista sulaketta irti ja tappanut tuon lämppärin?
Minulla oli sama tilanne vuosi sitten. Lämppäripalanut ja polttanut elektroniikan sen sisältä. Ei voi korjata, uusi lämppäri asennettuna 2500 € merkkiliikkeessä. Hankin uuden, kokonaan erillisen eberin kaukokäynnistyksellä ja kalenterilla asennetuna kirkkaasti alle 2000 €. Paljon fiksumpi näin, jos tahtoo vähän investoida. Tästä on juttua allekirjottaneella, kun käytät hakua... Kannattaa tutustua aiheeseen.
Tässähän on nyt se, että itsellä lämppäri toimii kyllä jonka takia vaihto tuntuu tyhmältä. Siinä on vaan sellainen pieni ongelma tuon karstottumisen takia. Pysähdyt valoihin niin alkaa hetken päästä työntämään harmaata savua auton alta. Saa ainakin ihmisten päät kääntymään. "Mitä helvettiä! Palaako ton jätkän auto?!"
no jos on vain karstainen, niin puhdistus voisi auttaa, mutta ei siitä tuhatta euroa kannata maksaa, mielestäni. Mikä pulju sulta tonnia pyytää puhdistuksesta? Softahan on saabin suojaama, että mitään tietoja siitä ei taida muualta saada kuin merkkiliikkeestä. Luulisin, että mikä tahansa eberin huolto vois vaihtaa karstaiset osat uusiin. Ne tuskin tonnia maksaa tai on saabin omia osia?!
En nyt muista mitä ne osat on siellä, mitä voi vaihtaa, mutta sytytin ja jotain sihtiä siellä tais olla... Tuo saabin ohjaama eber on sitten juuri tuon ohjauksen vuoksi typerä. Sehän lähtee aina käyntiin (lämpötilan mukaan, toki), ajoit metrin tai tuhat kilometriä, mikä varmasti pilaa keittimen ennen aikojaan. Ja onhan näitä muillakin merkeillä nähty, vastaavalla ohjauksella.
Itse avasin eberin viime talvena, kokemusta ei ollut mutta hyvin se onnistui. Laitoin sinne uudet osat, muistaakseni hehkun,sihdin ja tiivisteet. Osat maksoi reilut sata euroa.
Ongelma mulla oli juurikin tuo savutus ja näillä vika korjaantui
Kannattaa etsiä joku pienempi paja joka noita on ruuvaillut, ei tuollaisesta hommasta ole mitään tolkkua maksaa tonnia .
Ilman muuta putsaus ja samalla vaihtaa uusia osia viallisten tilalle. Itse käytin Eeperin toissa talvena Oulussa Preheat:illa huollossa, maksoi muistaakseni n. 250€, vaihtoivan paloilmapuhaltimen, tiivisteet, palopesän. Viime vuonna meni sitten aivopoksi paskaksi ja jouduin ostamaan Ruotsista romikselta kokonaisen vaihtolaiteen (350€) josta itse vaihdoin aivopoksin omaan Eeperiin. Tällä hetkellä lämmitin toimii moitteetta, varsinkin kun asensin paikaillisessa merkkiliikkeessä Eeperille katkaisimen, että voi tarvittaessa (lyhyessä ajossa) kytkeä lämmittimen pois toiminnasta. Tuo lyhyt rälläily karstoittaa lämmitintä runsaasti, kun Eeperi käy ja sammuu hetkittäin.
Jos minä saan Eberin irti ja purettua ja putsattua, niin sen tekee kuka vain! Aikaa meni kaikki päivineen n. 2-3h ja muutaman kerran joutuu Eberiä käynnistelemään ennenkuin lähtee huollon jälkeen käyntiin. Auto ilmeisesti ilmaa itse jäähdytysjärjestelmänsä ja auton käynnistämisen jälkeen Eberikin suostui lähtemään käyntiin.