Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kiinnostaa myös, 08 Vector. Tammersuojan maskeja nähneenä ainakin laatu pitäisi olla kohdallaan.

Pitäisikö (JaniV:n) perustaa uusi viestiketju gallupin pitämiseksi?
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

Rusakko__ kirjoitti:Minua kiinnostaa keulasuoja 2006:een. Mielellään sais olla maskiin (2 pientä ja yksi iso) sekä rekisterikilven alapuolelle, niin että lämpötila-anturi jää näkyville. Hinta kiinnostaa, koska edullisesti näprään itsekin siihen suojat, toki hieman huonommalla työn jäljellä :)

samainen setti kiinnostais kans...

autoni on: 2007 vector, vanhemmalla keulalla... :|
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Paljonkos muuten tuollaiset Tammersuojan maskit yleensä maksavat? Millaisesta hintahaitarista puhutaan? Siis niihin autoihin mihin noita on saatavissa tällä hetkellä.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Pakari kirjoitti:Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
Jos kaikki on muuten kunnossa, niin ei minunkaan mielestä.
Dieselit eri asia.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Viime talvihan oli kohtuu kylmä, yli -30c pakkasessa tehtyjä ajokilometrejä kertyi paljon, niin kaupungissa kuin maantiellä. Joka kerta neula nousi vaakatasoon ja pysyi siinä ja lämpöä riitti sisälle niin että sai olla ilman takkia, hattua ja hanskoja. Eikä keulaa ollut peitetty mitenkään.

Koska omaan vahvan mielipiteen ainoasta oikeasta käyttövoimasta(henkilöautoihin) en sen takia kommentoi hävinneen polttoaineen mukana tuomia ongelmia millään tavalla :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Vajaan 10km työmatkan aikana nousee näillä nollakeleillä ekaan viivaan asti. Mitähän sitten kovilla pakkasilla. Kyllä kai tollasen maskin kanssa vois vähän nopeemmin nousta, ehtis saamaan vähän lämpöä kabiiniinkin.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuulostais kyllä termostaatti vialta. Itsellä käyntilämpötila nousee normaaliin n. 5km ajon jälkeen - nollakelillä(tai vähän plussan puolella). Jos en väärin muista, niin 5,2km taisi olla tripissä kilsoja kun viisari näytti vaakatasoa. Täytyy testata tänään uusiks kun täytyy käydä iltasella kaupassa.

Edit: Testasin joku aika sitten koska eräs kaveri tiedusteli samaa, kun sanoi että lämmöt nousee hitaasti ja jää roikkumaan.
Viimeksi muokannut Pakari, La Joulu 10, 2011 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei ehjä dieselkolkkikaan sitä vielä kolmenkympin pakkasilla tarvi, mittari pääsee kyllä vaakatasoon ja pauhua piisaa sisällekin. Lähinnä moisen apu dieselkolkissa on lämpiämisen nopeuttaminen ja kulutuksen vähentäminen ja näistä ainakin eka koskee kyllä bensakonettakin (tarpeellisuus tietty jokaisen itse pohdittavissa), eli sillä(kään) saralla ei polttoaineella ole niin suurta merkitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eikai Saab tarvitse (ainakaan bensakoneisiin) moisia suojia, eihän ?
Jos kaikki on kunnossa, ei tarvita myös dieseliinkään. Mutta jos se nopeuttaa lämpiämistä niin miksi ei. Kiinnostusta laadukkaalle suojalle myös täällä. VM 2009 Vector SC.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Pakari kirjoitti:Kuulostais kyllä termostaatti vialta. Itsellä käyntilämpötila nousee normaaliin n. 5km ajon jälkeen - nollakelillä(tai vähän plussan puolella). Jos en väärin muista, niin 5,2km taisi olla tripissä kilsoja kun viisari näytti vaakatasoa. Täytyy testata tänään uusiks kun täytyy käydä iltasella kaupassa.

Edit: Testasin joku aika sitten koska eräs kaveri tiedusteli samaa, kun sanoi että lämmöt nousee hitaasti ja jää roikkumaan.
Hmm.. okei, hyvä tietää. Työmatka on tarkalleen ottaen 8km ja siitä 5-6km on 60-80kmh ajoa. Ilmeisesti pitäs lämmetä paremmin kuin tuo nykyisellään tekee. Mitenhän tota ongelmaa lähtisi purkamaan?

Edit: katsoin pari vanhempaa triidiä läpi, niin ilmeisesti hyvin suuri vaikutus on sillä mihin lämpötilaan ilmastointilaite on asetettu. Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin. Toki tuo ensimmäinenkin pykälä moottorilämmössä tarkoittaa, että on jo melkoisen lämmin motti, että ei se tavallaan ongelma ole. Ja kone kyllä lämpeää "vaakatasoon" pidemmällä ajolla, että senkään puolesta ei varsinaista ongelmaa ole. Pitänee nyt tehdä kokeita ja katsoa miten lämpenee kovemmilla pakkasilla. Auto hankittu viime keväänä joten kokemusta ei vielä ole.
Viimeksi muokannut Nypa, La Joulu 10, 2011 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Pelkkää matkaa ei tokikaan kannata tuijottaa. Lämpöä syntyy sivutuotteena prosessissa, jossa polttoainetta muutetaan liike-energiaksi ja mikäli jälkimmäistä tarvitaan vähemmän (=tasaisempaa ajoa hitaammalla keskinopeudella), syntyy helposti myös lämpöä vähemmän. Eli suomeksi: mitä taloudellisemmin pystyy alkumatkan ajamaan, sitä hitaammin moottori lämpiää. Jos tuo 5,2km tulee kaupunkiviidakossa ja 7-8km maantielle lähtiessä, en olisi erosta järin huolissani. Sen sijaan jos 5,2km tulee maantielle lähtiessä ja 7-8km Mannerheimintien aamuruuhkassa Kampista lähtiessä, etsisin jälkimmäisestä vikaa hyvinkin pian.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja tosu »

Nypa kirjoitti:Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin.
Miksi näin? Minä pidän kesät-talvet 21 asteessa (no, joskus 20 tai 22) eikä säätöihin tarvitse käytännössä koskea lainkaan. Aina on sopiva lämpötila ja lasitkin pysyvät kirkkaina.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

tosu kirjoitti:
Nypa kirjoitti:Olen nyt viime aikoina pitänyt Hi:llä ja tiputtanut yhden pykälän default-puhallusnopeudesta alaspäin.
Miksi näin? Minä pidän kesät-talvet 21 asteessa (no, joskus 20 tai 22) eikä säätöihin tarvitse käytännössä koskea lainkaan. Aina on sopiva lämpötila ja lasitkin pysyvät kirkkaina.
Tarkennuksena, että ainoastaan tuossa työmatkan aikana toimin näin. Olen ajatellut, että kone lämpenisi nopeammin kun ei ala pukkaamaan lämpöä sisään aikaisemmin (vai alkaako saappi kuitenkin puhaltamaan samoihin aikoihin lämmintä oli asetus sitten 20C tai 27C?). Ja sitten kun sitä lämpöä alkaa tulemaan niin ehtii vielä saada kabiiniin vähän lämpöä ennen kuin on perillä :) En tiedä onko logiikassani mitään ideaa, mutta pitänee testata eri vaihtoehtoja. Ja täysin automaattisena tuuletin puhkuu ja puhaltaa melko tavalla, kun lämpöä alkaa virrata sisään, joten siksi manuaalista asentoa potkurille.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Vastaa Viestiin