Ylläpitolataus??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Ctekin 4003-älylaturia virittelin autoon, kun alkaa olemaan lyhyt kestoista ajoa ja sitä pidempää lämmittämistä eberillä. Käyttöohje sanoo, että asennetun akun lataus pitäis tehdä niin, että plussa akkuun ja miinus runkoon, mutta onko välttämätön? Menin kertaalleen lataamaan suoraan navoista hauenleuoilla ja hyvin latasi ja autokin toimii vielä :)

Olin ajatellut asentaa hauenleukojen tilalle ne kiinteät silmukat ja suoraan napoihin tai sen välittömässä läheisyydessä oleviin piuhoihin ja jättää johdotus sinne autoon. Itse laturin meinasin vaan heittää irtonaisena akkukotelon ja pesunestesäiliön täyttöaukon väliin, kun tilaa on rutkasti. Ja 230 V johto vaan konepellin raosta läpi ja siitä sähkötolppaan. Aina kun laturia ei tarvi, niin ottaa laturin pois ja heittää vaikka takakonttiin. Tämän kiinteämpää asennusta en jaksa tehdä.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ihan toimivan kuuloinen suunnitelma minusta. Itsellä Defan 1204 laturi kiinteästi asennettuna autoon ja laturilta piuhat suoraan akkuun.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä se ihan hyvin lataa suoraan akkuunkin tökättynä. Siinä miinuksen runkoon heitossa on suurimpana taustalla sellanen idea, että jos laturi tarjoaa virtaa jo piuhoja kiinnittäessä ja vielä irrottaessa, kipinöi tehtävä/irroitettava liitos helposti. Akku puolestaan kehittää (tai oikeastaan vapauttaa) latautuessaan vetyä ja tunnetusti kipinät ja vety samalla kohtaa ei ole kovinkaan hyvä idea.

Irtolaturin kanssa kun opettelee tavan, että verkkosähkö aina vikana kiinni ja ekana irti, ollaan jo huomattavan turvallisesti liikenteessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Joo, jostain vetykaasuista se isäukkokin puhui, mutta totesi, että ei liene ongelmia jos muistaa irroittaa/kytkeä verkkopään ensin. Ja näin se oli ajatuskin. Mulla on nyt 70 Ah AGM-akku, eikä se vielä ole liian tyhjäksi päässyt, mutta on jokseenkin mukavampaa lämmittää autoa aamusella, kun tietää, että akussa on paukkuja :)

Vielä kun sais sähkötolpan 2 tunnin ajastuksen ohitettua jotenki. Naapuri näkyy käyttävän hammastikkua :D Ja toinen ottaa sähön asuntonsa ikkunasta. Tuossa parkkipaikan päädyssä kun näkyy kämppä olevan... Vielä oon jaksanu käydä kääntelemässä ajastinta, mutta sekin tyhmäjuttu siinä on, että kiekkoa on pakko pyörittää vain yhteen suuntaan ja lisäajastaessa lataus katkeaa joksinkin aikaa että ajastusalue on taas kohdalla.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Vielä kun sais sähkötolpan 2 tunnin ajastuksen ohitettua jotenki. Naapuri näkyy käyttävän hammastikkua :D Ja toinen ottaa sähön asuntonsa ikkunasta. Tuossa parkkipaikan päädyssä kun näkyy kämppä olevan...
Toivottavasti on edes maadoitetussa pistokkeessa siellä sisällä. Laiton ja hengenvaarallinen viritys muuten on tuo.

CTECH purkaa akkua ilman töpselivirtaa. En suosittele käytettävän.
DEFA pelaa hyvin, kun on siihen tarkoitukseen tehtykkin, maksaa tosin yli satasen...
Kannattaa miettiä mitähän vakuutustarkastaja tuumaa palon sattuessa näistä laturivirityksistä.
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

paljonko cteck haukkaa virtaa irtikytkettynä valtakunnan verkosta...

itsellä 2 talvea oli kytkettynä puolikiinteästi autoon ja toimi hyvin...

ja tosiaan ne cteck kopiot ... eivät muista asetuksia..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja jstrang »

nalleolut kirjoitti:paljonko cteck haukkaa virtaa irtikytkettynä valtakunnan verkosta...

itsellä 2 talvea oli kytkettynä puolikiinteästi autoon ja toimi hyvin...

ja tosiaan ne cteck kopiot ... eivät muista asetuksia..
Ctekki ottaa jotain 10mA. Se ledi palaa siinä kannessa. Miestäni liikaa on se. Mutta jos auto ei tarvi seistä koskaan viikkokausia, niin kaippa se mene näinkin sillä.

Orggis Ctekki muistaa kyllä asetuksensa, jos virta ei katkea myös akun päästä. No ei katkea jos johdot pysyy kiinni.
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Ristom »

aero kirjoitti:Kyllä se ihan hyvin lataa suoraan akkuunkin tökättynä. Siinä miinuksen runkoon heitossa on suurimpana taustalla sellanen idea, että jos laturi tarjoaa virtaa jo piuhoja kiinnittäessä ja vielä irrottaessa, kipinöi tehtävä/irroitettava liitos helposti. Akku puolestaan kehittää (tai oikeastaan vapauttaa) latautuessaan vetyä ja tunnetusti kipinät ja vety samalla kohtaa ei ole kovinkaan hyvä idea.
Näissä kiinteissä ylläpitolatureissa tietysti on kiinteät akkuliitokset ja irrotettava liitos on se Defa:n tai vastaavan kaapeli auton ja verkkovirran välillä. Ei taida vaihtovirtapuolella kipinöidä.
Grieger
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 10:39

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Grieger »

Itsellä on ctekin laturi 9000 konehuoneessa asennettu niin, että alkaa lataan aina, kun laittaa lohkolämmittimen johdon kiinni. Hyvin on pari kolme vuotta toiminu. Pystyy myös lataan ilman moottorin lämmitystäkin. <--- konehuoneessa pistorasia.
Ei SAABeja korjata, niitä huolletaan!!!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Edellisen viestin asennus laiton :evil: .

Ylläpitolaturia ei saa asentaa kiinteästi moottoritilaan, jos se ei ole sinne alunperin tarkoitettu asennettavaksi, koska sen verkkoliitäntäjohto ei täytä ko. tilan vaatimuksia.
Toisin sanoen nämä ctekit sun muut eivät sinne moottoritilaan kuulu. Moottoritilaan vain sinne tarkoitetut Defat jne. :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ja kaiken lisäksi jos satuu olemaan esim autorivistössä, autohalissa, omakotitalon edessä yms....
Jos auto palaa ja satuu palamaan muuta mukana on tilanne vähän huono!
Saattaa olla että vakuutus ei korvaa mitään!
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Ajastinhan on tolpissa vaihdettavissa. Otat kannen veke ja heität ajastimen mäkeen tai korvaat sellaisella missä on itse valittavissa ajat. On vain välikappale oikean pistokkeen edessä. kätketty tolpassa jonkinlaisen muovilevyn taakse mikä on ruuveilla. talonyhtiö tosin voi sanoa sanansa tähän, mutta jos ei jää kiinni. hammastikku ainakin erottuu..

Onhan CTEKillä IP luokitus.. mutta asentaisin sen ohjaamoon sisätilan pistokkeen lähelle ja veisin johdot konetilaan akulle. helppo irrottaa mukaankin sieltä.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Auton moottoritilaan ei saa asentaa mitään verkkosähkölaitetta, -johtoa tai -liitäntää, mikä ei ole sinne hyväksytty. Esim. verkkoliitäntäjohto pitää olla panssarisuojattu. Ctekin IP-luokitus ei tässä pelkästään mitään merkitse vaan on myös muita huomioitavia seikkoja.

On todella vaarallista hommaa alkaa "urheilemaan" näiden asioiden kanssa. Perusteluksi ei riitä se, että vain minä itse käytän ko. laitetta omalla pihallla jne. Se ei vapauta tekemään laittomia kytkentöjä tai asennuksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä tuommonen DEFA, mutta tulee aika harvakseltaan käytettyä, ku ei saa järkevää lohkolämmitintä - Eberillä siis menee.

Tuommosen CTEKinhän voi vissiin kuitenki ihan laillisesti asentaa auton sisään, eli virrat sisälämppärin pistokkeesta ja syöttää sieltä jonnekki, mihin tulee jatkuva virta.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ylläpitolataus??

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Märkäkorva kirjoitti:Itellä tuommonen DEFA, mutta tulee aika harvakseltaan käytettyä, ku ei saa järkevää lohkolämmitintä - Eberillä siis menee.

Tuommosen CTEKinhän voi vissiin kuitenki ihan laillisesti asentaa auton sisään, eli virrat sisälämppärin pistokkeesta ja syöttää sieltä jonnekki, mihin tulee jatkuva virta.
latureita ei saa asentaa kiinteästi autoon. se on kiellettyä.

*edittiä*

tietenkin Defan tai Calixin autoon kiinteästi asennettavaksi tarkoitetut laturit on asia erikseen.. :mrgreen: :mrgreen:
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Vastaa Viestiin