Etupyörän laakerin vaihtaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
GeoGeo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Touko 04, 2012 13:03

Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja GeoGeo »

Etupyörän laakeri on kuskin puolelta finito. Vaihtamisesta on täällä jotain mainittu, mutta hieman eri näkemyksiä on siitä millaisin välinein työhön kannattaa ryhtyä vai kannattaako ryhtyä ollenkaan. Itse en ole koskaan laakeria vaihtanut, vaikkakin monenmoista muuta juttua onkin tee-se-itse-hengessä tullut hommailtua. Ei viitsisi suolaista hintaa vaihdosta maksaa, jos pystyisi itse järjellisesti työn tekemään. Onko isotöinen ja vaikea homma? :?
Saab 9-3 2.2TID -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joutuu vaihtamaan koko pyörännavan. Eli mm. abs anturikin tulee uusi(koska sisään valettu..). PCS:ltä Jyväskylästä taisi klubihintaan olla joku 260euroa koko napa. Ja alkuperäinen merkkitiskiltä rapiat 400euroa.

PCS:
http://www.pro-carservice.com/
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Itse vaihdatin Motonetin laatunavan viime elokuussa. Vielä pelittää, kopkop :lol: Sanoi muuten asentaja että oli kohtuullisen kovasti kiinni se vanha napa. 80e otti hintaa. Ja tässä riitti se abs-anturin johto kiinni ilman kepulikonsteja.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Mulla kans Motonetista hankittu Mapcon laakeri ja vielä toimii (25 tkm). Osa 100€ ja asennus saman verran! Merkkillike tarjosi muistaakseni lähemmäs kuuteen sataan saman paketin.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Vaihto onnistuu kotiasentajaltakin, mutta työkalut pitää olla kunnossa. Mm torx hylsyjä ja pulttipyssy tarvitsee olla. Jarrusatula pois, jarrukilpi pois, abs anturin johto auki, navan pultit pois. ja voila. Ei ole paha.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja eljass »

Motonetistä FAGin napa, huomattavasti halvempi kuin alkuperäinen ja laatukin varmaan ok. Vaihto olikin sitten tuskaa, piti käytännössä polttohitsata napa irti olkavarresta, oli sen verran jämptisti kiinni...
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Täh? Sehän on pulttikiinnitteinen? Mistä kohtaa se oli kiinni?


(ps. Hitsaamalla kiinnitetään. Polttoleikkaanmalla?)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja vili1 »

eljass kirjoitti:Motonetistä FAGin napa, huomattavasti halvempi kuin alkuperäinen ja laatukin varmaan ok. Vaihto olikin sitten tuskaa, piti käytännössä polttohitsata napa irti olkavarresta, oli sen verran jämptisti kiinni...
Me ostettiin aikanaan Motonetistä jotain Quality Sweden parts merkkisiä napoja kaksikin kappaletatta. Hyvin toimi muuten, mutta vakkarilla nyki. OP-COM:lla katsottuna vaihdettu laakerin nopeusanturi heivasi koko ajan nopeutta ylösalas jota nykiminen johtui. Aion kyllä ensi kerralla edelleen koittaa Motonetin napaa, mutta en tuota ruotsalaista merkkiä.

Ai niin, autohan on siis vm 2008 sc 1.9tid.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja hz81 »

JaniV kirjoitti:Vaihto onnistuu kotiasentajaltakin, mutta työkalut pitää olla kunnossa. Mm torx hylsyjä ja pulttipyssy tarvitsee olla. Jarrusatula pois, jarrukilpi pois, abs anturin johto auki, navan pultit pois. ja voila. Ei ole paha.
Tähän voisi vielä lisätä (hyvän) ulosvetäjän, että saa vetoakselin navasta irti kohtuudella. Homma hoituu kyllä hyvin ilman pulttipyssyäkin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
GeoGeo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Touko 04, 2012 13:03

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja GeoGeo »

Sen verran paljon ilmentyi alustasta muitakin ongelmia, että etupyörän laakerin vaihto sai sitten mennä samaan nippuun iskareiden jumiutuneiden kääntölaakereiden ja alapallonivelen vaihdon kanssa. Toivottavasti jurinat, rutinat, kolinat ja paukahdukset olisivat ainakin hetkeksi historiaa..:)
Saab 9-3 2.2TID -03
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja TKL »

GeoGeo kirjoitti:...ja alapallonivelen vaihdon kanssa...
Varaudu sitten vaihtamaan koko alatukivarsi, palloniveliä ei saa erikseen.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja eljass »

JaniV kirjoitti:Täh? Sehän on pulttikiinnitteinen? Mistä kohtaa se oli kiinni?


(ps. Hitsaamalla kiinnitetään. Polttoleikkaanmalla?)
Kyllä, se on pulttikiinnitteinen mutta itse napa oli niin tiukasti olkavarressa kiinni, että ei lähtenyt ilman lämpöä irti. Vetäsin MIGillä vähän saumaa vanhaan napaan niin että se oli aivan punainen ja tämän jälkeen lekalla kopautin sen irti olkavarresta.

Niin ja ainakin tällä FAGin navalla toimii vakkari varsin mainiosti.
GeoGeo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Touko 04, 2012 13:03

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja GeoGeo »

Joo näinhän se meni, että alatukivarsi meni vaihtoon..Olikin koko remontin kallein osa, pelkkä laakerin vaihto töineen olisi mennyt noin 250 euroon, mutta alatukivarren ja kääntölaakereiden vaihdon lisääminen samaan pakettiin teki hommasta melko kallista..
Saab 9-3 2.2TID -03
ss9-3tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 15:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja ss9-3tid »

Pitäis kans vaihtaa rouvan kulkineeseen (9-3 sc -08) etupyörän laakerit.
Vähä mietityttää noi jarrusatulan ja navan pulttien ja mutterin kiristysmomentit ja tarviiko pultit jotain kierrelukitetta?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Etupyörän laakerin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jarrusatulan runko-osa (muistaakseni E20 kanta) 210Nm +30ast (Näihin Loctite 242 lukite)
Jarrusatulan liukutapit 28Nm
Olkavarren kiinnitys iskariin 80Nm +135ast.
Raidetangon pää 35Nm
Napamutteri 230Nm
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin